Enään ei palautella ilmaiseksi tavaraa nettimyynnissäkään

  • Viestiketjun aloittaja HYVÄ JUTTU
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
[QUOTE="yritys";29557782]Kuluttajien käyttäytyminen on kyllä muuttunut selkeästi parisen vuotta sitten. Aiemmin palautukset olivat melko harvinaisia, mutta nykyään osuus on jo huomattava ja vaikuttaa kyllä kustannuksiinkin ja sitä myöten tuotteiden hintoihin. Luottofirmojen myötä rahattomallakin asiakkaalla on mahdollisuus ostaa paljon, ottaa kuvia blogiinsa yms. ja lähettää takaisin näkemättä laskua koskaan. Tiettyjen asiakkaiden ostoskäyttäytyminen on yritykselle täysin kannattamatonta.[/QUOTE]
Tämä on aivan totta. Joskus eksyn jollekin muotiblogisivulle ja olen miettinyt, miten ihmisillä on rahaa ja säilytystilaa niin paljon ja ennenkaikkea mihin ihmiset tarvitsevat niin valtavan määrän vaatteita. Ehkäpä onkin kyse juuri tuosta, että saadaan blogipäivityksiä ilman kustannuksia.
 
Tilaan aika vähän netistä vaatteita ja kenkiä. Ennen enemmän, mutta jotenkin se buumi omalla kohdalla meni ohi. Ostan sitten kyllä paljon nettikirppiksiltä, mutta edelleenkin pyrin ostamaan vain tarpeeseen.

Lasten kengät olen tilannut Brandosilta, sillä en ole edes ottanut selvää saako Eskimo-merkkisiä kenkiä täältä mistään kaupasta. Harkitsen tarkkaan, mitkä talvikengät lapsille tulee ja jos nyt tulisi virhe koon kanssa ja se pitäisi vaihtaa, niin ehkä nyt sen kerran maksaisi ne postituskulut myös takaisin päin. Mutta sitten voisi ketuttaa, jos virhe onkin myyjän. Toivottavasti siinä tapauksessa joustoa löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Vierasmies
Luulis nyt vähän yksinkertaisemmankin ymmärtävän ettei ole kovin ekologista lähetellä ympäri maailmaa samaa useita satoja tuhansia vaatteita jopa useita kertoja. Ei edes kovin helppoa koko homma kun tavaraa pitää pakata aina uudestaan ja uudestaan.
 
verkkokauppias
Olisko asiakkaat? Kyllä se on hintoihin ympätty.
Miten johonkin kymmenen euron tuotteeseen on ympätty sekä toimitus- että palautuskuluja? Kate tuollaisesta tuotteesta on 1,5 - 2 euroa.

Pakkauslaatikko tai -pussi maksaa 1 - 2,50, postituskuluista itse maksan pienen paketin kohdalla noin 4 e (asiakas maksaa aina vain 5,90) ja palautus, jos sellainen tulee, minä maksan pienestä paketista palautuskulua noin 9-10 euroa. Isommissa paketeissa taas lähetys maksaa 15-20e, palautus samoin. Hinta on aina riippuen paketin koosta, itella kun laskuttaa yrityksiä paketin koon mukaan, ei painon.

Ei tuollaisia summia ympätä hintoihin pikkukaupoissa, tuotteiden hinnat nousisi tolkuttomiksi. Isommat liikkeet voivat hinnoittelussa huomioida paremmin erilaisia kuluja ja riskejä, kun volyymi on heillä ihan eri luokkaa. Pieni yritys vaan on haavoittuvampi, pelivaraa on vähemmän.
Jos palautuksia tulee monta viikossa, on sen viikon tulos sitten helposti nollilla. Tai miinuksella. Mutta se riski on ollut pakko ottaa tähän asti, kesäkuusta eteenpäin ei onneksi enää.

Ei ole tarkoitus valittaa yrittäjän kurjuutta, vaan vähän kertoa faktoja. Ei niissä tuotteissa ole niin paljon "ilmaa" että sinne palautuskulutkin mahtuisi.
 
"myyjä"
Minä ostelen silloin tällöin lastenvaatteita (kouluikäisille), joista en voi olla varma, että ovat juuri sopivan kokoisia ja mallisia ja vielä ulkonäöltään sellaisia, että kelpaavat, ilman että lapset ovat mukana kokeilemassa. Palauttelen sitten ne huonot takaisin. Hulluilta päiviltäkin olen palautellut vastaavasti vaatteita, ensin suunnittelin, että myyn netissä sitten pois ja toivon mukaan saan rahani sitä kautta takaisin, mutta sitten selvisi, että niillä on palautusoikeus.
Mitään yleistä palautusoikeutta ei ole, jos ostat kivijalkakaupasta tai marketista. Siitä on oltavat erikseen maininta myymälässä tai ostokuitissa. Stokkahan on tunnetusti ollut aina Suomen suurin vaatelainaamo minne saa palauttaa vaikkapa kaksissa häissä käytetyn punaviinitahraisen hääpuvun tai käytetyn sulhasen.
 
