Vanhempien KUULUU kustantaa ajokortti.

"Lissu"
Riippuu vähän mistä roikkuu. Jos ajokortti ajettaisiin esim. 12 v:na niin joo, vanhempien tehtävä olisi kustantaa. Mutta ajokortti ajetaan kun "lapsi" on 18 v eli täysikäinen. Monet nuoret on tuossa iässä jo töissä, ainakin kesäisin, joten ehkä olisi vanhemman tehtävä pikemminkin opettaa sitä rahankäytön tavoitteellisuutta ja että kaikkea ei tarvi pistää menemään vaatteisiin ja biletykseen jne.

Mä olen taipuvainen maksamaan lasten ajokortit )koska uskon myös että ajotaito on tärkeä ja syytä hankkia jo nuorella iällä), jos lapset esim. opiskelevat tai säästävät rahaa sitä varten. Jos sen sijaan ovat normaalissa ansiotyössä niin oletan että kustantavat ajokorttinsa itse.

"Huh"
[QUOTE="ville";29547324]Aika harva lähtee pääkaupunkiseudulta hyvien liikenneyhteyksien ja palveluiden parista korpeen, missä ei ole mitään. Kortittomat yleensä valitsevat työtehtävänsä niin ettei kortti ole tarpeen.[/QUOTE]

Jaaha. No mulla ei tässä mitään muuttotilastoja ole, mutta eiköhän sieltä pk-seudultakin toisinaan ole pakko muuttaa töiden perässä. Keskikokoisissa kaupungeissa kuten esim. Kokkolassa, Kajaanissa ja Rovaniemellä julkisilla ei kyllä ihan yksinkertaisesti pääse joka paikkaan.
Mutta hienoa, että osaat ennustaa lastesi elämänkulun.

"ville"
[QUOTE="Huh";29547339]Jaaha. No mulla ei tässä mitään muuttotilastoja ole, mutta eiköhän sieltä pk-seudultakin toisinaan ole pakko muuttaa töiden perässä. Keskikokoisissa kaupungeissa kuten esim. Kokkolassa, Kajaanissa ja Rovaniemellä julkisilla ei kyllä ihan yksinkertaisesti pääse joka paikkaan.
Mutta hienoa, että osaat ennustaa lastesi elämänkulun.[/QUOTE]

Kyllä omieni ajatukset tuon suhteen tiedän ja kyllä se muuttoliike on tietääkseni ollut tähän suuntaan. Jos jonkun harvan täytyy muuttaa työn tai jonkun muun perässä paikkaan, jossa se kortti on välttämätön niin sekö tekee siitä suorastaan kansalaisvelvoitteen kaikille?

kahvikirahvi
Mun mielestä ei kuulu hankkia ja kustantaa ajokorttia lapsille. Mun perheessä on ollu hyvä tuuri ajokorttien kanssa, isä ajatti veljen ajoluvalla ja isän työskennellessä autokoulussa sain käydä autokoulun ilmaiseksi, mutta itse kustansin luvat lääkäriltä ja poliisilta, inssin ja kirjallisen.
Mutta en millään muotoa ajattele että ajokortin hankkiminen lapselle on vanhempien velvollisuus.

Itse ajattelen että voin tulevaisuudessa avustaa lastani ajorkotin hankkimisessa, mutta missään nimessä en maksa sitä kokonaan. Ja jos maksan, niin nuoren kyllä kuuluu tehdä jotain vastapalvelusta ja olla hyväkäytöksinen ja tarpeeksi vastuullinen että saa mun avustukseni siihen hommaan.
Ja huonosti käyttäytyvä vastuuton nuori ei saisi mun avustustani ollenkaan.

Sori, mutta mun ensimmäänen reaktio luettuani ap:n alootuksen oli: :LOL: :LOL: :LOL:

No ei todellakaa kuulu vanhempien maksaa lapsille korttia. Saa maksaa, mutta ei oo mikää pakko. Eikä kyse oo mistään kasvatuksesta tai siitä onko hyvä kasvattaja. Hitto soikoon taas joidenki ajatuksia... :LOL:

Ja joku tuolla ihmetteli mitä tekee kortilla jos ei oo autoa. Mulla on kortti, mutta ei autoa ja voin sanoa, että kyllä se kortti on tarpeellinen. Paljo helpompi lainata autoa ku ei tarvitte ketää kuskaamaan vaan voi ajaa itte.

