Kuinka tavallista on, että työnantaja vaatii lääkärintodistusta heti, kun lapsi sairastuu?

• Viestiketjun aloittaja --
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
[QUOTE="Jenis";29565979]No ehkä teillä siellä utopiassa terveyskeskukseen pääsee kun vain soittaa, täällä ei. Enkä todellakaan lähde oksennustautisen lapsen kanssa päivystykseen istumaan tuntikausiksi :-O[/QUOTE]

kyllä sen saa kun on PAKKO, kun selittää tilanteen. USein sanotaan että läääkärtintodistus, mutta kutienki se sairaanhoitajankin todistus on kelvannut, Yleisesti vaan puhutan lääkärintodidutksesta

"mie vaan"
[QUOTE="Jenis";29565979]No ehkä teillä siellä utopiassa terveyskeskukseen pääsee kun vain soittaa, täällä ei. Enkä todellakaan lähde oksennustautisen lapsen kanssa päivystykseen istumaan tuntikausiksi :-O[/QUOTE]

Ei muuten ole mitään utopiaa, täällä vantaalla, onneksi. Sh:lle olen enimmillään jonottanut 15 min ja lääkärille 1 h, arkena siis, vkl:n päivystys eri asia. Ja alle 10 vuotias lapsi menee jonon ohi.

Rollolainen
[QUOTE="Jenis";29566019]Nyt kyllä suosittelen että hommaat sen työpaikan ensin, ja tulet sitten kommentoimaan. Ihan samalla tavalla kuin täällä yleensä toivotaan, että ihmisellä, joka antaa lastenkasvatusvinkkejä, on itsellään niitä lapsia...[/QUOTE]

Itsekin olen ollut sairaana ja olen ihmetellyt miksi siitä palkan saa. Tämä vähentäisi niitä sairaslomia huomattavasti!
Tämän takia esim amamttikouluissa myös sairauslomat pitää korvat, ettei olla turhan saikulla.
Olen itsekin olut siaruksine takia pois töistä ja jhoitanut tärkeitä asioaitakin työaikana, mutta, en ole vaatinut että työnantaja maksaa palkna jso olen esim hammaslääkärissä tai vaikka lapsen kanssa neuvolassa.

sivumennen
Itsekin olen ollut sairaana ja olen ihmetellyt miksi siitä palkan saa. Tämä vähentäisi niitä sairaslomia huomattavasti!
Tämän takia esim amamttikouluissa myös sairauslomat pitää korvat, ettei olla turhan saikulla.
Olen itsekin olut siaruksine takia pois töistä ja jhoitanut tärkeitä asioaitakin työaikana, mutta, en ole vaatinut että työnantaja maksaa palkna jso olen esim hammaslääkärissä tai vaikka lapsen kanssa neuvolassa.
Mutta et kuitenkaan ole sanonut, että ottakaa nyt se palkka pois, hyvänen aika? :D Älä nyt viitsi.

"..."
Meillä soitetaan aamulla terveyskeskukseen ja he soittavat takaisin hetken päästä ja lapsi pääsee saman päivän aikana lääkärille. Mulla on onneksi yksityinen työnantajan puolesta niin ei omia juttuja tarvitse mennä jonottamaan terveysasemalle.

Rollolainen
Onko parempi, että ihmiset menevät sairaana töihin tai laittavat sairaan lapsen hoitoon? Ei me kaikki voida sossupummeina/tuilla elää niin kuin sinä
miten lapsen tai sinun sairaus liityy sosunt ukiin, ei mitenkän. Jso tarvitset yhden päivän vapaata lapsen sairauden takia niin se päivä on palkaton. yksinkertaisa, siiehn mitän sosusntukia tarvita. Jos sairaus jatkuu ehtii hankkimaan sen hoitajan lapselle tai sitten vaan on sen kolm päivää palkattomalla

