Mitä muut ei ymmärrä työssäsi?

• Viestiketjun aloittaja "hele"
  • Ensimmäinen viesti
Jhfh
Tuon kauppajutun allekirjoitan täysin. Siinähän istutaan kassalla muutama tunti päivässä, helppo nakki! Näin moni sanoo mutta ne tavarathan mitä ostetaan ilmaantuu sinne hyllyille taivaasta valmiina paketteina
Eilen tein 11 tunnin vuoron (5 tunnin yöunilla vuorojen välissä) ja ennen ovien aukaisua olin purkanut 1 lavan heviä (siivonnut vanhat samalla pois), 1 lavan lihaa&eikkaa (vanhat pois), 1 lavan teollista, 5 eri leipomoiden kuormat, tilitykset, veikkausasiat, pullokoneen laatikoiden vaihdot ja näistä kaikista tilaukset. Ja kyllä YKSIN!!!
Ovet aukaistua jatkoin teollisten purkua (jäljellä vielä 2 lavaa) ja siinä samalla hyppäsin siinä kassalla rahastamassa. Meillä ei ole koko talossa minkäänlaista tuolia kun ei ehdi istua paitsi vessanpöntöllä. Helppoa kaupantyötä

Monelta sulla alkaa työt ja monelta teidän kauppa aukee?

"vieeras"
Että sihteeri ei ole "tyttö" ja sille voi puhua suoraankin eikä katsoa yli ja sanoa pomolle "voisikohan tuo Marjo tehdä, pyytäisitkö Marjoa hakemaan". Niin ja teen ihan oikeita töitäkin toimistolla, en vaan keitä kahvia. Ne ajat on jo kauan sitten ohitettu ja toiminta tehostettu.

Ai niin ja opiskeluaikoina olin Mäkkärissä töissä ja se ei oikeasti ole kovin helppoa hommaa. Pomot vittuilee, asiakkaat vittuilee, työkaverit on keskenkasvuisia teinejä, hirveä kiire ja painostus koko ajan päällä eikä edes vessassa ehdi käydä. Keittiössä miljoona astetta lämmintä.

Huutelen puskista
Se, että olen kieltenope, ei tarkoita, että osaisin kaikkia kieliä (voi kun osaisinkin!). Opiskelijoilla ja joskus esimiehilläkin tuntuu olevan kummallisia käsityksiä tästä. Ajattelu on joskus sen tyylistä, että kai sulta nyt pari kurssia esperantoa / hepreaa / mandariinikiinaa hoituu, koska olet kieltenopettaja. No ei hoidu. Onneksi tätä tapahtuu aikaharvoin. Kummallista silti. Toinen on se, että yleensä mielletään kieltenopettajan englannin opettajaksi. Ainakaan minä en ole sitä.

Vielä avautumista siitä, mistä konet kollegat ovat jo avautuneet: että opettajallakin on oma elämä. Tai että jaksojen vaihtuessa arvioinnit ihan oikeasti teettävät kotihommia. Tunnit kun pyörivät ihan normaalisti. Jos ei jotain koetta ole korjannut heti parin päivän päästä, ei välttämättä ole ehtinyt. Sitten nitistään, että olihan sulla kaks päivää aikaa...tai olihan sulla viikonloppu aikaa. Entäs jos ope olikin vaikka reissussa perheensä kanssa viikonloppuna?

"viuh"
Olen töissä vuorohoitopäiväkodissa (2-vuorotyötä). Aiemmat normi päiväkodin työkaverit ihmettelevät, että miksi halusin vuorotyöhön, eikö se ole tylsää olla illalla töissä. Tykkään nukkua aamulla pitkään, tehdä rauhassa aamiaisen, käydä lenkillä yms. Ja ne illat on kivoja, lapsia on vain muutama, tehdään asioita omassa tahdissa, ollaan vaan. Vastapainona pääsen 1-2 kertaa viikossa tosi aikaisin töistä.

Pari kaveriani on joskus kysellyt, aionko kouluttautua lisää/toiselle alalle. Ajattelevat, että miksi jäädä matalapalkkaiselle alalle. Mutta kun satun tykkäämään työstäni ja kyllä tässä toimeen tullaan.

