Stressitöntä kyläilyä - miksi vieraat jäävät jumittamaan?

vierass
Taitaisin kuulua kanssa noihin pitkään vierailijoihin (omassa lähipiirissä vieraillaan n. 2-4h puolin ja toisin), mutta kaveriporukan ainoana lapsellisena useimmiten vieraillaan meillä. Lapsi+äiti-vierailut tosin on yleensä juuri 1,5-2h ja lapsille yleensä hyvä aika.

Musta on aina ihanaa jos joku viihtyy pitkään, erityisen hauskaa on istua iltaa kun lapset on jo saatu nukkumaan kun muuten iltamenoihin ehtii niin huonosti. En siis oikein osaa sanoa mikä avuksi, muutoin kuin että kehitätte jotain aikataulutettua ohjelmaa itsellenne vierailun jälkeen (ekstrastressiä) tai sitten tapaatte jossain muualla.

Siivoamisen suhteen ei vierailuajan pituudella varmaan hirveästi ole merkitystä? Itse ainakin tuppaan stressaamaan siivouksesta yhtä paljon, vaikka joku piipahtaisi vartiksikin.
 
"hmh"
Nämä kommenrttit ovat minulle ihan kullanarvoisi, oikeasti! Kiitos:) Olen varmaan vähän epäsosiaalinen tyyppi... Tykkään nähdä ihmisiä mutta uuvun tosi helposti ainakin nykyisessä elämäntilanteessa. Ehkä on aiheutettu ristiriitoja sillä, että on kutusttu kylään ja alettu kiemurrella liian aikaisin, kun olisi niin paljon muutakin tekemistä tai kun ylipäänsä tarvitsisi aikaa vain olla. Kyse on ihmisistä, joita oikeasti haluamme nähdä, pitää mukana elämässämme ja kuulla heidän kuulumisensa. Oma jaksamisemme ja käytettävissä oleva aikamme on nyt vain rajallinen. Mielenkiintoista huomata, että käsitykset sopivasta kyläilyn kestosta vaihtelevat. Vaikuttaisi siis parhaalta, että etukäteen kerrottaisiin rehellisesti, että haluamme todella kovasti tavata mutta että nyt jaksaminen on vähän kortilla, ja että pari tuntia maksimissaan olisi hyvä aika.
No tosiaan kuten huomaat ihmisiä on ensinnäkin moneksi ja monenlaisesta perhekulttuurista, ja sitten ne on vielä kukakin erilaisissa elämäntilanteissa.

Itse olen joutunut joskus sanomaan veljeni vaimolle, joka olisi pikkuvauvansa kanssa ollut meillä vaikka kuinka myöhään, että hei nyt kyllä meidän koululaiset tarvii yöunensa niin voisitteko nyt lähteä. Veljen perhe on kyllä edelleenkin sellaisia myöhään istujia, että harvemmin tulee heidän kanssaan kyläiltyä - nykyään koululaiseni ovat jo aikuisia, mutta minä ite niin iltauninen että haluaisin vieraat ajoissa pois, jos sitten eivät jää yöksi (jolloin haluan heidän menevän vierashuoneeseen mistä saavat ilmestyä näkyviin vasta aamulla).

Muut vieraat ovat sellaisia joiden kanssa on tullut tavaksi sopia jotenkin selkeästi aika. Että tulkaa kuudelta, lähtekää yhdeksältä. Tai jos tuutte neljäksi niin ehitään tavata kuuteen asti, sit meillä on meno. Jne.
 
"hmh"
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;29621435:
Minun mielestä olisi hirveän noloa kiirehtiä kotiin puolentoista tunnin kyläilyn jälkeen...
Lupaan että meillä tuntisit olos vielä nolommaksi jos et tajuis lähteä ennen yhdeksää... kun emäntä alkaa hiihtää yöpaidassa hammasharja kädessä ja isäntä sammuttaa valot olkkarista...

:D
 
[QUOTE="hmh";29621443]Lupaan että meillä tuntisit olos vielä nolommaksi jos et tajuis lähteä ennen yhdeksää... kun emäntä alkaa hiihtää yöpaidassa hammasharja kädessä ja isäntä sammuttaa valot olkkarista...

