Olenko huono äiti, kun syötän lapsilleni lähinnä..

Tässä tiivistyy hienosti nykypäivän vanhempien mentaliteetti koskien lastensa hyvinvointia..

Piti tulla vielä kommentoimaan, kun aiemminkin mainitsin että meillä on kunnia-asia tarjota lapselle terveellistä kotiruokaa joka päivä. Se malli on tullut meille jo lapsuudesta asti, kun meidän omatkin vanhempamme (perusduunarit harrastuksineen, kiireineen) laittoivat joka päivä meille kotiruokaa. Silloin ei ollut pakastealtaissa kuutioituja sipuleita/keittojuureksia, peruna-sipulisekoituksia ja lihatkin sait itse kuutioida!

Tällä siis tarkoitan sitä, että se ruoanlaiton malli tulee jo omasta lapsuudesta, ja se siirtyy kyllä pyytämättä eteenpäin. Hyvässä ja pahassa. Ja edelleen toistan, että nämä ovat TIETOISIA VALINTOJA, joka päivä! ;)
:heart::flower:

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Ei tätä ketjua pysty kokonaan lukemaan, toinen toistaan kirkkaammat sädekehät häikäsee ja nostetut omat hännät peittää näkyvyyden!

Ei varmaan pelkät einekset ole kovin terveellinen ruokavalio mutta kaikki ei vaan ole mitään kotihengettäriä. Valmiina pystyy kyllä ostamaan ihan järkevääkin ruokaa kauppojen palvelutiskeiltä tai vaikka henkilöstöruokalasta jos töissä sellainen on, ei sen aina tarvitse olla hamppareita tai nakkeja

Oohoo, eikö se vartissa (tai jopa alle) sujukaan..??
Sujuu, jos on esimerkiksi salaatti valmiina jääkaapissa edellisestä kerrasta. Senkuin keittää nuudelit (3min), heittää pannulle pakastewokkivihanneksia ja kuumentaa, ja sitten perään nuudelit ja muutama kananmuna. Soijaa mausteeksi ja lautaselle. Ei mene kuin se kymmenisen minuuttia.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29547135:
Nopeaa on, mutta ravintoaineita aika heikosti eikä pidä nälkää kuin hetken. En tarjoaisi lapsille, tosin en itsekään syö pastaa.

15-20 minuutissa todellakin saa tehtyä vaikka mitä terveellistä ja täyttävää ruokaa, vaikka wokin. Tai lihapullia.
Miten teillä ei pidä tuollainenkaan nälkää? Lisäät siihen vielä pinjansiemeniä tai muita pähkinöitä, kaalia tai salaattia ja jotain juuresta, niin kyllä pitäisi olla hyvä ateria tuokin.

Toinen nopea mutta ei niin terveellinen on ns. miilunpolttajan spagetti, joka on nopea jos tekee vaikka tuorepastaan. Sillä aikaa kun tuorepasta kiehuu, paistat pekonia oliiviöljyssä, lisäät loppuvaiheessa valkosipulit pannulle. Sekoitat ranskankermaa, tavallista kermaa ja kananmunankeltuaiset sekaisin, maustat ripauksella muskottipähkinää ja sekoitat kaiken keskenään. Tähän menee aikaa se mainostauko plus pari minsaa päälle.

Tarjoile salaatin kanssa, niin kuin kaiken ruoan joka kerta.

Ei tätä ketjua pysty kokonaan lukemaan, toinen toistaan kirkkaammat sädekehät häikäsee ja nostetut omat hännät peittää näkyvyyden!

Ei varmaan pelkät einekset ole kovin terveellinen ruokavalio mutta kaikki ei vaan ole mitään kotihengettäriä. Valmiina pystyy kyllä ostamaan ihan järkevääkin ruokaa kauppojen palvelutiskeiltä tai vaikka henkilöstöruokalasta jos töissä sellainen on, ei sen aina tarvitse olla hamppareita tai nakkeja
:O :D Se että äidit kertovat omia vinkkejään on sinusta sädekehän kiilotusta? Minusta se on normaalia vuorovaikutusta ja lähimmäisyyttä, että mielellään jakaa hyviä ideoitaan toisille. Uuvuttavassa arjessa mikäs sen parempi kun saada ruokaohjeita ja kaikkea mistä voisi olla jelppiä.

