miten hel"""ä sairaalan päivystyksessä ei ole gynegologia.. tai mahdollisuutta ultraan?

Ken guru
Samaa mieltä. Mutta siltikin ap:n paikka ei ole päivystyksessä vaan omassa tk:ssa ja arkena. Jos on niin tuskainen ettei pärjää kotona odottaen sitä tk-aikaa (päivystysaikoja kyllä saa jos kovat kivut on) niin sitten päivystykseen ja sitä kautta osastolle kivunhoitoon ja tutkimuksiin.
Se aika pitää antaa kolmen arkipäivän sisään. Itse varasin ajan 3kk vanhalle vauvallemme kun epäilin korvatulehdusta. Ajan varasin ke, ja sain seuraavalle maanantaille. Viikonloppuja kun ei lasketa...että näin kivasti jos tk:n aikjoa odottelee..

"vieraana"
K-S keskussairaala on muuten Suomen suurin keskussairaala... Et palveluja on hieman enempikin tarjolla, mm ympärivuorokautiset hätäsektiovalmiudet, joten kyll sielä lääkäriä on. "Vieraana" olet vaan tosissaan tainnut olla niin pienillä viikoilla, että ovat hoitaneet sinut perusterveydenhuollon puolella sillä periaatteella ettei mitään kuitenkaa olisi tehtävissä..

Ap:n ei se ultra kyllä kuulu mihinkää rutiinitutkimuksiin. Vaikka olis tulehdusarvo koholla, niin "pelkkä" antibiootti on aivan käypähoidon mukaista hoitoa jos raskautta ei tarvitse epäillä. Toki kyllä yleensä fertiili-ikäisiltä naisilta raskaustesti ja klamydia katsotaan aina vatsakivun yhteydessä. Hyvä että katsoivat sen pissatulehduksen kuitenkin.

Julkinen terveydenhuoltohan toimii periaatteella - tule takaisin jos olo pahenee.
Pakko tätä nyt kommentoida sen verran että monikkoraskaus kyllä jatkui, mutta minulla oli bakteeritulehdus joka myöhemmillä viikoilla aiheutti sen että jouduin useammaksi kuukaudeksi vuodelepoon yliopistosairaalaan (KYS). Mä en tiedä tapahtuiko tuossa hoitovirhettä tai sitten ei, mutta olisi saattanut tulla yhteiskunnalle vähän halvemmaksi se että olisi sitten edes perusterveydenhuollon puolella otettu ne kokeet ja määrätty antibioottikuuri. Olisin voinut olla töissä tai sairaslomalla kotona. 2kk sairaalapäiviä ei ole yhteiskunnan pussista maksettunakaan ihan halpaa.

ggggg
Se aika pitää antaa kolmen arkipäivän sisään. Itse varasin ajan 3kk vanhalle vauvallemme kun epäilin korvatulehdusta. Ajan varasin ke, ja sain seuraavalle maanantaille. Viikonloppuja kun ei lasketa...että näin kivasti jos tk:n aikjoa odottelee..
Jos lapsen kivun kanssa ei pärjää kotona noin pitkään, niin päivystys on oikea paikka. Meillä on vakuutus, koska tiedetään millä tolalla kunnallinen terveydenhuolto on eikä haluta lapsia sinne viedä tuntikausiksi jonottamaan. Muutoin itse käytän työterveyshuollon palveluita ja mies opiskelee niin koulun kautta.

Jokainen työssäkäyvä pitäisi mennä omaan työterveyshuoltoon, en ymmärrä miksi lähtevät kuormittamaan muutenkin jumissa olevaa julkista puolta jos vaihtoehto on olemassa.

Ken guru
Jos lapsen kivun kanssa ei pärjää kotona noin pitkään, niin päivystys on oikea paikka. Meillä on vakuutus, koska tiedetään millä tolalla kunnallinen terveydenhuolto on eikä haluta lapsia sinne viedä tuntikausiksi jonottamaan. Muutoin itse käytän työterveyshuollon palveluita ja mies opiskelee niin koulun kautta.

Jokainen työssäkäyvä pitäisi mennä omaan työterveyshuoltoon, en ymmärrä miksi lähtevät kuormittamaan muutenkin jumissa olevaa julkista puolta jos vaihtoehto on olemassa.
Samalla tavalla aikuinen, tässä tapauksessa ap voi hyvin mennä sinne päivystykseen. Ja meillä kyllä gyne kuuluu työterveydenhuoltoon, mutta työterveydenhuoltoa ei saa käyttää hoitovapaalla. Jolla käsittääkseni ap:kin on.

Suomessa on toimiva julkinen terveydenhoito, mihin jokaisella on oikeus. Vakuutuksia siis ei tarvita.

niih niih
Minä olen onnellinen että täällä on päivystyksessä edes lääkäri. Edes joku, joka tietää pikkasen enempi kuin minä itte. Tk:ssa ei ole edes lääkäriä :) että siltä pohjalta mennään täällä peräkylillä.

ggggg
Samalla tavalla aikuinen, tässä tapauksessa ap voi hyvin mennä sinne päivystykseen. Ja meillä kyllä gyne kuuluu työterveydenhuoltoon, mutta työterveydenhuoltoa ei saa käyttää hoitovapaalla. Jolla käsittääkseni ap:kin on.