kampaaja/yrittäjä
Sitä, että vaikka sillä nimenomaisella hetkellä liikkeessä olisi hiljaisempaa, se ei tarkoita etten olisi väkertänyt päivän aikana jo vaikka 8 asiakasta, vastannut kuuteen sähköpostiin,siivonnut, tiskannut 3 kertaa, tehnyt työvuorolistoja ja suunnitellut mainoskampanjoita.
Ihmiset eivät aina myöskään ymmärrä, että harvoin on olemassa "ihan nopeeta siistintää", kun he lampsivat sisään vartin myöhässä puolentunnin ajastaan.
Ystäväni harvoin ymmärtävät, että seisottuani kymmenen tunnin päivän, kuunnellen ihmisten asioita ja murheita, en jaksa lähteä kävelylle kuuntelemaan tarinoita heidän elämiensä viimeisimmistä käänteistä.
Iso osa ihmisistä ei myöskään ymmärrä, kuinka toivottoman vähän rahaa näin kuluttavasta työstä jää tämän päivän arvolisäveroilla käteen.

asiakasneuvoja
Asiakkaat eivät ymmärrä sitä että jos joutuvat jonottamaan asiakaspalveluun niin se ei ole hänen vikansa joka siellä vastaa. Meilläkin on lomat, kahvitauot, lapsia sairaana, koulutuksia yms. eikä sijaisia kouluteta parissa tunnissa.

toimihenkilö
Se, että välillä duunareiden kapeakatseisuus ja laajempien kokonaisuuksien ymmärtämättömyyden puute ketuttaa suunnattomasti. Tätä ei kuitenkaan saa sanoa ääneen, koska ei halua julistautua kapitalistisiaksi.

Se, että parempaa palkkaa ei makseta ennen hyviä tuloksia, vaan ne on keino palkita. Uhkailu ei auta, ja ne jutut kyllä aina muistetaan toimihenkilöiden keskuudessa.

Se, että vaikka oma työ on papereiden ja datan pyörittämistä, työ on yrityksen kilpailukyvyn kannalta merkityksellistä.

Se, että jos sovituista asioista ei pidetä kiinni, aiheuttaa todella paljon työtä minulle.

Pakko kommentoida tähän, että eräs oppilas antoi mulle kootut selitykset siitä, minkä takia hänen päättötyönsä pitäis arvioida viikkoa myöhässä sellaisenaan. Tämä siis ainoa työ, josta laskin numeroa reilusti, jos oli myöhässä, koska oli aika laaja ja korjaaminen vei aikaa. Kerroin itse, mitä kaikkea mulla on ja miksi tarvitsen työn ajallaan. Tähän oppilas, että ei häntä kiinnosta mun elämäni. :D Mun olis kuitenkin pitänyt olla kiinnostunut hänen tekosyistään, jotka siis todellakin tässä tapauksessa olivat tekosyitä.
Se, että olen kieltenope, ei tarkoita, että osaisin kaikkia kieliä (voi kun osaisinkin!). Opiskelijoilla ja joskus esimiehilläkin tuntuu olevan kummallisia käsityksiä tästä. Ajattelu on joskus sen tyylistä, että kai sulta nyt pari kurssia esperantoa / hepreaa / mandariinikiinaa hoituu, koska olet kieltenopettaja. No ei hoidu. Onneksi tätä tapahtuu aikaharvoin. Kummallista silti. Toinen on se, että yleensä mielletään kieltenopettajan englannin opettajaksi. Ainakaan minä en ole sitä.

Vielä avautumista siitä, mistä konet kollegat ovat jo avautuneet: että opettajallakin on oma elämä. Tai että jaksojen vaihtuessa arvioinnit ihan oikeasti teettävät kotihommia. Tunnit kun pyörivät ihan normaalisti. Jos ei jotain koetta ole korjannut heti parin päivän päästä, ei välttämättä ole ehtinyt. Sitten nitistään, että olihan sulla kaks päivää aikaa...tai olihan sulla viikonloppu aikaa. Entäs jos ope olikin vaikka reissussa perheensä kanssa viikonloppuna?

pph..
[QUOTE="Vieras.";29621611]Vanhemmat eivät ymmärrä etten ole käytettävissä 24h vuorokaudessa vaikka työni on kotona.
Vanhemmat ei ymmärrä miksi ajoista on pidettävä kiinni tarkasti.
Vanhemmat eivät ymmärrä et meillä on muitakin kun hänen ainokaisensa.
Olen pph.[/QUOTE]

Tämä on niin totta!!

Päätyö: Se ei ole pelkästään vaatteiden hipelöintiä ja kaverin kans juoruumista.. se on oikeesti ihan kovaa työtä jossa on todella kiire välillä. Vaatekaupassa töissä vuodesta 2007.

Sivuduuni: Me ei istuta koko aikaa kahvilla vaan meilläkin on oikeus taukoon. Välillä ei kerkee ees sitäkään mutta kyllä me niiden vanhusten kanssa vietetään aikaa ja välillä omaisilla unohtuu se et myös sillä vanhuksella on itsemääräämisoikeus ja monesti omaisella on vaikea hyväksyä taudin etenemistä et ei se vanhus sieltä enää niin vaan nouse ja se saattaa olla kivuliasta.

