Lapsilla mummolassa mummolan säännöt - ja mua kypsyttää

Mulla on oikeastikin ihana ja mukava anoppi. Tykkää vahtia meidän lapsia, vaikka yritän rajoittaa ja säännöstellä lastenvahtimisia koko ajan.

No, hän on tehnyt selväksi mulle että lasten ollessa mummolassa mummo on se joka määrää. Ihan kiva, mutta se tarkoittaa jatkuvaa suklaan, leivonnaisten ja jäätelön tuputtamista, sitä että lapsille ei sanota ei, saavat kaiken läpi. Lapsilla hampaissa reikiä, mutta se ei mummoa huoleta.
Sanonut olen useaan kertaan mutta ei auta.

Jouduin heittämään tänään muksut anopille kun mulla oli omia hommia. Juu ei ois pitänyt. Kun menin hakemaan heidät niin siellä oli yksi tuttu kahvilla, mä yritin paimentaa nätisti kahvittelun lomassa muksuja mutta ei onnannut (kahvipöydästä en lähtenyt sen vieraan takia, olisi ollut töykeää heti lähteä).

Muksut heitteli leluja seinille ja huusi niin ettei omaa ääntämme kuultu. Pakastimesta pöllittiin jäätelöitä niin tiuhaan että vieraskin ihmetteli. Nuoremmalla pissat housussa kun ei ole malttanut mummolassa leikeiltään vessaankaan mennä.
Sanoin lopulta, komentamisten jälkeen että nyt lähdetään, no eipä lelujen kerääminen onnistunut, samoin pukeminen. Vieras katseli meitä silmät suurina.

Kun auton ovet sain kiinni niin mesosin lapsille mummolasta lähdettyämme että en ihan kohta ole mummolaan heitä viemässä, ennen kuin käytös on parantunut.

"äityli"
Mulla on oikeastikin ihana ja mukava anoppi. Tykkää vahtia meidän lapsia, vaikka yritän rajoittaa ja säännöstellä lastenvahtimisia koko ajan.

No, hän on tehnyt selväksi mulle että lasten ollessa mummolassa mummo on se joka määrää. Ihan kiva, mutta se tarkoittaa jatkuvaa suklaan, leivonnaisten ja jäätelön tuputtamista, sitä että lapsille ei sanota ei, saavat kaiken läpi. Lapsilla hampaissa reikiä, mutta se ei mummoa huoleta.
Sanonut olen useaan kertaan mutta ei auta.

Jouduin heittämään tänään muksut anopille kun mulla oli omia hommia. Juu ei ois pitänyt. Kun menin hakemaan heidät niin siellä oli yksi tuttu kahvilla, mä yritin paimentaa nätisti kahvittelun lomassa muksuja mutta ei onnannut (kahvipöydästä en lähtenyt sen vieraan takia, olisi ollut töykeää heti lähteä).

Muksut heitteli leluja seinille ja huusi niin ettei omaa ääntämme kuultu. Pakastimesta pöllittiin jäätelöitä niin tiuhaan että vieraskin ihmetteli. Nuoremmalla pissat housussa kun ei ole malttanut mummolassa leikeiltään vessaankaan mennä.
Sanoin lopulta, komentamisten jälkeen että nyt lähdetään, no eipä lelujen kerääminen onnistunut, samoin pukeminen. Vieras katseli meitä silmät suurina.

Kun auton ovet sain kiinni niin mesosin lapsille mummolasta lähdettyämme että en ihan kohta ole mummolaan heitä viemässä, ennen kuin käytös on parantunut.
Kai ne sokerihumalassa riehuu. En minäkään tuollaista sulattaisi!

"vieraz"
No just. Minun mielestäni tuo ei ole lasten hoitamista/vahtimista, jos he saavat tehdä mitä lystää tai heitä ei edes käytetä vessassa yms... Mä en veisi lapsiani tuollaiselle hoitajalle, vaikka miten olisi lasten mummo...

