[QUOTE="credo";29657612]Peesaan muutamaa aiemmin kirjoittanutta siinä, että uskoontulo ja uskossaolo ei ole vastuun siirtämistä jollekin toiselle. Hassulta tuntuva ajatuskin
Uskoontulo avaa silmiä tietyllä tavalla. Monilla se vaikuttaa arvomaailmaan. Sisältä käsin, jos saatte tuosta ajatuksesta kiinni. Ei kukaan pakota, eikä suoriteta rituaaleja.
Vaikeudet eivät tosiaan uskoontuloon lopu, mutta jotenkin niiden sietäminen ehkä helpottuu.
Asioihin saa uusia näkökulmia. Ja on totta, että monilla tietyt ongelmia aiheuttavat asiat, kuten päihteet, jäävät pois kuvioista, jolloin niistä aiheutuvat ongelmat häviävät.
Usko tuo uutta, kestävää SISÄLTÖÄ elämään.
Täysin ei voi toiselle kertoa, tämä juttu täytyy jokaisen kokea itse. Toki se on kaikille mahdollinen. Korostan vielä, että itse en ole tunnetyyppi, vaan järkityyppi enemmän.[/QUOTE]
Uskoontuloahan moni nimenomaan selittää niin, että Jeesus tulee heidän elämäänsä, antaa elämänsä jumalan tms käsiin. Kyllä se nimenomaan on sitä eräänlaista vastuunsiirtoa, enkä sano tätä pahalla, minä te muutamat tunnutte sen ottavan. Käsittääkseni uskoontulo on juuri tuota kun itse selitit, jotain uutta tulee elämääsi, kunhan ensin luovut vanhasta. Monia helpottaa ajatus, että joku ohjaa heitä, ja vaikka he periaatteessa tekevät omat päätöksensä, ohjaus (ja näinollen vastuu) tulee jostain ylhäältä. Näin minulle on asiaa monikin uskovainen selittänyt. Eräs jehovanainen myös sanoi, että hänelle oli aluksi vaikea hyväksyä naisen rooli uskonnollisessa yhteiskunnassa, mutta kun hän sisäisti sen, ettei hänellä ole mitään valtaa mihinkään, hänen olonsa keveni.