Mieheni sisko on peliautomaattiriippuvainen, asia raivostuttaa jo minuakin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ray...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ray...

Vieras
Tämä nainen on lähes 40 vuotias ja työtön. Pelaamista kestänyt jo monta vuotta. Aina valittaa siitä ettei rahat meinaa riittää mihinkään, mutta pelikoneisiin kyllä riittää jokapäivä.

En tiedä kuinka monta sataa se laittaa RAYn hedelmäpeleihin kuukaudessa, mutta varmaan 200-400e.

Hän on sillointällöin minun ja mieheni mukana kaupassa. Heti ensimmäisenä täytyy mennä pelikonerivistöön syöttämään rahaa vuorotellen joka koneeseen. Viimeksikin syötti sinne 15euroa ja sanoi että "...antaiskohan tää kone vähän ruokarahaa". Anteeksi mitä? Mulla kiehahti ajatuksissa tuon lauseen jälkeen, mutta pysyin kuitenkin tyynenä enkä sanonut mitään. Kyllä tuolla 15 eurolla olisi yksi ihminen saanut kaupan puolelta jo sitä sun tätä...
Kuten jo varmaan arvaatte, yksikätinen vei joka sentin ja ruokarahaa jäi entistä vähemmän.

Joskus kun onni sattuu potkaisemaan ja hän on voiton puolella esim. 10 euroa, sitä voittoa ei voi ottaa pois vaan se on pakko pelata sinne koneeseen jos saisi vielä vähän enemmän! Haloo, ne koneet on ohjelmoitu niin ettei ne anna usein mitään isoja summia, ei niillä rikastu, mutta tämä nainen ei ole näytä vuosien kokemuksellakaan sitä ymmärtävän. Mutta ahne on aina ahne. Ihan sama kuinka paljon hän on voitolla, 10, 100 vai miljoona euroa, niin hän pelaa kaikki koska odottaa että kone antaisi vielä vähän enemmän.

Peliriippuvuus on ongelma, mutta kyllä tuo pistää välillä raivostuttamaan kun vierestä joutuu satunnaisesti seuraamaan sitä miten toinen valittaa ettei ole rahaa ruokaan ja samalla tunkee kourallisen 2 eurosia pelikoneeseen! Mieheni on sitä mieltä että siskonsa saa tehdä mitä haluaa, aikuinen ihminen on itsestään vastuussa.

Onko teidän lähipiirissänne ollut peliongelmaisia ja miten asiaan on puututtu? Onko peliriippuvainen itse tiedostanut ongelmaansa tai suostunut hakemaan siihen apua?

Et voi tehdä muuta kuin mahdollisesti mainita asiasta hänelle hienovaraisesti ja toivoa ettei hän suutu. Jos riippuvainen ei itse tiedosta ongelmaansa, reaktio saattaa olla jopa vihainen

Ymmärrän kyllä, että tuollainen voi olla raivostuttavaa, mutta varsinkin kun kyseinen ongelma ei suoraan vaikuta sinuun eli ei ole oma puolisosi tuhlaamassa teidän ruokarahoja niin yritä muistuttaa itsellesi, että raivostumisesta ei ole mitään hyötyä, kyseinen ihminen on sairas, hänellä on addiktio, hän ei tee sitä tahallaan. Muuten ette voi häntä auttaa kuin ehkä puhua hänelle asiasta ja älkää missään nimessä antako hänelle rahaa tai ruokaa. Riippuvaisen pitää usein romahtaa pohjalle ennen kuin tajuaa hakea apua ja sitä pohjaa ei koskaan tule vastaan, jos läheiset mahdollistavat riippuvuuden auttamalla rahallisesti tai muuten.

Riippuvainen siinä missä esim. alkoholiin. Voit mainita mutta mieti miten, saattaa olla hyvinkin torjuva. Itse en jäisi pelieiippuvaisen vierelle seuraamaan "hehkutusta" vaan menisin kauppaan vaan, tulkoot kun tulee.

Yhteistyössä