Hggg
Juu otan osaa :(
Meillä loppui kyläilyt, kun mummin säännöt olivat ihan mahdottomat. Herkkuja vain ei oikeaa ruokaa, allergiosta vähät välitettiin ja vielä vähemmän hygieniasta. En suvainnut ja mies vasta suutuikin. Nyt on vähän viileet välit.

Vierass
[QUOTE="vieras.";29717552]Miten musta kuulostaa, että tuossa ei se mummi ole ongelma. Sinä olit paikalla ja sun lapset silti heittelee leluja seinille, kusee housuihinsa, huutaa ja häiriköi ja syö pakkasen tyhjäksi herkuista? Oikeasti?[/QUOTE]

Mummo määrää miten hänen kotonaan käyttäydytään, vanhemmilla ei ole siihen sanomista.

Mut mä olisin sanonut siltikin.......!

"jeps"
[QUOTE="vieras.";29717552]Miten musta kuulostaa, että tuossa ei se mummi ole ongelma. Sinä olit paikalla ja sun lapset silti heittelee leluja seinille, kusee housuihinsa, huutaa ja häiriköi ja syö pakkasen tyhjäksi herkuista? Oikeasti?[/QUOTE]

Kyllä vanhempien pitää omia lapsiansa komentaa ollaan missä vain!Ei sitä millään mummola-moodilla voi vetäytyä vastuusta omista lapsittaan....

"vieraana"
ymmärrän ap:ta meillä ainakin anoppi vetää isohkon palkokasvin nenään jos siellä erehtyy omia lapsiaan komentamaan, koska heillä on heidän säännöt. Meillä lapset eivät pahemmin vieraile anopilla, toinen ei edes halua kun on turvaton olo....mistäköhän johtuu.... :/

Mitäs aiheetonta narinaa se Major nyt löytää? :)

Jeps: sanoisinko että tuo on vaikeimpia käskemistilanteita. Mä komennan noita tarpeeksi leikkipuistossa, kaupan kassalla, synttäreillä, mammakahvilassa ym.julkisissa jutuissa.

Mutta se, että on 2 täti-ihmistä arvokkaasti kahvilla, tarkoitus olisi jutella vieraan kanssa iloisesti kuulumisista ja mä saan hiki päässä komentaa noita, niin tuntuu että jokainen komentaminen rikkoo sitä mukavaa tunnelmaa. Vieraskin vakavoitui kun mä motkotin lapsille ja lähti meidän lähtiessä samoista ovista eli liian aikaisin. Äh.

"Siis"
Mitäs aiheetonta narinaa se Major nyt löytää? :)

Jeps: sanoisinko että tuo on vaikeimpia käskemistilanteita. Mä komennan noita tarpeeksi leikkipuistossa, kaupan kassalla, synttäreillä, mammakahvilassa ym.julkisissa jutuissa.

Mutta se, että on 2 täti-ihmistä arvokkaasti kahvilla, tarkoitus olisi jutella vieraan kanssa iloisesti kuulumisista ja mä saan hiki päässä komentaa noita, niin tuntuu että jokainen komentaminen rikkoo sitä mukavaa tunnelmaa. Vieraskin vakavoitui kun mä motkotin lapsille ja lähti meidän lähtiessä samoista ovista eli liian aikaisin. Äh.
Eli kun olette mummolassa, sun lapset ei tottele sun sanomisia, ellet korota ääntä, komenna hiki päässä tai huuda? Ja ilmeisesti eivät silloinkaan? Kun sinä kiellät, huutaako mummo päälle että ei kun heitelkää nyt niitä tavaroita, vai onko vaan kyse siitä etteivät omat lapsesi tottele sinua ja käyttäytyvät huonosti heti kun saavat tilaisuuden?

Meillä on mummolassa mummolan säännöt, mutta jos minä sanon että leluja ei heitellä, niin niitähän ei sen jälkeen heitellä.

Siis: Mummo ei puutu tilanteisiin oikeastaan yhtään eli silloin kun mä komennan, on hiljaa.
Sen mitä noita lapsia tunnen niin hyödyntävät niitä mummolan sääntöjä surutta eivätkä saa itse sitä hillumista niiden seinien sisäpuolella katkaistua.