Äh noin kiero ajatusmaailma ottaa kaaliin, taidat olla peruspessimisti.

• Tykkää
Reactions: Rva Ilkeä Harmaa
voi pyhä uusavuttomuus
Ei voi olla tuo ap:n ruokavalio todellinen? Siis ei tarvitse olla marttakerholainen oppiakseen tekemään kunnon ruokaa. Puoli tuntia töiden jälkeen. Onko se paljon vaadittu? Paistaisi vaikka kalaa pannulla, pakastekasviksia ja muusi syntyy nopeasti. Taatusti terveellisempää kuin einekset! Ja kerralla parin päivän päivälliset lisukkeita vaihdellen. Helppoa!

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
"Lissu"
Kana-riisi-aterian tekee ihan takuulla vartissa :) ensin riisit kiehumaan, sillä välin kun ne kypsyy niin kastike. Siinäkään ei muuta tarvtitse tehdä kuin kypsentää kanasuikaleet, sitten vaan mausteet ja kerma päälle ja antaa hautua sen aikaa kun riisit on kypsiä. Kasvikset ehtii siinä välissä. En mä mitään viiden ruokalajin aterioita todellakaan arkena väännä, mutta vartissa saa kyllä perusruuan aikaiseksi kun vähänkin suunnittelee etukäteen.

Mä muuten usein teen niin jos lapset on nälissään ja ruuassa vielä hetki menee, että esim. kuorin porkkanaa/kurkkua/paprikaa jne. ja annan alkupaloiksi. Siinäkin kuluu muutama minuutti ilman nälkärutinaa ja tulee kasviksiakin syötyä enemmän.

"Lissu"
Kerron nyt esimerkkinä meidän perheen ruuat viime viikon ajalta. Ma-ti syötiin jauheliha-tomaattikastiketta minkä tein maanantaina, sitä riittii tiistaillekin. Spagettia lisukkeeksi. Keskiviikkona paistoin kanafilepihvit, riisiä lisukkeeksi. Keskiviikkoiltana tein isomman satsin lihakeittoa, mitä syötiin to-pe. Nyt viikonloppuna on taas enemmän aikaa kokkailla ja huomenna paistelenkin pellillisen lihapullia, niitä syödään varmaankin ma-ti (loput pakastimeen) perunamuusin kera minkä teen myös huomenna valmiiksi.

Kasviksia on kyllä joka aterialla, vaihdellen vihersalaatti/keitettyjä pakastevihanneksia/porkkanaraastetta on nyt viikon mittaan ollut.

Voin vaikka kellon kanssa vannoa että sain ruuan pöytään joka päivä alle 20 minuutissa. :) Eikä tarvitse olla mikään ihmeidentekijä, kun vaan on selvät sävelet mitä tänään on ruuaksi.

Ihan perussettiä että lapsille tarjotaan monipuolista ruokaa. Ei siinä tarvitse kruunua kenenkään kiillotella ja ei todellakaan tarvitse olla mikään kodinhengetär.

Ap itse kirjoitti että itsetehdyn ruoan laittamiseen menee liiaksi aikaa. Ehkä hän kuitenkin haluaisi laittaa terveellistä monipuolista ruokaa, mutta ei ole löytänyt keinoja.

Tiedä vaikka ap olisi ihan mielissään vinkeistä, vaikka sinä et tunnukaan olevan.

In dian
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29547085:
Herkullisen pastan saa käden käänteessä, ku laittaa veden kiehumaan. Sitten, kun pastat menee veteen heität pannulle pilkottuja kirsikkatomaatteja, oliiviöljyä, valkosipulia ja pikkasen vettä. Sekoitat pastan kanssa ja juustoa päälle. Tän tekee melkein mainoskatkolla.
*kuolee nauruun* Ihan hillitöntä sakkia! Nyt se on enää viis minsaa!!

