Olenko huono äiti, kun syötän lapsilleni lähinnä..

[QUOTE="Lissu";29547686]Mun mielestä siitä voi olla hyvinkin hyötyä, jos samassa elämäntilanteessa ja suunnilleen samalla aikataululla toimiva ihminen kertoo, miten hän on asian hoitanut.

Perusruuan laittaminen, mitä mä ainakin harrastan, ei todellakaan mikään omakehun aihe ole :D ihan tavallista perusruokaa, helpoimman kautta mentynä.[/QUOTE]

Luehan tuo mainittu insinööriäidin kommentti. "Mun lapset ei ole ikinä syöneet sitä eikä tätä. Minä teen itse. Tulen niin ja niin myöhään kotiin ja ehdin hyvin silti" ei mitään ajankäyttöön liittyviä vinkkejä tai neuvoja.

Tommoset kommentit mua ärsyttää, ei suinkaan ne joissa todella annetaan neuvoja ja vinkkejä

"Lissu"
Luehan tuo mainittu insinööriäidin kommentti. "Mun lapset ei ole ikinä syöneet sitä eikä tätä. Minä teen itse. Tulen niin ja niin myöhään kotiin ja ehdin hyvin silti" ei mitään ajankäyttöön liittyviä vinkkejä tai neuvoja.

Tommoset kommentit mua ärsyttää, ei suinkaan ne joissa todella annetaan neuvoja ja vinkkejä
No joo, näitä mahtuu aina jokunen joka ketjuun, mä ohitan ne rutiinilla... mulla on siis palstarutiinikin. :D

Kerro ihmeessä mitä riisiä käytät, kun sen kypsyminen noin kauan kestää, ja miksi luulet, että 10 minuutin keittoaika olisi höpöhöpöä?
No meillä on ihan tavallista tummaa tai täysjyväriisiä. Joskus on käytetty pikariisiäkin, mutta ei sitä 5-10 minuutissa kyllä saanut valmiiksi. No, joku tuohon linkitti pikariisin, jonka keittoaika on 10 min. Hyvä juttu! Tuo oli kuitenkin vain esimerkki. Kyllä aika moni ruoka, etenkin keitot (veden kuumeneminen kestää,pilkkominen kestää) vievät aikaa, vaikkeivat sinänsä monimutkaisia olisikaan. Mutta niitä nopeitakin ruokia ON. Silti moni esimerkki täällä on hankalasti yleistettävissä. En minä ainakaan saa muutamassa minuutissa kuorittua ja pilkottua "isoa kasaa vihanneksia", kuten joku kirjoitti.

Ja on tässä sekin, että on äärimmäisen stressaavaa ja ärsyttävää, jos JOKA PÄIVÄ joutuu kauheassa paniikissa laittamaan ruuan, rystyset veressä ja kilpaa aikaa vastaan. Kyllä sen nyt joskus voi tehdä, mutta elämästä tulee helvettiä, jos jokainen ruuanlaitto on sellaista. Joten mielelläni ei ota tällaisia nopeusennätysharjoituksia ollenkaan keittiöön, vaan mieluummin omaan tahtiin ja ilman stressiä.

Yksi tapa säästää aikaa ja energiaa on kuumentaa keitinvesi vedenkeittimessä. Kiehuu paljon nopeammin.
Perunat kiehuu nopeammin kun ne pienentää, jo halkaiseminen (pituussuunassa) auttaa.
Täysjyväpasta tai -riisi ei vie montaa minuuttia enempää kuin valkoinen.
Sillä aikaa kun muu ruoka kiehuu voi pilkkoa salaatin tai vaikka hedelmäsalaatin jälkkäriksi.

Ei normiruuanlaitto mitään rakettitiedettä oo ihan tommosella perustasolla. Tietty jos haluaa osallistua master chefiin tai vastaviin kisoihin ei nämä perusmamman pikakotiruuat riitä. :D Rutiinia ei saa kuin tekemällä.

Itse en varsinaisesti rakasta ruuanlaittoa ja välillä meilläkin syödään eineksiä kuten maksalaatikkoa tai niitä paljon parjattuja nugetteja. Mutta kuten miljoonaan kertaan sanottu, kaupan tiskiltä voi napata järkevämpääkin valmista ruokaa kuin eineshampparit. Meidän kaupassa on tiskillä paistettua lihaa ja kalaa, erilaisia kiusauksia, salaatteja jne. Sieltä voi ottaa mukaan vaikka koko aterian.

In dian
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29547774:
Uunia myydän kaupassa "haluan tahallaan ymmärtää asiat väärin".
Ai siellä, missä on tarkotuksena tehdä ruoka salaatteineen päivineen alusta loppuun alle vartissa ja sitten joku oikein ymmärtänyt tuli selittämään että tein lihamurekkeet ja kaikki alle vartissa...

