Millaista kielenopetuksen pitäisi olla pikkukoululaisille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hhjhghhgh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hhjhghhgh

Vieras
Lapseni on ylläpitokielessä kiinan kielessä. Ryhmä on todella heterogeeninen, mun lapsi on nuorin eli hän on tokalla. Hänestä seuraava on viidennellä luokalla, ja suurin osa ryhmästä on yläkoululaisia. Kaikki muut ovat samassa kohdassa kirjassa (eri kirja kuin meillä). Me aloitettiin tietty kirja alusta (sellainen mikä on tarkoitettu ei-äidinkielen opetukseen).

Aiempi opettaja oli sitä mieltä, että nyt olisi tärkeintä saada varmuutta puhumiseen, vahvistaa hänen hyvää ääntämistä (toonit menevät tosi oikein), opiskella suht paljon sanastoa, ja tehdä pinyin-kirjoituksella tehtäviä. Vaihdettiin kirjaakin, kun opettaja koki että on liian vaikeaa 8-vuotiaalle ja uudessa kirjassa on selkeämmin lapsellisempi ote.

Opettaja sanoi, että vanhaan kirjaan siihen kohtaan mihin nyt jäimme, voisi palata esim. kun lapsi on 9-10, riippuu hänestä itsestään. Mutta aikaisintaan tammikuussa 2015. Tai elokuussa 2015. Ja siihen asti mentäisiin näin. Puheharjoituksia ja perussanastoa, koulumaailmaa, kotimaailmaa, ym. Hänestä nyt ei kannata keskittyä niihin kirjoitusmerkkeihin niin paljoa, että se vaan lisää vaikeutta näin pienellä lapsella.

Tämä tuntui ihan järkeenkäyvältä. Lapsi tykkäsi käydä tunneilla ja mietti jopa, että rupeaa itse isona kiinan opettajaksi :)

Opettaja vaihtui helmikuussa. Uusi opettaja on täysin eri mieltä. Eli kirjoitusmerkkejä mahdollisimman paljon, ei pinyinia yhtään kun se on kuulemma turhaa (ei ymmärrä että latinaisiin aakkosin tottuneen on helpompi lukea ja muistaa niistä ne sanat) ja vanha kirja takaisin. Vanhassa kirjassa on asioita, joita ei ole vielä opetettu koulussa tokaluokkalaisille. Se ei opettajan mielestä haittaa, vaikka lapsi ei ymmärrä niitä asioita edes suomeksi.

Kummatkin opettajat olivat siis syntyperäisiä kiinalaisia, nyt täällä asuvia. Uusi opettaja on asunut täällä vähemmän aikaa ja puhuu aika huonosti suomea. Ne isommat oppilaat sanoivat, etteivät välillä ymmärrä mitä opettaja puhuu kun puhuu suomea. Omani ei myöskään ymmärrä.

Opettaja on itsekin ehkä tajunnut, että on väärässä, koska hän on lakannut antamasta kotitehtäviä. Kysyin asiasta, niin kuulemma ei ole oikein sopivia tehtäviä siinä kirjassa. Älä. Siksi sitä kirjaa vaihdettiinkin...

Nyt lapsi on käynyt vastustamaan koko tunneilla käyntiä. Olen tosi pahoillani, jos hän lopettaa, se olisi mahtava pääoma hänelle isompana.

Olimme siis Kiinassa pari vuotta ja hän kävi siellä leikkikoulua ja oppi paljon kiinalaisia lastenlauluja, numerot, värit, esittelemään itsensä, kertomaan perheestään ja muuta tämmöistä ihan alkeiskiinaa siellä. Se oli hyvin leikinomaista, tietenkin ja sitä oli kerta viikossa. Lisäksi hän osaa paljon ruokien ja ruoka-aineiden nimiä kiinaksi.

Mitä voisi tehdä? Mitä tekisitte?

