Mies ei suostu lastenvalvojalle..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neuvoton"

Vieras
Ero on siis tulossa, tai siis tullut ja lasten asioita haluaisin mennä selvittää lastenvalvojalle (tapaamiset ja elatusmaksut) mieheltä ehdoton ei asialle. Paikalle ei aio tulla mutta haluaa säilyä lasten elämässä.
Mitä ihmettä voin tehdä? Miten etenee jos menen yksin? Voiko exän pakottaa paikalle?

Ei voi pakottaa, mutta käräjillä pitää sitten käydä että saatte asiat kuntoon. Kerro se miehelle, voi riittää pelotteeksi. Siellä LVllä voi käydä eri aikaankin jos se siitä on kiinni.
Ai niin, lähivanhemman ei tarvitse luovutaa lasta etävanhemmalle ollenkaan jos ei ole sopimusta.

Mies voi toimittaa oman lausonnon kirjallisena. Jos miehellä ei ole lausuntoa saat automaattisesti yksinhuoltajuuden ja miehelle jää vain tapaamisoikeus joka toinen vkl.

No vaihtoehtojahan on tasan kaksi: Vanhemmat sopivat lasten asumisesta, tapaamisista ja elatusmaksuista ja lastenvalvoja vahvistaa sopimuksen. Sopimus edellyttää sopimista, siihen ei voi pakottaa. Eikä voi pakottaa tulemaan paikalle.

Juttelemassa lastenvalvojan pakeilla voit toki käydä yksiksesikin.

Jos sopiminen ei onnistu, käräjäoikeus ratkaisee asiat. Vanhemmat esittävät omat näkökohtansa, elatusmaksujen laskemiseen on olemassa myös kaavoja, niitä voidaan käyttää soveltuvin osin, ja tuomioistuin tekee ratkaisunsa sen mukaan, mikä asiassa on lapsen etu.

Tapaamissopimuksia on siinä mielessä pakko noudattaa, että lähivanhemmalla ei ole mitään velvoitetta antaa lasta tapaamiseen sovittujen aikojen ulkopuoellla ja etävanhemmalla ei ole oikeutta pitää/jättää lasta palauttamatta kun tapaamisaika loppuu. Toisaalta lapsi on annettava tapaamisiin. Siinä mielessä taas ei ole pakko noudattaa, että etävanhemman ei ole pakko tavata, vaikka sen aika olisikin.

Elatusmaksut määrätään ja tarvittaessa ulosotetaan, ne ovat varsin pakollisia siis.

Joo, siis kaikesta olemme vähän erimieltä, ja mies tehnyt sellaisia paska temppuja nyt että en pysty luottamaan etten jäisi lasten kanssa kokonaan keskenään.
Olen hakenut päivätöitä mutta ei vain ole löytynyt, ja olen siis vuorotyössä ja mies päivätyössä. Alustava sopimus on ollut että iltavuoroina mies hoitaa lapset ja nut on tilanne se etten todellakaan luota että näin käy. Taloudellisesti en voi vain lopettaa töitä, mutta lapset on hoidettava ja tästä syystä tahtoisin sinne mennä.
Myös elatusmaksujen osalta en luota yhtään että niitä maksaisi ilman sopimuksia.
Olisin halunnut hoitaa kaiken sovussa mutta nyt miehellä jo uusi ja haistattaa paskat kaikelle mikä liittyy muhun. Mies on täysin erilainen mitä mä olen koskaan suhteen aikana tuntenut, muuttunut täysin. En todella tiedä missä tuo hirviö on ollut 15 vuotisen suhteen ajan.

..eli jos ei suostu sopimaan, asiat järjestetään kuitenkin. Ei niitä voi loputtomiin vältellä. Suosittelen kyllä asianajajan käyttämistä, jos on pakko hoitaa oikeusteitse. Mutta jospa se sopimallakin menisi, jos miehelle selviää, että joku järjestely on joka tapauksessa tultava :)
Ja jos teillä ei ole tapaamissopimusta, ja lapset asuvat luonasi, sun ei ole mikään pakko antaa lapsia tapaamisiin eikä varsinkaan päästää lasten isää omaan kotiisi heitä tapaamaan. Äläkä missään nimessä suostu siihen, että isä tapaa lapsiaan jotenkin välillä ja silloin tällöin ja siten kuin nyt sattuu sopimaan ja käy vaikka kylässä välillä (onnistuu äärimmäisen ahrvoin ja vaatii todella hyvöt ja mutkattomat välit). Usein siinä käy niin, että etävanhempi keksii tapaamisille mahdollisimman epäsovia ja epämuikavia aikoja, kiristää, pompottelee ja uhkailee ties millä (perusteettomasti, tietenkin) jos häntä "estetään" tapaamasta.

• Tykkää
Reactions: Neljän Äiti
[QUOTE="Alkup.";29611455]Joo, siis kaikesta olemme vähän erimieltä, ja mies tehnyt sellaisia paska temppuja nyt että en pysty luottamaan etten jäisi lasten kanssa kokonaan keskenään.
Olen hakenut päivätöitä mutta ei vain ole löytynyt, ja olen siis vuorotyössä ja mies päivätyössä. Alustava sopimus on ollut että iltavuoroina mies hoitaa lapset ja nut on tilanne se etten todellakaan luota että näin käy. Taloudellisesti en voi vain lopettaa töitä, mutta lapset on hoidettava ja tästä syystä tahtoisin sinne mennä.
Myös elatusmaksujen osalta en luota yhtään että niitä maksaisi ilman sopimuksia.
Olisin halunnut hoitaa kaiken sovussa mutta nyt miehellä jo uusi ja haistattaa paskat kaikelle mikä liittyy muhun. Mies on täysin erilainen mitä mä olen koskaan suhteen aikana tuntenut, muuttunut täysin. En todella tiedä missä tuo hirviö on ollut 15 vuotisen suhteen ajan.[/QUOTE]
Ottamatta kantaa muuhun, niin sen paremmin lastenvalvoja kuin käräjäoikeuskaan ei voi määrätä etävanhempaa ottamaan lapsia lähivanhemman iltavuorojen ajaksi. Eikä se olisi reiluakaan, että eronneen ihmisen elämä olisi riippuvainen ex-puolison työvuoroista. Sun pitää hakea lapsillesi hoitopaikka vuoropäiväkodista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29611527:
Ottamatta kantaa muuhun, niin sen paremmin lastenvalvoja kuin käräjäoikeuskaan ei voi määrätä etävanhempaa ottamaan lapsia lähivanhemman iltavuorojen ajaksi. Eikä se olisi reiluakaan, että eronneen ihmisen elämä olisi riippuvainen ex-puolison työvuoroista. Sun pitää hakea lapsillesi hoitopaikka vuoropäiväkodista.

Samaa mieltä.

Onnistuisi korkeintaan rajatun ajan ja äärimmäisen hyvissä väleissä olevalta, viereisissä asunnoissa asuvilta vanhemmilta.. eli ei.

[QUOTE="Alkup.";29611570]Olisin hakenut paikkaa vuoropäiväkodista mutta se on NIMENOMAAN juurikin mies joka tätä vastustaa!!![/QUOTE]
Vastustaa tai ei, niin mitä aiot sitten tehdä, jos mies ei lupauksista huolimatta jonain iltana lapsia otakaan? Mitään velvollisuuttahan hänellä ei ole ottaa, vaikka olisi millanen sopimus. Varsinkin, jos exälläsi kerran on jo uusi vaimokandidaatti, niin tämä nainen tuskin haluaa elää sinun työvuorojesi mukaan.

[QUOTE="Alkup.";29611570]Olisin hakenut paikkaa vuoropäiväkodista mutta se on NIMENOMAAN juurikin mies joka tätä vastustaa!!![/QUOTE]

Hakuun vain siitä huolimatta :)
Jos tulee aina vain kapuloita rattaisiin, ratkaisuna voi viime kädessä olla ns. rajoitettu yhteishuolto.
https://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI...si/erityiskysymykset/erotilanne/lapsenhuolto/
Ei mies onneksi loputtomiin voi sotkea asioita niin, että toisaalta ei suostu mistään sopimaan ja toisaalta vastustaa päivähoitopaikan hankkimista..!

Miten musta alkaa tuntua siltä, että sinun kannattaisi ottaa yhteyttä juristiin ihan saman tien. Se ei tarkoita, että ryhtyisit heti oikeusprosessiin, mutta neuvonta taitaisi olla paikallaan (yksityiskohtaisempi ja parempi kuin mitä tällaisella palstalla voi tai haluaa antaa) :)
Satutko asumaan pääkaupunkiseudulla?

Ensiavuksi voisi riittää maksuton neuvonta, jossa ei esim. laadita mitään asiakirjoja. Asianajajaliitolla on neuvontaa eri paikkakunnilla, Naisunionilla Helsingissä.

http://www.asianajajaliitto.fi/asianajopalvelut/asianajajapaivystys
http://www.naisunioni.fi/index.php?k=13613

Oikeusaputoimistosta minä hain juristiapua. Sieltä voi saada apua myös ilmaiseksi, jos on pienet tulot, minulla koko lysti maksoi vain jotain 150e ja sain laskun kolmessa erässä. Meni varmaan 3kk niin soppari oli valmis ja sillä siis oikeudenpäätös.

Toimi heti!

Anteeksi, ap, tungen samaan ketjuun. Olen eronnut useampi vuosi sitten, asutaan lasten isän kanssa samalla paikkakunnalla. Itse en tältä paikkakunnalta löydä töitä/opiskelupaikka mutta noin 120km päässä sitä olisi tarjolla kyllä yllin kyllin. Vaan lasten isä vastustaa muuttamista, sillä ettei näkisi lapsia kuin joskus (ja joutuisi osallistumaan junalla kulkemisiin ym). Tosiasiahan on ettei isä näe lapsiaan nytkään kuin 1-2kertaa kuussa (joskus ovat viikonlopun hällä) ja silloinkin joudun antamaan rahaa että voi pitää heitä. Lapset ovat siis aina asuneet kanssani, minulla ei ole ongelmia eikä uutta puolisoa edes, lapset viihtyvät kotonaan ja isä ei edes yhdessäoloaikana heidän hoitoon juuri osallistunut. Nyt tämä lasten isä sanoo että jos lähden työnperässä toiseen kaupunkiin lapset jäävät hänelle. Kyse kouluikäisistä jo. Minkähänlainen tappelu tässä on edessä? Isällä rikollinen tausta, huumausainetaustaa (en tiedä nykytilasta) ja hyvin epäsäännöllinen työ, lisäksi alkoholia käyttää käsittämättömiä määriä. Ainoa mitä voin todistaa on tuo rikollisuus koska siitä on tuomioita. (Ja kauhistelijoille tiedoksi, isä aloitti nämä puuhat eron jälkeen).

Ei nyt liity asiaan mitenkään mutta hattua nostan itselleni miten olen lopunperin saanut asiat hoitumaan eron jälkeen.

Ja voin sanoa ettei ollut helppoa alussa, kaikki pettämiset ja muut. Kuitenkin pitää lopunperin ajatella niitä lapsia eikä sitä exäänsä.

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
[QUOTE="Alkup.";29611468]Onko elatusmaksujen kanssa niin, er jos niistä ei ole tehty kirjallista sopimusta niin en voi maksujen rästiin jäätyä hakea niitä Kelasta?[/QUOTE]

Näin on. Sopimukset pitää olla mustaa valkoisella, jos niitä meinaa periä jälestä käsin.

Yhteistyössä