Ja kummasti tulee kaikkia poikkeuksia tähän 10 minuutin ruokaan. Ensin siinä ajassa onnistuu kaikki alusta loppuun, sitten onkin salaatteja edelliseltä päivältä, onkin jotain basmatiriisiä (jota ei voi todella vähän kokanneiden olettaa automaattisesti tietävän.. ja joka siltikin vei 12 minuuttia..), on nopeita induktioliesiä mutta vanhallakin onnistuu jos ennakoi ym. ym. Eikö se nyt ollut koko ketjun idea että aapee pystyy halutessaan heti huomenna tekemään kymmenessä minuutissa (no okei, ehkä vartissa maksimissaan...) terveellisen ja monipuolisen ja maittavan ruoan lisukkeineen ja salaatteineen alusta loppuun ilman edellisen päivän jämiä tai valmiita salaatteja ym... jos vaan haluaa?

Nää mainostaukokokkaajat on kyllä... *nauraa katketakseen*

Ja lihapullia vartissa... *tipahtaa tuolilta*

Uskotteko oikeasti itse näihin juttuihinne? Mä luulin että provoilu on ylipäänsä enemmän anonyymien hommaa ja järkevämpiä kommentteja tulee rekisteröityneiltä. I stand corrected.

Ja kummasti tulee kaikkia poikkeuksia tähän 10 minuutin ruokaan. Ensin siinä ajassa onnistuu kaikki alusta loppuun, sitten onkin salaatteja edelliseltä päivältä, onkin jotain basmatiriisiä (jota ei voi todella vähän kokanneiden olettaa automaattisesti tietävän.. ja joka siltikin vei 12 minuuttia..), on nopeita induktioliesiä mutta vanhallakin onnistuu jos ennakoi ym. ym. Eikö se nyt ollut koko ketjun idea että aapee pystyy halutessaan heti huomenna tekemään kymmenessä minuutissa (no okei, ehkä vartissa maksimissaan...) terveellisen ja monipuolisen ja maittavan ruoan lisukkeineen ja salaatteineen alusta loppuun ilman edellisen päivän jämiä tai valmiita salaatteja ym... jos vaan haluaa?

Uskotteko oikeasti itse näihin juttuihinne? Mä luulin että provoilu on ylipäänsä enemmän anonyymien hommaa ja järkevämpiä kommentteja tulee rekisteröityneiltä. I stand corrected.
Jotkut on nopeampi ku toiset. Miksi ihmeessä pitäisi jossain kymmenessä minuutissa saada lämmin ruoka valmiiksi? Kyllä lapset jaksavat odottaa kun tietävät että saavat jotain muuta kun eineshampurilaisia ruoaksi :D Ja voi antaa hedelmän vaikka jos nälkä on niin kova, ettei ruoanvalmistusta jaksa odottaa. Ihan oikeasti esim. keiton tekemiseen ei paljon aikaa uppoa.

"Lissu"

Sulla taitaa olla ongelmia luetun ymmärtämisessä? :) Mä olen ainakin nimenomaan painottanut, että arkiruuan saa takuulla vartissa pöytään, _kun vähän suunnittelee etukäteen_. Tuohon suunnitteluun lasken kuuluvaksi sen, että aikaavievät osuudet tehdään etukäteen. Eli esim. edellisenä iltana.

Mitä riisiin tulee, mä käytän täysjyväriisiä mikä kypsyy 10 minuutissa. Se lukee ihan paketissa isolla, eli ei tarvitse olla mestarikokki, normaali lukutaito riittää.

Se juju onkin siinä, että aina jossain on jotain, mitä hyödyntää. On se salaatti (oikeasti, ihan kaikkea ei ole pakko tehdä samaa määrää joka päivä vaan voi tehdä salaattia reilummin tai lihapullia pakkaseen kuten minä teen) valmiina jääkaapissa, tai jotain muuta. Joskus aamulla teen muutaman leivän ylimääräistä, niin niitä voi syödä sitten päivällisellä tai iltapalaksi jos mielii.

Joko olet provo In dian, tai sitten aivan pihalla siitä, miten helppoa se ruoanlaitto meille joillekin on. Se on ihan vain kädenkäänteessä, ja jopa niin että yhdellä kädellä vauva sylissä ;)

Kyse onkin omasta organisointikyvystä ja ASENTEESTA. Mutta ihan totta: lähtökohtana on tavallinen liesi, basmatiriisi, wokkivihanneksia pakasteesta, kanasuikaleita paketista, pähkinöitä pussista, soijaa pullosta ja yksi kananmuna jääkaapista ja voilaaaaaaa, hyvin nopeaan valmista. Voidaan tietty ottaa kisa, kuka meistä on kaikkein nopein mutta se ei ole se pointti vaan se, että nämä mainitut ruoat kypsyvät nopeasti.

"äipppä"

Kyllä sä olet nyt itse aika naurettava :) Niinkuin mustavalkoinen jankkaava teini. Kysyit mitä ruokaa saa muka tehtyä max 15 minuutissa, ja vinkkejä siihen tuli. Mutta ei kelpaa kun aina tulee joku muttamuttamutta. Sehän on aivan se ja sama kestääkö sen kanakastikkeen teko 15 vai 22 minuuttia, kukaan ei kuole nälkään tolla aikavälillä, ei edes puolessa tunnissa.

Ja sit nää jotka täällä hehkuttaa että eineskin voi olla terveellistä. Voi joo, mutta kun ap on jo kertonut että hän ei valkkaa niitä terveellisimpiä vaihtoehtoja...

On tää kyllä aika hauska palsta, se että kertoo tekevänsä joka päivä itse ruuan johon menee aikaa about 15 minuuttia, on jotain sädekehän kiillottamista? :D Mä kun luulin että se on ihan normaalia ja kuuluu meidän kaikkien elämään, se ruuanteko. Nähtävästi ei. Se voisikin jo olla hieman brassailua, jos kertoisin täällä kasvattavani ja teurastavani lehmät itse ja voitkin kirnuisin omin pikkukätösin, mut ei. Nyt oli kuitenkin kyse VAIN riisin keitosta ja kanasuikaleiden paistosta :D

• Tykkää
Reactions: baby-mama
niimpä niin...
Ei hyvä päivä mitä juttuja.... ja ruoan laitto aikoja.. kunnon ruokaa ei tod. tee missään vartissa.. mun mitta puussa nää halvatun riisi mössöt sun muut makoripadat menee samaan katekoriaan kuin nää eines mössötkin.. jos oikeesti keitä perunoita teen soppan makaroonilaatikkoa ite tai niitä lihapullian niin kyl siihen nyt vaan kuluu reilu tunti ;) ja eiks se nyt oo hyväö et ees jottain ruokaa laittaaa.. kun on sit niin paljon näitä perheitä kun muksut on viikonloput nälissään kun ei oo mittään mitä syödä!!!!!

vierasa
Ehkä hän ja sinä sitten olette huonoja ruoanlaittajia?
Mä varmaan olen, koska en todellakaan osaa tehdä wokkeja tai jauhelihakastikkeita 10-15 min kuten suurin osa täällä sanoo tekevänsä. Mutta ei se sitä tarkota, että mulla ei olis aikaa tehdä niitä ollenkaan, kyllä joka päivä nyt löytyy se puolikin tuntia ruoanlaittoon, jonka mä yleensä tarvin.

vierasd
Alkuperäinen kirjoittaja niimpä niin...;29547492:
Ei hyvä päivä mitä juttuja.... ja ruoan laitto aikoja.. kunnon ruokaa ei tod. tee missään vartissa.. mun mitta puussa nää halvatun riisi mössöt sun muut makoripadat menee samaan katekoriaan kuin nää eines mössötkin.. jos oikeesti keitä perunoita teen soppan makaroonilaatikkoa ite tai niitä lihapullian niin kyl siihen nyt vaan kuluu reilu tunti ;) ja eiks se nyt oo hyväö et ees jottain ruokaa laittaaa.. kun on sit niin paljon näitä perheitä kun muksut on viikonloput nälissään kun ei oo mittään mitä syödä!!!!!
Ja voi hyvää päivää tuota sun ulosantia!

nohh
Kokeile toki. Todella hyvää tuollainen kirsikkatomaatti-tuorepasta. Heitä vaikka fetakuutioitakin joukkoon, ja tuoretta basilikaa päälle!