Anteeksi pitkä teksti... En tiedä oikein pitäisikö vain lopettaa koko homma, yrittää edetä itsekseen ( kirjoissa on cd:t että saa oikeaa ääntämysoppia). Ja ehkä palkata joku kiva kiinalainen opiskelijatyttö juttelemaan ja tekemään niitä lapsellisempia tehtäviä tytön kanssa kerran viikossa tms.

Ja kytätä tuleeko siihen ylläpitoryhmään uutta opettajaa ja palata sitten sinne jos tulee.

Yksi vaikeus tässä on se, että opettaja menee täysin lukkoon, jos yrittää keskustella aiheesta. Kielitaito on huono, ja kulttuurista johtuen hän ei vaan osaa keskustella tällaisista vaikeista aiheista, vaikken syytä häntä mistään. Olen vain sanonut, että voisiko palata siihen uuteen kirjaan kun se on paljon helpompi. Hän vaan inttää että ne merkit ovat tärkeimmät. Olen yrittänyt kertoa, että edellinen opettaja koki, että nyt ei ole niiden aika vielä...

Olen miettinyt että voisiko hänestä valittaa opetusvirastoon. Kielitaidon puuttesta ainakin. Siis suomen kielen.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Onnistuisko että selität missä iässä suomessa aloitetaan koulu ja missä tahdissa edetään, vetoa vaikka siihen että aasialaiset ovat älykkäämpiä niin heille on luonnollista aloittaa opetus aikaisemmin, mutta me valkoiset länsimaiset tarvitsemme muutaman vuoden enemmän. Tai voisiko se ensimmäinen opettaja keskustella suomalaisten lasten oppimiskyvystä tämän uuden kanssa jos tämä ensimmäinen osaa paremmin suomea ja voi keskustella kiinaksi uuden opettajan kanssa?

Jos ei onnistu niin sitten sitä opiskelijatyttöä etsimään. Itse kuitenkin yrittäisin vedota meidän älykkyyseroihin niin en astuisi opettajan varpaille vaan hän tuntisi itsenä tärkeäksi ja paremmaksi ja osaisi sitten suhteuttaa vaatimustasoaan. Nöyristely toimii hyvin kiinalaisiin ja japanilaisiin ja saa heidät helposti syömään kädestäsi vaikka he luulevat antavansa sinulle niitä armopaloja (toki on niitäkin joihin toimii ihan normaali tasavertainen puhe, mutta tässä tapauksessa ei sellaiselta vaikuta).

sori en tässä krapulaisena jaksanut lukea koko aloitusviestiäsi, mutta pääkohdat kuitenkin. Tuon ikäisille kielen opetuksen ei todellakaan pitäisi olla kielioppien pänttäystä, vaan kielikylpyä. Leikin ja vuorovaikutuksen kautta kieli tarttuu parhaiten ja se on hauskaa. Liian kovat tavoitteet ja tahti tappaa innostuksen :/ Opettajan pitää pystyä yhteistyöhön teidän kanssa, joten anna ystävällisesti palautettta ja kerro huolesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Täydellisen epätäydellinen;29696637:
Onnistuisko että selität missä iässä suomessa aloitetaan koulu ja missä tahdissa edetään, vetoa vaikka siihen että aasialaiset ovat älykkäämpiä niin heille on luonnollista aloittaa opetus aikaisemmin, mutta me valkoiset länsimaiset tarvitsemme muutaman vuoden enemmän. Tai voisiko se ensimmäinen opettaja keskustella suomalaisten lasten oppimiskyvystä tämän uuden kanssa jos tämä ensimmäinen osaa paremmin suomea ja voi keskustella kiinaksi uuden opettajan kanssa?

