Onko jotain kasveja kasvamassa?

Mä ajattelin kokeilla tämä vuonna kasvattaa siemenestä köynnöskasvin partsille. Muistaa nyt laittaa siemenet kauppalistalle, niin sais joku vuos tämän aikaiseksi. Sitten köynnös kauniisti kasvaisi partsin oven pieltä ylös ja kehystäisi ikkunan yläreunaa.
Todennäköisesti tapan kasvin yhtä nopeesti kuin viimevuotisen yrttiviljelmän.

• Tykkää
Reactions: Rähinä-Reetta
Tomaatit pitäs saada multaan. Kyllä ne jo ostettu on, mutta on vaan niin saamaton ollu. Meillä on lemmikille kauraa kyllä kasvamassa tai no oli. Pienin ipana nyppi ne ylös tuossa pari tuntia sitten. Basilikaa meinasin kokeilla kans laittaa jo kasvamaan ja sitten siitä pikku hiljaa muitakin yrttelöitä kevään edetessä.
Mä ostin viime kesän yrttelöt taimina, tuo chileily vie niin paljon huomiota ja tilaa. :D Kiva pieni "yrttimaa" oli kukkalaatikoissa. Tein sinne pienet nimikyltitkin...

Mä ajattelin kokeilla tämä vuonna kasvattaa siemenestä köynnöskasvin partsille. Muistaa nyt laittaa siemenet kauppalistalle, niin sais joku vuos tämän aikaiseksi. Sitten köynnös kauniisti kasvaisi partsin oven pieltä ylös ja kehystäisi ikkunan yläreunaa.
Todennäköisesti tapan kasvin yhtä nopeesti kuin viimevuotisen yrttiviljelmän.
Mulla oli kelloköynnöstä viime kesänä ja ne epäonnistui ihan totaalisesti. Aika rasittavaa, kun niin pitkään sai niitäkin esikasvatella.

Kelloköynnös olisi mullakin haaveena :-( Mun taidoilla ei taida onnistua sitten ideaa pidemmälle.

Mummo oli taitava kasvattamaan. Kelloköynnös kukki portaiden pielessä ja kasvimaa oli säntillisessä järjestyksessä talon ympärillä. Ensimmäisessä penkissä oli salaattia ja retiisiä. Seuraavassa punajuurta ja porkkanat. Sitten perunamaa ja talon takana sipulit. Talon toisella reunalla oli mansikkamaa ja marjapuskat ja omenapuu.

Viimeksi muokattu:
Juu siinä saattaa vielä käydä niin että täälläkin ne ostetaan. Tahtoo olla pieniä ongelmia etten saa niitä vahvistumaan ja sitten annan lemmikin syödä ne rumilukset.
Nyt mun piti ihan käydä taas kaivelemassa ja kyllähän tuolla olis yhtä ja toista jääny viime vuodestakin. Taidan rueta tökkimään multaan päin noita :)

• Tykkää
Kelloköynnös olisi mullakin haaveena :-( Mun taidoilla ei taida onnistua sitten ideaa pidemmälle.
Kyllä se voi onnistua hyvinkin, jos sulla on sille hyvä kasvupaikka (mulla onnistuu vaan joinain vuosina, vissiin liian paahteinen paikka, tai jotain). Kannattaa pian kylvää. :) Laita useampi siemen, niiden itävyys on vähän niin ja näin joskus.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: HopeaToffee
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29599226:
Kyllä se voi onnistua hyvinkin, jos sulla on sille hyvä kasvupaikka (mulla onnistuu vaan joinain vuosina, vissiin liian paahteinen paikka, tai jotain). Kannattaa pian kylvää. :) Laita useampi siemen, niiden itävyys on vähän niin ja näin joskus.
Niin, se on tuo parveke. Ei taida onnistua.

Niin, se on tuo parveke. Ei taida onnistua.
Joku astia missä ois vähän enempi multatilaa sille? Ihan matalissa en ole itse saanut oikein mitään köynnöstä menestymään, en edes krassia.

Mummo otti niitä kelloköynnöksiä valkeina. :heart: Varmaan tarjoaa taimia, mutten tiedä raaskinko ottaa tuohon kärsimään niitä. Hällä on hiukan paremmat olosuhteet, mulla on tosi kuuma tuo seinusta.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
No niin 18 tölkkiä kasteltavana hiiala hiiala hei :wave:

Saa nähdä moniko niistä selviää hengissä. Näkyy olevan yksi pieni puutarhuri hyvin innokkaasti noiden kimpussa :|

Mä en muuten saa ikinä onnistumaan sellaisissa isommissa laatikoissa. Siemen per törppö on melkein se mitä laitan. Liian kova kätinen ilmeisesti koska mun koulimisesta ressukat ei selviä vauriotta.

No niin 18 tölkkiä kasteltavana hiiala hiiala hei :wave:

Saa nähdä moniko niistä selviää hengissä. Näkyy olevan yksi pieni puutarhuri hyvin innokkaasti noiden kimpussa :|

Mä en muuten saa ikinä onnistumaan sellaisissa isommissa laatikoissa. Siemen per törppö on melkein se mitä laitan. Liian kova kätinen ilmeisesti koska mun koulimisesta ressukat ei selviä vauriotta.
Onhan se kouliminen sellaista vähän pomminarkaa. Puutarhakoulussa opetettiin, että kannataa ottaa kiinni toisesta sirkkalehdestä, ei siitä hennosta varresta. Apuna joku teelusikka tmv työväline. :)

Hyvää kasvua taimille! :heart:

• Tykkää
Reactions: Taevahan Tosi
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29599286:
Voiiiiii kun odotan jo kevättä... Mies naureskeli kun etsin jo mole-kastikkeen ohjeita vaikka mun pasillat on hädin tuskin sentin mittaisia tamia...
Eikös siinä parasta olekkin ne suuret haaveet, satoa tulee niin ettei meinaa ennättää syödä ja säilöä :snotty::xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29599344:
No niinpä. :D Täysin huomioonottamatta hasardia ilmiötä nimeltä "Suomen kesä"...
Se kyllä sitten tuhoaa ne viimeset rippeet mitä puutarhuri itse ei saanu päättämään kasvuaan :ashamed:

No nyt mulla on kastelujärjestelmäkin jo laitettu kuntoon (lapset) Se on jännä kun kaivaa sumutuspullon esiin ni jo on hyvin toimivaa :LOL:

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;29599337:
Onhan se kouliminen sellaista vähän pomminarkaa. Puutarhakoulussa opetettiin, että kannataa ottaa kiinni toisesta sirkkalehdestä, ei siitä hennosta varresta. Apuna joku teelusikka tmv työväline. :)

Hyvää kasvua taimille! :heart:
Tän mä siis teen väärin ja otan kiinni siitä ruodosta dääm. Pitää varmaan uskaltaa vielä kokeilla jotain tuhat kylvöä uudestaan :) Kiitos.

Kevät on muuten viikon päästä =)
Kyllä kiitos. Alkaa tämä ainainen kurakeli riittää. Aurinkoa ja aikaisin kasvihuoneeseen pääsevät taimet, ni kesä on ihan erilainen kuin edellinen :)

Eikä mun kylvöt sitten siihen 18 törppöön jääny. Piti käydä hakemassa orvokin siemeniä ja nyt kun on sormet multaan saatu ni pitäs osata lopettaakkin :whistle:

• Tykkää

Yhteistyössä