mitö tekisit, jos lapsi irrottaisi turvavyön...

ja avaisi oven keskellä risteystä?

meillä kävi tilanne, jossa kuljin 2 pienimmän kanssa paikasta a paikkaan b. Pysähdyin viimeisiin liikennevaloihin ennen b:tä. Leikki-ikäinen luuli meidän olevan perillä. Kuulin kun isompi kysyi pienemmältä, miksi sulla turvävyö auki. Käskin laittaa takaisin kiinni, vaikka tiedän, ettei sitä itse saa. Samalla valot vaihtuivat ja pakko oli jatkaa matkaa, koska jonoa perässä. Käännyttiin vasemmalle ja samalla huomattiin lapsen avanneen ovenkin, joka lehahti selälleen. Mitä olisitte tehneet / mitä minun olisi pitänyt tehdä?

ja exälle, kun luet tämän. Tämä tapahtui tänään, joten en ole vielä kerennyt sulle kertoa...

"hui"
Saarnaisin, ovet lapsilukkoon ja palautus turvaistuimeen. Oma rimpulani 3v kesällä päästeli selän taakse turvaistuimen vyöt ja kurkotteli avaamaan ikkunan. Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt heti ajaa tien sivuun ja laittaa hätävilkut päälle.

meillä oli aina käytössälapsilukot,tuossa pari kesää siten Korsossa kuoli pikkulapsi takana tulllen bussin alle. tippui siisovesta ulos liikenneympyrässä.
Hätävilkut päälle ja auto seis, ovi ja lapsi kiinnijasitten avsta eteenpäin.
autonnäkee muutkin, pudonnutta lasta välttämättä ei

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
-*-*-*-
Ja opettaa lapsille että turvavyö avataan vasta kun äiti antaa luvan. Samaten ovi aukeaa vasta kun äiti antaa luvan.
Saavatko omalla pihalla/parkkiksella sit pinkoa autosta miten sattuu?

"jeps"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29643139:
meillä oli aina käytössälapsilukot,tuossa pari kesää siten Korsossa kuoli pikkulapsi takana tulllen bussin alle. tippui siisovesta ulos liikenneympyrässä.
Täällä se oli joo.Vähemmistökansalainen ja ei ollut turviksessa...

"nojooo"
Vuonna 2005 tuo tapahtui.Vähän enemmän kuin pari kesää...

Muistan tämän.Luulen että tapahtunut tosi nopeasti ja bussi ollut heti perässä.Toki ihminen ei osaa välttämättä ajatella kovin rationaalisesti ja toimia järkevästi kun jotain yllättävää ja tässä tapauksessa aivan järkyttävän odottamatonta tapahtuu.

Muistan tämän.Luulen että tapahtunut tosi nopeasti ja bussi ollut heti perässä.Toki ihminen ei osaa välttämättä ajatella kovin rationaalisesti ja toimia järkevästi kun jotain yllättävää ja tässä tapauksessa aivan järkyttävän odottamatonta tapahtuu.
Niinpä, helpompi se minunkin on sanoa mitä tekisin. Mutta helpommin varmaan toimii jrkrvämmin kun on joskus ajatellut tilantee jaa toimintamallin etukäteen

Kyseessa siis vajaa 5v turvavyöistuimessaan. Yleensä kun pysähdytään, tyttö avaa itse vyönsä ja ovensa, mutta itse olen aina ehtinyt nousta autosta ennen tyttöä. Lapsilukot meillä ei koskaan ole ollut käytössä ja tähän mennessä ovet on aina pysyneet kiinni. Kauhea ajatella mitä olisi pahimmillaan voinut sattua, varsinkin, jos isompi ei olisi ehtinyt huomaamaan ja mutkassa tyttö olisi voinut olla jo astumassa ulos, huh.

Meidän automme ei liiku senttiäkään, jos kaikkien vyöt eivät ole kiinni. Olisin siis jäänyt siihen tien tukkeeksi ja hypännyt ulos autosta vyöttämään lapsen uudelleen.

Meillä on lapsilukot käytössä ja ehdoton kielto sen suhteen, ettei turvavyön lukituksiin kosketa missään tilanteessa. Meillä siis 4v ja 5v eivät saa aukoa vöitään edes perille päästyämme, vaan vyöt avaa ja kiinnittää AINA joku aikuinen...erillisellä luvalla 11v saa avata pikkusisarustensa vyöt, mutta kiinnittämisen tekee poikkeuksetta aina aikuinen.

En olis todellakaan jatkanut matkaa siitä risteyksestä ennen kuin vyöt on kaikilla kiinni. Ihan sama millainen jono on takana. Lisäksi olisin huutanut lapselle kuin hinaaja niin että ymmärtää käyttäytyä jatkossa oikein. Tosin meillä on aika pitkään ollut lapsilla täysin, totaalisen kiellettyä itse avata ovea tai turvavyötä ilman lupaa. Ettei juurikin käy niin että lapsi luulee että ollaan perillä ja availee niitä väärässä paikassa. Ihan vasta nyt eskarilaisena ja ekaluokkalaisena saavat avata itse vyönsä kun ymmärrys on päässä ettei ne aukea kesken risteyksen.

Tää oli eka kerta 18 vuoteen, et meillä lapsi on avannut oven ajossa, joten ei ole tullut lapsilukot mieleen.
No lapsilukon voi ottaa käyttöön heti ku takapenkillä istuu sen kokoonen ja ikäänen lapsi, että tämä ulottuu avaamaan oven. Ei tulisi mieleenkää testata, että onko lapsi avaamatta ovea. Ei sitä lapsilukkoa oo huvikseen keksitty.

No lapsilukon voi ottaa käyttöön heti ku takapenkillä istuu sen kokoonen ja ikäänen lapsi, että tämä ulottuu avaamaan oven. Ei tulisi mieleenkää testata, että onko lapsi avaamatta ovea. Ei sitä lapsilukkoa oo huvikseen keksitty.
Minulla ei ollut autoa, mutta ystäväni kyydittäessä meitä avasi vajaa 2v takaoven keskellä vilkasliikeinteistä, monikaistaista käpylää. Onneksi oli iänmukaisessa istuimessa (jonka omistin, vaikkei autoa ollutkaan), muutoin olisi voinut käydä huonosti.-----
Oma auto kun hankittiin, oli ovet aina lapsilukossa, viime kesänä avattiin lukot koska lapset on niin isoja että osaavat olla avaamatta ovia ilman lupaa

voi ei
Kyseessa siis vajaa 5v turvavyöistuimessaan. Yleensä kun pysähdytään, tyttö avaa itse vyönsä ja ovensa, mutta itse olen aina ehtinyt nousta autosta ennen tyttöä. Lapsilukot meillä ei koskaan ole ollut käytössä ja tähän mennessä ovet on aina pysyneet kiinni. Kauhea ajatella mitä olisi pahimmillaan voinut sattua, varsinkin, jos isompi ei olisi ehtinyt huomaamaan ja mutkassa tyttö olisi voinut olla jo astumassa ulos, huh.
Ai 5v saa paukahtaa ovet auki milloin haluaa? Ei ole turvallista edes parkkipaikalla. LAPSILUKOT KÄYTTÖÖN.

Yhteistyössä