Jos ei onnistu niin sitten sitä opiskelijatyttöä etsimään. Itse kuitenkin yrittäisin vedota meidän älykkyyseroihin niin en astuisi opettajan varpaille vaan hän tuntisi itsenä tärkeäksi ja paremmaksi ja osaisi sitten suhteuttaa vaatimustasoaan. Nöyristely toimii hyvin kiinalaisiin ja japanilaisiin ja saa heidät helposti syömään kädestäsi vaikka he luulevat antavansa sinulle niitä armopaloja (toki on niitäkin joihin toimii ihan normaali tasavertainen puhe, mutta tässä tapauksessa ei sellaiselta vaikuta).

Olen selittänyt, että esim. englannin opetuskin alkaa meillä vasta kolmannella ja sekin on leikkiä ja aika yksinkertaista aluksi. Ja että meille ne kirjoitusmerkit ovat vain niin vaikeat, kun olemme tottuneet lukemaan latinalaisia kirjaimia.

Olen miettinyt tuotakin, että koettaisin pyytää entistä opettajaa selittämään tilannetta uudelle. Tosin haluaako hänkään astua uuden opettajan varpaille.

Olen miettinyt miten saisin jotenkin hänet keksimään itse tämän ajatuksen ja ilman että tarvitsee nöyrtyä yhtään. Pari kertaa sitten tyttö tuli mun hakiessa häntä itkien mun luo. Kysyin mikä on, niin oli kuulemma niin vaikeaa olla kun on liian vaikeaa. Isommat oppilaat sanoivat että hän itki jo tunnilla :( . Yritin jutella tästä, niin opettaja oli täysin lukossa. Syy itkemiseen on kuulemma se, että tyttö on liian riippuvainen minusta. En ymmärrä, miten se on mun vika, jos tyttö itkee tunnilla. En ole arvostellut uutta opettajaa tytön kuullen. Sanoin siihen että tyttö ei taida oikein viihtyä täällä tunnilla. Ei vastannut mulle mitään.

Hän on jo ilmeisen suuttunut mulle. Viimeksi sanoi minulle, kun yritin tunnin jälkeen jutella, että hänellä on enemmän kokemusta opettamisesta ja hän kyllä tietää, miten opetetaan. En viitsinyt valehdella hänelle, vaikka olisi ehkä ehkä pitänyt, mutta olen oikeasti itsekin opettaja, mutten kielten. Sanoin siis hänelle, että sinä olet tämän luokan opettaja ja sinä tietenkin päätät miten olisi hyvä kaikille oppilaille luokassa, mutta minä olen myös opettaja, olen fysiikan ja kemian opettaja lukiossa. Hän meni ihan lukkoon jo tästä :( .

sori en tässä krapulaisena jaksanut lukea koko aloitusviestiäsi, mutta pääkohdat kuitenkin. Tuon ikäisille kielen opetuksen ei todellakaan pitäisi olla kielioppien pänttäystä, vaan kielikylpyä. Leikin ja vuorovaikutuksen kautta kieli tarttuu parhaiten ja se on hauskaa. Liian kovat tavoitteet ja tahti tappaa innostuksen :/ Opettajan pitää pystyä yhteistyöhön teidän kanssa, joten anna ystävällisesti palautettta ja kerro huolesi.

Jos se palaute ei mene läpi, niin antaisitteko palautetta sinne kaupungin opetusvirastoon, että yhteistyö ei suju ja lapseni miettii jo opiskelun lopettamista opettajan takia?

En millään haluaisi että hän lopettaa kokonaan, koska se olisi hänelle aikuisena hyvä asia, jos osaisi kiinaa ja kyllähän hän oppisi sitä hyvin, kun olisi näin pienenä aloittanut. Täällä on lukioita, joissa voi jatkaa kiinan opiskelua peruskoulun jälkeen ja nyt ollaan yrittämässä että sen voisi jopa kirjoittaa yo-kirjoituksissa. Eli sitä voisi opiskella aika pitkälle, mikäli motivaatiota on.

Epäilen että opettaja itsekin tajuaa, että jokin on vialla. Ehkä jopa ymmärtää mikä, mutta ei ehkä voi myöntyä.

Ilman muuta kannattaa yrittää puhua jollekin esimiehelleen opetusvirastossa.