Ja kummasti tulee kaikkia poikkeuksia tähän 10 minuutin ruokaan. Ensin siinä ajassa onnistuu kaikki alusta loppuun, sitten onkin salaatteja edelliseltä päivältä, onkin jotain basmatiriisiä (jota ei voi todella vähän kokanneiden olettaa automaattisesti tietävän.. ja joka siltikin vei 12 minuuttia..), on nopeita induktioliesiä mutta vanhallakin onnistuu jos ennakoi ym. ym. Eikö se nyt ollut koko ketjun idea että aapee pystyy halutessaan heti huomenna tekemään kymmenessä minuutissa (no okei, ehkä vartissa maksimissaan...) terveellisen ja monipuolisen ja maittavan ruoan lisukkeineen ja salaatteineen alusta loppuun ilman edellisen päivän jämiä tai valmiita salaatteja ym... jos vaan haluaa?[/QUOTE]

Tiedoksesi, että tavallinen pitkäjyväinen uncle ben'sin riisi kiehuu 10 minuuttia. Eli jos tuo basmatiriisi pelottaa, niin tavallista saa vielä nopeammin. ;) Laitoin mielestäni ihan hyvän ohjeen kana-riisi-kasvis-sapuskaan edellisellä sivulla, joka valmistuu 15 minuutissa. Katso se kertauksen vuoksi. Ja ihan tavallisella liedellä sen teen.

Jos broileri kyllästyttää, kokeile vaikka lohisuikaleita sen riisin kanssa, saa marinoituna tai marinoimattomana, ja paistuvat pannulla yhtä nopeasti kuin broilerisuikaleetkin. :) Onnea kokkailuihin!

Mä varmaan olen, koska en todellakaan osaa tehdä wokkeja tai jauhelihakastikkeita 10-15 min kuten suurin osa täällä sanoo tekevänsä. Mutta ei se sitä tarkota, että mulla ei olis aikaa tehdä niitä ollenkaan, kyllä joka päivä nyt löytyy se puolikin tuntia ruoanlaittoon, jonka mä yleensä tarvin.
Jos et osaa, ja asia sinua häiritsee, niin opettele. Jauhelikastiketta ei tarvitse tehdä vanhaan tyyliin ruskistamalla voit ja sipulit jne. vaan voit tehdä sen tomaattiseksi tai sitten vain lorauttaa joukkoon vähän vettä. Ei sitä tarvitse edes suurustaa, jos ei halua.

In dian
On todellakin vaikeuksia ymmärtää lukemaansa kun on niin häikäisevän kyvykästä sakkia ettei ruutua näe kunnolla kun tarvitsee aurinkolasit...

Niin, jotkut painottaa että kun suunnittelee etukäteen niin nopeammin selviää. Jotkut painottaa että kun käyttää edellisen päivän jäämiä niin nopeammin selviää. Kyse ei mun kommentoinnin osalta ollutkaan niissä. Ihan samaa mieltä mä näistä olen. Ja olen samaa mieltä myös että ruoan ei tarvitse olla kymmenessä minuutissa valmista.

Kyse olikin siitä että kun aapee mainitsi ajanpuutteen olevan yksi kynnys ruoanvalmistukselle niin johan alkoi kilpaa tulla kommentteja, miten nopeasti ruokaa lopulta tekee. Ja tokihan vuosien kokemuksella ruokaa tekee nopeampaa (jopa ihan mainoskatkolla... ja vaikka se vauva toisessa kainalossa...). En kuitenkaan tiedä, miksi se on sitten oikeutus sille että voi väittää aapeenkin näihin 5-15 minuutin ruokiin kykenevän.

