En vaan tajua tota omat rahat -juttua.

• Viestiketjun aloittaja --*
  • Ensimmäinen viesti
Ken guru
Niin tai se joka tienaa enemmän maksaa laskuja enemmän. Meillä jää kummallakin sitä omaa rahaa yhtä paljon vaikka mies tienaa enemmän kuin minä.
Ei kai aloituksessa ollut kyse tuosta? vaan siitä, että oikeasti kumpikin maksaa yhtä paljon laskuja vaikka toinen tienaisi 4500 ja toinen 1500. Vähemmän tienaavalle jää siis vähemmän (jos ollenkaan) käyttörahaa.

Ihan oman turvallisuudenkin takia on hyvä olla omat tilit, ei olisi ensimmäinen kerta kun se ihku luotettava kumppani tyhjentää koko tilin tai jos toinen sattuu menehtymään niin silloin tiliin ei saa koskea.
Niin, ja vaikka puoliso olisikin ihan luotettava, niin maailma ei ole - ei kannattaisi perheen taloutta laittaa yhden tilin varaan muutenkaan. Varsinkin matkalla olisi ikävää, jos kortti katoaisi ja joku tyhjentäisi sen ainoan tilin. Ja voisi niin tietysti käydä kotimaassa ollessakin - joku luottokorttihuijaus tms. Ei ole toki kovin todennäköistä, mutta kaikenlaista voi sattua jos tosi huono tuuri käy.

En mäkään ymmärrä täysin erillisiä rahoja ja pennien laskemista, mutta jo oman itsenäisyyden kannalta osan tuloista soisi olevan 100 % omassa käytössä. Eipä tarvitse riidellä rahasta, kun ensin yhdessä hoidetaan yhteiset menot ja loput saa kumpikin käyttää just miten lystää. Tykkään kovasti tiedosta, että voisin halutessani ostaa vaikka 4000 euron laukun ja mies korkeintaan kohottaisi kulmaansa. Kuinka monessa yhteisten rahojen taloudessa se onnistuu?
No kaikki tietysti vastaavat tähän, että ihan loistavasti. Yhteisen tilin taloudessa ei koskaan ole riitaa rahasta ja kukin saa ostaa ihan mitä haluaa - ja ostaakin. Yhteisen tilin taloudessa sitä paitsi kukaan ei koskaan osta mitään tyhmää, vaan sen sijaan tukee täysillä puolison kaikkia hankintoja.

:xmas:

Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29746053:
No kaikki tietysti vastaavat tähän, että ihan loistavasti. Yhteisen tilin taloudessa ei koskaan ole riitaa rahasta ja kukin saa ostaa ihan mitä haluaa - ja ostaakin. Yhteisen tilin taloudessa sitä paitsi kukaan ei koskaan osta mitään tyhmää, vaan sen sijaan tukee täysillä puolison kaikkia hankintoja.

:xmas:
Ei aloituksessa puhuttu yhteisestä tilistä, vaan yhteisestä tiimistä. Ei kai sillä nyt olekaan merkitystä kuinka monella tilillä ne rahat lojuu. Eiköhän tässä kuitenkin tarkoitettu sitä että elintasot on erilaiset riippuen siitä mitä kukin tienaa.

"..."
Me keskustellaan tässä ehkä vähän eri asioista keskenämme. Mun kaveripariskunnalla on esimerkiksi niin, että kuukausituloista lasketaan tietty prosentti ja molemmat maksaa sen yhteisen käytön kassaan. Tää aiheuttaa sen, että miehelle jää enemmän rahaa omiin juttuihinsa kuin naiselle. Tän mä nään "omina rahoina".
No, ota sinä itsellesi mies joka tienaa sinua vähemmän ja anna sitten osa rahoistasi hänen käyttöön... Vielä jos olisit itse säästäväinen ja toinen sitten taas pistäisi antamasi rahat heti sileeks... Ja tämä tuhlaajapoikahan sitten tietty olisi yhteistilin kannalla, ilman muuta!