Sinuna yrittäisin vielä kerran, ja sen jälkeen sitten omaa oppimista kuten suunnittelit, jonkun opiskelijan kanssa keskustelutunti. Hyvä jos voi palata sinne tunnille myöhemmin, kun kun isompi ja on ehkä eri opettaja.

[QUOTE="Aapee";29696729]

Olen miettinyt tuotakin, että koettaisin pyytää entistä opettajaa selittämään tilannetta uudelle. Tosin haluaako hänkään astua uuden opettajan varpaille.

[/QUOTE]

Jospa pyytäisit entistä opettajaa tulkiksesi, että saat asiasi esitettyä uudelle opettajalle.

[QUOTE="Aapee";29696742]Jos se palaute ei mene läpi, niin antaisitteko palautetta sinne kaupungin opetusvirastoon, että yhteistyö ei suju ja lapseni miettii jo opiskelun lopettamista opettajan takia?

En millään haluaisi että hän lopettaa kokonaan, koska se olisi hänelle aikuisena hyvä asia, jos osaisi kiinaa ja kyllähän hän oppisi sitä hyvin, kun olisi näin pienenä aloittanut. Täällä on lukioita, joissa voi jatkaa kiinan opiskelua peruskoulun jälkeen ja nyt ollaan yrittämässä että sen voisi jopa kirjoittaa yo-kirjoituksissa. Eli sitä voisi opiskella aika pitkälle, mikäli motivaatiota on.[/QUOTE]

Sanoisin ensi kerralla sille ihan aidosti ihmetellen, että miten tämä meidän yhteistyö voi toimia jos hän ei kuuntele ja ole kontaktissa vanhempiin? Sano miltä tuntuu, se ei ole syyttelyä. Jos ei annetuista mahdollisuuksista huolimatta ottaisi meitä huomioon niin ehdottomasti veisin asian eteenpäin sinne opetusvirastoon. Se on lasten ja itse opettajankin etu.

Nyt tarvitsisin käytännön neuvon. Katselin kirjoja, mitä on ollut nyt käytössä.

Kirjan tekijät ovat ihan samat, joten laatu ei liene ongelma. Siis luulisi, että samojen tekijöiden kirjat nuoremmille ja vanhemmille oppilaille ovat yhtä hyvät ja sillä tavalla kelpaisivat opettajalle.

Se kirja, mitä alussa käytimme ja johon uusi opettaja nyt halusi palata, on suunnattu alkaen 9 v ja suositeltava aloitusikä oli se 9, 10 tai 11 v sille kirjalle. Ja se kirja kattaa lukion loppuun asti kirjoja. Me siis aloitimme sen viime syksynä, kun tyttö oli vielä 7 (lähes 8). Tyttö opiskeli siitä 25 sivua 125 sivusta ennen siirtoa.

Se kirja, mihin siirryimme vanhan opettajan johdolla, kun hän totesi että tyttö tarvitsee helpomman kirjan, on tarkoitettu siihen 9 v asti. Mutta siinä on kirjoja 10-11 v asti. Sen voi aloittaa esikouluiässä ja siinä on 4 kirjaa.

Tyttö on nyt tehneet siitä kirjan 1 lähes loppuun ja osan kirjasta 2, kun kirja 1 oli melko helppo tytön lähtötasolla. Hän oli niin innostunut, että teki välillä siitä kirjasta kotona 10 sivua tehtäviä, esim. kaikki numerotehtävät välillä 1-20, kaikki väritehtävät ym. helpot tehtävät. Opettaja antoi luvan tehdä siitä kaikki tehtävät, mitkä osaa noin vain.

Luulisin että vaikka tehtäisiin ne kirjat kirjaan 4 asti, niin ne on tehty vuodessa tai syksyyn 2015 mennessä kuten suunniteltiinkin.

Tämä ikäasia lukee kirjoissa alkusivuilla sekä englanniksi että kiinaksi.

