Kuinka tavallista on, että työnantaja vaatii lääkärintodistusta heti, kun lapsi sairastuu?

• Viestiketjun aloittaja --
  • Ensimmäinen viesti
--
Eli jos lapsi sairastuu tänään, on samana päivänä mentävä lääkäriin hakemaan todistus (sairaanhoitajan tai terkan kirjoittama ei kelpaa), jos haluaa että työnantaja maksaa palkan. Tuntuu, että melkein kaikissa paikoissa saa olla kolme päivää kotona lapsen kanssa omalla ilmoituksella, mutta meillä on vähän tiukempi tyyli. (Omista sairauspoissaoloista pitää myös olla heti lääkärintodistus) Tuntuu vaan vähän tyhmältä kiikuttaa vatsatautipotilas lääkäriin, kun kyseessä tosiaan on "vain" perusykätauti. Eikä terveyskeskus ota vastaan, joten on mentävä yksityiselle. Onneksi on vakuutus. Toki voisin olla palkattomalla, mutta kunhan nyt ihmettelen.

"humppa"
Luulen, että lähtökohtaisesti aina vaaditaan lääkäritodistus kaikista sairauden takia poissaoloista, mutta tästä on sitten erilaisia lievennyksiä sopimuskohtaisesti.

"..."
Lähtökohtaisesti todistus juu tarvitaan, mutta työnantaja voi myöntää 3 pv ilman todistusta. Meillä riittää terkan todistus ja onneksi mahatautitilanteissa pomo myöntää sen 3 pv. Inhimillisyyyssyistä se olisi hyvä, koska missään mielessähän ei ole hyvä vielä oksentavaa lasta terveyskeskukseen...

[QUOTE="...";29565625]Lähtökohtaisesti todistus juu tarvitaan, mutta työnantaja voi myöntää 3 pv ilman todistusta. Meillä riittää terkan todistus ja onneksi mahatautitilanteissa pomo myöntää sen 3 pv. Inhimillisyyyssyistä se olisi hyvä, koska missään mielessähän ei ole hyvä vielä oksentavaa lasta terveyskeskukseen...[/QUOTE]

Ei oo ei. Sen enempää kun itteäänkää hinata siinä tauissa lekuriin. Yhessä paikassa oli kýllä ollu se 3pv ilmotus mutta ilmeisesti sitä oli käytetty sen verran väärin että oli muutettu siihen heti todistukseen. Niiden lusmujen takia kaikki sitte joutuu menemään heti ekapäivänä vaikkei koskaan ois itse ollu syyttä/ylipäätään turhia poissa.

vieras*
Meillä ei vaadittu vielä pari vuotta sitten, mutta nykyisin vaaditaan. Syynä ihan vain se, että tietty työntekijäryhmä oli vähän turhan paljon poissa "lapsen sairauden" takia.
Nämä poissaolot väheni huomattavasti kun ruvettiin vaatimaan lääkärintodistuksia. Ikävää se on niille jotka eivät käyttäneet kolmen päivän poissaolo-oikeutta väärin.

"Helekkarin Heittomerkki"
Minulta kyllä vaadittiin heti ekasta päivästä. Työkavereilta ei taideta vaatia ollenkaan ja jos on itse sairas, niin 2 päivä saa olla omalla ilmoituksella pois.

vieras_
Meilläkin oli jokunen vuosi sitten vielä kolmen päivän sääntö, mutta tietyt ihmiset käyttivät etua väärin ja nyt ollaan tiukempia kaikkien kohdalla, koska todistusta ei olla haluttua pyytää vain joiltain.

Valitettavasti se on yleistä. Minun mielestäni työnantaja saisi pyytää todistuksia vain niiltä, joilla on ollut poissaoloja lapsen sairauden vuoksi paljon. Työnantajalla ei mielestäni pitäisi olla mitään oikeutta rasittaa julkista terveydenhuoltoa TURHIEN lääkärintodistusten vuoksi. Sama koskee työntekijöitä. Jos haluaa lääkärintodistuksen, kustantakoot sairaanhoidon työterveydessä, niin todistuksen saa sieltä. Tämä on epäkohta, mikä ehdottomasti pitäisi poistaa. Pienituloisella saattaa mennä yksityiselle koko päivän palkka, jos lääkärintodistuksen hakee sieltä.

5+2+lemmikit
Meilläkin vaaditaan heti, TOSIN riittää terkkarin, eli käytännössä soitetaan neuvolaan ja sieltä saa lapun...
Itse saa olla sen 3 päivää pois omalla ilmoituksella.

Jonkun verran voisi joustoa olla, on paljon niitä jotka ovat tosi harvoin pois ja tuntuisi että näille ei olisi niin tiukkoja sääntöjä kun niille jotka ovat joka kk pois monta päivää...

