Oletko yli 30v aja asut vielä vuokralla?

• Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mamitsu";29582579]Ne, joita asuntovelka ahdistaisi, niin laskekaapa, paljonko teillä on vielä vuokraa maksamatta, ennenkuin kuolema korjaa... Muistakaa laskea mukaan 2-4% inflaatio...[/QUOTE]

No, riippuu varmaan syistä joiden vuoksi se asuntovelka ahdistaisi - aina ei vuokralla asuminen aiheuta samaa sydämentykytystä. Ja joskus tietysti myös päinvastoin.

Eikä se ihan noinkaan mustavalkoisesti mene. Se, että ihminen ei ikinä ota asuntolainaa, ei aina tarkota sitä, että hän asuu koko loppuikänsä vuokralla.

Mä kysyin tuota toista puolta, kun joku väitti, että se on suurempi.
Eli millä summalla KELA ja sossu tukee asumista? Ja tähän ei siis riitä yleinen asumistuki.
Ei tuohon voi äkkiseltään vastata, koka summiin vaikuttaa niin moni tekijä. Mutta sossulla taitaa olla joka kaupungissa jokin maksimisumma, jonka verran tukevat asumista, ja se määräytyy perhekoon mukaan. Kelassa on vähän monimutkaisempi systeemi.

Hyvä kuitenkin, että Kela tukee vuokralla asumista. Asumistukijärjestelmä luotiin aikoinaan, koska haluttiin varmistaa, että myös pienituloiset voivat asua asiallisissa asunnoissa.

Olen 41v ja myytiin runsas vuosi sitten asunto pois. Ei ole mun juttu alkuunkaan, ahdistaa vaan kun joutuu olemaan niin sidottu yhteen paikkaan. Nyt voin hengittää ja lähteä milloin tahdon ilman, että pitää miettiä asunnon myyntiä tai vuokraamista.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29582648:
Ei tuohon voi äkkiseltään vastata, koka summiin vaikuttaa niin moni tekijä. Mutta sossulla taitaa olla joka kaupungissa jokin maksimisumma, jonka verran tukevat asumista, ja se määräytyy perhekoon mukaan. Kelassa on vähän monimutkaisempi systeemi.
.
Ei mua kiinnosta toi yksittäiset summat. Viestissä #31 henkilö väitti, että valtio menettää enemmän rahaa korkotukeen kuin maksaa tukea asumiseen.

Vaikea uskoa väitettä, kun ei voi esittää numeroita.

"Lucy"
Omistaminen sitoo ihmisen samaan asuntoon, samaan asuinalueeseen, samaan kaupunkiin. Jos joku hajoaa, on se omalla vastuulla. Jos asuu omakotitalossa, lumityöt, nurmikon leikkaamiset, kaikki on omilla harteilla. Jos haluaakin pois, ei voikkaan vain etsiä toista asuntoa ja ilmoittaa vuokranantajalle että hei, me lähdetään, vaan on stressi että pitäisi se oma saada myytyä, mielellään toki voitolla, tai edes omat pois.

Vuokralla asuminen on huolettomampaa ja vapaampaa.

.........
Mulle kertyi 70 000 e neljässä vuodessa kun asuin omistusasunnossa. Maksoin lainaa pois ja asunnon arvo nousi. Välissä asuin opiskelija-asuntoräkälässä.

Ostin viime syksynä oman kun en viitsinyt enää tyhjästä maksaa. Remontoin oman ja nyt asun laatukämpässä josta maksan 500e/kk vähemmän kuin jos asuisin vastaavassa vuokralla.

En ole 30-vuotias, mutta luultavasti tulen yli 30-vuotiaanakin asumaan vuokra-asunnossa.
Olen köyhä ja minulla ei ole mahdollisuutta asuntolainaan. Olen muutenkin siinä niin sanotussa tuloloukussa, eli en saa mitään tukia, mutta rahaakaan ei ole paljoa.
Eikä vapaa-aikaa eikä oikeastaan mitään. Ostaisin omistusasunnon jos olisin varakkaampi.

ap.
En ole 30-vuotias, mutta luultavasti tulen yli 30-vuotiaanakin asumaan vuokra-asunnossa.
Olen köyhä ja minulla ei ole mahdollisuutta asuntolainaan. Olen muutenkin siinä niin sanotussa tuloloukussa, eli en saa mitään tukia, mutta rahaakaan ei ole paljoa.
Eikä vapaa-aikaa eikä oikeastaan mitään. Ostaisin omistusasunnon jos olisin varakkaampi.
Mitä sä kaipaat elämältä? Etkö halua sit kouluttautua parempaan työhön? En nyt tarkoita sillä, et saisit omistusasunnon, mutta parantaisit elämäsi laatua, jos et olisi tuloloukussa. Miksi sulla ei ole vapaa-aikaa?

...........
Pointti siis oli, että kun asuu omassa, ei tarvi osata mitään erikoista. Jos jääkaappi hajoaa, tilaa netistä uuden asennuksella ja vanhan poisviennillä.

Ihmetyttää ihmiset kenelle tuokin on liian hankalaa...

Remontinkin toteututin kotitalousvähennyksellä. Ammattimies teki kaiken, itse maksoin laskun ja käytin kotitalousvähennystä hyväksi.

"jss"
Olisi kiva tietää, miksi vielä yli 30v asuu vuokralla? Mikä elämäntilanne on, ettei halua/voi ostaa omaa asuntoa?

Kauan aiotte vielä asua vuokralla? Onko lapsia? Paljonko maksette vuokraa?
Saisitteko sillä summalla omaa samantasoista asuntoa?
no jos ei saa lainaa niin mitä kuvittelet muuta voivan kuin olla vuokralla?
Meillä kummallakin vakituinen kokopäivätyö ja kolme lasta,vuokralla asutaan. Ei oo saatu riittävästi säästöjä kasaan. Pitäs olla noin 40 tuhatta et laina irtoaa. Eipä tässä auta kun asua vuokralla ja samalla säästää pikkuhiljaa.

Ei mua kiinnosta toi yksittäiset summat. Viestissä #31 henkilö väitti, että valtio menettää enemmän rahaa korkotukeen kuin maksaa tukea asumiseen.

Vaikea uskoa väitettä, kun ei voi esittää numeroita.
Minulla ei ole nyt valitettavasti noita summia antaa, mutta esim. sossun osaltahan asia on siinä mielessä eri, että se ei tue erikseen vuokralla asumista, vaan maksaa saman summan (maksimissaan) niin vastikkeeseen kuin vuokraan.

ap.
[QUOTE="jss";29582795] Pitäs olla noin 40 tuhatta et laina irtoaa. Eipä tässä auta kun asua vuokralla ja samalla säästää pikkuhiljaa.[/QUOTE]

Te siis haluaisitte 400 000e:n lainan, huh? Jos kerta pankit vaatii sen 10% säästöjä. Vai mistä tuo säästösumma tulee?

Meinaatko, että muutkin on säästänyt tuon summan vai miten luulet muiden saaneen lainaa?

Mitä sä kaipaat elämältä? Etkö halua sit kouluttautua parempaan työhön? En nyt tarkoita sillä, et saisit omistusasunnon, mutta parantaisit elämäsi laatua, jos et olisi tuloloukussa. Miksi sulla ei ole vapaa-aikaa?
Yksi ystäväni on tutkija ja asuu vuokralla, koska ei ole varaa ostaa omaa Helsingin hinnoilla. Se apuraha + satunnaiset muut tulot eivät ole kovin suuria, vaikka itse työ olisi kiinnostavaa ja arvostettuakin.

Asumme vuokralla, koska tämä asunto ostettuna maksaisi kuukaudessa 2 kertaa (vähintään) kuin vuokra tästä on.
Pidän tästä, enkä suostuisi asumaan muulla alueella. Nyt jää asumiskustannusten jälkeen rahaa myös mukavaan elämään, vaikka omaisuutta ei kerrykkään.
Eli mukava elämä nyt,eikä iso perintö lapsille joskus

Päivästä menee siis noin 10 tuntia, ei jää kovin paljoa mielestäni vapaa-aikaa. On jo korkeakoulututkinto, eikä kouluttautumalla saa aina enempää rahaa. Suomessa on ongelma se, että jos ei saa tukia niin rahallinen tulo on usein huono, vaikka kävisi töissä, ainakin yksinasuvilla on usein näin. Minulle jää noin 2500 euron palkasta kuukaudessa noin 980 euroa rahaa tai tuosta pitää siis vähentää myös ruokakulut, ei siis hirveästi jää rahaa jos vielä ottaa huomioon vapaa-ajan menetyksen.

Viimeksi muokattu:
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29582838:
Asumme vuokralla, koska tämä asunto ostettuna maksaisi kuukaudessa 2 kertaa (vähintään) kuin vuokra tästä on.
Pidän tästä, enkä suostuisi asumaan muulla alueella. Nyt jää asumiskustannusten jälkeen rahaa myös mukavaan elämään, vaikka omaisuutta ei kerrykkään.
Eli mukava elämä nyt,eikä iso perintö lapsille joskus
Tämän selityksen kuuluu joskus. En vain oikein usko/ymmärrä tätä.
Kuka ihme vuokraa asuntoja alihintaan?

ap.
Päivästä menee siis noin 10 tuntia, ei jää kovin paljoa mielestäni vapaa-aikaa. On jo korkeakoulututkinto, eikä kouluttautumalla saa aina enempää rahaa. Suomessa on ongelma se, että jos ei saa tukia niin rahallinen tulo on usein huono, vaikka kävisi töissä, ainakin yksinasuvilla on usein näin. Minulle jää noin 2500 euron palkasta kuukaudessa noin 980 euroa rahaa tai tuosta pitää siis vähentää myös ruokakulut, ei siis hirveästi jää rahaa jos vielä ottaa huomioon vapaa-ajan menetyksen.
No, mitä meinaat että muilla kokopäiväisillä työntekijöillä menee aikaa päivässä?
Miksi sä olet valinnut alan, jolla olet? Kai tiesit opiskelivaiheessa, ettei siinä sit ole hyvät ansiot?

Tämän selityksen kuuluu joskus. En vain oikein usko/ymmärrä tätä.
Kuka ihme vuokraa asuntoja alihintaan?
Ei varmaan kukaan (ellei joku sukulainen). Mutta esim. Helsingissä kaupungin kaksiossa voi vuokra olla vaikka 600 eur, kun taas samalla alueella vastaavankokoisen omistusasunnon kulut (lainanlyhennys+yhtiövastike) olisivat paljon enemmän yhteensä. Ja tietysti jos saa Kelasta asumistukea, se pienentää itse maksettavan vuokran määrää.

No, mitä meinaat että muilla kokopäiväisillä työntekijöillä menee aikaa päivässä?
Miksi sä olet valinnut alan, jolla olet? Kai tiesit opiskelivaiheessa, ettei siinä sit ole hyvät ansiot?
En tullut ajatelleeksi sitä miten paljon rahaa menee verokuluihin ja asumiskuluihin. Oikeastaanhan tässä on itseäni enemmän kyse siitä, että houkutin työssäkäyntiin on monissa töissä liian alhainen. Kyllä itse ainakin lasken myös vapaa-ajan menetyksen mukaan kokonaiskuvaan.

Monesti tunnen itseni ihan orjaksi.

Jatkan vielä, ettei voi ajatella aina niin, että "miksi valitsit jonkun tietyn alan" jne. Eivät kaikki voi tai ole mahdollisuutta työskennellä 10 000 euron palkalla. Mielestäni on huolestuttava ilmiö nykypäivän Suomessa, että ns. "tavalliset työntekijät", jotka itse kustantavat elämisensä ajetaan ihan loppuun. On pitkät työpäivät, suuret kulut kaikesta, verotuksessa ei oteta millään tavoin yksinasuvia huomioon. Monesti tuntuu, että kyllä minun verorahani kelpaavat, mutta mitään en saa vastineeksi tästä.

ok-talossa vuokralla
Minä ja mieheni ollaan 31-vuotiaita. Me olemme 5-henkinen perhe ja meidän tuloilla saisimme lainan korkeintaan 3-4 huoneen asuntoon, vaikka tarve on isompaan. Asumme tällä hetkellä todella mukavasti tarpeitamme ja unelmiamme vastaavassa 5h+k+työtilat omakotitalossa. Vuokraa maksetaan 1000€ ja saadaan asumistukea. Paljon mieluummin näin kuin tarpeisiin liian pieneen omistusasuntoon tyytyen ja elämänlaadusta tinkien! Tarve tilaan katraamme kanssa on NYT, joten eletään haaveita todeksi sitten vuokralla. :)

Sinkkuäiti
980 euroa vuokran jälkeen yksin asuvalle on ihan hyvin. Itse sain opiskelevana yh:na huomattavasti vähemmän rahaa kuin sä, vuokran jälkeen jäi mulle ja lapselle n.550€. En kehtaisi valittaa rahan vähyydestä noilla sun tuloilla.

ok-talossa vuokralla
Kotikaupungissani joutuu maksamaan keskimäärin 800-900€ vuokraa kolmiosta tai neliöstä kerrostalossa, joten tämän ok-talon vuokra on siihen nähden ihan kohtuullinen ja elämä ainakin kaiken rahan arvoista kun on oma rauha ja oma piha yms.

Yhteistyössä