Eli periaatteessa voisimme vedota tähän ihan faktatekstiin, että ensimmäinen opettaja oli oikeassa kun siirsi tytön ikätasoisempaan toiseen kirjaan. Mutta miten se kannattaisi tehdä, ilman että loukkaa uutta opettajaa?

Jospa pyytäisit entistä opettajaa tulkiksesi, että saat asiasi esitettyä uudelle opettajalle.

Niin... Mutta entinen opettaja oli kyllä myös ihan selkeästi kiinalainen eli konfliktia välttelevä ym. Mutta sydämellisempi tapaus ja hänen kanssaan yhteistyö sujui. Hän selkeästi itse ajatteli, miten saa opiskelusta tytölle mahdollimman mielekästä jne. Tämä uusi on jotenkin hirveän jäykkä tapaus.

Mies sanoi, ettei ole mitään tapaa saada tuota esille ilman että se loukkaa kulttuurisesti sitä opettajaa :( eli meille jää vaihtoehdoksi vain yrittää ehkä yhden kerran, valittaa opetusvirastoon ja jäädä pois ryhmästä kunnes opettaja vaihtuu :(

[QUOTE="Aapee";29697115]Mies sanoi, ettei ole mitään tapaa saada tuota esille ilman että se loukkaa kulttuurisesti sitä opettajaa :( eli meille jää vaihtoehdoksi vain yrittää ehkä yhden kerran, valittaa opetusvirastoon ja jäädä pois ryhmästä kunnes opettaja vaihtuu :([/QUOTE]

:( En usko, varmasti hän haluaa olla hyvä ope ja pitää kaikki ryhmässä. Se vaan joskus pitää sanoa yksityisemmin ja oikeasti pyytää vaikka toinen syrjään ja kertoa miltä tuntuu. Meillä töissä oli hieman työpaikkakiusaamista ja sain ohjeen työkavereilta että kannattaa pyytää tää kollega käymään palaverihuoneessa ja sanoa siinä miltä sen käytös tuntuu.. Ja se tehosi! Sen jälkeen on ottanut mut tosissaan. Puhut kun aikuinen aikuiselle - englannilla tietysti että menee perille.

:( En usko, varmasti hän haluaa olla hyvä ope ja pitää kaikki ryhmässä. Se vaan joskus pitää sanoa yksityisemmin ja oikeasti pyytää vaikka toinen syrjään ja kertoa miltä tuntuu. Meillä töissä oli hieman työpaikkakiusaamista ja sain ohjeen työkavereilta että kannattaa pyytää tää kollega käymään palaverihuoneessa ja sanoa siinä miltä sen käytös tuntuu.. Ja se tehosi! Sen jälkeen on ottanut mut tosissaan. Puhut kun aikuinen aikuiselle - englannilla tietysti että menee perille.

Niin, en ole varma osaako englantiakaan sen paremmin :(

Me keskustelimme viimeksi jo kahden kesken käytävässä. Hän silloin vain hoki sitä, että ne merkit pitää oppia ja se on tärkeintä.

Yritin sanoa, että nyt olisi kuitenkin vielä leikinomaisemman opetuksen aika ihan iän takia.

Kun kaikki muut luokassa ovat paljon vanhempia ja samassa tahdissa, niin on vain tämä yksi pienempi jolla on eri kirja. Ja jos hän käyttää sitä vaikeampaa kirjaa, niin tyttö ei oikeasti pärjää yksin sen kanssa, vaan tarvitsee sitten enemmän huomiota luokassa. Sitten jos ei pärjää, tulee paha mieli ja voi vaikka itkeä kuten kävi. Helpomman kirjan kanssa tyttö voi tehdä tehtäviä eteenpäin enemmän itsenäisesti. Että tämä oli yksi syy, miksi siihen helpompaan kirjaan siirryttiin, että opettaja pystyi jakamaan aikaansa paremmin luokan kesken.

