Tässä kirjanpitoa vääntäessä on vissiin jääpuikko turhan syvällä takapuolessa ja pipo liian kireellä kun tuli aika kurja fiilis noista "yrittäjän" kommenteista. Ehkä jonkun mielestä on kivaa vähätellä omaa duuniaan, mutta kyllä mä olen aika ylpeä omista saavutuksistani. Aika monta langanpätkää on hyppysissä kun liiketoiminnasta vastaa ihan itse, enkä mä ollenkaan käsitä, miksi pienyrittäjän liiketoiminta olisi jotenkin naurettavaa verrattuna johonkin isoon firmaan.
Onko sloganeiden keksiminen jotenkin hienompaa, jos sitä on puuhaamassa isompi joukko lökäpöksyisia Jäbä Leissoneita, joille tulee huikeita idiksia kuin silloin kun kyseessä on yksityisyrittäjä, joka miettii asioita omassa päässään?
Entäs sitten tuo markkinointi. Toki monet menee tuolla rivi-ilmoitusmeiningillä, mutta eipä se ole aina kannattavaa. Yrittäjän kannattaa tehdä tarkat suunnitelmat mainonnastaan, miettiä kustannuksia ja sitä, tuoko mainontaan laitetut eurot myyntiä oikeasti ja millaisella aikavälillä. Markkinointikanavan valinta on merkittävä, samoin kohderyhmän tarkka analysointi. Ripsiteknikon (tai mikä heidän ammattinimikkeensä sitten onkin, en ole tästä varma) on aika turha mainostaa erämiesten metsästyslehdessä, vaikka mainostila olisikin halpaa. Rivi-ilmoitus jossain aluesanomien takasivulla taas ei välttämättä osu kenenkään silmään.
Kirjanpito ammatinharjoittajalla voikin olla juuri tuollaista exel -meininkiä, mutta en mä kyllä lähtis sitäkään aliarvioimaan. Itse tosin teen ihan kirjanpito-ohjelmalla. Eräs toinen tuntemani yrittäjä taas tekee perinteisellä ruutuvihkomeiningillä kirjanpitonsa. Mun mielestä tekninen suoritustapa ei ole se merkitsevä juttu kirjanpidossa, vaan vastuun kantaminen. Itse kuitenkin mieluummin teen kirjanpitoni omin käsin kuin antaisin sen jollekin ulkopuoliselle, ihan jo siksi, että mulla on koulutusta taloushallinnosta ja siksi myös osaamista, mutta myös siksi, että pysyn paremmin kartalla yritykseni taloudellisesta tilanteesta. Ei tartte arvailla, että miten suuri osuus kuluista on muuttuvia ja miten suuri osuus kiinteitä, eikä pohtia, mistä ne suurimmat tulo-osuudet tulee.
Veikkaisin, että aika moni pienyritys kaatuu juuri siksi, että näitä yrittäjyyden varsinaisen ydinosaamisen ulkopuolelle jääviä osa-alueita ja niiden merkitystä vähätellään. Ei osata suunnitella rahankäyttöä, ei kohdentaa mainontaa, ei rakentaa yrityskuvaa. Kirjanpito kannetaan heti ulkopuolelle, kuitit kerätään muovikassiin eikä loppusummilla vaivata päätä. Sit ihmetellään, että hupsista keikkaa.
Jos on jo kolmea yritystä pyörittänyt, niin luulisi osaavan arvostaa omaa työtään ja osaamistaan vähän eri tavalla kuin tuosta kirjoituksesta voisi ymmärtää.