Millä tavalla uskoontulo tai vaikka Jeesus auttaisi irti vaikeasta elämästä

• Viestiketjun aloittaja masentunut pohtii
  • Ensimmäinen viesti
kkghghgfg
Toi on tautina semmoinen, et milloin viina on täyttänyt elämän monta vuotta, niin jos viina vaan jää pois, niin tilalle jää tyhjyys. Jos tuo tyhjiö ei jollain täyty, niin viina ottaa oman paikkansa takaisin. Usko tai vaik jalkapallo hoitaa homman.
Alkoholismi (F10.2) on tunne-elämä sairaus. Kun aineen, eli oireen poistaa, jäljelle tosiaan jää se sairaus. Alkoholismi ei parane pelkällä juomisen lopettamisella. Omalla kohdalla sairauteni juuri oli (ja on edelleen) valtavan suuri hylkäämisen haava, joka tuli varmaan jo kohdussa (olen ei-toivottu äpärä) ja tätä haavaa ruokittiin urakalla, itsekin hylkäsin itseni jo hyvin varhain. Ainaisia kavereita olivat mm. huonommuus, pelkotilat, jopa harhat kun luulin että kaikki haluaa mulle pahaa. Jatkuva sisäinen kylmyys ja tyhjyys, semmoinen yleinen toivottomuus laittoi jopa harkitsemaan itsemurhaa, varsinkin juomisen loppumisen jälkeen kun aine ei enää ollut turruttamassa tunteita. Tätä ajatusta boostasi jatkuva alemmuuden tunne, elämässäni kokemat tappiot ja kaikki ne pahat teot mitä muille olin tehnyt (niitä riitti). Isoimmat taisteluni olen käynyt nimen omaan raittiina, ns jälkipyykissä. Juominen on vaan pakoilua tunne-elämän ongemista (ainakin minulla oli).

Kun juomispakkoni sitten Jeesuksen taholta otettiin pois, Hän pääsi rakkaudellaan hoitamaan näitä sisäisiä, niin kipeitä haavojani. Sekä rukoillessani itse, ja myöskin toisten ihmisten kautta. Sain, ja saan edelleen konkreettisesti tuntea mitä tarkoittaa anteeksi saaminen. Opin myös itse antamaan anteeksi ja olen hyvää kyytiä pääsemässä eroon katkeruudestakin. Haavoja parannellaan edelleen joka päivä, ehjäksi en maan päällä tule koskaan. Mutta nyt kuitenkin olen rehellinen yhteiskuntakelpoinen, täysipäinen, vastuullinen yksilö, kiitos Herralleni.

Eli ei mulla ainakaan ole kyse addiktion siirtymisestä toiseen, tämä on ollut täysin yliluonnollinen prosessi.

Noniin, riittää tämä todistaminen tälle illalle :D hyvää yötä kaikki.

vierasa
En sanoisi vastuunsiirroksi, vaan väittäisin että kyse on siitä, että on jokin joka tarjoaa elämälle sisällön ja tarkoituksen. Ilman niitä ihmisen on kumminkin melko paha olla.
Ja siitähän se sisältö elämään osittain tulee, että se lopullinen vastuu ei ole enää itsellä. En mä väitä, että uskovaiset ei olisi vastussa omista teoistaan, mutta he jakavat sen vastuun Jumalan kanssa ja se helpottaa heidän taakkaansa. Tuossa juomisen lopettamisessa ei ole kuitenkaan kyse vain siitä, että elämään tulee muuta sisältöä vaan myös siitä, että saadaan sitä voimaa minkä avulla jaksaa lopettaa juomisen. Ihminen ei enää usko, että sitä voimaa löytyy itsestä, niinpä hän ulkoistaa sen asian Jumalalle.

arvot pielessä
Minä en ymmärrä että miksi jotkut näkee tuon uskoontulon ja uskovaisuuden niin negatiivisena asiana. Tästäkin ketjusta olen lukevinani että se on paha asia jos ulkoistaa jonkun Jumalalle. Kuitenkin kuten tuosta entisen alkoholistin tarinastakin huomaa niin uskoontulo on toisille todella hyvä asia. Ajatelkaa nyt jos vaikka kaikille Suomen alkoholisteille kävisi noin, eikös se olisi paljon parempi kuin että ne jatkaa sellaista elämää kuin nyt elävät. Joskus vaan todella ärsyttää kaikki sellaiset tekstit joissa uskovaisia haukutaan tyhmiksi yms. muuta kaikkea (tälläkin palstalla on aiemmin ollut), se saattaa aiheuttaa sen että ne joille uskoon tulosta olisi hyötyä ei edes uskalla ajatella sitä vaihtoehtona, koska tuntuu että onhan se nyt parempi muiden silmissä olla vaikka alkoholistikin kuin aivoton.

