Liikunta ja masennuksen kaltaiset oireet

18.03.2014
359
-1
16
Onko kellään mulla liikunnan jälkeen masennuksen kaltaisia oireita. Mitä raskaampi liikuntahetki, sen isommalta se kolahdus ja palautuminen tuntuu. Se ei tule heti liikunnan jälkeen, vaan vähän myöhemmin, ehkä noin tunnin parin sisään. Ja olo on kuin olisi masentunut. Aivan kuin kemiat menisi hetkellisesti ihan sekaisin. Sitä kestää aikansa ja sitten olo tasoittuu.

No en ole mitään tuollaista havainnut, tai en ainakaan muista. Mutta mulla on varmaan jokin verensokereihin liittyvä juttu, että olen tosi kiukkuinen ja hermostunut usein liikunnan jälkeen. Eikä auta vaikka jotain välipalaa söisin ennen lenkkiä. Pitäisi varmaan olla jotain palautusjuomaa mukana tai sitten kolmen ruokalajin päivällinen valmiina kun tulen kotiin ;) En ole mikään himourheilija joten en ole jaksanut miettiä sen syvällisemmin mikä tuohon auttaisi.

Voisin väittää että hämärästi tunnistan tuon olotilan. Mutta siitä on sen verran aikaa kun olen liikkunut reippaasti etten kuitenkaan vanno.

Mutta minusta tuntuu että minulla muutenkin on sellainen "pää" että saan masennuksen kaltaisia oireita helpommin kuin moni muu. Esim. saatan kokea sellaisia tunteita la aamuisin. Jotain viikonloppustressiä??

Niin, siis kun on näitä raskauksia ja pikkuvauva vaiheita ollut nyt sen verran tiheään, niin liikunta on jäänyt kävelylenkki tasolle.

Mutta aiemmin treenasin todella kovastikin. Että niiden aikojen tuntemuksia muistelen.

Jos on ihan fyysinen vaikutus esim. heikotus tai pahoinvointi tms. niin saattaa johtua ihan vaan verensokereista. Syö ennen ja jälkeen treenin hiilareita ja proteiinia niin pysyy verensokeri tasaisempana. Tosin miksei voisi olla joku mielenterveydellinenkin oire kyseessä.

Itsellä ainakin nykyään liikkumista on vähentänyt runsaasti treenitulosten tippuminen. Viimeinen vuosi on ollut aivan kamala nukkumisen yms. suhteen ja kaikki tulokset on treenaamisesta huolimatta tippuneet ja tippuneet kuin lehmän häntä. Nykyään salilla käymisestä tulee vaan paska fiilis, ihan vaan siksi kun on niin rimpula olo.

Hyvinkin voi olla, että reagoin vain vähän herkemmin siihen pöllyn jälkeiseen alastuloon. Reagoin muutenkin varmaan turhan herkästi stressiin, elämänmuutoksiin, väsymykseen, valonmäärään jne. Mutta menee tuo tosiaan ohikin sitten. Mieli vain käy vähän hitaammin ja tahmeammin urheilun jälkeen, laahaa perässä. Ihan pöhkö homma.

Heti liikunnan jälkeen joku rentoutusharjoitus. Se laskee kierrokset, tasaa olon, virkistää mielen ja palauttaa lihakset.

Mä kuuntelen levyltä semmosta heppua joka ensin rentouttaa ja sit vielä psyykkaa henkisesti. Toimii :)

johtuu verensokereista eli syo riittavasti sopivan aikaa ennen ja jalkeen ja aikanakin, jos pitka lenkki (vaikka siripiripotko ensiavuksi taskuun). jos ongelma menee pahemmaksi niin sitten tutkimuksiin. joillakin harvoilla on insulinooma.

itsekin aina syytin ennen mielialan vaihteluja kunnes tajusin etta verensokeri heittelee. esim. saan pahan laskuhumalan jo lasista parista alkoholia, mutta oikeasti kyse verensokerista, jota alkoholi laskee (kuten kahvi, aspartaamijuomat ym.)

Voihan se kyse olla toki verensokereista, mutta epäilyttää että kyse olisi kovin järkyttävistä tai edes isoista vaihteluista tai että ne olisivat se perimmäinen syy. Kuntoilun jälkeen syön poikkeuksetta. Ja ruokailu on ennen kuntoilua ollut suunnilleen tuntia - puoltatoista aiemmin, koska ruoka-ajoista on pidettävä kiinni. Mietin myös siksi, että minulla tosiaan tulee se kuntoilun jälkeinen "high", sitten tulee se lasku ja vasta sitten tasaantuu josko vain jokin reseptoritoiminta on vähän off tuolla aivoissa. Kun verensokerit laskee, saan päänsäryn, olen todella ärtynyt ja kiukkuinen sekä voin fyysisesti pahoin (kuten eilen, koska ruokailut meni päin pyllyä sohvanhakureissun vuoksi). Päänsärky on yleensä se viimeinen merkki siitä, että keho vaatii ravintoa nyt.

Mutta siis toki kokeilen ja katson mitä tapahtuu. Eli jos nyt syönkin kuntoilun jälkeen jokatapauksessa, niin kokeilen jos pienellä välipalalla ennen kuntoilua on vaikutusta sitten kuntoilun jälkeen.

Viimeksi muokattu:
Niin, siis tosiaan ei ole kyse masennuksesta, vaan kuin samankaltaisista oireista ja hetkellisestä olotilasta. Silläpä mietin olenkohan ihan yksin outo vai onko muitakin. Näilläpä kokemuksilla, joita olette antaneet kokeilen eri keinoja jos se helpottaa tuota laskunomaista alastuloa. Olette todella kilttejä ja mukavia kun olette jakaneet kokemuksia ja neuvoneet minua mistä voisi olla kyse ja mistä olisi apua.

Tänään siis välipalaa vielä ennen kuntoilua ja rentoutusta lisää päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Äijäx;29746014:
Heti liikunnan jälkeen joku rentoutusharjoitus. Se laskee kierrokset, tasaa olon, virkistää mielen ja palauttaa lihakset.

Mä kuuntelen levyltä semmosta heppua joka ensin rentouttaa ja sit vielä psyykkaa henkisesti. Toimii :)

Mulla ei ole koskaan tullut liikunnan jälkeen mitään hyvää olla tai ekstaasia tms, mistä usein puhutaan. Arvatkaa kiinnostaako liikunta yhtään - en saa siitä mitään.

Sen sijaan masennuksen oireita on vuorokauden ympäri...

Mutta pointti tuohon yläpuolella olevaan: Jos mä joskus käyn lenkillä, niin se on sitten tasan se lenkkiaika plus 5 min suihkussa. Sitten pitää taas olla äitinä/vaimona/kodinhengettärenä.

Mistä ja MITEN muka otetaan aikaa, että voisi vain rentoutua ilman että kukaan häiritsee?

Äiti kato tätä mun askartelua? Mä meen ulos, missä mun kengät on? Mitä ruokaa? yäk! Miksei voi vielä pelata? Missä on alaratashärpätin? Mun paita? MIssä on sitä aj tätä...

ja yksi kyselijöistä on siis mies. Iskältähän lapset voi kysyä ilmeisesti vain, että missä äiti on.

Aika jännä juttu, että tulee liikunnan jälkeen tuollaista oloa, itselläni kun olo taas on ihan päinvastainen. Mitä rankempi treeni, niin sitä parempi on fiilis jälkeenpäin. Ehkei nyt kuitenkaan mitään euforista oloa, mutta sinnepäin.

Yhteistyössä