"myyjä"
Miten johonkin kymmenen euron tuotteeseen on ympätty sekä toimitus- että palautuskuluja? Kate tuollaisesta tuotteesta on 1,5 - 2 euroa.

Pakkauslaatikko tai -pussi maksaa 1 - 2,50, postituskuluista itse maksan pienen paketin kohdalla noin 4 e (asiakas maksaa aina vain 5,90) ja palautus, jos sellainen tulee, minä maksan pienestä paketista palautuskulua noin 9-10 euroa. Isommissa paketeissa taas lähetys maksaa 15-20e, palautus samoin. Hinta on aina riippuen paketin koosta, itella kun laskuttaa yrityksiä paketin koon mukaan, ei painon.

Ei tuollaisia summia ympätä hintoihin pikkukaupoissa, tuotteiden hinnat nousisi tolkuttomiksi. Isommat liikkeet voivat hinnoittelussa huomioida paremmin erilaisia kuluja ja riskejä, kun volyymi on heillä ihan eri luokkaa. Pieni yritys vaan on haavoittuvampi, pelivaraa on vähemmän.
Jos palautuksia tulee monta viikossa, on sen viikon tulos sitten helposti nollilla. Tai miinuksella. Mutta se riski on ollut pakko ottaa tähän asti, kesäkuusta eteenpäin ei onneksi enää.

Ei ole tarkoitus valittaa yrittäjän kurjuutta, vaan vähän kertoa faktoja. Ei niissä tuotteissa ole niin paljon "ilmaa" että sinne palautuskulutkin mahtuisi.
Ei ole lainkaan yllätys, että maailman suurimmat verkkokaupat kuten esim. tuo Zalando tuottaa vuosittain satojen miljoonien tappiot. He odottavat ehkä muutaman vuoden, että kilpailu vähenee ja voittoa alkaisi tulemaan, mutta turhaan taitavat odottaa. Johan Zalandokin on ollut kuluttajaviranomaisten hampaissa palauttamattomien maksujen vuoksi. Taitavat pyörittää firman taloutta kuluttajilta pakkolainaamillaan rahoilla.
 
HippuTAR
-Sittenhän uudistus on hyvä jos firma saa itse päättää asian. Mä oon tosin luullu että se on tähänkin asti ollu niin mutta ilmeisesti sitten ei.

Otsikoista vaan sai sen käsityksen että firmojen on pakko periä palautusmaksuja, tunnustan että otsikoita kummemmin en asiaan ollut tutustunut.
 
"vierailija"
Ostaminen tehdään hankalaksi, koska kivijalkaliikkeet vähenevät roimasti ja nettikaupoissa palauttaminen/vaihtaminen tulee kalliimmaksi ja kalliimmaksi. Hyvä juttu?
 
"shoppailija"
Ihan hyvä uudistus. Tilailen netistä oikeastaan ihan viikoittain lastenvaatteita, ikinä ei ole tarvinnut mitään palautella. Kenkiä en uskaltaisi muutenkaan ostaa netistä enkä ymmärrä miten kukaan uskaltaa - pakkohan niitä on sovittaa ennen ostopäätöstä. En tilaa kyllä aikuisten vaatteitakaan.

Minusta on hyvä että yritys saa itse päättää, onko palautusoikeutta vai ei. Veikkaan että isot pitää edelleen ja pienet luopuu siitä riemusta kiljuen.
 
joku muu
Itsellä kyllä vähentyy radikaalisti tuon muutoksen jälkeen nettishoppailu. Lapsen vaatteita en palauttele (ainkaaan vielä kun 1 vuotiaan koko on niin helppo arvioida). Mutta joskus ostettua tavara saattaa olla täysin erinäköinen tai laatuinen kuin ostaessa on luullut. Itselleni en kyllä tuon jälkeen juurikaan vaatteita tai kenkiä ostele netistä koska jalkani on hieman hankalan mallinen ja vartaloni muutenkin, että yleensä joudun jotain palauttelemaan kun ei istukkaan hyvin tai mahdu päälle. Koskaan en tilaa mitää sillä ajatuksella että palautan, jos ei ole rahaa tai en haluakkaan tavaraa. Vaan ainoastaan jos tuotteessa on jokin "vika tai ongelma".

Todella hyvä tarjous pitää olla, että viitsin ottaa riskin. Eli mitään alle 40€ arvoista ei kannata enää tilata, koska jos joutuu palauttamaan, niin tulee kuluja todella paljon suhteessa ostoksen hintaan.
 

Yhteistyössä