psy
Alkuperäinen kirjoittaja arvot pielessä;29661492:
Minä en ymmärrä että miksi jotkut näkee tuon uskoontulon ja uskovaisuuden niin negatiivisena asiana. Tästäkin ketjusta olen lukevinani että se on paha asia jos ulkoistaa jonkun Jumalalle. Kuitenkin kuten tuosta entisen alkoholistin tarinastakin huomaa niin uskoontulo on toisille todella hyvä asia. Ajatelkaa nyt jos vaikka kaikille Suomen alkoholisteille kävisi noin, eikös se olisi paljon parempi kuin että ne jatkaa sellaista elämää kuin nyt elävät. Joskus vaan todella ärsyttää kaikki sellaiset tekstit joissa uskovaisia haukutaan tyhmiksi yms. muuta kaikkea (tälläkin palstalla on aiemmin ollut), se saattaa aiheuttaa sen että ne joille uskoon tulosta olisi hyötyä ei edes uskalla ajatella sitä vaihtoehtona, koska tuntuu että onhan se nyt parempi muiden silmissä olla vaikka alkoholistikin kuin aivoton.
No miten sä nyt näet sen negatiivisena? Itse ainaki puhuin siitä, että luovutetaan, ja näin moni uskoontullut asiaa itse kuvailee. Jos sinä näet sen negatiivisena, en voi asialle mitään. En ole missään haukkunut ketään tyhmäksi enkä nyt ihan heti näe muitakaan tässä ketjussa niin tehneen.
Luuletko todella, että joku jättäisi tulematta uskoon sen takia että joku toinen pitäisi häntä siksi tyhmänä? Siinä vaiheessa kannattaa varmaan miettiä muita vaihtoehtoja ja parantaa elämänlaatuaan muilla keinoin. Itsesuggestio toimii ilman jumalallista väliintuloakin, ja kaikki kuitenkin lähtee aina jokaisesta itsestään.

"hmm"
minusta olisi kovin helpottavaa jos voisin kääntyä uskoon. yksinäisyys ei olisi niin yksinäistä kun jokin olisi aina kanssani, voisin pyytää apua ja luottaa, että jokin jonkinverran ohjaa elämääni niin en olisi niin stressaantunut ja ahdistunut kun kaikesta täytyy huolehtia ja murehtia yksin.

kuolemaa en kyllä murehdi tai pelkää, minusta elon ja tietoisuuden yksinkertainen loppuminen on paljon helpottavampi ajatus kuin iänkaikkiset elämät.

mutta vaikka tiedostan uskonnon tuomat positiiviset avut ihmisen psyykkeeseen en niin mitenkään pystyisi itse uskomaan. jumalkuvat, uskonnot ja uskovaiset ovat niin totaalisen epäloogisia ja ristiriitaisia minulle. en voi vain sulkea pois logiikkaa ja uskoa johonkin uskomisen ilon takia, tai päättää että uskon johonkin joka käsityskyvyssäni ei vain voi olla todellinen.

Ateisti
Kyllä uskovaisuus on mitä suurinta vastuunsiirtoa muualle. Uskovainen voi tehdä mitä vain (vaikka tappaa toisen ihmisen) ja sitten vain pyydetään vilpittömästi anteeksi ja kadutaan ja puf synnit on annettu anteeksi. Itse en ateistina voi tehdä pahaa kenellekään, koska mitään automaattianteeksiantoa ei ole. Uhrilta voisin toki sitä anella, mutta ei se mitenkään taattua ole.

"hmm"
Kyllä uskovaisuus on mitä suurinta vastuunsiirtoa muualle. Uskovainen voi tehdä mitä vain (vaikka tappaa toisen ihmisen) ja sitten vain pyydetään vilpittömästi anteeksi ja kadutaan ja puf synnit on annettu anteeksi. Itse en ateistina voi tehdä pahaa kenellekään, koska mitään automaattianteeksiantoa ei ole. Uhrilta voisin toki sitä anella, mutta ei se mitenkään taattua ole.
varmaan tarkoituksenmukaista provoamista, mutta eivät uskossa olevat elä sillä periaatteella että haa, nyt voivat tehdä mitä vaan ja kaikki on taas ensi sunnuntaina anteeksiannettu ehtoollisella. eikä tuolla periaatteella saisikaan syntejään anteeksi.

mutta kristinuskon käsityksen mukaan tappajakin voi päästä toki taivaaseen, jos anoo anteeksiantoa, katuu aidosti syntejän ja jättää syntisen elämän taakseen. eikä siinä ole mitään pahaa, jos rikollinen, joka haluaa uuden elämän saa tällä lailla rauhan mielelleen, kun tosiaan jättää sitten rikollisuuden menneisyyteen ja voi näin palata yhteiskuntaan toimivana jäsenenä. tahattomia hairahduksia, kuten kateutta, vihaa yms voi edelleen tapahtua, ja niitä kuuluisi sitten katua ja pyytää anteeksi.

Yhteistyössä