haloo pahvi
miten lapsen tai sinun sairaus liityy sosunt ukiin, ei mitenkän. Jso tarvitset yhden päivän vapaata lapsen sairauden takia niin se päivä on palkaton. yksinkertaisa, siiehn mitän sosusntukia tarvita. Jos sairaus jatkuu ehtii hankkimaan sen hoitajan lapselle tai sitten vaan on sen kolm päivää palkattomalla
Sinä olet tukipummi jonka ei tarvitse pelätä palkan menetystä. Minä olen työssäkäyvä ihminen joka elää sillä palkalla, minä tarvitsen sen. Asia jota sinä tukipummi et voi ymmärtää.
Eikä sille lapselle ole hoitajia, ei vaan ole.

haloo pahvi.
Kumma ettet suostu tekemään mitään lyhyitä töitä koska ne vaikuttavat tukiin, mutta meidän työssäkäyvien pitää luopua palkasta jos olemme kipeenä. No kunhan sulle tulee niita tukia jotka me maksamme veroista niin ei ole muulla väliä.

haloo pahvi
mll on sitä varten ja muuten kotitalousvähennystä voi käyttää myös lapsen hoitoon =)
Eli laittaisin koko päivän palkan lastenhoitajaan? Kuinka moni suostuu edes hoitamaan sairasta lasta sen kustannuksella, että itse sairastuu eikä voi tehdä töitä jolloin menettää palkkansa koska sairaspäivistä ei pitäisi maksaa palkkaa? Kuka sellaisen riskin ottaa?

Rollolainen
Eli laittaisin koko päivän palkan lastenhoitajaan? Kuinka moni suostuu edes hoitamaan sairasta lasta sen kustannuksella, että itse sairastuu eikä voi tehdä töitä jolloin menettää palkkansa koska sairaspäivistä ei pitäisi maksaa palkkaa? Kuka sellaisen riskin ottaa?
no sit jää itte kotiin. Elämässä on tehtävä valintoja. sinä saat kyllä asuntosi ym maksettua vaika olsisit töistä 3 päivää pois.

haloo pahvi
no sit jää itte kotiin. Elämässä on tehtävä valintoja. sinä saat kyllä asuntosi ym maksettua vaika olsisit töistä 3 päivää pois.
Tästä lähiten luovut sun tuista aina kun joku sun perheenjäsen on kipeenä. Tuu sitte puhumaan kuinka ne laskut maksetaan. Ja miksi et voi tehdä pätkätöitä kerta ilman rahaakin voi laskut maksaa? Miksi sinulla on omat säännöt?

"Jenis"
[QUOTE="mie vaan";29566038]Ei muuten ole mitään utopiaa, täällä vantaalla, onneksi. Sh:lle olen enimmillään jonottanut 15 min ja lääkärille 1 h, arkena siis, vkl:n päivystys eri asia. Ja alle 10 vuotias lapsi menee jonon ohi.[/QUOTE]

Vau, olen kade. Täällä ei sairaalan päivystykseen ole virka-aikana asiaa ilman lähetettä, vaan pitää mennä terveyskeskuksen vastaavaan. Siellä olen kerran lapsen kanssa (alle 10) odottanut 2,5 h lääkärille pääsyä, enkä ole toistamassa koetta ihan lähiaikoina.

Kaupan alalla ei ainakaan työnantaja voi vaatia lääkärintodistusta lasten sairauden poissaoloista, vaan terkkarin todistuksen on kelvattava. Jos ei kelpaa, työnantajan täytyy järjestää lapsille lääkäri, esim. työterveyshuollosta. Mitä sun oman alan TES sanoo?

"jep jep"
Tässä Rollon ideassa rokotetaan juuri niitä pienituloisia jotka tekevät työtä mitä ei voi tehdä etänä. Meillä esim. mies voi tarvittaessa tehdä etätöitä ja hoitaa palverit myös kotoa käsin, mutta minä en tähän pysty. Ja joo, elämä on valintoja, mutta kyllä jonkun on ne pienipalkkaisetkin työt tehtävä.

