Miten pärjäisitte sodan alkaessa?

Mä osaan ns.vanhan kansan oppeja, ja kesämökille mentäis, mies osaa metsästää, ja luonnosta sais vaikka mitä. Kotieläimiäkin on lähipiirissä lehmiä, kanoja, sikoja, lampaita ja hevosia.
Ei tulis ongelmaa, pirun raskasta tosin elämä olis.

entä jos
Pärjättäis ihan hyvin vaikka nuo kaikki loppuis. Meillä on kaksi puulämmitteistä rakennusta, ruuanlaittomahdollisuudet tulella ja puuta liiterit täynnä. Kaksi pakastinta ruokaa ja naapurissa lehmiä.
Teillä voi olla oikein hyvät välit naapurin kanssa, mutta sotatilanne saattaisi aika äkkiä muuttaa asetelmia niin, ettei teillä olisi mitään asiaa katsoakaan naapurin lehmiin päin... En siis tarkoita keljuilla, mutta oikeasti, jos tulisi joku katastrofi olisi kiinnostavaa nähdä, miten paljon naapuriapu ja jakaminen toimisi. Toivottavasti hyvin.

Sähköjen mentyä taapertaisin varmaan muksun kanssa kaverille 10km päähän, koska heillä on jonkinlaiseen lämmitykseen soveltuva takka.
Kauppojen mentyä kiinni pärjäisi ehkä kuukauden jo olevalla muonavarastolla, mutta sen loputtua pärjäisin myös luultavasti ihan hyvin, sillä osaan metsästää ja hyödyntää metsän antimia (lemmikkieläimet joutuisivat myös teuraaksi).
Kohtahan tulee kesäkin, Suomen luonto on täynnä apetta. :)

Öljyä ja bensaa en henkilökohtaisesti tarvitse mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja entä jos;29634452:
Teillä voi olla oikein hyvät välit naapurin kanssa, mutta sotatilanne saattaisi aika äkkiä muuttaa asetelmia niin, ettei teillä olisi mitään asiaa katsoakaan naapurin lehmiin päin... En siis tarkoita keljuilla, mutta oikeasti, jos tulisi joku katastrofi olisi kiinnostavaa nähdä, miten paljon naapuriapu ja jakaminen toimisi. Toivottavasti hyvin.
Isopäinen karja niin tarvitsisivat varmaan meiltä apua lypsyllä ;)

Mutta joo, ilman maitoakin pärjää, meillä on myös juomakelpoinen kaivo ja vesistöt omanlla tontilla.

entä jos
Isopäinen karja niin tarvitsisivat varmaan meiltä apua lypsyllä ;)

Mutta joo, ilman maitoakin pärjää, meillä on myös juomakelpoinen kaivo ja vesistöt omanlla tontilla.
Totta :) Meillä suurin ongelma olisi se, jos sähkönjakelu pahasti häiriytyisi, kun vesi nousee sähköpumpulla kaivosta.

Joskus olen katsonut niitä amerikkalaisia ohjelmia ihmisistä, jotka varautuu kaikenlaisiis katastrofeihin jemmaamalla ruokaa tolkuttomasti ja sitten pitääkin jo varautua asein, ettei kukaan tule käsiksi varastoihin ja se vaikuttaa pian siltä, että vaikka itse alkaisivat jonkun kahakan, että pääsisivät tositoimiin. Mutta se nyt on tietty telkkariohjelmaa suurimmaksi osaksi.

Meiltä löytyy kyllä aseita puolustukseen :D Mies metsästää ja kalastaa joten ruoka ei pääsis loppumaan ja minä en myöskään mikään citygirl ole. Varmasti hengissä säilyttäisiin ihan hienosti ensi talveen saakka ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja entä jos;29634524:
Totta :) Meillä suurin ongelma olisi se, jos sähkönjakelu pahasti häiriytyisi, kun vesi nousee sähköpumpulla kaivosta.

