Mitä muut ei ymmärrä työssäsi?

• Viestiketjun aloittaja "hele"
  • Ensimmäinen viesti
"mie kans"
Teen töitä silloinkin, kun minulla ei ole opetusta.

En tee töitä iltaisin.

En ole asiakaspalvelija.
Taidan olle kollega. Vaikkakin sillä erotuksella, että teen töitä iltaisinkin (valmistelen tunteja, korjaan tehtäviä/kokeita/tenttejä) myös kotona. Kun ryhmät on isot (n. 40 henkeä) ja kursseja paljon, iltahommia on rutosti.

Sitä muut eivät ymmärrä, että "kaikkeen kivaan" (juhlat, retket, tapahtumat, erikoispäivät) täytyy käyttää paljon aikaa ja niistä ei yleensä makseta mitään ylimääräistä. Silti niitä toivotaan ja halutaan kovasti.

Samoin sitä ei tajuta, että opekin haluaisi olla joskus ilman vastuuta esim. lasten harrastuksissa. Paljon tulee kyselyitä, että "sähän voit alkaa vetää nappulaliigaa kun oot ope", "sähän voit aloittaa joukkueen huoltajana kun oot ope" tai "sähän voit lähteä kuoroleirille valvojaksi kun oot ope". Kun kieltäytyy, paheksutaan:"Ei lähteny vaikka on ope."

Vaikka on ope, se ei tarkoita, että aina haluaa olla vetovastuussa.

"että"
Että en tee töitä lomalla enkä ilmaiseksi.

Pahin tähänastisista on: "Nyt kun Nicopetteri on teillä kesällä leikkimässä päivittäin, sähän voisit samalla kertailla sen kanssa tota matikkaa, kun sille on se vähän hankalaa."

Juu... Se olis sitten 40 euroa tunti...

eäs
Sitä, että kun käy yskäsemässä ja avaamassa suun ja juttelee 5 minuuttia, niin joskus ei ihan heti ole järkevää tutkia sellaisia asioita, joiden todennäköisyys on alle 5 % luokkaa.

"Vieras."
Eikai se mitään haittaa et käyn äkkiä parturissa, tulen mahdollisimman pian- menee 1/12h.
Poikkeen hakeen uudet housut, tulen pian- menee tunti.
Mä tulin jo näin aamusta 6.30. Meillä herättiin jo viideltä ja Maija 2v.halusi tulla jo. Eikai tämä haittaa, Jaakkokin on jo täällä.
Käyn kaupassa pikaisesti, tulen sitten- kuluu 2h.
Näitä riittää loputtomiin.

"viekas"
Teen töitä iltaisin ja viikonloppuisin. Meille ei voi tulla viikonloppuisin yllätyskylään esim. koeviikon aikana , koska en saa silloin työtehtäviäni tehtyä määräaikaan mennessä. Ainakaan mieheni vähän koulutetut sukulaiset eivät tätä ymmärrä.

M32
[QUOTE="mie kans";29621881]Taidan olle kollega. Vaikkakin sillä erotuksella, että teen töitä iltaisinkin (valmistelen tunteja, korjaan tehtäviä/kokeita/tenttejä) myös kotona. [/QUOTE]Meillä on onneksi koulussa hyvät tilat, joten voin tehdä siellä hommiani. Totta kai korjattavaa joutuu välillä ottamaan mukaan mutta vain tiettyinä aikoina. Stressi väheni selvästi, kun aloin jättämään kirjat ja paperit töihin lokeroon. Ammatin ehdoton plussapuoli on kyllä se, että saa valita.

kahville!
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;29621851:
Ihmiset luulevat, että työhön sisältyy vain se mikä näkyy asiakaspalevussa. Todellisuudessa "kulisseissa" tapahtuu paljon muutakin.
Tää on totta. Kaupassa jos hyppää ruuhkan purkuun kassalle ja ruuhkan mentyä laittaa viimeisen asiakkaan perään "viereinen kassa" -kyltin niin asiakkaan oletus on automaattisesti että mulla alkaa tauko :D Eihän siellä ole kuin 3 lavaa teollista purettavana, tupakkakuorma tarkastamatta, vanhojen lehtien poisottaminen lehtihyllystä, pelikoneista tyhjennettyjen rahojen laskeminen, kylmäasemalta tulleiden rahojen laskeminen ja kampanjatuotteiden tilaaminen tehtävänä. Että juu, totta kai mulla on tauko aina kun poistun kassalta :D

