Miten se menee... jos olen sairaslomalla ja sairasloma kestää sanotaan nyt vaikka 17.2 saakka

• Viestiketjun aloittaja Selkäkipu
  • Ensimmäinen viesti
Selkäkipu
ja minun on pakko käydä lääkärissä tänään tai huomenna
ja tiedän etten ole työkykyinen vielä 17.2
niin voiko lääkäri kirjoittaa lisää sairaslomaa ennen kuin edellinen sairasloma on päättynyt
vai pitääkö minun varata aika tuolle 17.2 päivälle jolloin paperin mukaan viimeinen sairaslomapäivä on? Vai jopa 18.2 päivälle (jolloin pitäisi mennä töihin)?

Olen elämäni ekaa kertaa pitkällä sairauslomalla ja vähän pölöhö.

Alkuperäinen kirjoittaja Selkäkipu;29553478:
ja minun on pakko käydä lääkärissä tänään tai huomenna
ja tiedän etten ole työkykyinen vielä 17.2
niin voiko lääkäri kirjoittaa lisää sairaslomaa ennen kuin edellinen sairasloma on päättynyt
vai pitääkö minun varata aika tuolle 17.2 päivälle jolloin paperin mukaan viimeinen sairaslomapäivä on? Vai jopa 18.2 päivälle (jolloin pitäisi mennä töihin)?

Olen elämäni ekaa kertaa pitkällä sairauslomalla ja vähän pölöhö.
Varaa sairausloman loppumispäivän jälkeiselle päivälle (18.2.).

höhlät
voi todellakin saada jatkoa mutta hei, sen päättää lääkäri, et vaan voi itse etukäteen päättää että olet päivämääränä se ja se vielä sairas/työkyvytön. jos on selvä syy ettet ehdi toipua olemassa olevan sairasloman aikana niin kyllä lääkäri voi siihen jo jatkon kirjoittaa.

ja muuten oonpa nähnyt senkin, palkanlaskija kun olen, että työntekijä on hakenut ja hakenut ja hakenut saikkua ja kun viimeisellä kelan päätös työnantajalle oli että päivärahaa ei sellaisilla tautiluokituskoodeilla kelasta saa niin myös työnantajan palkanmaksuvelvollisuus katkesi alunalkaenkin koko "sairaslomasta". koodit joita lääkäri oli paperiin rustannut oli sen sisältöiset että sairaslomaa sillä kyllä sai eli töistä vapaata, mutta työnantajan ei tarvinnut maksaa siltä ajalta palkkaa. päätös oli yllättävä työnantajallekin mutta loppuipa saikuilla venkoilukin tapahtui nk. "ihmeparantuminen".

vierass
Alkuperäinen kirjoittaja höhlät;29553555:
voi todellakin saada jatkoa mutta hei, sen päättää lääkäri, et vaan voi itse etukäteen päättää että olet päivämääränä se ja se vielä sairas/työkyvytön. jos on selvä syy ettet ehdi toipua olemassa olevan sairasloman aikana niin kyllä lääkäri voi siihen jo jatkon kirjoittaa.

ja muuten oonpa nähnyt senkin, palkanlaskija kun olen, että työntekijä on hakenut ja hakenut ja hakenut saikkua ja kun viimeisellä kelan päätös työnantajalle oli että päivärahaa ei sellaisilla tautiluokituskoodeilla kelasta saa niin myös työnantajan palkanmaksuvelvollisuus katkesi alunalkaenkin koko "sairaslomasta". koodit joita lääkäri oli paperiin rustannut oli sen sisältöiset että sairaslomaa sillä kyllä sai eli töistä vapaata, mutta työnantajan ei tarvinnut maksaa siltä ajalta palkkaa. päätös oli yllättävä työnantajallekin mutta loppuipa saikuilla venkoilukin tapahtui nk. "ihmeparantuminen".
Tuo voi olla lääkärin moka. Lääkärin pitäisi kirjoittaa sairauslomat oikeilla sairauskoodeilla kuten masennus. Jos lääkäri kirjoitaa sairausloma todistukseen työuupumuskoodin tai vastaavan (z-alkuisia), niin niillä Kela ei maksa sairauslomaa, koska työuupumus on pitkälti työnantajan aiheuttama sairaus, johon työnantajan pitäisi etsiä ratkaisu. Moni valveutunut työnantaja etsiikin ratkaisuja, mutta moni ei etsi, vaan ottaa mieluummin uuden hyvinvoivan työntekijän tilalle.

• Tykkää
Reactions: rops
vierailija vaan
Minulla on jatkettu jo viikkoja aiemmin edellisen sairausloman loppumista, eli oli alunperin vuoden loppuun jo voimassa ja marraskuussa jatkettiin 3kk eteenpäin.. Minulla oli ollut leikkauksia, ongelmia ja tiedossa lisää toimenpiteitä, joten pitkän sairausloman tarve oli tiedossa jo kauan etukäteen.

Minulla on jatkettu jo viikkoja aiemmin edellisen sairausloman loppumista, eli oli alunperin vuoden loppuun jo voimassa ja marraskuussa jatkettiin 3kk eteenpäin.. Minulla oli ollut leikkauksia, ongelmia ja tiedossa lisää toimenpiteitä, joten pitkän sairausloman tarve oli tiedossa jo kauan etukäteen.
Voihan sen jatkaa noinkin, se on ihan tapauskohtainen, eikä sitä voi yleistää.

Työnantaja tarvii sen todistuksen vasta, kun entinen on loppunut.

lääkäri
Jos pidemmän sairausloman tarve on selvä niin voi hyvinkin kirjoittaa ennen edellisen loppumista. Siinä tilanteessa monesti työnantajallekin helpompaa kun tietää että sairausloma jatkuu. Jos taas kyseessä lievä vaiva tai työkykyisyys ei suuremmalti uhattuna niin ennakointi ei todellakaan ole suotavaa.

Yhteistyössä