Ou jea, mä lähden nyt tekemään ruokaa. (Mä tuun siis takasin noin viiden minuutin päästä kun kaikki on valmista...)

Ai siellä, missä on tarkotuksena tehdä ruoka salaatteineen päivineen alusta loppuun alle vartissa ja sitten joku oikein ymmärtänyt tuli selittämään että tein lihamurekkeet ja kaikki alle vartissa...

Ou jea, mä lähden nyt tekemään ruokaa. (Mä tuun siis takasin noin viiden minuutin päästä kun kaikki on valmista...)
Siinä ei lukenut sellaista mitä sä väität siinä lukeneen. :)

Tässäpä teille viime viikon ruokia listassa. Järjestystä en muista, mutta tuskin suurta väliä. Kuten sanoin, aamulla aina puuroa marjoilla, väli- ja iltapalat hedelmiä.

1) Pirkan pinaattiletut, keitin potut. Puolukkahilloa lisänä.
2) Nuggetit ja pussimuusi.
3) Nakit ja pussimuusi.
4) Kalapuikot ja pastaa.
5) Metripizza
6) Valmis maksalaatikko

Joka aterialla salaattia & maitoa. Onko ihan hirveetä kuraa?? Ihan perus safkaa musta.

"Lissu"
Tässäpä teille viime viikon ruokia listassa. Järjestystä en muista, mutta tuskin suurta väliä. Kuten sanoin, aamulla aina puuroa marjoilla, väli- ja iltapalat hedelmiä.

3) Nakit ja pussimuusi.
4) Kalapuikot ja pastaa.
5) Metripizza
6) Valmis maksalaatikko

Joka aterialla salaattia & maitoa. Onko ihan hirveetä kuraa?? Ihan perus safkaa musta.
Mä en ihan periaatteestakaan kutsu syömäkelpoista ruokaa kuraksi. Mutta kokeile edes muutamana päivänä viikossa tehdä ruoka itse. Mietit etukäteen mitä teet, ja valmistatko sen samana iltana vai teetkö jotain valmiiksi edellisenä iltana. Huomaat itsekin, ettei ole lainkaan mahdoton yhtälö. :)

"..."
Palstamammoille ei riitä mikään. Aapeen ruokakuviot on pahasta, mutta sit jos joku yrittää edes makaroonilaatikkoa tai keittoja tehdä itse alusta loppuun asti, kuutioida porakkanat ja lantut posket punasina, MUTTA kun noihin ruokiin sujahtaa LIEMIKUUTIO, on tuokin tuotos ja ruoka TÄYTTÄ PASKAA eikä kelpaisi edes palstamammojen kissoille. Olettepa te ihmiset niin täydellisiä :) Wau, ihan kateeks käy teidän upea elämä. Jäin jalkoihin, myönnetään. Kenelle nyt tuli hyvä mieli, kenelle? :)

"..."
Muistittehan mammat että edes se teidän kotiruokanne ei ole yhtään mitään vaan pelkkää bullshittiä, ellei se ole luomua ja orgaanista lähiruokaa. Eli liha haetaan suoraan karjatilalta ja teurastetaan itse jne..porkkanoita kasvatetaan itse.
Kaikki kaupasta ostettu on pelkkää paskaa, ellei sitten toki ole luomua ja lähiruokaa yms yms yms, mutta suurimmassa osassa -> kaikki -> PASKAA. Joten miten kehtaatte tarjota lapsellenne mitään tollasia myrkkyjä. Joku lihahyllyltä paketissa ostettu jauheliha.....PASKAA.
Perunat.....PASKAA. Hakekaa lähimaatilalta suoraan pellota perunaa, näin talvisin sisätiloissa kasvattavat.
Kaupan maitohyllystä ostettu maito.....PASKAA! Hermomyrkkyjä täynnä. hakekaa aitoa maitoa suoraan lähinautalasta ja lypsäkää sitä ämpäriin.

Rva Ilkeä Harmaa, mistä olet hakenut nuo porkkanat ja perunat? kaupastako? YÄK!! Kuka ostaa kaupasta porkkanoita ja perunoita??? Ei ainakaan kukaan tervejärkinen. Mistä on tuo liha? Kaupastako? HYI HELV.

"..."
Myöskään en arvosta yhtään jos käytetään pakastepusseja, valmiita keittojuureksia tai muita kasviksia tai noita wokkeja. Saanko jälleen lainata itseäni.. wokki = PASKAA.