Esinainen
ROLLOLAINEN: Ymmärrän periaatteesi siitä, että sairaana ei palkkaa maksettaisi kotona makaamisesta. Siihen sisältyy silti pari erittäin kiusallista ongelmaa. Ensimmäinen niistä on yleisimmät sairasloman syyt, eli nuhakuume ja vatsatauti. Molemmat ovat tarttuvia infektiosairauksia. Mikäli sairastaminen tulisi tehdä omalla kustannuksella, suurin osa tulisi sairaana töihin. Näiden henkilöiden työpanos olisi lähellä olematonta. He maleksisivat toimiston tai vaikka varaston käytävillä puolikuolleena. Asiakaspalveluammatissa he aiheuttaisivat riskin asiakkaille. Työssä he tartuttaisivat kollegansa, joka tietäisi lopputulemana sitä että koko toimiston väki oksentaisi vessassa. Työantajalle on siis ihan jopa rahallisesti kannattavampaa maksaa siitä, että yksi sairas henkilö on kotona, kuin että hän tartuttaa koko työyhteisön.

Toinen ongelma on tuki- ja liikuntaelinsairauksien kohdalla se, että kun selkäsäryn vaivaama työntekijä väkisin tulee kipeänä töihin, hänelle sattuu paljon pahemmin. Laatikon nosto voi viedä työntekijän selkäleikkaukseen ja työssä tapahtuvana se luetaan työtapaturmaksi.

Kolmantena pointtina tulee ottaa huomioon, että palkallisesti sairastaminen on myös saavutettu etu. Ei sitä ole Kiinassa tai Intiassa (vielä). Toisin sanoen on yhtä relevanttia kysyä, että miksi kahvitauko on palkallinen? Miksi ylipäänsä loman ajalta maksetaan palkkaa, koska työntekijä ei tee töitä? Miksi työantajan pitää vakuuttaa työntekijänsä, eikä työntekijä maksa sitä itse? Miksi työehtosopimuksessa on mainittu minimipalkka, eikä työnantaja saa määritellä minkä arvoista työ on? Siksi, koska ne ovat neuvoteltuja etuja. Sairasajanpalkkaa ei edelleenkään makseta kaikissa työehtosopimuksissa esim. alle 1kk kestäneessä työsuhteessa. Ei se ole mikään automaatio, vaan edelleenkin neuvoteltu etu.

Meillä oli (tai on edelleen, mutta se ei koske enää mua) niin loistava työterveyshuolto, että se kattoi myös alaikäisten lasten hoidon yksityisellä.

Meillä saa olla kolme päivää omalla ilmoituksella pois, paitsi muutama joilla sattuu migreenejä, vatsatauteja ja flunssia parin viikon välein yleensä aina ke, to ja pe. He joutuu toimittamaan heti ekasta päivästä lääkärintodistuksen eikä siihen kelpaa lähin toimipiste, vaan täytyy mennä omalle nimetylle työterveyslääkärille. Kummasti on sairastaminen vähentynyt..

vier
Meillä tarvitaan heti.

Sairaslomatodistus pitää viedä myös omasta sairastumisesta heti ensimmäisenä sairaspäivänä, eli käytännössä oksennustaudissa kiikutat sen lapun työpaikalle, sama pätee myös korkeaan kuumeeseen ja ripuliin.

vierasss
Kyllä tuota on käytäntönä. Ikävähän se on mennä vaikka yrjötautisen kanssa hakemaan se lappu mutta työnaktaja saa sen vaatia. Jotkut pomot vaativat,toiset eivät.
Ja jotkut pomot vaativat todistuksen vain eräiltä, joilla on taipumusta lusmuilla alvariinsa. Se yleensä vähentääkin tehokkaasti sairauspoissaoloja, koska suurin osa poissaoloista on ollut turhia.

Yhteistyössä