Huutelen puskista
Pakko kommentoida tähän, että eräs oppilas antoi mulle kootut selitykset siitä, minkä takia hänen päättötyönsä pitäis arvioida viikkoa myöhässä sellaisenaan. Tämä siis ainoa työ, josta laskin numeroa reilusti, jos oli myöhässä, koska oli aika laaja ja korjaaminen vei aikaa. Kerroin itse, mitä kaikkea mulla on ja miksi tarvitsen työn ajallaan. Tähän oppilas, että ei häntä kiinnosta mun elämäni. :D Mun olis kuitenkin pitänyt olla kiinnostunut hänen tekosyistään, jotka siis todellakin tässä tapauksessa olivat tekosyitä.
I feel your pain! Päättötyöt ja niiden ohjaaminen sekä kieliasun tarkistaminen kuuluvat minunkin työhöni. Tuollaista se on. Yleensä olen aika pitkämielinen parin päivän myöhästymisissä palautuksessa (koska opiskelijallakin on oma elämä eikä koulu ole koko elämä), mutta jos ko. tyyppi on kuvailemasi kaltainen mulle heti kaikki nyt, ei paljon sympatiapisteitä ropise. On se perkele...

Asiakkaat ei ymmärrä, että ennenkuin palvelen seuraavaa, hoidan edellisen homman loppuun. En siis lue iltasanomia ja anna asiakkaan odottaa turhaan. Sekin tuntuu olevan hankalaa tajuta, etten voi muistaa jokaisen varaosan/työn hintaa juuri sinun autoosi. Se, että istun tiskillä, ei tarkoita että se olisi ainoa työ mitä päivän mitaan teen. Vaikka olen nainen, osaan työni yhtä hyvin kuin miehetkin. En voi antaa juuri sinulle usean tuhannen euron remonttia ilmaiseksi vain siksi että sinä niin haluat. Ei, me emme laskuta sinua siitä että autosi saa valohoitoa. Me emme myöskään itse päätä paljonko mistäkin työstä veloitetaan. Ymmärrän että autosi hajosi ja tarvitset korjauksen heti, mutta et ole ainoa. Ja ei, meillä ei voi olla omassa varastossa valmiina kaikkia varaosia kaikkiin autoihin.

"Vieras."
Saako kysyä?
Kerroshoitaja,
Itsekin omaan pätevyyden tuohon ammattiin.
Mutta miellän työn huonesiivoojaksi.
Ihan vanhanajan menetelmillä pestään vessasuihkut ja pyyhitään kostealla pinnat.
Sängyt petataan ja rikkinäiset liinavaatteet ja petivaatteet poistetaan käytästä.
Meillä onkin puhdasta.

Sitä että ilman valtakirjaa tai edunvalvontapäätöstä on turha tulla kyselemään toisen täysi-ikäisen asioista. Ole ihan kaikessa rauhassa puoliso, täysi-ikäisen vanhempi tai vanhuksen lapsi, ilman tarvittavia papereita et saa näitä asioita selville

kassatarjoilija
Että työhön kuuluu vaikka mitä muuta kuin pelkkä kassalla rahastaminen tai annosten kantaminen pöytään (kyseessä ravintola/kahvila).

Työvuorot ovat joskus 11h pitkiä ja ruokataukokin pidetään siinä työn ohessa, eli hypätään palvelemaan asiakkaat, jos niitä tulee sun syömisen aikana.
Puretaan kuormia, autetaan kokkia valmisteluissa, tiskataan, tehdään kaikki salaatit alusta alkaen valmiiksi, blokataan, siivotaan, tarjoillaan, täytetään hyllyjä, lasketaan RAYn tilityksiä, tehdään tilauksia ja jos jää luppoaikaa (lol :D ) niin aina on jotain siivottavaa/järkättävää ihan varmasti.
Mut ei, kun sillä kassaTYTÖLLÄhän on aikaa tulla pyyhkimään vaikka asiakkaiden pebat vessaan, kun ei oo muutakaan hommaa.

opjjkff
Että vanhainkodissa just se sun omainen siellä on ainut ja jota pitää käyä kattomassa sata kertaa päivässä jnejne. passata...eihä tuol ookkaa sit ku 49 muuta mummoa....

tai tullaan kattomaan omaa mummoa, mutta ollaan niin vieraantuneita siitä ettei uskalleta syöttää sitä..??

olen lähihoitaja.