fghj
Aluksi yritettiin tuota erillistaloutta kun miehellä oli monta tuhatta euroa suuremmat tulot ja omaisuutta huomattavasti enemmän. Ensimmäisen vuoden jaksattiin ja sittemmin rahat ovat olleet yhteisiä. Olemme niin samanlaisia, että riitoja ei oikeastaan ole ollut ja kun ei ole rajanvetoa siitä mikä on kenenkin, niin niiden rahojen käyttäminen itseensäkin ei ole ongelma kun kommunikaatio pelaa. Ei ostella omin päin oikein mitään ruokaa ihmeempää/kalliimaa yleensä kun tykätään käydä yhdessä kaupoilla, niin ei siitä oikein ongelmaa saa aikaiseksikaan. Minulla on aivan olemattomat tulot, mutta jos käytän vaikka ne kaikki ruokaan, miten yleensä käy, niin jos haluan vaikka ostaa vaatteita, niin otan sitten miehen tililtä rahaa tai toisin päin jos miehellä ei sattuisi jostain syystä juuri olemaan.

--*
Joo, mä en ehkä ole tässä kovin selkeästi kirjoittanut. Eli mun mielestäni yhteiset rahat ei ole sama kuin yksi tili. Onhan meilläkin miehen kanssa ja erikseen ties kuinka monta tiliä. Ja mielestäni siinä tilanteessa, missä maksetaan yhdessä menoja tasapuolisesti niin, että elintaso on samanlainen molemmille, ei ole täysin "omat rahat" -tilanne. Tää ketju sai inspiraation toisesta ketjusta, jossa miehellä on tilillään 50 tonttua ja nainen miettii, että miten pärjäisi.

"Maj"
Meillä on ihan omat rahat. En vois ajatellakaan, ettei näin olisi. Kumpikin maksaa omalta tililtään laskuja sovitusti.
Täälläkin on ollut niin surkeita esimerkkejä siitä kuinka mies on tyhjentänyt yhteisen tilin ja häipynyt sen siliän tien.

vierasa
Mun mielestä taas ois ihan kamalaa jos en saisi ostaa 4000 euron laukkua jos niin haluaisin tehdä. Me olemme kyllä yhteinen tiimi mutta olemme myös itsenäisiä ihmisiä, jotka haluavat päättää omista asioistaan. (tietysti eri asia jos sen laukun ostin jälkeen on rahat tiukoilla)

--*
[QUOTE="...";29746065]No, ota sinä itsellesi mies joka tienaa sinua vähemmän ja anna sitten osa rahoistasi hänen käyttöön... Vielä jos olisit itse säästäväinen ja toinen sitten taas pistäisi antamasi rahat heti sileeks... Ja tämä tuhlaajapoikahan sitten tietty olisi yhteistilin kannalla, ilman muuta![/QUOTE]

Tää mun skenaarioni ei sisällä mitään ultimate tuhlaajapoika-optiota. :D Mun mieheni oikeastaan on tuhlailevampi kuin minä ja mä monesti siirrän hänen palkkapäivänänsä omalle tililleni rahaa, jonka sitten taas siirrän myöhemmin yhteiselle tilillemme. Eli säästän hänen puolestansa...:) Enkä oo kyllä kysellyt, mihin rahat menee, vaikka siirtäisi yhteiseltä tililtämme 300€. Luotan siihen, että mieheni ei ole juuri nyt hankkinut peliaddiktiota ja muutenkin käyttää rahojamme fiksusti. Ja meillä ainakin menee niin, että miestä ei rahatalous yhtään kiinnosta ja mä hoidan laskuhommat ym.

nnnn
Kuinka monessa yhteisten rahojen taloudessa se onnistuu?
En oikein koskaan ole ymmärtänyt mihin perustuu väite ettei rahojen käyttämien onnistuisi yhteistaloudessa molemmilta osapuolilta itsenäisesti. Toisaalta ei kyllä paljon haittaa vaikka joku niin ajatteleekin minun taloudestani, koska minä elän tätä elämääni ja luultavasti tiedän paremmn miten meillä parhaiten talous tulee hoidettua.

Riitoja toki rahasta saa halutessaan aikaa hoidetaan ne miten tahansa.

Tässäpä tulee
Meillä on omat tilit, joista menee sama summa yhteiselle tilille joka kuukausi. Yhteiseltä tililtä maksetaan asumiseen, elämiseen ja lapseen liittyviä menoja. Sit omilta omia laskuja ja menoja. Esim mun miehellä on useampi harrasteauto, joista menee kaikki vakuutukset plus muut kulut. Ihan fine, mut en mää koe, et mun pitäis maksaa niistä. Sit itse saatan lähteä naisporukalla matkalle. En todellakaan lähtisi ellei ne olisi minun itseni 100% säästämiä rahoja. Eikä se ole pelkästää niin että ne on MINUN rahoja vaan musta tuntuis pahalta käyttää meidän yhteisiä rahoja johonkin, jonka mieheni ehkä kokee hömpäksi (kauneushoidot, liikaa uusia vaatteita...) tai ei pääse osallistumaan siihen.

Käytättekö te, joilla on yksi tili, ihan hyvällä omalla tunnolla sieltä rahaa vain itseenne - vaikka puolison mielestä teidän rahankäyttökohteenne ei olisi niin järkevä? Vai onko teillä ylipäänsä omia menoja yms vai teettekö vaan kaiken yhdessä?

Ei aloituksessa puhuttu yhteisestä tilistä, vaan yhteisestä tiimistä. Ei kai sillä nyt olekaan merkitystä kuinka monella tilillä ne rahat lojuu. Eiköhän tässä kuitenkin tarkoitettu sitä että elintasot on erilaiset riippuen siitä mitä kukin tienaa.
Mitä parisuhteesta puhuttaessa nyt tämä "tiimi" tarkoittaa? Miellän tuon työelämään tai urheiluun, mistä se tietysti on parisuhteeseenkin lainattu, ja en kyllä näe mitään estettä sille, että voi toimia tiiminä, vaikka olisi erilliset rahat tai jopa eri elintaso.

Erilainen elintasokaan ei muuten ole automaattisesti ongelma. Esim. tilanteessa, jossa toinen tienaa 1000 eur ja toinen 10 000 eur, voidaan ihan hyvin tasata rahoja niin, että arjessa kummallakin on varsin hyvä elintaso, mutta silti se pienituloisempi ei voi ostella merkkilaukkuja, veikata lottoa ja maata kauneushoitolassa rajattomasti varakkaamman laskuun, vaan se varakkaampi voi itse päättää, mitä tekee osalla rahoistaan. Sehän voi tarkoittaa myös vaikka että ostaa kotiin huonekaluja tai maksaa perheen matkoja, eli ei se aina tarkoita vain omia osakkeita. Mutta en näe epäkohtaa siinä, että hän ei anna toiselle rajatonta oikeutta kaikkiin rahoihinsa. Puolisolla voi silti olla ihan kivasti käyttörahaa eikä tarvitse mitäänpennejä laskeskella.

Tässä ketjussa nyt tietysti kaikilla on tilanne, jossa kukaan ei haluakaan ostaa muuta kuin ruokaa ja lastentarvikkeita, mutta oikeassa elämässä aika monelle alkaa tulla kaikenlaisia mielitekoja, kunhan vaan rahaa on käsillä.

nnnn
Alkuperäinen kirjoittaja Tässäpä tulee;29746085:
Käytättekö te, joilla on yksi tili, ihan hyvällä omalla tunnolla sieltä rahaa vain itseenne - vaikka puolison mielestä teidän rahankäyttökohteenne ei olisi niin järkevä? Vai onko teillä ylipäänsä omia menoja yms vai teettekö vaan kaiken yhdessä?
Miksi ei olisi?

fghj
Meillä on kasa tilejä, erillisiä ja yhteisiä, mutta käytetään niitä kaikkia kuten omiamme. Temme vain päätökset yhdessä, kuten melkein kaiken muunkin ja ei siitä rahan käytöstä tunnontuskia tule. Autonikin ostin ihan röyhkeästi vain miehen rahoilla kun itselläni ei ikinä olisi varaa, mutta mitä sitten. Asia keskusteltiin, yhdessä etsittiin minulle mieleistä autoa ja siinä se. Keskustelu on aivan helkkarin hyvä tapa muuten järkeistää hankintojansa ja meillä on samanlaiset harrastuksetkin, niin asiassa ei ole ongelmaa muutenkaan, että mihin niitä tulee käytettyä kun ei kumpikaan pidä toisen intressejä typerinä. Yhdessä tässä eletään, niin mitä väliä kumpi sen rahan ansaitsee kun kuitenkin molemmat tämän eteen näemme vaivaa.

Ken guru
Meillä on omat tilit, joista menee sama summa yhteiselle tilille joka kuukausi. Yhteiseltä tililtä maksetaan asumiseen, elämiseen ja lapseen liittyviä menoja. Sit omilta omia laskuja ja menoja. Esim mun miehellä on useampi harrasteauto, joista menee kaikki vakuutukset plus muut kulut. Ihan fine, mut en mää koe, et mun pitäis maksaa niistä. Sit itse saatan lähteä naisporukalla matkalle. En todellakaan lähtisi ellei ne olisi minun itseni 100% säästämiä rahoja. Eikä se ole pelkästää niin että ne on MINUN rahoja vaan musta tuntuis pahalta käyttää meidän yhteisiä rahoja johonkin, jonka mieheni ehkä kokee hömpäksi (kauneushoidot, liikaa uusia vaatteita...) tai ei pääse osallistumaan siihen.

Vastaan tähän, että edelleen ei ole väliä kuinka monta niitä tilejä on.

Meillä on omat tilit, ja maksetaan niistä laskuja sen mukaan että kummalla on sillä hetkellä enemmän rahaa. Sen verran rahaa kummallakin on koko ajan tilillä, että kumpikin voi halutessaan ostaa "mitä vaan" eikä niistä tarvitse toiselle tilittää, kysyä lupaa tai selitellä, yleensä kerrotaan vaan että mitä on ostanut. Isommat ostokset päätetään yhdessä että miten maksetaan ja mistä. Kuten esim. nyt uudet 1500€ tuplarattaat.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
accounts
Omat tilit mutta rahaa käytetään sen tililtä kenellä sitä on. Tunnusluvut toisilta tiedetään ja kummallakaan ei rahankäyttöongelmia mutta minusta tämä on viisain ratkaisu. Molemmilla vielä omaa opintolainaa jäljellä ja kyllä ne omat "turhat" ostokset tehdään oman tilin rahoilla.. miehelle en röökejä osta :)

--*
Kyllä, sillä ne ovat myös mun rahojani. En nyt viimeistä euroa veisi tililtä, mutta jos käyn kasvohoidossa niin on se varmasti miehestänikin ihan kivaa, että käytän rahoja ulkonäkööni. ;) Ja mä just käytin 60€ baarireissulla ja kauhea morkkis siitä, että näin paljon meni rahaa ja samanlainen se morkkis on oli sitten yhteinen tili tai ihan omat rahat. Yhteisissä rahoissa on myös se etu, että ei osta ihan isoja älyttömyyksiä, koska toiselle se pitäs kuitenkin selittää ja se on myös toiselta pois. Onnistuinkohan selittämään? :D

Peyote
Jotkut tykkää siitä et on omalla tilillä omaa rahaa millä voi ostella itsekleen. Mä en kaipaa sellaista, mut taidan siinä olla aika erilainen. Me käydään ostoksillakin yleensä yhdessä. Mut eihän kaikki sellaisesta tykkää.

"Joo"
Erilliset tilit, vieläpä eri pankeissa, mutta rahat on yhteisiä. Se maksaa kaupassa joka sattuu kassan kohdalle lompakko kädessä.

Eri pankit siksi että edes toinen saa rahaa jos toisen pankin kortit/verkkopankki on nurin.

Me on menty yhteen köyhinä opiskelijoina jolloin kaikki mitä tuli todella tarvittiin elämiseen, niin ihan turhaa olis ollut laskea kumpi on maksanut enemmän.

Yhteistyössä