Töykeyden huippu! (äiti ei saanut yhtään joustoa)

• Viestiketjun aloittaja Siirivaan
  • Ensimmäinen viesti
Ehkä kysymys ei olekkaan sukupuolesta, vaan siitä, että useinkin ihmiset, joilla on vain vähän valtaa tai jotka kokevat tilanteensa niin, ettei heitä arvosteta eikä heillä ole valtaa, pyrkivät käyttämän sitä niin paljon kuin mahdollista osoittaakseen, että heillä itseasiassa ON valtaa. Toisinsanoen vallankäyttö on usein tapa pönkittä heikkoa itsetuntoa.

"tii-"
Kuka ne harjoittelupaikat siis jakaa oikeasti? Tämä sihteeri vai joku niistä muista joilta kysyit? Miksi kierrät jokaiselta kysymässä?

Olen ollut opetustehtävissä yliopistolla, ja useilla opiskelijoilla on toivomuksia opetuksen järjestelyistä, aikataulusta yms. Jossain välissä kaikki toiveet ja jopa vaatimukset alkaa tympäsemään! En sano, että tämä on syy, mutta olen oppinut ettei mitään kannata luvata, vaan sanoa "katsellaan onnistuuko". Jos jollekin joustaa, toinen vaatii samaa. Jos sihteeri vastaa viime kädessä paikkojen jaosta, niin vituttais muakin jos kollegat tehneet lupauksia joiden pitäminen ei ole heidän tehtävä. Asialla ei siis välttämättä ole mitään tekemistä elämäntilanteen kanssa.

• Tykkää
Reactions: Porho
syyni
Mun mielestä on kohtuullista auttaa pienen lapsen perhettä, jossa olisi lastenhoito-ongelmia, kuten myös esim omaishoitaja voisi myös olla oikeutettu saamaan harjoittelupaikka lähempää.
Kaikilla on aina joku syy, kaikkihan haluaa paikan läheltä kotia. Ei oppilaitos voi käydä arvottamaan, kenen syy on tarpeeksi merkittävä ja kenen ei, että jousto toteutuisi.

"Siis"
Kiitos, mutta varsinainen kysymys ketjussa oli, miksi oppilaitoksemme miespuoliset päättäjät ja kurssivastaava olivat myötämielisiä ja samassa elämäntilanteessa oleva naissihteeri ei ollut.
Katsoin kristallipallooni, ja näin, että naissihteeri oli sitä mieltä, koska hänellä oli vaikea lapsuus.

Tämän oikean vastauksen lisäksi annan haluamasi vastauksen: naissihteeri oli eri mieltä, koska on nainen, hänellä ei ole kykyä muodostaa sukupuolestaan riippumatonta itsenäistä mielipidettä.

Vielä oma näkemykseni: opintosihteeri ei antanut sinulle takuuta saman paikkakunnan paikasta, koska tasapuolisen kohtelun nimissä hän ei voi sitä taata. Koska miespuoliset päättäjät eivät oikeasti asiaa hoida eivätkä siitä päätä, he voivat hyvin sanoa sinulle juujuutottakaiaivanaivan, eivätkä sitoudu sillä mihinkään. Jos he oikeasti olisivat miespuolisia PÄÄTTÄJIÄ jotka päättävät asiasta, sinulla olisi jo se paikka, jos he kerran ovat niin myötämielisiä. Se on helppo sanoa juujuutietysti, jos ei oikeasti joudu tasapuolisesti kaikkien kohtelusta vastaamaan. Voin minäkin naisena ja pientenlasten äitinä sinulle sanoa, että juu juu varmasti onnistuu, meepä kysymään opintosihteeriltä. Mitäs se mua sitten liikuttaa jos ei onnistukaan.

Minusta
Erona on se, että opintosihteeriltä pyysit varmuudelta takuuta paikasta, kurssiohjaajalta riittä että ilmanmuuta pitäisi ehkä onnistua tai voi olla että onnistuu.