Itse asiassa viime viikolla kävin tuon koululaisen kanssa keskustelua siitä, kuka määrää silloin kun minäkin olen mummolassa paikan päällä. Koululaisen mielestä mummo määrää silloinkin koska se on hänen kotinsa. Jyrähdin että silloin kun minä tai Isi on paikalla niin me määrätään, mutta eipä tainnut tänään muistua se noille mieleen.

Eilen mä huokaisin noille iltapalalla että "olen monta vuotta sanonut samoista asioista eli ruokapöydässä hillumisesta, olisi kiva jos joskus oppisitte ja muistaisitte ne sanomiset itse, jo ennen pöytään istumista".
Koululainen:"Kyllä mä ne säännöt tiedän mutta en viitsi käyttää niitä tietoja." :D

halipupu harmaana
Mä tekisin tuossa tilanteessa varmaan niin, että sanoisin lapsille, että jos mummolassa ei käyttäydytä kunnolla, niin sitten ette enää pääse sinne. Sinä olet ap kuitenkin lasten pääkasvattaja eikä anoppisi, vaikka heillä ovatkin ja jos toivot että lapset eivät sýö ihan tolkuttomasti karkkia ja herkkuja, niin kyllä mummon olisi se huomioitava. Kyllähän se sokeri on lapsille muutenkin pahasta kuin vain hampaiden takia. Sokeriin tottuu helposti ja siitä tulee riippuvaiseksi.

Vieras: Kyllä mä noiden hampaita pesen (tai ne pesee ja mä viimeistelen) ja hammaspastillejakin on mutta jostainhan se karies-bakteeri noiden suuhun on pujahtanut. Anoppi käytti joskus samaa lusikkaa kuin itsellä noita pienempänä syöttäessään, mutta en jaksa sen enempää "syyllisiä" muuten miettimään enää.

viera.s
Vähän kohtuuttomalta mummon syyttely nyt kuulostaa. Vieras ihminen ei juuri koskaan uskalla eikä toki haluakaan komentaa toisen lapsia samalla tavalla kuin omiaan, ellei hoida lapsia työkseen. Sinun lapsesi nyt vaan törkeästi hyväksikäyttävät mummun lepsuutta ja on sinun tehtäväsi takoa heidän päähänsä, että se ei vain sovi. Tuskin mummukaan tykkää siitä tavaroiden heittelystä, huudosta ja jäätelöiden varastamisesta, hän ei vaan uskalla siihen puuttua. Jos sinäkään et saa lapsiasi kuriin, niin kyllä se on peiliin katsomisen, eikä mummon syyttelyn paikka.

Itsekin muistan, miten mummolassa vieraskoreuden haihduttua hyödynsin heidän lepsuuttaan tavalla, joka myöhemmin hävetti itseänikin. Siis ladoin kaupassa ostoskorin täyteen karkkia jne. Mutta se oli vain silloin, kun olin siellä pitkään, siis viikkoja hoidossa ja olin vielä selvästi alle 10-vuotias. Aluksi aina olin sentään kohtelias ja isompana käyttäydyin kunnialla koko ajan.

kahvikirahvi
Ymmärrän että vituttaa ettei mummo komenna lapsia kun et oo itse paikalla, mutta en nyt käsitä että miten se mummo onnistuu kieltämään sua komentamasta? Mitä se tekee jos komennat?
Ja ainakaan mulle ei tuu mieleen yhtään niin arvokasta kahvihetkeä ettenkö mää komentaisi lastani jos hän käyttäytyisi samoin kuin aloittajan lapset nyt. Se olis lyhkänen kahvihetki ja mummolareissu sitten jos ei komennot menis kuuleviin korviin.

Ei pahalla, mutta turhaa narinaa on ellei itse kehtaa lapsia komentaa vieraiden takia.

• Tykkää
Reactions: Pikkurouva74

Yhteistyössä