Laihdutuksessa isommassa roolissa on ruokavalio!!!

• Viestiketjun aloittaja Laihis
  • Ensimmäinen viesti
"vvieras"
Niin, liikkuminen tehostaa laihtumista ja tuloksia tulee nopeammin, mutta laihtua voi pelkällä ruokavalion muutoksella. Pelkällä liikunnan lisäämisellä elämään ei useinkaan laihdu, koska jos ei kiinnitä huomiota ruokavalioon, syö yleensä sillon enemmän kun liikkuu. Sitäpaitsi liikunnan kulutuskalorit on aika pieniä, jollei ole kyse huippuurheilijasta joka urheilee monta tuntia 6/viikossa.

Näin
Liikunna kulutuskalorit pieniä :O mulla menee 400-500 kcal per treeni (30-40 min) ja välillä 800. Kun tuota tekee 5 krt viikosssa, en sanoisi että kyse on ihan pienestä määrästä ;)

"vvieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29590886:
Liikunna kulutuskalorit pieniä :O mulla menee 400-500 kcal per treeni (30-40 min) ja välillä 800. Kun tuota tekee 5 krt viikosssa, en sanoisi että kyse on ihan pienestä määrästä ;)
Aika hyvä kulutus siis. Taidat siis juosta ja kovaa? Ja tuon 800 saat kovalla juoksulenkillä tai sitten olet tosi ylipainoinen, jollon kulutus on suurempaa. Itselläni puolen tunnin lenkki kuluttaa n. 180-300 kcal riippuen juoksunopeudesta. Todennäköisesti kuinkin tuo 300. Eli 600 tunnin juoksemisesta.

Ja kun vertaa tuota monen ruokavalioon, niin se pieni suklaapatukka vie jo tuon 300 kcal ja koko suklaalevy on 1000 kcal ja kun vedät sen leivoksen, niin sekin taitaa ollase 300 kcal.

Eli tähän verrattuna joudut tekemään aika paljon työtä sen yhden pienin suklaapatukan eteen.

Vertailun vuoksi banaanissa on melkein 100 kcal ja kevytmaitolasissa taitaa olla vähän enemmänkin. Vedät kaksi lasillista maitoa, niin sinne meni juokselenkin kalorit.

Tottakai ihminen, joka syö hyvin terveellisesti ja tietää, mitä syö, niin liikunta auttaa, mutta ihminen, joka ei seuraa, ei ne liikunnan kalorit kovin merkittäviä ole. Harva ylipainoinen edes jaksaa mitään pitkää juoksulenkkiä, tai ainakaan nopealla vauhdilla juoksemista.

tällaanen
Tottakai ruokavalio merkitsee enemmän, mutta liikunta auttaa säilyttämään tulokset.
Itse juoksen kesällä 40-50 km viikossa ja kestää kyllä syödä terveellistä ruokaa, muuten muuttuu kuikeloksi melko nopsaa.

En juurikaan liiku juuri nyt. Mutta tilanteeseen on tulossa muutos. Juuri eilen pohdin, miten saisin lisättyä aamuaerobiset elämääni, eli sovitettua ne lastenhoitoon. Miehen vuorotyö onneksi mahdollistaa tämän melko hyvin, joten sen mukaan sitten mennään.

"Mie"
Siitä liikunnasta on minulle suurin hyöty sillai, että kun olen lenkillä ja sen jälkeen jumppaan keskivartaloa ja venyttelen => yhteensä vajaa 1½ tuntia, en voi samaan aikaan syödä :)
Kun tulee töistä kotiin, laittaa äkkiä lapselle ruuan, lähtee ite lenkille jne. Sitten kello alkaa jo olla helpostikin yli 18 illalla ja voi mennä suihkuun, touhuta vähän lapsen kanssa, lapsen iltapala ja suihku, iltatoimet... Kun lapsi menee nukkumaan klo 20 juon teetä ja syön vaikka vähän pähkinöitä ta hedelmiä, voila, eipä tullut turhan paljon syötyä illalla :) Kun sitten väsyksissään torkkuu sohvalla pari tuntia ja siirtyy sitten sänkyyn nukkumaan klo 22-jälkeen ei todellakaan ole mikään ähky olo :D

"vieras."
[QUOTE="vvieras";29590908]Aika hyvä kulutus siis. Taidat siis juosta ja kovaa? Ja tuon 800 saat kovalla juoksulenkillä tai sitten olet tosi ylipainoinen, jollon kulutus on suurempaa. Itselläni puolen tunnin lenkki kuluttaa n. 180-300 kcal riippuen juoksunopeudesta. Todennäköisesti kuinkin tuo 300. Eli 600 tunnin juoksemisesta.

Ja kun vertaa tuota monen ruokavalioon, niin se pieni suklaapatukka vie jo tuon 300 kcal ja koko suklaalevy on 1000 kcal ja kun vedät sen leivoksen, niin sekin taitaa ollase 300 kcal.

Eli tähän verrattuna joudut tekemään aika paljon työtä sen yhden pienin suklaapatukan eteen.

Vertailun vuoksi banaanissa on melkein 100 kcal ja kevytmaitolasissa taitaa olla vähän enemmänkin. Vedät kaksi lasillista maitoa, niin sinne meni juokselenkin kalorit.