:D[/QUOTE]

En kai minä, herranen aika, kylään mene iltaseittemän jälkeen
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
vierass
Joo siis tarkennuksena tosiaan, että vieraat eivät tule pitkän matkan päästä vaan max. puolen tunnin matkan takaa. Mitä ystävällisiä keinoja keksitte ilmaisemaan, että nyt loppui isäntäväeltä aika? Olisi mielenkiintoista kuulla lisää, miten pitkä aika on mielestänne sopiva kyläilyaika?
Kai te sovitte sen tuloajan? Samalla voi ilmoitella, mihin saakka (valkoisena valheena voit selitellä vaikka muita menoja), että klo 15-16,30 sopisi tapaamiseen.
 
"miili"
Musta 2-3 h on sopiva kyläilyaika jos ei oo pitkä ajomatka. Lyhempää aikaa varten en viitsi laittautua tai katsoa lapsille kyläilyvaatteita. Enkä tykkäisi jos kutsuisin vieraita, siivoisin ja leipoisin ja vieraat lähtisivät suoraan kahvipöydästä tunnin puolentoista päästä. Sellainen "ovella pistäytyminen" on sit eri juttu.
 
annasoffia
Mä pyrin ilmaisemaan jo kutsuttaessa, kauanko on aikaa.

"No poiketkaa kahville" tarkoittaa noin tuntia. Siinä kerkee istahtamaan, juomaan kahvit ja syömään pullat.

"Tulkaa käymään kylässä" tarkoittaa pariakin tuntia. Kun on ihan kutsu esitetty. Tässäkin on se juoni, että jos emäntä (minä) ryhdyn esittelemään valokuvia tai kertomaan reissusta tai jotain muuta, mihin oletettavasti menee vähän pitempi aika, niin silloin saa ihan rauhassa olla eikä ole kiire mihinkään. Jos taas pönötän siinä kahvipöydän ääressä enkä kehoita siirtymään mukaville sohville, niin sitten alkaa olemaan aika jo loppu...
 
joku muu
Itse en koskaan ajattele että olisi jotain aikarajoja että kauan vieraat saa ola. Usein kyläillään 2-3h puolin ja toisin monien kanssa. Lyhyemmille kyläilyille harvemmin viitsitään vaivautua, koska vauvan (nyt jo 1 vuotiaan) kanssa menee se tunti jo siihen pukemiseen, riisumiseen ja syöttämiseen ym. Toki jokainen omien halujensa mukaan. Kyläilyn pitäisi olla mukavaa kaikille, eli jos tuo tuntuu teistä liian pitkältä ajalta, niin sitten teidän pitää vieraille sanoa. On ihan ok sanoa, että nyt pitää päästä lepäämään kun on ollut rankkaa lapsen kanssa tms. Itsekin jsokus saatan sanoa myöhään kyläilijöille, että nyt pitää mennä nukkumaan jos oon kovin väsynyt. Mitä jos sopisitte tapaamisen jonnekin muualle, esim. kahvilaan tms tai ystävienne luo. Olisi helpompi teidän säätää tapaamisen aikaa.
 
Mun mielestä tuollaiset aikarajat on vähän turhia. Vierailuun menee, mitä menee. Kun juttua riittää ja on kivaa, ei ajan kulua huomaakaan :)! Jos juttu EI luista, niin yleensä molemmat osapuolet sen huomaavat ja vieras alkaa yleensä tehdä lähtöä oma-aloitteisesti.

Jos olen itse vieraana ja huomaan että isäntäväki on jotenkin vaivaantunut tms, niin lähden kyllä erittäin sulavasti huomauttamattakin.

Ja tuo aika kyllä riippuu niin kaverista: muutaman kaverin kanssa treffit on melkein poikkeuksetta 3-tuntisia, kun toiset taas haluavat nähdä nopeasti kiireiden lomassa.
 
Keittiönoita
Asumaan jääviä vieraita kannattaa tavata joko heidän kodissaan tai jossain kaupungilla. Näin voit itse päättää, milloin vierailu on loppu. Tai sitten et pyydä näitä vieraitasi kahville vaan esim sunnuntaipäivälliselle, jolloin se 3 tuntia on ihan sopiva aika ja samalla tulee ruokittua omakin perhe.