"humppa"
Ja joku tuolla ihmetteli mitä tekee kortilla jos ei oo autoa. Mulla on kortti, mutta ei autoa ja voin sanoa, että kyllä se kortti on tarpeellinen. Paljo helpompi lainata autoa ku ei tarvitte ketää kuskaamaan vaan voi ajaa itte.
Minullakaan ei ollut autoa pariin kolmeen ekaan vuoteen kortin ajamisen jälkeen, eikä äidilläkään siihen aikaan ollut autoa, asuin äidin kanssa kahdestaan viimeiset pari vuotta, kun asuin kotona. Kustansin itse osan kortista, osan maksoivat eronneet vanhempani yhdessä. Kortista oli hyötyä tuona aikana satunnaisesti, kun sain ajaa poikaystävän autolla, tai hänen vanhempiensa autolla, muttei se mitenkään välttämätön olisi ollut. Hyvä kuitenkin kun ajoin ja sittemmin minulla on ollut auto aina.

Omille lapsilleni olen toiselle jo maksanut ajokortin, omaa autoa hänellä ei ole, mutta saa ajaa perheen autoilla. Toinen lapsistani ajaa tänä vuonna ajokortin, jonka me vanhemmat maksamme. Emme siksi, että niin kuuluu tehdä, vaan siksi, että tahdomme. Jos he eivät olisi halunneet korttia hankkia, se olisi ollut heidän valintansa ja myöhemmässä vaiheessa aikuisina se olisi sitten ollut oma asia maksaa, jos mieli olisi muuttunut. Tai ainakin luulen, ehkä olisin myöhemminkin avustanut, en voi varmaksi sanoa.

[QUOTE="Huh";29547339]Jaaha. No mulla ei tässä mitään muuttotilastoja ole, mutta eiköhän sieltä pk-seudultakin toisinaan ole pakko muuttaa töiden perässä. Keskikokoisissa kaupungeissa kuten esim. Kokkolassa, Kajaanissa ja Rovaniemellä julkisilla ei kyllä ihan yksinkertaisesti pääse joka paikkaan.
Mutta hienoa, että osaat ennustaa lastesi elämänkulun.[/QUOTE]

Harvemmin ihmiset joutuvat muuttamaan suurista kaupungeista jonnekin haja-asustusalueelle tai korpeen "työn perässä". Ja jos niin kurjasti sattuisi käymään, niin siinähän on silloin mahdollisuus hankkia se ajokortti. Siellä korvessa on turvallista harjoitellakin, kun ei ole vastaantulijoita - mikäli sinne on sentään tehty edes jonkinlainen kärrytie :D

• Tykkää
Reactions: LIEN ja Salla07
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29547402:
Harvemmin ihmiset joutuvat muuttamaan suurista kaupungeista jonnekin haja-asustusalueelle tai korpeen "työn perässä". Ja jos niin kurjasti sattuisi käymään, niin siinähän on silloin mahdollisuus hankkia se ajokortti. Siellä korvessa on turvallista harjoitellakin, kun ei ole vastaantulijoita - mikäli sinne on sentään tehty edes jonkinlainen kärrytie :D
Ei joutuvat, luultavammin haluavat.

[QUOTE="anni";29547410]Ei näin. Ei pidä tehdä lapsia jos ei ole varaa säästää lapsilisät lapsille.[/QUOTE]

Antakaa anteeksi, siitä on jo niin kauan, kun ne tehtiin. Silloin ei ollut nettiäkään...

Rollolainen
mä oon ajokortin hankkinut vasta yli 30 vuotiaana, en kokenut tarvitsevani sitä ennen. Nyt en korttia tarvitse kun asun taas melkein keskustassa. En ole ajanut autolla kohta kahteen vuoteen. Silti olen päässyt joka paikkan mihin olen halunnutkin mennä. Bussilla , taksilla, pyörällä tai kävellen =)

pha
[QUOTE="ville";29547308]Se on sinun rajoittuneisuuttasi, ettet Nuuksioon ilman ajokorttia päässyt. Sinnekin pääsee bussilla.[/QUOTE]

Joo niin pääsee, mutta turhan monta vaihtoa se vaatii ja aikaakin menee 2,5 tuntia per suunta. Et sitten pysty myöntämään, että autoilussa on pk-seudullakin tiettyjä etuja?

Näkemys
Ajotaito ja -lupa helpottavat ja laajentavat elinpiiriä ja mahdollisuuksia,
Minä laajensin jo nuorena elinpiiriäni muuttamalla kauas ulkomaille. En tarvinnut siihen autoa, vaan lentokone vei :) Olen aina asunut bussi- tai metrolinjojen läheisyydessä enkä muualla olisi halunnut asuakaan eli esimerkiksi jossakin "metsän keskellä". Meillä on auto, mies ajaa, se riittää.