"nuuh"
Tuon kauppajutun allekirjoitan täysin. Siinähän istutaan kassalla muutama tunti päivässä, helppo nakki! Näin moni sanoo mutta ne tavarathan mitä ostetaan ilmaantuu sinne hyllyille taivaasta valmiina paketteina :D
Eilen tein 11 tunnin vuoron (5 tunnin yöunilla vuorojen välissä) ja ennen ovien aukaisua olin purkanut 1 lavan heviä (siivonnut vanhat samalla pois), 1 lavan lihaa&eikkaa (vanhat pois), 1 lavan teollista, 5 eri leipomoiden kuormat, tilitykset, veikkausasiat, pullokoneen laatikoiden vaihdot ja näistä kaikista tilaukset. Ja kyllä YKSIN!!!
Ovet aukaistua jatkoin teollisten purkua (jäljellä vielä 2 lavaa) ja siinä samalla hyppäsin siinä kassalla rahastamassa. Meillä ei ole koko talossa minkäänlaista tuolia kun ei ehdi istua paitsi vessanpöntöllä. Helppoa kaupantyötä ;)

rtgrtgf
Sitä on vaikea ymmärtää, että en päivystä ihan jatkuvasti koneella vaikka paljon sitä työssäni käytänkin. En voi vastata ihan heti jokaiseen sähköpostiin tai ilmoitukseen, koska muutkin kaipaavat minua samaan aikaan.

Sitä, että vaikka työnimike on "viriketoiminnan pitäminen", teen koko päivän hommia.
Ja sitä, että viriketoiminta, seura, yhdessä tekeminen henkilöiden kanssa on myös tärkeää työtä.
"Helppohan sun on ku koko päivän oot vaan ja saat palkkaa". Juu, niinhän se on... :stick:
Kunhan vaan istun perseelläni työpäivän ajan :rolleyes:

ope xyz
Opetan aikuisille kirjoittamista ja kirjallisuutta. Kurssilleni tullaan oppimaan uutta, mutta aina käy ilmi kurssin mittaan, että vähintään puolella on kuitenkin erittäin vahvat mielipiteet siitä, mitä ja miten minun pitää opettaa. Kuvitellaan, että olen tavallaan äidinkielenope mutta aikuisille. Kun yritän tarjota jotain UUTTA, esitellä tekniikoita ja uusia kirjailijoita, lähestyä kirjallisuutta taiteenlajina... Niin ei. Kun oppilaat sitten uskovat tietävänsä lopulta paremmin ja odottavat minulta vain vahvistusta sille, mitä uskovat jo tietävänsä.

Toiteri
Useimmiten sitä, että kaikella mitä teen työssäni, on jokin tavoite ja tarkoitus. Se, mikä on tarkoituksenmukaista toimintaa yhden potilaan kanssa, ei välttämättä ole toisen. Sitä, että vaikka teen paljon arviointeja päivittäistoimintojen kuten suihkussakäynnin yhteydessä, ei tarkoita sitä että olen pesijä ja että vien automaattisesti "suihkutettavaksi" jokaikisen potilaan, josta minulla on lääkärin pyyntö. Olen toimintaterapeutti.