Sitä, että suunnilleen puolet koko vuoden työajasta menee siihen ettei pääse jonkun toisen vuoksi tekemään mitään. Ensiksi odotetaan että työmaalta poistuvat (valmiina) ne jotka tekevät pohjatyöt, sitten odotetaan kun joku on parkkeerannut kurottajan juuri siihen missä meidän pitäisi tehdä jotain ja sit seuraavaksi odotellaan kun arkkitehti päättääkin tehdä muutoksia suunnitelmiin ja sit sataakin vettä eikä vaan voi tehdä mitään ja sit tuleekin talvi ja... välillä ei voi kui istua persiilleen ja huokaista.

ap.
Kivasti olikin tullut jo vastauksia.

Itse toimin sihteeri- ja asiakaspalvelutöissä ja työnkuvani on aika monipuolinen. Usein yhteistyökumppanit olettavat, että meidän tehtävänä on vain olla heitä varten ja mikäli emme vieraile heidän luonaan säännöllisesti, olemme mukamas unohtaneet heidän olemassaolon. Yhteistyökumppanit myös olettavat, että me hoidamme myös kaupungin juoksevia asioita ja että me pystyisimme vaikuttamaan esimerkiksi teiden kunnossapitoon, roskisten ja kasvien hoitoon, uusien yritysten perustamiseen, muiden yritysten asiakaspalveluun ym. Nämä asiathan ovat täysin ko yrittäjien vastuulla, enkä voi ulkopuolisena mennä pistämään jonkun asiakaspalvelun kuntoon tai pakottaa jotakin ihmistä perustamaan yrityksen, joka jonkun yhteistyökumppanin mielestä puuttuu.

Tämä asiakaspalvelu minua kuitenkin eniten ihmetyttää. Miten yritys, jolla on erikseen asiakaspalveluosasto ei pysty vastaamaan nopeasti yhteydenottoihin? Itselläni suurin osa päivästä menee asiakaspalvelutehtävissä ja soittoja sekä sähköposteja tulee useita kymmeniä päivässä ja vastaaan näihin yksin sihteeritehtävien (nettisivujen päivitys, markkinointi, taloushallinto ym.) lomassa. Silti pystyn vastaamaan sähköposteihin yleensä tunnin sisällä. Mikäli joku asia vaatii enemmän selvittämistä, vastaan asiakkaalle, että selvittelen asiaa ja palaan mahdollisimman pian asiaan. Kaikki siis saavat jonkunlaisen vastauksen nopeasti. Luulisi, että asiakaspalvelussa ymmärrettäisiin nimenomaan se asiakaspalvelu.

KKKKKK
Että en ole vapaalla joka viikonloppu ja en saa töistäni vapaata silloin kun haluan.

Että minun tarvii nukkua päivällä jotta jaksan valvoa yön töissä, Pikku-Petteri naapurista EI voi tulla silloin meille leikkimään vaikka olenkin kotona.

Että teen töitä vaikka en koko aikaa juoksekaan vanhusten luona. Työni on muutakin. Edes taukoja ei saa rauhassa pitää kun on joku vanhus tai omainen ovella kyselemässä. Omainen sanoo "hoitaja on varmaan kahvihuoneessa". No hyvinkin mahdollista jos edelliset 2 yritystä pitää tauko, kaatui johonkin muuhun hommaan.

Minä en vie vanhuksia ulos, bingoon, lauluhetkiin, hartaustilaisuuksiin jos hän sanoo ettei HALUA sinne. Omaiset ovat usein eri mieltä tästä. Vanhuksillakin on itsemääräämisoikeus eivätkä he ole pikkulapsia.

Minä en syötä tai juota ketään väkisin. Jos vanhus ei halua syödä, hän ei syö. Jos hän on syvässä unessa, en ravistele hereille. Omaiset on tästäkin usein eri mieltä. Monetkaan vanhukset eivät jaksa syödä 5 x päivässä tai juuri sillä kellonlyömällä.

Suuri osa työajasta menee raportointiin mutta se ei ole hoitajien vika, emme me sitä ole keksineet.

"hoitaja"
Tää on ehkä jo sanottu mutta koska tästä taas on kirjoitettu lehdissä niin:

Se, että istun koneella, ei tarkoita että olisin facessa tai kaksplussalla työaikana. Kirjaan potilaiden vointia, tilaan ja tarkastan labroja, selvitän omaisten puhelinnumeroa yms.

Se, että välillä sattuu olemaan hiljaisia hetkiä ei tarkoita, etteikö 5min. päästä eteinen voisi olla täynnä potilaita jotka kaikki tarviivat apua just nyt heti..

huoh, olen ea-hoitaja

Yhteistyössä