Käypä siltä mieheltäkin kysymässä antaako hän takuun että saat varmuudella paikan.

saman huomannut
Olin aikoinaan vähän vastaavassa tilanteessa. Tosin siinä oli kyse isomman asunnon saamisesta ja tulorajoista. Kyseessä ei ollut edes joustaminen, vaan pykälien oikea noudattaminen. Olin raskaana ja tiukka asuntoasioita hoitava naisvirkailija ei suostunut laskemaan syntymätöntä vauvaa mukaan perhelukuun, vaikka niin olisi ohjeiden mukaan pitänyt tehdä. Valitin tästä hänen miespuoliselle esimiehelleen, joka otti asian välittömästi hoitoonsa ja saimme (parin jo sivu suun menneen asunnon jälkeen) heti uuden isomman asunnon.

saman huomannut
Ehkä kysymys ei olekkaan sukupuolesta, vaan siitä, että useinkin ihmiset, joilla on vain vähän valtaa tai jotka kokevat tilanteensa niin, ettei heitä arvosteta eikä heillä ole valtaa, pyrkivät käyttämän sitä niin paljon kuin mahdollista osoittaakseen, että heillä itseasiassa ON valtaa. Toisinsanoen vallankäyttö on usein tapa pönkittä heikkoa itsetuntoa.
Tästä varmaan on kysymys. Esim. monet ruotsinsuomalaiset nillittävät rakennusvalvonnassa ja muissakin asioissa, kun suomalaiset ovat asioimassa.

kkkf
siis kuka tai mikä taho loppujen lopuksi päättää, kuka minkäkin harjoittelupaikan saa? Vai onko se ihan arpapeliä? Laitetaanko mieluisiin harjoittelupaikkoihin hakemus ja kuka ne käsittelee?

Olisin varmasti näin naisena sitä mieltä, että kiva olisi, jos pääsit haluamaasi harjoittelupaikkaan, mutta jos en pystyisi sitä takaamaan, siis sanoisin, ettei välttämättä onnistu, jotta pystyisit jo asennoitumaan tulevaan.

• Tykkää
"hmmm"
Ensimmäisenä tulee mieleen, että kaikilla voi olla joku syy siihen, että juuri heidän pitäisi saada valita paikkansa ja juuri he ovat etuoikeutettuja menemään toisten edelle.

Joku toinen siksi että on vaikka ylivelkainen ja muualla asuminen tai liikkuminen toisi ylimääräisiä kuluja, toinen siksi että hoitaa vanhaa äitiään, sinä lasten vuoksi, kolmas vaikka sen takia että hänellä ei ole autoa...

Sitä en tiedä miksi juuri tällä kertaa se jämäkkä tyyppi joka piti kaikille samat säännöt (myös röyhkeille) sattui olemaan se perheen äiti. Luulenpa että se olisi voinut olla myös sinkkunainen tai mies joka ei jousta koska hommasta tulisi liian vaikeaa.

Ihan persoonakohtaista. Tämä on minun oletukseni. Itse en ole huomannut eroa, joskus perhen äiti on joustava ollut kun asioin, joskus ei, jne.

• Tykkää
"hmmm"
[QUOTE="Siis";29634804]Katsoin kristallipallooni, ja näin, että naissihteeri oli sitä mieltä, koska hänellä oli vaikea lapsuus.

Tämän oikean vastauksen lisäksi annan haluamasi vastauksen: naissihteeri oli eri mieltä, koska on nainen, hänellä ei ole kykyä muodostaa sukupuolestaan riippumatonta itsenäistä mielipidettä.

Vielä oma näkemykseni: opintosihteeri ei antanut sinulle takuuta saman paikkakunnan paikasta, koska tasapuolisen kohtelun nimissä hän ei voi sitä taata. Koska miespuoliset päättäjät eivät oikeasti asiaa hoida eivätkä siitä päätä, he voivat hyvin sanoa sinulle juujuutottakaiaivanaivan, eivätkä sitoudu sillä mihinkään. Jos he oikeasti olisivat miespuolisia PÄÄTTÄJIÄ jotka päättävät asiasta, sinulla olisi jo se paikka, jos he kerran ovat niin myötämielisiä. Se on helppo sanoa juujuutietysti, jos ei oikeasti joudu tasapuolisesti kaikkien kohtelusta vastaamaan. Voin minäkin naisena ja pientenlasten äitinä sinulle sanoa, että juu juu varmasti onnistuu, meepä kysymään opintosihteeriltä. Mitäs se mua sitten liikuttaa jos ei onnistukaan.[/QUOTE]

Juuri näin, tämä olikin jo täällä fiksusti sanottu. Helpompi sanoa kuin tehdä. Se joka oikeasti säätää ja järjestää niin kokee ne vaikeudet ja saa haukut kun suosii jotain toista. Hän on vastuussa tasapuolisuudesta.