"Lissu"
[QUOTE="...";29547909]Myöskään en arvosta yhtään jos käytetään pakastepusseja, valmiita keittojuureksia tai muita kasviksia tai noita wokkeja. Saanko jälleen lainata itseäni.. wokki = PASKAA.[/QUOTE]

Voi luoja, rauhoitu jo :LOL:

Jos sua yhtään lohduttaa, niin kyllä mäkin käytän liemikuutioita. :)

Muistittehan mammat että edes se teidän kotiruokanne ei ole yhtään mitään vaan pelkkää bullshittiä, ellei se ole luomua ja orgaanista lähiruokaa. Eli liha haetaan suoraan karjatilalta ja teurastetaan itse jne..porkkanoita kasvatetaan itse.
Kaikki kaupasta ostettu on pelkkää paskaa, ellei sitten toki ole luomua ja lähiruokaa yms yms yms, mutta suurimmassa osassa -> kaikki -> PASKAA. Joten miten kehtaatte tarjota lapsellenne mitään tollasia myrkkyjä. Joku lihahyllyltä paketissa ostettu jauheliha.....PASKAA.
Perunat.....PASKAA. Hakekaa lähimaatilalta suoraan pellota perunaa, näin talvisin sisätiloissa kasvattavat.
Kaupan maitohyllystä ostettu maito.....PASKAA! Hermomyrkkyjä täynnä. hakekaa aitoa maitoa suoraan lähinautalasta ja lypsäkää sitä ämpäriin.
Aamen.

"eila"
Onhan nuo ruuat varmasti lasten mieleen, mitä yllä ap listasi. Ja kerran viikossa ihan ookoo herkutella nakeilla TAI nugeteilla TAI pizzalla. Mutta kaikkea saman viikon aikana ja nähtävästi samanlainen menyy viikosta toiseen? Tuo suolan määrä on lapselle ihan hirveä!

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
nohh

3) Nakit ja pussimuusi.
4) Kalapuikot ja pastaa.
5) Metripizza
6) Valmis maksalaatikko

Kyllähän sä siis kiehautat pastaa ja keittelet perunoita, samalla saat helposti tehtyä terveellisempääkin ruokaa, jos haluat. Laita vaikka seuraavalla kerralla kalapuikkojen tilalle uuniin seitipalat. Tai kokeile tehdä tuorepastasta ateria.

Maksalaatikko ja pinaattiletut on noista ihan terveellistä.

[QUOTE="...";29547909]Myöskään en arvosta yhtään jos käytetään pakastepusseja, valmiita keittojuureksia tai muita kasviksia tai noita wokkeja. Saanko jälleen lainata itseäni.. wokki = PASKAA.[/QUOTE]

Pakastevihannekset on parhautta <3

[QUOTE="...";29547898]Muistittehan mammat että edes se teidän kotiruokanne ei ole yhtään mitään vaan pelkkää bullshittiä, ellei se ole luomua ja orgaanista lähiruokaa. Eli liha haetaan suoraan karjatilalta ja teurastetaan itse jne..porkkanoita kasvatetaan itse.

Rva Ilkeä Harmaa, mistä olet hakenut nuo porkkanat ja perunat? kaupastako? YÄK!! Kuka ostaa kaupasta porkkanoita ja perunoita??? Ei ainakaan kukaan tervejärkinen. Mistä on tuo liha? Kaupastako? HYI HELV.[/QUOTE]

Luomuporkkanaa ja luomuperunaa, liha on takapihalta. Teurastin naudan omin pikku kätösin.

"sipsi"
Pitäisin ajatuksissani huonona äitinä ehkä sellaista henkilöä, joka ei laittaisi lapsille mitään, vaan ostaisi ruokarahoilla olutta, tupakkaa jne itselleen. Lapsuudentovereinani oli sisarukset, joiden äiti toimi juuri näin. Tytöt istuivat usein meidän suurperheen jatkona ruokapöydässä.

Kenenkään äidin hyvyys ei riipu kotiruoanlaitosta minun mielestäni :)

"Lissu"
[QUOTE="...";29547950]Siinätapauksessa ymmärrän arvostelusi toisten ihmisten ruokia kohtaan, muussa tapauksessa en :)[/QUOTE]

Onhan sitä muitakin vaihtoehtoja, kuin täysin alkuperäislähteistä tuotettu luomuruoka tai pelkkä einesruoka. Suurin osa lienee jotain tuosta välimaastosta. Aika teennäistä alkaa liputtamaan einesruuan puolesta sillä perusteella, että käytäthän sinäkin tavallista porkkanaa. :D

Pakastevihannekset muuten on usein ravintosisällöltään parempiakin kuin tuoreet, ainakin näin sydän/kevättalvesta.

Yhteistyössä