En ole sitä mieltä, että vanhempien PITÄÄ kustantaa se ajokortti. Jos niin tekevät, niin hieno juttu.

mun mielestä vanhempien olis hyvä kustantaa ajokortit mutta valitettavasti se on niin törkeen kallis että se ei ole kaikille mahdollista

toisaalta, jos nuori hommaa kortin heti 18 täytettyään niin jotenkin pitäis sitten varmistaa että nuori saa jostain auton jolla pääsee harjoittelemaan

844
Ajaokortti on ihan hyvä olemassa jos sattuu asumaan korvessa, mutta ilmankin pärjää. Vanhemmille ajokortin kustantaminen ei mielestäni KUULU, mutta osaan toki arvostaa sitä että vanhemmat ovat sen hankkimisessa tukeneet samoin kuin antaneet autoaan käyttööni vaikka ajokokemusta ei vielä paljon ollut kertynyt.

oon 27v kohta, ja kolmen lapsen äiti. ajokorttia en saanut terveydellisistä syistä ajaa 18vnä ja se jäi, valitsin sitten läppärin ja järjestelmäkameran (pikkuveli valitsi ajokortin)näistä yhdeksästä vuodesta kolme on asuttu kaukana joukkoliikenteestä, tai siis se kulki kerran tunnissa ;) noh ei ollut meidän paikka, muutettiin parin kilsan päähän keskustasta. ja tadaa, en edelleenkään tarvitseajokorttia. kaksi pientä hidastetta on, toinen kaveri muutti 30km päähän jonne ei bussit kulje, ja kirppikselle pitäisi vaihtaa bussia jos aikoo mennä.
tässä on kävelymatkan päässä monta koulua joissa 1-9 luokat (esim ekaluokille tullaan 13 eri päiväkodista), päiväkotia ja toiseen asteen opinnoista lähin on 2km päässä ja kauimmaiset kai 4km. kauppaan parisataa metriä, samoin kerhoihin, kirjastoon, apteekkiin, lääkäriin..
valintoja nekin on, en edelleenkään koe tarvitsevani autoa. koko lähipiiri on kyllä (laiskoja..) tosi ihmeissään että eikö se elämä olisi helpompaa autoillen.

me ei olla vielä keskusteltu edes että säästetäänkö lapsille ajokorttiin, vai autetaanko vähän vai maksavatko kokonaan itse.

vierasa
En kyllä osaa nähdä autolla ajoa minään kansalaistaitona. Mä olen nyt 23-vuotias ja vielä en ole nähnyt tarvetta ajokortille, jos joskus näen niin sitten sellaisen hankin. Vanhemmat olisi kyllä maksaneet kortin 18-vuotiaana, mutta en mä sitä halunnut, koska en sillä olisi mitään tehnyt ja koska kuitenkaan ei olisi ollut autoon varaa niin pelkäsin, että olisi käynyt niin, että ajotaidot olisivat ruostuneet. Ei mulla vieläkään ole siihen autoon, suurimmalla osalla mun ystävistä ei ole autoa, mun äidillä ei ole autoa, eikä mun veljellä ole autoa eli pääsisin ajamaan muiden autoja noin kaksi kertaa vuodessa kun käyn isäni luona.

Ainoa asia mihin olisin korttia tarvinnut on jotkut kesätyöt, johon sitä on vaadittu, mutta eipä tuokaan ole haitannut kun aina on kuitenkin kesätöitä löytynyt ja todennäköisesti ne on paremmin mulle sopiviakin kun ei tuo autolla ajelu kiinnosta.

Jotkut kyllä yrittää välillä selittää, että kyllähän mun pitäis se ajokortti hankkia, mutta selitykset on mitä oudompia tyyliin "mä lensin kerran Saksaan yhteen pikkukaupunkiin ja jatkolento oli Berliiniin, jossa mulla oli seuraavana päivänä työhaastattelu ja jatkolento oli peruttu niin oli pakko vuokrata auto ja ajaa Berliiniin" tai "jos lähdet sun äidin kanssa autoreissulle ja se saa sairaskohtauksen niin sun pitää osata ajaa sitä autoa".

Olen asunut useassa eri maassa, matkustellut ympäri Suomea ja maailmaa, tehnyt useita eri töitä ja vapaaehtoistöitä ja opiskellut, en ymmärrä miten autottomuus muka on rajoittanut mun elämää. Tai mun matkustamista?

Yhteistyössä