Sitten hän sanoi, että hänellä on enemmän kokemusta opettamisesta. Hän on noin 30 ja minä olen 40. Ja sanoin hänelle, että hän on tietenkin luokan opettaja ja päättää, miten opiskellaan, että koko luokka viihtyy. Mutta minä olen myös opettaja, lukion fysiikan ja kemian opettaja. Hän meni siitä täysin lukkoon ja hiljaiseksi.

[QUOTE="Aapee";29697196]Niin, en ole varma osaako englantiakaan sen paremmin :(

Me keskustelimme viimeksi jo kahden kesken käytävässä. Hän silloin vain hoki sitä, että ne merkit pitää oppia ja se on tärkeintä.

Yritin sanoa, että nyt olisi kuitenkin vielä leikinomaisemman opetuksen aika ihan iän takia.

Kun kaikki muut luokassa ovat paljon vanhempia ja samassa tahdissa, niin on vain tämä yksi pienempi jolla on eri kirja. Ja jos hän käyttää sitä vaikeampaa kirjaa, niin tyttö ei oikeasti pärjää yksin sen kanssa, vaan tarvitsee sitten enemmän huomiota luokassa. Sitten jos ei pärjää, tulee paha mieli ja voi vaikka itkeä kuten kävi. Helpomman kirjan kanssa tyttö voi tehdä tehtäviä eteenpäin enemmän itsenäisesti. Että tämä oli yksi syy, miksi siihen helpompaan kirjaan siirryttiin, että opettaja pystyi jakamaan aikaansa paremmin luokan kesken.

Sitten hän sanoi, että hänellä on enemmän kokemusta opettamisesta. Hän on noin 30 ja minä olen 40. Ja sanoin hänelle, että hän on tietenkin luokan opettaja ja päättää, miten opiskellaan, että koko luokka viihtyy. Mutta minä olen myös opettaja, lukion fysiikan ja kemian opettaja. Hän meni siitä täysin lukkoon ja hiljaiseksi.[/QUOTE]

No hänellä on kyllä täysin epäammattimainen asenne, minä ottaisin yhteyttä hänen esimieheen suoraan. Törkeää ja asiatonta käytöstä, en usko että on kyse muusta kun hänen päänsisäisistä ongelmista jotka ei nyt parane sinun herättelyillä vaan esimiehen. Eihän tuon ikäinen tyttö voi yläkoululaisten tehtäviä ja oppimäärää suorittaa. Ja noin riidanhaluiselle opettajalle pitää antaa opetus, se on nyt sillä selvä.

No hänellä on kyllä täysin epäammattimainen asenne, minä ottaisin yhteyttä hänen esimieheen suoraan. Törkeää ja asiatonta käytöstä, en usko että on kyse muusta kun hänen päänsisäisistä ongelmista jotka ei nyt parane sinun herättelyillä vaan esimiehen. Eihän tuon ikäinen tyttö voi yläkoululaisten tehtäviä ja oppimäärää suorittaa. Ja noin riidanhaluiselle opettajalle pitää antaa opetus, se on nyt sillä selvä.

Luulen ettei oikein ymmärtänyt millainen ryhmä se on. Kun normaalissa luokassa on se tilanne, että mennään yhtä kirjaa ja samaa tahtia, niin onhan se paljon helpompaa. Mutta tässä ryhmässä voisi olla oikeasti vaikka 4-5 eri tasoista oppilasta, kun se on ylläpitokieli. Nyt on sentään vain 2 eri tasoa. Nuo muut ovat aloittaneet syksyllä 2012 sitten yhtäaikaa siitä kirjasta ykköskappaleesta, millä meidänkin tyttö nyt aloitti. Eli noin 10 v eteenpäin tarkoitetusta kirjasta. He ovat nyt kakkoskirjassa.

Entinen opettaja huomasi että suht helpon alun jälkeen ykköskirjan tekstit vaikeutuivat liikaa noin pienelle ja muutettiin siihen saman kirjasarjan nuoremmille tarkoitettuun kirjasarjaan.