Paljon on vuosien varrella palstallakin ruodittu sitä, miksei nykyään voi enää piipahtaa kahville vaan kyläilyt pitää sopia etukäteen. No voisiko johtua siitä, ettei kukaan klo 17 töistä tullessaan tosiaankaan esimmäisenä halua alkaa keittää kavereille kahvia? Kavereille, jotka älyävät lähteä kotiin vasta klo 20? Jos kerran ihmiset haluavat istua kyläpaikassa vähintään 3 tuntia, niin siihen pitää sitten varata kalenterista jo aika :D
 
jlll
Tommoset tuntimäärät vaikuttaa himmeiltä,. Ei sekään ole mukavaa, et vieraat lähtee just ku alkaa juttu luistaa, vain jos joku aika määrä tulee täyteen.

tosin meillä käy vain kavereita kylässä ja mukavia ihmisiä, ei ketään velvollisuudesta tai edustustehtävistä johtuen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29623146:
Asumaan jääviä vieraita kannattaa tavata joko heidän kodissaan tai jossain kaupungilla. Näin voit itse päättää, milloin vierailu on loppu. Tai sitten et pyydä näitä vieraitasi kahville vaan esim sunnuntaipäivälliselle, jolloin se 3 tuntia on ihan sopiva aika ja samalla tulee ruokittua omakin perhe.

Paljon on vuosien varrella palstallakin ruodittu sitä, miksei nykyään voi enää piipahtaa kahville vaan kyläilyt pitää sopia etukäteen. No voisiko johtua siitä, ettei kukaan klo 17 töistä tullessaan tosiaankaan esimmäisenä halua alkaa keittää kavereille kahvia? Kavereille, jotka älyävät lähteä kotiin vasta klo 20? Jos kerran ihmiset haluavat istua kyläpaikassa vähintään 3 tuntia, niin siihen pitää sitten varata kalenterista jo aika :D
Juuri tuota minäkin kaipaan, helppoa kahvittelua, mahdollisesti ihan spontaania sellaista. Ihmisillä on niin paljon aikatauluja ja menoja, että lyhyt kahvittelu mahtuisi helpommin täyden kalenterin lomaankin. Näin kavereita pystyisi näkemään useammin.
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
muistoja
Muistan hyvinkin kotiäiti vuosilta tuon kyläily kulttuurin. Sukulaisia tuli ja meni , kyläilyt kesti päivän, pari. Osa osallistui lasten hoitoon ja ruuan laittoon. Osa istui sohvalla ja ruokapöydässä täyshoidossa. ? Kaikki aina pyydetty syömään jos itsekkin syöty. Lopuksi rupesin tekemään niin, että tämä perhe joka kävi täyshoidossa pyysin vain kahville pöytään. Me syötiin ja lapset söi, mutta vieraita en enää ruokkinut. Koska eivät itse osallistuneet edes omien astioiden viemiseen tiskipöydälle. Pahinta oli, ettei tämä perhe joka vieraili täyshoidossa tajunnut itse että tämä ei sovi, elo kuin hotellissa. Vierailivat monesti voivatko jäädä yöksi. Meille ei käynyt, eikä pyydetty yökylään. Olisi ollut jo liikaa.
 
vierailija
Taitaisin kuulua kanssa noihin pitkään vierailijoihin (omassa lähipiirissä vieraillaan n. 2-4h puolin ja toisin), mutta kaveriporukan ainoana lapsellisena useimmiten vieraillaan meillä. Lapsi+äiti-vierailut tosin on yleensä juuri 1,5-2h ja lapsille yleensä hyvä aika.

Musta on aina ihanaa jos joku viihtyy pitkään, erityisen hauskaa on istua iltaa kun lapset on jo saatu nukkumaan kun muuten iltamenoihin ehtii niin huonosti. En siis oikein osaa sanoa mikä avuksi, muutoin kuin että kehitätte jotain aikataulutettua ohjelmaa itsellenne vierailun jälkeen (ekstrastressiä) tai sitten tapaatte jossain muualla.

Siivoamisen suhteen ei vierailuajan pituudella varmaan hirveästi ole merkitystä? Itse ainakin tuppaan stressaamaan siivouksesta yhtä paljon, vaikka joku piipahtaisi vartiksikin.
 

Yhteistyössä