Joskus olen katsonut niitä amerikkalaisia ohjelmia ihmisistä, jotka varautuu kaikenlaisiis katastrofeihin jemmaamalla ruokaa tolkuttomasti ja sitten pitääkin jo varautua asein, ettei kukaan tule käsiksi varastoihin ja se vaikuttaa pian siltä, että vaikka itse alkaisivat jonkun kahakan, että pääsisivät tositoimiin. Mutta se nyt on tietty telkkariohjelmaa suurimmaksi osaksi.
Saapi sen veden sieltä ilman pumppuakin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;29634542:
Tuskinpa miehesi saisi olla kotona ruokaa metsästämässä
Mut välineet on ja myös niitä osaan käyttää, sen verran yhdessä eräilty vaikka en itse metsästyskorttia ole hommannutkaan. Silloin tuskin kukaan tekis ilmoituksia että siellä akka ammuskelee lintuja ilman lupaa. (meillä on myös viime vuoden saalista pakastimet täynnä)

Mut välineet on ja myös niitä osaan käyttää, sen verran yhdessä eräilty vaikka en itse metsästyskorttia ole hommannutkaan. Silloin tuskin kukaan tekis ilmoituksia että siellä akka ammuskelee lintuja ilman lupaa. (meillä on myös viime vuoden saalista pakastimet täynnä)

Jaa, eikös tässä leikissä ollut ne sähköt menny

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;29634550:
Jaa, eikös tässä leikissä ollut ne sähköt menny
Älä nyt viitsi esittää niin nasevaa kun et juuri meidän mökin tilannetta tiedä. Meillä on kylmässä ulkovarastossa pakastimet ja meillä täällä on ihan pakkaskelit vielä. Että hetken kestäis niiden sulaa. Siinä pitäisi sitten alkaa lihoja kuivattelemaan siinä vaiheessa kun ei enää ruuat pakastimessa jäässä olisi. Hetken kestää ulkona näillä keleillä vielä pakastimien sulaminen.
Kalaan pääsisi vaikka heti omasta rannasta, osaan kalastaa niin verkoilla, uistella, onkia ja katiskatkin löytyy. Kalaisa järvi vieressä. Oon hyvä ampumaan pilkkaan joten uskon että latvalintua ampuisin helposti meille evääksi. Osaan myös nylkeä ne kun teen sen normaalistikin syksypuhteina. Juureksia on kivasti myös, samaten kuivattuja sieniä.
Kyllä, edelleen sanon että hengissä helposti säilyttäisiin vaikka ois mies rintamalla ja pakastimet tuossa huhtikuulla sulaisikin.

Ehkä pientä epävarmuutta olis omasta puolesta, että miten pidemmän päälle pärjäis, jos nyt ihan pitäis luonnon armoille jossain kohtaa siirtyä.

Mies sais kirjotella mulle pitkän listan ohjeita, ennen kuin lähtis rintamalle.:xmas:

Mä luotan siihen että ihminen on selviytyjä, jossakin kohtaa sitä keksis keinoja asioihin mitä ei just nyt osaa ajatella.

"hahhah"
Älä nyt viitsi esittää niin nasevaa kun et juuri meidän mökin tilannetta tiedä. Meillä on kylmässä ulkovarastossa pakastimet ja meillä täällä on ihan pakkaskelit vielä. Että hetken kestäis niiden sulaa. Siinä pitäisi sitten alkaa lihoja kuivattelemaan siinä vaiheessa kun ei enää ruuat pakastimessa jäässä olisi. Hetken kestää ulkona näillä keleillä vielä pakastimien sulaminen.
Kalaan pääsisi vaikka heti omasta rannasta, osaan kalastaa niin verkoilla, uistella, onkia ja katiskatkin löytyy. Kalaisa järvi vieressä. Oon hyvä ampumaan pilkkaan joten uskon että latvalintua ampuisin helposti meille evääksi. Osaan myös nylkeä ne kun teen sen normaalistikin syksypuhteina. Juureksia on kivasti myös, samaten kuivattuja sieniä.
Kyllä, edelleen sanon että hengissä helposti säilyttäisiin vaikka ois mies rintamalla ja pakastimet tuossa huhtikuulla sulaisikin.
Tirsk.

Wau!:heart:

Miten musta tuntuu että oon kaupunkilaistunut liikaa.

Kuullostaa tosi hienolta että ammut ja nyljet itse etc.

Mä taidan tulla teille jos sota syttyy.:D Oon kova tekemään töitä, eikä lapset syö paljon!:D

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä