Perheelliset, onko joku tosiaan sitä mieltä että on törkeää jos lapseton ei jousta lomissaan?

• Viestiketjun aloittaja äääähhh
  • Ensimmäinen viesti
"äipppä"
Mä en oikeesti ymmärrä teitä joiden mielestä lapselliset on etusijalla. Lapsettomilla on samalla tavalla elämä kuin lapsellisillakin. Minulla on kaksi pientä lasta ja tottakai hoidon järjestäminen aiheuttaa päänvaivaa, mutta ei siihen todellakaan ole ratkaisuna lapsettomat työkaverit. Lapset olen itse hankkinut, itse myös kannan vastuun eikä työkaverini! Tuntuu että täällä porukka ei ole ollut lapsettomana vastaavissa tilanteissa, todella itsekästä ajattelua monelta. Ne on teidän lapset, ei ollenkaan työkavereiden ne vastuulla. Muistan ajan ennen lapsia, minulla olo elämässä paljon tärkeitä asioita. Elämässä kun voi olla muutakin sisältöä kuin ne lapset :)
No kyllä olen ollut töissä ihan silloinkin kun olin vielä lapseton, ja ihan jo silloin osasin ajatella myös muita ihmisiä, kuitenkaan unohtamatta omaa elämää. En tainnut kovin montaa lomapäivää heinäkuussa silloinkaan viettää. Se olisi ollut jopa typerää periaatteen vuoksi vängätä heinäkuu itselle, koska lähes työpaikalla kuin työpaikalla se heinäkuu on kaikkein leppoisin kuukausi vuodesta tehdä töitä. Ainakin omalla alalla se on ns. helppoa rahaa. Ja lapsettomana sinne lomareissulle jne pääsi esim. elokuussakin. Paljon kivempi onkin pitää lomaa sitten esim. elokuussa, kun muut palaa töihin ja itse saa vielä nauttia niistä viimeisistä helteistä! Ihmisillä on kyllä ihmeellinen pakkomielle siihen heinäkuuhun.

• Tykkää
Reactions: Oisku
"vierailija"
Jaan työssäni mm. lomia työntekijöille, tasapuolisesti tietenkin. Aina muutama vetää ton pk kortin esiin, pakko kun tarha on kiinni. No, se ei mee läpi, varahoito on olemassa.

En tajua miksi kaikki haluaa heinäkuun lomailla, silloin töissä on mukavinta kun on hiljaista. Vähän kuin toinen loma.

"Lissu"
[QUOTE="vvieras";29600351]Päiväkoti on meillä kiinni heinäkuun. Joutuisi siis viemään vaikka sen 1 vuotiaan tuntemattomaan hoitopaikkaan ja koko perhe ei välttämättä saa viettää ollenkaan yhteistä lomaa. Tai onko joistain ihan ok että perheellinen viettää loman toukokuussa kun lapsilla koulua eikä perhe saa yhtään yhteistä lomaaikaa ja pahimmillaan 7 vuotias joutuu pitkiä päiviä lomailemaan yksin kotona tai asumaan mummilla ja ties missä leireillä. Ihan vaan koska se lapseton ajatteli että kesäkuussa olisi paremmat säät tai nuorella festarikausi. Ihan hyviä syitä nekin, mutta ihanko oikeasti joku haluaa olla noin itsekäs. Kai ne viikonloput ja satunnaisia lomapäiviä voi muutenkin saada.

Saa olla itsekäs ja ymmärrän, että itsekäs ajattelee noin, mutta jos olisin päivystyksessä monta tuntia, antaisin sille lapselle sen vuoron itseäni ennen koska minä olen aikuinen ja voin odottaa ja lapsi on lapsi. Tai jos lapsi on vessajonossa, saa mennä ensin tai bussissa annan paikan vanhukselle tai raskaanaolevalle enkä ajattele että mitä tuokin itsensä paksuksi laittanut, seisokoon kun istuminen on mukavempaa ja haluaisin lukea kirjaa.

Tottakai senkin ymmärrän jos puolison loma on heinäkuussa, haluaa sen samaan aikaan. Tällöin yrittettäisi sitä puolison aikaa muuttaa jos mahdollista, ettei lapsi joudu yksin lomailemaan tai muuta. Tässäkin tapauksessa mieluummin lapsi yksin kuin että menisi miehen kanssa viettäisi vasta ensikesänä sen loman. Tällöin se lapsi on jo paljon vanhempi ja todennäköisemmin pärjää itseksensäkin.

Ei ne vanhemmat aina itseään mieti vaan niitä lapsia. Samoin kun mielestäni vanhuksia ja sairaitakin on kohteliasta miettiä. Invapaikkakin on ihan tarkoituksella kohteliaalla asenteella tehty vai onko jostain itsekästä kun saa helpommin paikan?[/QUOTE]

Tottakai vanhemmat ajattelee lapsiaan, mutta ei sen lapsettoman työkaverin tarvitse ottaa prioriteetikseen työkaverin lapsia. Kiva jos joustaa, mutta kyllä sen lapsellisenkin täytyy tarvittaessa pystyä joustamaan.

Loppujen lopuksi, jos ei halua viedä 1 v:tä varahoitoon, niin alle 3 v:n vanhemmilla on oikeus hoitovapaaseen. Ja on niitä muitakin vaihtoehtoja. Mutta vanhempien tehtävä on ne suunnitella, eikä työkaverien kustannuksella.

hoplaa!
[QUOTE="vieraas";29600348]Mikä siinä heinäkuussa just on niin erikoista?[/QUOTE]

Heinäkuu on yleensä lämmin ja muutenkin sään puolesta mukava lomakuukausi. Kesäkuussa on kylmää ja elokuussa illat pimenee ja saattaa olla syksykin tehdä tuloaan.

"hips"
Ainoa oikea ja aidosti reilu tapa on kiertävä lomalista. Ihan sama miten se kiertää, mutta kunhan tasapuolisesti kiertää.

Tiedän useita työpaikkoja jossa lomat jaetaan ensin perheellisten toiveiden mukaan ja sitten jää lapsettomille ne jämäkuukaudet, toukokuu ja syyskuu.

Meilläkään ei pomo uskalla määrätä kiertävää listaa, koska lapselliset nostaisivat niin älyttömän metakan siit, tossukka mikä tossukka.

"vvieras"
Ja ihan yleisesti ne velat jotka eivät koskaan aio hankkia on suhteellisen uusi ilmiö. Yleensä ne lapsettomat on nuoria jotka eivät vielä ole alkaneet lapsentekoon. Pääsääntöisesti nimenomaan nuoria suositaan koska heidän on helpompi joustaa. Työnantaja myös todennäköisemmin ajatellut näin ja moni ajattelee että tuokin saa sitten sen heinäkuun kun perustaa perheen ja se tulee tarpeelliseksi. Vai kuinka moni nuori joka aikoo joskus tehdä lapsia, kokee vääräksi sen että hänen odotetaan joustavan?

Tai esimerkiksi on työpaikkoja, joissa odotetaan ettei omistauduta perheelämälle ja joustetaan aina tarvittaessa. Ne jotka haluavat paljon lomia eivätkä jousta, ei heitä edes oteta töihin.

Työnantaja myös tietää että jos hänellä on perheellinen työntekijä, tarvitaan perheetön, jolle joustaminen ja ylityöt mahdollisia. Ei niitä tietysti kerrota "olet perheetön, hyvä, saat sitten tehdä ylitöitä ja lomat huonoina aikoina".

Jos taas puhutaan pysyvästi lapsettomista, oletan että ovat jo menestyneet nuoruuden jälkeen niin että voivat ottaa lomaa kun haluavat.