Tottakai ihminen, joka syö hyvin terveellisesti ja tietää, mitä syö, niin liikunta auttaa, mutta ihminen, joka ei seuraa, ei ne liikunnan kalorit kovin merkittäviä ole. Harva ylipainoinen edes jaksaa mitään pitkää juoksulenkkiä, tai ainakaan nopealla vauhdilla juoksemista.[/QUOTE]

Mietin jo, että miten noin vähän kulutat, mutta lenkit olikin vain 30 min. Mulla yleensä lähempänä tuntia, jolloin kulutus 400-600, hiihtäen helposti yli 700 kcal.

Ilman liikuntaa voi laihtua laihaksi läskiksi, mutta liikunnan avulla saa kroppaan saa lihasta ja jäntevyyttä.

"Mie"
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;29590955:
Yritän käydä salilla 2-3 kertaa viikossa ja sitten kävelyä ja kun ehtisi välillä vesijuoksuunkin niin hyvä. Liikunta selvästi lisää nälän tunnetta eli +-0 :LOL:
Siksi just on hyvä ajoittaa se liikunta niin ettei ehdi syödä ennen nukkumaanmenoa liikaa :D
Seuraavana aamuna elimistö on jo sopeutunut vähään ravintoon enkä ainakaan minä koe minkäänlaista nälkää aamulla. Syön sitten sen hedelmäaamiaiseni siinä 7.30-8 aikaan töissä, sitten lounas klo 11 ja vasta illalla seuraavn kerran hgedelmää ja/tai pähkinää.
Se on sitten vaan huonompi juttu viikonloppuisin kun onkin aikaa syödä :D mutta pari päivää kun tsemppaa pääsee taas manantian arkirytmiin kiinni :D

Miuski harmailee
Itse laihdutin muutama vuosi sitten 17kg. Aloitin pelkällä ruokavaliolla ja sit lisäsin liikuntaa. Alkuun viis kertaa viikossa 30min hölkkä ja tätä tein monta kuukautta. Mulla liikunta vähentää ruokahalua eli vaikka kalorin kulutus liikkuessa ei ollut kova, olin pois jääkaapin ääreltä eikä liikunnan hyvässä olossa tarvinnut sit niin syödäkään. Pikkuhiljaa lenkkien vauhti kasvoi ja pituuskin. Nykyään juoksen kympin tunnissa n. kolmesti viikossa ja lisäksi kotijumppaa. Paino on pysynyt.

En juurikaan liiku juuri nyt. Mutta tilanteeseen on tulossa muutos. Juuri eilen pohdin, miten saisin lisättyä aamuaerobiset elämääni, eli sovitettua ne lastenhoitoon. Miehen vuorotyö onneksi mahdollistaa tämän melko hyvin, joten sen mukaan sitten mennään.
Lähde mukaan kotitreenihaasteeseen.. alkaa viikolla 10! :)
http://kaksplus.fi/keskustelu/terveys/liikunta/2332567-kotitreenihaaste-alkaa-viikolla-10-a/

Vie alle tunnin päivässä (voi tehdä pätkissä) ja voi sopeuttaa omaan päivärytmiin. Minulla on juuri samanlainen tilanne kuin sinulla, että lastenhoidon ohessa tuota kotitreenihaastetta suoritan.. sen takia tuon haasteen pystyyn pykäsin, että porukalla tsempataan loppuun asti. :)

GFG:läinen
Tuo kuulostaa erittäin hyvältä ja terveelliseltä.
Itse noudatan kyseistä "dieettiä". Ylipainoa ei ole. Pyrin pääsemään eroon ylimääräisestä, jota on jäänyt 45 kilon laihdutuksesta jäljelle.

4 viikon jälkeen kiloja on mennyt 3,5, enkä liiku koiran lenkkejä lukuun ottamatta.

Testasin eilen ns. tankkauspäivää. Onko kenelläkään kokemusta, miten tuolloin tulisi tankata "oikein"?

"tiitus"
Olen laihduttanut vajaassa kahdessa kuukaudessa 5kg enkä ole liikkunut juuri yhtään,kevyttä pilatesjumppaa 2xviikossa lukuunottamatta,jota olen harrastanut jo monta vuotta.Eli ruokavaliolla olen nuo kiloni pudottanut.Jos itsensä laihduttaa oikein hoikaksi pelkällä ruokavaliolla lopputulos on aika riutunut.

antiPro
Gfg:t superdieetit ja sen semmoset ihan turhan tarkkaa nipotusta. Kenenkään ruokavalio ei siitä huonommaks mene jos ottaa vihreiden kasvisten lisäksi vaikka punaisiakin. Ihan höpönlöpönjuttua milligrammoineen ja puntareineen.

sdsdsd
Kannataako noita ruoka-annoksia tehdä pakkaseen vai miten ne jotka tota gfg:ta on noudattanut ovat tehneet?
Minä olen superdieetillä ollut nyt vuoden alusta ja 6kg on tippunut reilussa kuudessa viikossa. Olen ostanut aina ison määrän vähärasvaista jauhelihaa, lohta ja kanaa ja punninnut ne 100gramman paloiksi ja laittanut annospusseissa pakkaseen. Helppo sieltä sitten ottaa aina yksi pussi ja tehdä siitä ruoka-annos. Tuo gfg on hyvä dieetti, mutta muista pitää ns. tankkauspäivä esim. kolmen viikon välein, jossa syöt sitten hieman enemmän/vapaammin yhden päivän ja sitten taas jatkat tiukalla linjalla.

Tsemppiä pudotukseen, kesään mennessä ehtii hyvin tiputtaa painoa kun vaan jaksaa pysytellä ohjeissa!

Niin ja raejuuston voi korvata esim. rahkalla tai kananmunanvalkuaisilla.

Yhteistyössä