Onko se oikeasti teidän mielestä pätevä argumentti että kun minäkin kykenen niin muidenkin täytyy? Asiat on helppoja kun niitä on opeteltu tarpeeksi kauan. Ilmeisesti toisten tilanteiden ymmärtämiseen vaaditaan monilta vielä aika huikeasti oppimista...

Enkä mä oikeasti tiedä mitä riisejä te käytätte tai millasilla superliesillä mut kun minä otan veden kattilaan, laitan sen levylle, odotan että vesi alkaa kiehua, lisään riisit, öljyn ja suolan niin takuuvarmasti tämä kaikki ei tapahdu kymmenessä minuutissa... Mut mä oonkin huono ruoanlaittaja *nauraa*. Enkä mä edes jaksa pidellä vauvaa siinä kainalossa..

Kyllä provot löytyy ihan muista kommentoineista kuin allekirjoittaneen kohdalta... *nauraa vielä vähän lisää*

vierasa
Jos et osaa, ja asia sinua häiritsee, niin opettele. Jauhelikastiketta ei tarvitse tehdä vanhaan tyyliin ruskistamalla voit ja sipulit jne. vaan voit tehdä sen tomaattiseksi tai sitten vain lorauttaa joukkoon vähän vettä. Ei sitä tarvitse edes suurustaa, jos ei halua.
Ei se mua häiritse. Yritin vaan tässä sanoa, että ei kaikki ole yhtä nopeita ja ei tarvitse olla, että voi tehdä kotiruokaa. Kyllä ihan jokaiselta löytyy varmasti päivässä puoli tuntia ruoanlaittoon, jos ei löydy niin sitten nipistää sen ajan jostain muusta tekemisestä. Ja mä en ole koskaan tehnyt jauhelikastiketta ruskistamalla.

Niin, ainahan voi jatkaa sitä einesten syöttämistä ja oikeuttaa se itselleen sillä, ettei ehdi eikä osaa. Voi heittäytyä ihan pikkaisen marttyyriksi ja alkaa itkeä, että ruutu häikäisee kun muut on niin hyviä... kun en minä vaan osaa.

Oikeasti kyse on siitä, että ei viitsi. Siitä, että ei ota selvää, ei opettele uutta, ei opettele organisoimaan, ei opettele käyttämään pakastinta, ei mitään.

Sitten voikin istua alas tietokoneelle ja aloittaa jälleen yksi marttyyrialoitus siitä, miten on paska ja huono äiti kun ei osaa laittaa ruokaa. Ja sitten itketään vähän lisää kun käy ilmi että no niinpäs olenkin. Ihan paska ja huono.

Senhän ap halusi oikeasti kuulla, eikö vain? :)

• Tykkää
Reactions: baby-mama
vierasa
Onko se oikeasti teidän mielestä pätevä argumentti että kun minäkin kykenen niin muidenkin täytyy?
Tää oli vähän munkin pointti. Ihmiset on erilaisia, kaikilla ei ole samanlaisia taitoja ja kykyjä eikä harjoittelua takana. Mä en osaa tehdä ruokaa 10 minuutissa. Jos se jonkun silmissä tekee musta huonon ruoanlaittajan tai jopa huonon äidin tai ihmisen niin kannattaisi ehkä avartaa vähän sitä maailmankatsomustaan.

vvisgf
Noh, kun se jauhelihan jo pitäisi puolisen tuntia olla huoneenlämmössä ennen kuin se pannulle heitetään, niin...

Minä kyllä laitan useimpina päivinä ruokaa. Ostan joskus valmista, jos olen väsynyt. Yleensä menee 30 min - 45 min, siihen, että on ruoka pöydässä. Minä laitan ruuan, mies tekee salaatin ja kattaa pöydän. Minä en oikeasti saa tehtyä ruokaa vartissa, en edes sitä wokkia, vaikka olen tottunut ja taitava kokki.

Yhteistyössä