"Mona"
[QUOTE="hips";29600430]Ainoa oikea ja aidosti reilu tapa on kiertävä lomalista. Ihan sama miten se kiertää, mutta kunhan tasapuolisesti kiertää.

Tiedän useita työpaikkoja jossa lomat jaetaan ensin perheellisten toiveiden mukaan ja sitten jää lapsettomille ne jämäkuukaudet, toukokuu ja syyskuu.

Meilläkään ei pomo uskalla määrätä kiertävää listaa, koska lapselliset nostaisivat niin älyttömän metakan siit, tossukka mikä tossukka.[/QUOTE]

Onko oikeesti tälläsiä työpaikkoja? Huh, mutta tossa on kyllä esimiehessä vikaa eikä perheellisissä.

Me on aina aika hyvin saatu lomat sopimaan, niin että kaikki on tyytyväisiä. Kiertävät listat on siinä mielessä perseestä et joutuu koko loman pitämään eri aikaa vaikka kun muu perhe. Mieluummin vaikka jaan lomani kahteen osaan. Meillä kyllä tietyt lapsettomat on hemmetin tiukkoja lomistaan ja rutiineistaan ylipäänsä. Ite oon ušein joustanut kärsimättä siitä sen enempää. Ehkä se kuitenkin on usein se tietty ihmistyyppi joka jyrää..

Ken guru
[QUOTE="vvieras";29600496]Ja eikö kukaan lapseton ole käyttänyt "joustava työntekijä", työhakemuksessaan? Itse käytin sitä nuorena kun koin, että pystyn joustamaan.[/QUOTE]

Ne työpaikat on yleensä paskimpia joissa vaaditaan joustavuutta jo hakuvaiheessa. Niitä kartan kuin ruttoa.

"vierailija"
Kommentoin nyt vain sitä, että mielestäni olet edelleenkin uusi työpaikallasi. En viitsisi itse tuossa vaiheessa lähteä vänkäämään heinäkuuta lomakuukaudeksi.

"vieras."
[QUOTE="vierailija";29600563]Kommentoin nyt vain sitä, että mielestäni olet edelleenkin uusi työpaikallasi. En viitsisi itse tuossa vaiheessa lähteä vänkäämään heinäkuuta lomakuukaudeksi.[/QUOTE]

tuohan on typerää. Samat etuudet kaikille työpaikalla ja kiertävä lomat niin ei tule sanomista kenelläkään.

"hipsu"
[QUOTE="vvieras";29600496]Ja eikö kukaan lapseton ole käyttänyt "joustava työntekijä", työhakemuksessaan? Itse käytin sitä nuorena kun koin, että pystyn joustamaan.[/QUOTE]

En tiedä millä alalla tuota käytetään, mutta meillä noista vaatimuksista joutuu luopumaan ihan jokainen joka työsopimuksen allekirjoittaa.
Joten siitä ei työnhaussa saa plussaa, kun se on lähtökohtainen olettama työnantajalla.

Mutta ehkä muilla aloilla toimii paremmin?

Ken guru
[QUOTE="vierailija";29600563]Kommentoin nyt vain sitä, että mielestäni olet edelleenkin uusi työpaikallasi. En viitsisi itse tuossa vaiheessa lähteä vänkäämään heinäkuuta lomakuukaudeksi.[/QUOTE]

Kolme vuotta on suunnilleen ollut k.o paikassa. Kuinka kauan mielestäsi pitää olla että on tasavertainen muiden kanssa?

"hipsu"

Höpö höpö.

Mun mielestä ei enää ole uusi ja jokatapauksessa täytyy uudenkin pitää huolta oikeuksistaan. Se ei tarkoita sitä että toisen päälle tallotaan, jos jostain siltä tuntuu niin kenties se johtuukin vain puhtaasta pelosta että joutuu omista väärin perustein nautituista etuoikeuksista luopumaan?

pha
Orjallisesti kiertävä lomalista kuulostaa kamalalta. Tulee mieleen toisiaan kyttäävä ja itsekäs työporukka, joka ei osaa neuvotella tai joustaa. Kunnon turpa kiinni ja totelkaa -meininkiä.