En ymmärrä miksi se hiertää uutta opettajaa. Hän esim. on sanonut, että se nuorempien kirja on liian vaikea tytölle. Epäilen että tarkoittaa liian helppo, on vaan sekoittanut sanat. Se on selkeästi lapsellisemman oloinen kirja, lyhyemmät tekstit, paljon perusharjoitteita, kivoja väritystehtäviäkin jne. Ja tekijät ovat täysin samat, joten laatu on lienee samaa tasoa.

Aika samantyyppinen kuin joku kakkosten matikankirja jossa on myös väritystehtäviä ja lapsenomaisen helposti tietyt asiat selvitetty.

Toivon siis että opettaja tottuisi tähän että on 1, jolla olisi sitten ne helpommat tehtävät mutta ei vielä... Että tuo riidanhalu on vain epävarmuutta. Ja kohta tokenisi.

Voi olla että hän toivookin, että meidän tyttö häviää ryhmästä. Hänelle jää sitten vain se yhtenäinen ryhmä ja se on toki opettajalle sata kertaa helpompaa.

Kun tyttö aloitti viime syksynä, niin entinen opettaja pyysi että jäisin luokkaan muutamaksi kerraksi, että tyttö kokee olonsa hyväksi ennen kuin tottuu siihen erikoiseen luokkaan jossa on monenikäisiä oppilaita. Muutaman kerran olin siellä ja sitten kokeiltiin ilman, ja se sujui. Nyt tyttö on sanonut, että ei halua mennä sinne enää ikinä ilman minua, kun ei pärjää.

Ehdotin muutama kerta sitten opettajalle, että voin olla siellä tytön apuna muutaman kerran, että pysyy mukana ja on tehtäviä, mitä tehdä. Se ei kuulemma ole tarpeen. En sitten ole ollut.

Näissä kummassakin kirjassa on nimittäin se juttu, että ne tehtävät kuten koko kirja ovat englanniksi ja kiinaksi. Minä käänsin ne suomeksi siihen uuteen kirjaan kakkoskirjan loppuun eli siis kirjoitin mitä tehtävässä sanottiin ja käänsin sanastot valmiiksi. Siis tyyliin "kirjoita oikeat viikonpäivät kirjoitusmerkkien alle".

En ole käynyt kääntämään sitä vanhaa kirjaa, kun se vaatii minultakin paljon aikaa, tekstit ovat vaikeampia ja en ole varma onko se tarpeen ainakaan vielä. Periaattessa opettajan pitäisi pitää huoli siitä, että tyttö tietää mitä tehtävissä kuuluu tehdä.

[QUOTE="Aapee";29697353]Luulen ettei oikein ymmärtänyt millainen ryhmä se on. Kun normaalissa luokassa on se tilanne, että mennään yhtä kirjaa ja samaa tahtia, niin onhan se paljon helpompaa. Mutta tässä ryhmässä voisi olla oikeasti vaikka 4-5 eri tasoista oppilasta, kun se on ylläpitokieli. Nyt on sentään vain 2 eri tasoa. Nuo muut ovat aloittaneet syksyllä 2012 sitten yhtäaikaa siitä kirjasta ykköskappaleesta, millä meidänkin tyttö nyt aloitti. Eli noin 10 v eteenpäin tarkoitetusta kirjasta. He ovat nyt kakkoskirjassa.

Entinen opettaja huomasi että suht helpon alun jälkeen ykköskirjan tekstit vaikeutuivat liikaa noin pienelle ja muutettiin siihen saman kirjasarjan nuoremmille tarkoitettuun kirjasarjaan.

En ymmärrä miksi se hiertää uutta opettajaa. Hän esim. on sanonut, että se nuorempien kirja on liian vaikea tytölle. Epäilen että tarkoittaa liian helppo, on vaan sekoittanut sanat. Se on selkeästi lapsellisemman oloinen kirja, lyhyemmät tekstit, paljon perusharjoitteita, kivoja väritystehtäviäkin jne. Ja tekijät ovat täysin samat, joten laatu on lienee samaa tasoa.