Suomessa on toimiva julkinen terveydenhoito, mihin jokaisella on oikeus. Vakuutuksia siis ei tarvita.
No siinä vaiheessa kun lapsi on sairas, niin minä mieluummin vien hänet heti lääkäriin kuin alan taistella tuulimyllyjä vastaan huutaen, että "minulla on oikeus"!

Vier
Mielestäni on todella kummallista, että vaikka ap on erittäin kipeä, niin täällä huudetaan ettei saa pyytää apua ja päästä tutkimuksiin. Että se on verorahojen väärää tuhlausta. Suomessa kuitenkin on lähes ilmainen julkinen terveydenhoito, ja jokaisella on oikeus siihen. Vai palstalaisetko nyt määrittävät että millon on riittävän kipeä tuohon?

Ja tuollaista sairaanhoitajan vittuilevaa räkätysnaurua en ymmärrä ollenkaan. Vaihda alaa. Oikeasti.
Olen samaa mieltä!
Joo, munkin omainen sairasti pitkään eikä monet hoitajat uskonu että on oikeasti sairas, eikä lääkärit. Masennuslääkettä vaan "ettei olisi niin negatiivinen". Noh, sitten kun viimein kunnolla tutkittiin, löytyikin jotain vakavaa...

h2o
Meillä ei kuulu työterveyteen enää mitkään muut kuin työstä johtuvat vaivat. Kaikki muut hoidetaan terveyskeskuksessa tai sairaalan päivystyksessä omalla kustannuksella. Gynekologiset vaivat eivät aiemmin kuuluneet tytöterveyteen mutta nykyään ei käytännössä mikään muukaan.

vieras,.,.,.
[QUOTE="niinpä";29704332]No mutta kun se lääkäri puhui huonoa suomea! Ja aloittajalla oli OMASTA MIELESTÄÄN kysta tai tulehdus! Kyllä sen nyt pitäisi automaattisesti tarkoittaa vähintään sitä että Medi-Heli kiidättää prinsessan VÄLITTÖMÄSTI valtakunnan parhaimpien spesialistien huipputason a-kiireellisyysluokan hoitoon.

Surullisinta tässä tarinassa ja täällä jaeltavissa "neuvoissa" on se että suurella rahalla yhteisin voimin ja kansakunnan selkänahasta revityin varoin rakennettu mutta kansalaisille käytännössä ilmainen ja maailman mittakaavassa todella vahva terveydenhuoltojärjestelmä natisee liitoksissaan ja nämä itsekkäät omadiagnoosi-pellet muodostavat helvetin ison osan siitä aivan turhasta kuormasta joka rasittaa järjestelmän äärimmilleen ja siitä kärsivät eniten ne MIEHETjotka todella, oikeasti apua tarvitsevat. Selväähän on se että huutamalla, ulvomalla ja vaatimalla saa ehkä joskus nopeampaa apua, on sitten kyseessä kaupan kassa, jäätelökioski, terveyskeskus tai sairaala. Mutta terveydenhuoltotapauksissa sen pitäisi olla rangaistava teko jos se hoitohenkilöstöresurssien käyttö on joltakin enemmän apua vaativalta MIEHELTÄpois.[/QUOTE]Näin.

kohtutulehdus, mahdollisesti lievä virtsis. ultrattu ei, vaan käskopelolla & oireiden perusteella lääkäri (nyt eri kuin toisapäivänä) teki diagnoosin.
sain myös kehotuksen varata ajan tk:n gynelle kystien tms poissulkemiseksi. eli taas aamu puhelimessa, mutta onpahan olo vähäsen parempi kuin eilen tähän aikaan :)

Viimeksi muokattu:
Ken guru
kohtutulehdus, mahdollisesti lievä virtsis. ultrattu ei, vaan käskopelolla & oireiden perusteella lääkäri (nyt eri kuin toisapäivänä) teki diagnoosin.
sain myös kehotuksen varata ajan tk:n gynelle kystien tms poissulkemiseksi. eli taas aamu puhelimessa, mutta onpahan olo vähäsen parempi kuin eilen tähän aikaan :)
Hyvä että sait apua :).

Teksisi mieli sanoa rumasti kaikille ilkeästi kommentoineille.

"V ieras"
Samaa mieltä. Mutta siltikin ap:n paikka ei ole päivystyksessä vaan omassa tk:ssa ja arkena. Jos on niin tuskainen ettei pärjää kotona odottaen sitä tk-aikaa (päivystysaikoja kyllä saa jos kovat kivut on) niin sitten päivystykseen ja sitä kautta osastolle kivunhoitoon ja tutkimuksiin.
Riippuu edelleen paikkakunnasta!

Meillä KAIKKI akuutit vaivat hoidetaan sairaalan päivystyksessä. Tk antaa aikoja parin viikon päähän.

"päärynä"
[QUOTE="V ieras";29707801]Riippuu edelleen paikkakunnasta!

Meillä KAIKKI akuutit vaivat hoidetaan sairaalan päivystyksessä. Tk antaa aikoja parin viikon päähän.[/QUOTE]

niin meilläkin. ja jos ap:llä on kerran kuumeinen kohtutulehdus, niin henkihän siinä olisii mennyt odotellessa! :O hävetkää te, ketkä vähättelitte ap:n hätää :( voi vain kuvitella olot!

Yhteistyössä