Meillä homma toimii onneksi fiksummin. Omat toiveet saa vapaasti esittää ja pomo ottaa ne huomioon parhaansa mukaan. Kaikki ovat aikuisia eivätkä kiukuttelevia kakaroita, joten ymmärrämme, että toiveet ovat vain toiveita eivätkä ne aina toteudu. Ens vuonna sitten paremmalla onnella.

Molemminpuolinen jousto on työhyvinvointia lisäävä asia. Sanelupolitiikka ei oikein istu nykypäivän työkulttuuriin.

• Tykkää
Reactions: Oisku
Professional Griefer
[QUOTE="vieraas";29600348]Mikä siinä heinäkuussa just on niin erikoista?[/QUOTE]

No meillä esim. on kesäpaikka kaupungissa, jossa on just heinäkuussa kaikki mielenkiintoinen toiminta. Ja onhan se usein lämpimin ja kesäisin kuukausi meidän kesässä, toiset haluaa ehkä käyttää lomansa biitsillä lötköilyyn ja sellaiseen.

Onhan se huomaavaista, että jos ei oikeasti ole mitään must juttua heinäkuussa ja asia on aika sama, niin ajattelisi niitä lapsellisia työkavereita. Tähän mennessä oon aina ottanut lomat viimeisenä kun on ollut sellanen ihansama -fiilis, mutta jos mä työpaikan ainoana lapsettomana haluaisin kerrankin lomailla heinäkuussa ja siitä alettais mulle urputtamaan, niin hermostuisin. Ei ne lapset ole mikään etuoikeuspassi joka_f*n_asiaan.

Ne kiertävät lomat on paras ratkaisu.

vierass
Aika negatiivinen suhtauminen asiaan usealla. Itsellä on jo isot lapset ja olisin valmis vaihtamaan oman heinäkuun lomani sitä enemmän tarvitsevalle. Toisaalta mun on helppo sanoa näin, koska voin itse päättää loma-ajankohtani töiden niin salliessa eikä lomasta tarvitse neuvotella kenenkään kanssa.

"vierailija"
Tekstissä ei kerrota, kuinka kauan aloittaja on ollut firmassa. Mutta jos viime kesänä ollut ensimmäinen täysi loma, niin toinen vuosi olisi mahd. täyttymässä. Joten kyllä siellä varmasti on useita talossa pidempään olleita työntekijöitä, jotka saattaneet odottaa sitä "omaa heinäkuutaan" paljon pidempään, kuin ap. Mutta mitäpä sillä on väliä, kun ei kiertävää systeemiä ole. Röyhkeimmät vievät parhaat kuukaudet. Omalla työpaikallani tuuraaja varailee pääsiäistä vapaaksi, ensimmäisenä varasi myöskin hiihtolomansa :D

Ken guru
[QUOTE="vierailija";29600639]Tekstissä ei kerrota, kuinka kauan aloittaja on ollut firmassa. Mutta jos viime kesänä ollut ensimmäinen täysi loma, niin toinen vuosi olisi mahd. täyttymässä. Joten kyllä siellä varmasti on useita talossa pidempään olleita työntekijöitä, jotka saattaneet odottaa sitä "omaa heinäkuutaan" paljon pidempään, kuin ap. Mutta mitäpä sillä on väliä, kun ei kiertävää systeemiä ole. Röyhkeimmät vievät parhaat kuukaudet. Omalla työpaikallani tuuraaja varailee pääsiäistä vapaaksi, ensimmäisenä varasi myöskin hiihtolomansa :D[/QUOTE]

Ekana vuonna tuskin on kovinkaan paljoa kesälomaa ehtinyt kertymään. Toki joillain työpaikoilla voi neuvotella itselleen palkallisen kesäloman heti alkuun.

Yhteistyössä