Aika samantyyppinen kuin joku kakkosten matikankirja jossa on myös väritystehtäviä ja lapsenomaisen helposti tietyt asiat selvitetty.

Toivon siis että opettaja tottuisi tähän että on 1, jolla olisi sitten ne helpommat tehtävät mutta ei vielä... Että tuo riidanhalu on vain epävarmuutta. Ja kohta tokenisi.

Voi olla että hän toivookin, että meidän tyttö häviää ryhmästä. Hänelle jää sitten vain se yhtenäinen ryhmä ja se on toki opettajalle sata kertaa helpompaa.

Kun tyttö aloitti viime syksynä, niin entinen opettaja pyysi että jäisin luokkaan muutamaksi kerraksi, että tyttö kokee olonsa hyväksi ennen kuin tottuu siihen erikoiseen luokkaan jossa on monenikäisiä oppilaita. Muutaman kerran olin siellä ja sitten kokeiltiin ilman, ja se sujui. Nyt tyttö on sanonut, että ei halua mennä sinne enää ikinä ilman minua, kun ei pärjää.

Ehdotin muutama kerta sitten opettajalle, että voin olla siellä tytön apuna muutaman kerran, että pysyy mukana ja on tehtäviä, mitä tehdä. Se ei kuulemma ole tarpeen. En sitten ole ollut.

Näissä kummassakin kirjassa on nimittäin se juttu, että ne tehtävät kuten koko kirja ovat englanniksi ja kiinaksi. Minä käänsin ne suomeksi siihen uuteen kirjaan kakkoskirjan loppuun eli siis kirjoitin mitä tehtävässä sanottiin ja käänsin sanastot valmiiksi. Siis tyyliin "kirjoita oikeat viikonpäivät kirjoitusmerkkien alle".

En ole käynyt kääntämään sitä vanhaa kirjaa, kun se vaatii minultakin paljon aikaa, tekstit ovat vaikeampia ja en ole varma onko se tarpeen ainakaan vielä. Periaattessa opettajan pitäisi pitää huoli siitä, että tyttö tietää mitä tehtävissä kuuluu tehdä.[/QUOTE]

Lapsihan pelkää ja ahdistuu tuosta stressistä minkä liian suureet paineet aiheuttaa ja kohta oppimisenhalu on kadonnut. Elä hyvänen aika anna sen tuohon mennä! Nyt luuria käteen ja koitat vielä kerran keskustella aikuismaisesti,jos ei tuota tulosta niin ylempään tahoon yhteys. Niin meidänkin työpaikalla vanhemmat usein pyytää heti esimiehen puhelimeen, koska me ohjaajat ollaan nuoria ja monista asioista epävarmoja. Johto sitten ohjeistaa sitä opettajaa jatkoa varten ellei itse tee korjausliikettä kun annat ensin mahdollisuuden.

Lapsihan pelkää ja ahdistuu tuosta stressistä minkä liian suureet paineet aiheuttaa ja kohta oppimisenhalu on kadonnut. Elä hyvänen aika anna sen tuohon mennä! Nyt luuria käteen ja koitat vielä kerran keskustella aikuismaisesti,jos ei tuota tulosta niin ylempään tahoon yhteys. Niin meidänkin työpaikalla vanhemmat usein pyytää heti esimiehen puhelimeen, koska me ohjaajat ollaan nuoria ja monista asioista epävarmoja. Johto sitten ohjeistaa sitä opettajaa jatkoa varten ellei itse tee korjausliikettä kun annat ensin mahdollisuuden.

Hän ei oo antanut puhelinnumeroa eikä sähköpostiosoitetta, entinen ope antoi kyllä... Täytyy jutella ensi tunnin alussa ja sitten esimieheen yhteys :(

Yhteistyössä