Rollolainen
Hyvä vaan että on tällaine käytäntö. Tiedän ihmisiä jotka ovat "omalla luvalla oleet pois" kun lapsi on muka sairas. Helppoa on sanoa sairaanhoitajalle että lapsella on oksennustauti, välttämätä se hoitaja ei ees näe sitä lasta, joissakin neuvoloissa ku kirjoitetaan saikulappu käymättä edes paikan päällä

Rollolainen
Valitettavasti se on yleistä. Minun mielestäni työnantaja saisi pyytää todistuksia vain niiltä, joilla on ollut poissaoloja lapsen sairauden vuoksi paljon. Työnantajalla ei mielestäni pitäisi olla mitään oikeutta rasittaa julkista terveydenhuoltoa TURHIEN lääkärintodistusten vuoksi. Sama koskee työntekijöitä. Jos haluaa lääkärintodistuksen, kustantakoot sairaanhoidon työterveydessä, niin todistuksen saa sieltä. Tämä on epäkohta, mikä ehdottomasti pitäisi poistaa. Pienituloisella saattaa mennä yksityiselle koko päivän palkka, jos lääkärintodistuksen hakee sieltä.
miksi lääkärintodistu pitää hakea yksityiseltä, kyllä sen saa kunnalliseltakin.

vieras_
On totta, että työnantajalla on epäilys väärinkäyttäjistä ja olisi kaikille helpointa kohdentaa tiukat säännöt vain noihin. Mutta siinä pääsee helposti keskustelemaan epätasa-arvoisesta kohtelusta, kiusaamisesta yms. joten siksi on suoraviivaisempaa pitää kaikille tiukkaa linjaa. Väärinkäytökset ei aina liity lasten poissaoloihin. Kyllä näitä maanantaivatsatauteja ja perjantaimigreenejä on joillain aika runsaasti riippumatta lasten lukumäärästä.

"Jenis"
Meillä saa olla omalla ilmoituksella 3 päivää jos on itse sairas, lapsen sairaudesta tarvitsee toimittaa todistus heti - mutta terkan kirjoittama kelpaa. Käytännössä siis soitto neuvolaan riittää, onneksi. Ei oo kyllä mitään järkeä tossa, että pitää hakea yksityiseltä se todistus, älytöntä resurssien tuhlaamista.

Rollolainen
[QUOTE="Jenis";29565881]Meillä saa olla omalla ilmoituksella 3 päivää jos on itse sairas, lapsen sairaudesta tarvitsee toimittaa todistus heti - mutta terkan kirjoittama kelpaa. Käytännössä siis soitto neuvolaan riittää, onneksi. Ei oo kyllä mitään järkeä tossa, että pitää hakea yksityiseltä se todistus, älytöntä resurssien tuhlaamista.[/QUOTE]

edelleenkin MIKSI se pitäisi hakea yksityiseltä?
sen saa kyllä julkiseltakin puolelta, kun vaan selittää asian. Julkiset on sitä varten etä niitä käytetään ja päivystyksenhän mennään jos on AKUUTTI sairaus ja eiköhän oksennustauti ole sellainen

Rollolainen
[QUOTE="Mie vaan";29565891]Ensimmäiset kolme päivää palkattomaksi jokaisella sairaslomalla. Ei tarvi "turhia" sairaslappuja sitten hakea.[/QUOTE]

niin, miksi pitäiis tekemättömästä työstä maksaa

Uhg
Meillä pitää myös olla todistus ja lisäksi vielä todistus miehen/vaimon työnantajalta, että se toinen huoltaja on ollut samaan aikaan töissä. Kerran lapsen sairastuessa olin itsekin flunssassa ja katsoin helpommaksi olla omasta sairaudesta 3 pv. omalla ilmoituksella pois kuin lähteä hakemaan todistuksia.

Rollolainen
Oi tää on kyllä niin hyvä heitto, SINULTA!
no minähän ihmettelin sitäkin kun yhdesä paikassa sain palkan, vaikka kävin lapsen kanssa perheneuvolassa. Sain siltä parilta tunnilta palkan mitä olin pois. Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa jos et ole töissä, joten jos tarvitset vapaata, voit sen pitää, palkatta. Ethän sinä ole työpaikalla silloin. Tämä on monen vaikea ymmärtää. Toki jos työantaja haluaa maksaa on se ok, mutta hänen ei oikeasti ole pakko.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Jenis"
edelleenkin MIKSI se pitäisi hakea yksityiseltä?
sen saa kyllä julkiseltakin puolelta, kun vaan selittää asian. Julkiset on sitä varten etä niitä käytetään ja päivystyksenhän mennään jos on AKUUTTI sairaus ja eiköhän oksennustauti ole sellainen
No ehkä teillä siellä utopiassa terveyskeskukseen pääsee kun vain soittaa, täällä ei. Enkä todellakaan lähde oksennustautisen lapsen kanssa päivystykseen istumaan tuntikausiksi :-O

sivumennen
no minähän ihmettelin sitäkin kun yhdesä paikassa sain palkan, vaikka kävin lapsen kanssa perheneuvolassa. Sain siltä parilta tunnilta palkan mitä olin pois. Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa jos et ole töissä, joten jos tarvitset vapaata, voit sen pitää, palkatta. Ethän sinä ole työpaikalla silloin. Tämä on monen vaikea ymmärtää. Toki jos työantaja haluaa maksaa on se ok, mutta hänen ei oikeasti ole pakko.
Kiitos tästä informaatiotulvasta taas kerran. Muistetaan tämä sitten kun sinulla on se työpaikka ja olet sairaana, niin palataan asiaan. Luulenpa, että palkka kelpaa sinulle silloin. Mutta voi olla, ettei tarvitse palata.

Yhteistyössä