"Guest"
Joskus nettipalstojen vihamielisen kirjoitusten perusteella voisi luulla, että olen kylmä, ahne, sydämetön ja ylimielinen ja teen työtäni vain rahan takia. Todellisuudessa minäkin olen ihminen ja teen työtäni sydämestäni ja kutsumuksesta ja haluan aidosti auttaa sairaita pieniä potilaitani. Olen siis lastenlääkäri.

ssss
Olen kerroshoitaja, moni ajattelee sen siivoamisen väärin. Joku olikin kirjoittanut että ei ole sellaista siivoamista kuin kotona. Lähinnä hoidetaan huone kuntoon, ei varsinaista siivoamista. Lisäksi työhön sisältyy paljon muutakin, huoneissa voi olla joku vika joka täytyy tarkistaa, viedä esimerkiksi lisäpeitto. Varsinkaan jatkavien huoneiden kuntoon laitto ei paljoa siivousta muistuta. En siis ole siivooja, vaan kerrosHOITAJA :)

Opet avautumassa täällä. :D Mua kismittää se, että jatkuvast syytellään siitä, että muka taktikoitas vauvoja niin, et saatas rahaa kesältä. Vauvojen syntymisen ajottaminen kun on tosi helppoa. Ja itse ainakin jouduin jäämään pakolliselle äitiyslomalle keskellä kesää, joten en saanut kesälomaa, enkä muutenkaan voi ottaa lomaa etukäteen, kuten useat tekee. Ja muutenkin ärsyttää syyllistäminen tällä alalla. Ei viitsi palata töihin koska tahansa, koska muksut kärsii liiasta opettajan vaihtumisesta, ja sit on toisaalta porukkaa napisemassa, jos palaa töihin koesesongin jälkeen eikä se hyvä oo "lomallakaan" palata, vaikka edellisenä kesänä ei ite saanut sitä lomaa. Mur!

postinjakaja
Monestu tuntuu, että postinsaajat kuvittelevat, että he ovat ainoita kelle me niitä posteja jaamme. Ja ne jakajat eivät ole niitä syypäitä aina jos jotain sattuu, me ollaan vaan välikäsiä, postit kun kulkee aika monen tahon läpi ennenkuin saapuvat vastaanottajalle.

Sitä, että vaikka raportin aikana ei juosta hiki hatussa, niin se on silti työtä ja vieläpä erittäin olennainen osa sitä. Jos siellä kansliassa rampataan raportin aikana alvariinsa kertomassa että "toin äidille uusia sukkia" tai pyytelemässä vesilaseja tai mitä tahansa, niin se ihan aidosti vaarantaa potilasturvallisuuden. Oikeasti akuutissa tilanteessa raportin voi toki ilman muuta keskeyttää, mutta esim. isäsi kadonneet alushousut eivät pääsääntöisesti ole tällainen asia.

Toinen juttu on se, että ihmistä ei voida väkipakolla syöttää tai juottaa. Ihmistä ei myöskään voida syöttää tai juottaa, mikäli hän ei enää ole heräteltävissä. Mikäli hän ei enää ole heräteltävissä, ei ole kovin olennaista vaikka tämän päivän kalkkitabletti olisikin jäänyt ottamatta.

• Tykkää
Reactions: Sitku
jfkg
-sitä etten tiedä kaikkea koneista, enkä voi auttaa varsinkaan jos et itsekään tiedä mikä ongelma alkujaankaan on. "no siinä on joku juttu".
-etten tule heti kasaamaan, päivittämään, putsaamaan, korjaamaan tai asentamaan jotain uutta ohjelmaasi
-etten pidä kaikesta koneisiin liittyvästä automaattisesti
-etten ole perillä kaikesta tekniikkaan liittyvästä, enkä siis teidä mikä on paras digiboksi tai puhelin tai vastaavaa

jne.

Ai niin, edellisestä työstä asioita jotka ei mene ihmisille perille.
-Kehitysvammaiset ovat IHMISIÄ.
-Heillä on myös mm. makuaisti, eikä työntekijät syötä pilalle menneitä/muuten oksettavia ruokia heille.
-Keskustelu on aikaavievää hommaa (osan kanssa), joten kaikkien luona ei voi olla joka päivä tunteja juttelemassa. Kyllä, jokaisen luona ollaan vuorollaan, mutta samana päivänä ei.
-Kaikkia heidän kertomiaan asioita ei voi ottaa todesta. (Esim. skitsofrenia-potilas kertoo vaikka ja mitä, enkä soita poliiseille joka kerta kun hän kertoo viime yönä nähneensä tappamansa naisen aaveen.)

• Tykkää
Reactions: Sitku

Yhteistyössä