Jos oikein röyhkeä ja manipuloivat tyyppi tulee vaatimaan erityiskohteua, jees jees -mies/nainen on tosi helppo olla, jos ei ole sitä vastuuta.

Harmi :/ Törkeää ettei voi yhtään joustaa, ehkä asia ratkeisi kysymällä rehtorilta/koulutuspäälliköltä? Ei mitenkään pahalla, mutta monesti nuo virkailijat ovat hieman leipääntyneitä ja eivät edes selvitä mielellään vaihtoehtoja. Soita ihmeessä muualle ja varmista!

"vieras."
[QUOTE="hmmm";29635150]Minusta on törkeää vaatia etuoikeuksia koska on äiti. Siellä on todennäköisesti paljon äitejä tai isiä[/QUOTE]

Näin just. Muillakin opiskelijoilla on lapsia. Mitä tehdä, jos kolmella harjoittelijalla on lapsia ja vain yksi harjoittelupaikka läheltä. Ei äitiys voi olla syy siihen, että koulu- ja työasioissa joustetaan toisten kustannuksella. Jos toiselle annetaan erivapauksia niin se yleensä kun vaikuttaa muihinkin ihmisiin.

hmmmm
Tämä saattaa olla liikaa pyydetty, mutta haluaisin kovasti tietää mitä mieltä miehesi olisi tästä: pitäisikö hänen mielestään joustaa? Olisiko hän myötämielisempi tilannettani kohtaan kuin sinä?
Voihan tuossa olla pointtia mitä ajat takaa.
On mahdollista että miehet ovat keskimäärin suopeampia naisille ja vastaavasti naiset olisivat miehille kuten myös äidit lellivät poikiaan

Mutta kyllä tuo asia on myös persoonakohtaista, kaikki miehet eivät todellakaan joustaisi pätkääkään jos olisivat itse vastuussa järjestelyistä ja tasapuolisuudesta.

Törkeää on minusta kysyä tuollaista, koska kaikilla on kuitenkin joku syy, lemmikki, omaishoito, autottomuus, rahapula, parisuhde, oma mukavuus, äitiys, isyys,

tai siis ehkä kysyä voi mutta pitää katsoa asiaa niin että oma perse ei ole ainoa näkkulma.

"LaMamanMorbid"
Tottakai elämäntilanteilla ja perhetilanteilla on väliä. Saat näitä vastauksia siksi, koska kukaan ei ole itse vastaavassa tilanteessa. Jos olisi niin kaikki nyt joustamattomat vaatisivat joustoa OMALLE kohdalleen... =D

periaate
""LaMamanMorbid" said:
Tänään 15:27
Tottakai elämäntilanteilla ja perhetilanteilla on väliä. Saat näitä vastauksia siksi, koska kukaan ei ole itse vastaavassa tilanteessa. Jos olisi niin kaikki nyt joustamattomat vaatisivat joustoa OMALLE kohdalleen... =D"

Totta että juurikin perheelliset naiset ovat vaatimassa joustoa omalle kohdalleen. Aikanaan opiskeluaikoina perheelliset naiset olivat ainoita, jotka tekivät asioista metelin. Muut, jopa nuoret lapsettomat, osasivat suhtautua asioihin oikealla mittasuhteella. Mitä sitten jos lapsi joutuu muutaman päivän olemaan ilman äitiä. Älkää opiskelko, jos ette pysty olemaan välillä toisella paikkakunnalla opintojen tähden.

"meh"
""LaMamanMorbid" said:
Tänään 15:27
Tottakai elämäntilanteilla ja perhetilanteilla on väliä. Saat näitä vastauksia siksi, koska kukaan ei ole itse vastaavassa tilanteessa. Jos olisi niin kaikki nyt joustamattomat vaatisivat joustoa OMALLE kohdalleen... =D"

Totta että juurikin perheelliset naiset ovat vaatimassa joustoa omalle kohdalleen. Aikanaan opiskeluaikoina perheelliset naiset olivat ainoita, jotka tekivät asioista metelin. Muut, jopa nuoret lapsettomat, osasivat suhtautua asioihin oikealla mittasuhteella. Mitä sitten jos lapsi joutuu muutaman päivän olemaan ilman äitiä. Älkää opiskelko, jos ette pysty olemaan välillä toisella paikkakunnalla opintojen tähden.
Saman huomannut. Ja itse kolmen lapsen äitinä en yhtään ymmärrä, miksi koulussa tai työpaikalla pitäisi saada joustoa noihin lapsiin vedoten.....

Aiheen aloittajalta kysyisin, että miksi mielestäsi opintosihteerin äitiys pitäisi vaikuttaa hänen työskentelyyn? Olisit ottanut hänen vastauksen sellaisenaan, jos hän olisi ollut lapseton sinkku? Mutta koska hänkin on äiti (joka ei kenties sitä rooli kuitenkaan työpaikalla vedä), niin koit heti, että sinua on kaltoin kohdeltu?

"hoitsu"
En osaa sinun asiaasi ottaa kantaa, mutta vähän vastaavanlainen tilanne omalla kohdallani hoidettii "inhimillisesti".

Olin päättämässä omia opintojani hoitoalalla ja olin aivan viimeisilläni raskaana. Opintojen lopussa oli harjoittelujakso. Harjoittelupaikat osoitettiin koululta. Pyysin saada sellaisen harjoittelupaikan, missä pystyisin työhön täysillä osallistumaan. Ja pyysin, etten "joutuisi" esim vuodeosastolle, koska en todellakaan olisi pystynyt nostamaan ketään aikuista ylös sängystä.

Tämä pyyntöni otettiin hyvin luonnollisesti vastaan ja "tottakai tehdään näin" oli vastaus. Sainkin aivan loistavan harjoittelupaikan jossa sain tehtyä täysipainoisen harjoittelun ilman mitään ongelmaa.

Sitä en tiedä tekikö jo oikein vai väärin, mutta omasta mielestäni oikein.

"Entinen Ksantippa S."
En voi sanoa tietenkään yhtään mitään tästä nimenomaisesta tapauksesta. On olemassa veemäisiä vallankäyttäjä-akkoja, vieläpä melko paljon.

Mutta palstan päivystävänä feministinä olen sitä mieltä, että nämä niin ihanat johtajamiehet, jotka aina jaksavat ymmärtää äitien ympärivuorokautista vastuuta lapsistaan, eivät lopulta ole tasa-arvon asialla. Kaikkea muuta.

nojoo
[QUOTE="hoitsu";29635352]En osaa sinun asiaasi ottaa kantaa, mutta vähän vastaavanlainen tilanne omalla kohdallani hoidettii "inhimillisesti".

Olin päättämässä omia opintojani hoitoalalla ja olin aivan viimeisilläni raskaana. Opintojen lopussa oli harjoittelujakso. Harjoittelupaikat osoitettiin koululta. Pyysin saada sellaisen harjoittelupaikan, missä pystyisin työhön täysillä osallistumaan. Ja pyysin, etten "joutuisi" esim vuodeosastolle, koska en todellakaan olisi pystynyt nostamaan ketään aikuista ylös sängystä.

Tämä pyyntöni otettiin hyvin luonnollisesti vastaan ja "tottakai tehdään näin" oli vastaus. Sainkin aivan loistavan harjoittelupaikan jossa sain tehtyä täysipainoisen harjoittelun ilman mitään ongelmaa.

Sitä en tiedä tekikö jo oikein vai väärin, mutta omasta mielestäni oikein.[/QUOTE]

Mielestäni sinun kohdalla toimittiin ihan oikein. Ihan samalla tavalla sinut siirretty kevyempiin hommiin työpaikallasi, jos et olisi kyennyt raskauden takia työskentelemään vuodeosastolla.

vieras*
tai siis ehkä kysyä voi mutta pitää katsoa asiaa niin että oma perse ei ole ainoa näkkulma.
Minunkin mielestä voi ja kannattaa kysyä, mutta pitää muistaa, että kaikille niitä mieluisia paikkoja ei yksinkertaisesti ole, ja muillakin voi olla "erityistarpeita" (jos lapsi nyt sellaiseksi lasketaan), joten vaikea niitä on varmuudella kellekään luvata.

Mun mielestä on ihan ok, jos hankalan tilanteen pyritään järjestämään paikka lähempää. Ap:n kannattaa huomioida, että sinne lähellä olevaan paikkaan voi olla jonossa vaikkapa juuri paikkakunnalle muuttanut yksinhuoltaja, jonka lapsen isä ei ole kuvioissa, eikä lähellä asu tukiverkkoja. Tai opiskelija, joka hoitaa sairasta äitiään tai puolisoaan.

Yhteistyössä