Vanhempien KUULUU kustantaa ajokortti.

Murskaava vastaanotto aloutuksella :D Aika monet, tai suurin osa kerjuun tähän mennessä vastanneista siis antaa lapsilleen toisenlaisen vapauden. Vapauden hankkia ja kustantaa itse korttinsa jos sellaista joskus sattuvat tarvitsemaan.

Tässä onkin pointtini, kortittomuus voi rajata elinpiiriä eikä vähiten asumisen suhteen. Myös työpaikat, harrastukset ja kaikki liikkuminen rajoittuu julkisten kulkuneuvojen tai muiden ihmisten mukaan. Ajokortin antaminen lapselle on lapsen itsenäisyyden tukemista ja antaa lisää mahdollisuuksia elämään. Sitä voi käyttää tai olla käyttämättä, lapsella on vapaus valita.
Mitäs sillä kortilla tehdään, jos ei ole autoa?

Ken guru
Murskaava vastaanotto aloutuksella :D Aika monet, tai suurin osa kerjuun tähän mennessä vastanneista siis antaa lapsilleen toisenlaisen vapauden. Vapauden hankkia ja kustantaa itse korttinsa jos sellaista joskus sattuvat tarvitsemaan.
Sekin on sitten taas ihan toinen juttu että maksaako sen ajokortin vai ei. Ei liity mitenkään aloitukseen. Kysyit että kuuluuko maksaa.

Professional Griefer
Tottakai saa hankkia ajokortin ja auton jos haluaa. Vaikka mulla ei ole korttiakaan, niin en mä sitä muilta ole kieltämässä. Samoin kun saa hankkia oman asunnon tai vaikka hevosen tai mitä tahansa, kunhan kustantaa itse.

[QUOTE="ville";29547155]Täällä päin sitä vain yksinkertaisesti ei tarvitse. Jos se teillä siellä hevonjunttilassa on tarpeellinen, ei se tarkoita, että olisi kaikkialla.[/QUOTE]

Kyllä se kummallisesti antaa vapautta esim. lomaillessakin lähteä paikkoihin minne ei julkisilla pääse (vaikka auto vuokraamalla) vaikkei sitä kotioloissa tarvitsisikaan. Rajoittaa aika paljon matkustelua kotimaassakin jos ei korttia ole.

Noh... Me tullaan maksamaan lapsen ajokortin, sitten kun on sen aika. On ihan hyvä osata ajaa. Ei meilläkään ollut omaa autoa ekaan vuoteen, mutta kuskina joutui olemaan esim. Mieheni työautollaan ja mä kuskasin usein äitiäni. Hänellä ei ole siis korttia.

monet työpaikat tarvitsevat myös autoa, tai ainakin on eduksi jos paikka on keskellä ei mitään.

olen siis sitä mieltä että kortti helpottaa elämää mutta ei vanhempien ole velvollisuus sitä hankkia. Kaikilla ei ole edes varaa moiseen. Mutta olisi Se ihan suotavaa avustaa nuorta :)

• Tykkää
Reactions: Oisku
Kyllä se kummallisesti antaa vapautta esim. lomaillessakin lähteä paikkoihin minne ei julkisilla pääse (vaikka auto vuokraamalla) vaikkei sitä kotioloissa tarvitsisikaan. Rajoittaa aika paljon matkustelua kotimaassakin jos ei korttia ole.
No voihan vitsit sentään. Sitten vissiin todetaan, että "voihan kökkö, nyt on elämä lopullisesti rajoittunutta kun eivät äiti ja isä kustantaneet ajokorttia aikoinaan, mitään ei voi enää asian hyväksi tehdä." Ja ikimaailmassa ei pääse sinne jonnekin Kainuun metsiköihin matkailemaan.

Vai?

Ei ole mitenkään pakko kustantaa eikä kaikilla ole mahdollisuuttakaan. Meillä on kaikille lapsille vauvana perustettu rahastot, jotka erääntyi 18v- päivänä ja jotka oli tarkoitettu ajokorttiin ja asunnon laittamiseen. Mummot ja kummit sai halutessaan kartuttaa säästöjä. Kyllä mun/ meidän elämä helpottui kun lapset yksi kerrallaan sai ajokortin ja harrastuksiin kuskaaminen loppui, tosin kyllä autokin katosi pihasta

naama
En ole samaa mieltä. Vanhemmat voi kustantaa ajokortin, tai olla kustantamatta. Meillä poika säästi rahat, ja kustansi itse korttinsa, tytär taas maksoi osan itse ja me vanhemmat osan. Vanhempien kuuluu kustantaa lastensa ruoka, vaatteet ja terveyteen sekä hygieniaan liittyvät asiat, ja mielestäni myös opiskelu alaikäisellä, mutta kaikki muu on kyllä ihan vapaaehtoista.Kukin tyylillään.

• Tykkää
Reactions: LIEN
En ole samaa mieltä. Vanhemmat voi kustantaa ajokortin, tai olla kustantamatta. Meillä poika säästi rahat, ja kustansi itse korttinsa, tytär taas maksoi osan itse ja me vanhemmat osan. Vanhempien kuuluu kustantaa lastensa ruoka, vaatteet ja terveyteen sekä hygieniaan liittyvät asiat, ja mielestäni myös opiskelu alaikäisellä, mutta kaikki muu on kyllä ihan vapaaehtoista.Kukin tyylillään.
PEESI

pha
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29547238:
No voihan vitsit sentään. Sitten vissiin todetaan, että "voihan kökkö, nyt on elämä lopullisesti rajoittunutta kun eivät äiti ja isä kustantaneet ajokorttia aikoinaan, mitään ei voi enää asian hyväksi tehdä." Ja ikimaailmassa ei pääse sinne jonnekin Kainuun metsiköihin matkailemaan.

Vai?
Silloin on esimerkiksi helsinkiläisnuoren pakko viettää kaikki kesät vain Suomenlinnassa ja Flow-festareilla, jos omatoimisuus ei riitä kortin hankintaan:D On sitä pahempiakin kohtaloita ihmisellä.

"ville"
Keksi vielä lisää huonoja syitä sille, miksi kaikilla pitäisi olla kortti. Minulla on useita paljon matkailevia kortittomia tuttavia eikä ole lainkaan ole rajoittanut. Kerropa muuten sellainen paikka, mihin ei esmes taksilla pääse.

Tässä onkin pointtini, kortittomuus voi rajata elinpiiriä eikä vähiten asumisen suhteen. Myös työpaikat, harrastukset ja kaikki liikkuminen rajoittuu julkisten kulkuneuvojen tai muiden ihmisten mukaan. Ajokortin antaminen lapselle on lapsen itsenäisyyden tukemista ja antaa lisää mahdollisuuksia elämään. Sitä voi käyttää tai olla käyttämättä, lapsella on vapaus valita.
Tiedän montakin "kortitonta" ihmistä ja muutaman sellaisen jolla on joskus hankittu ajokortti, mutta ei haluja ajaa tai omistaa autoa. Kenenkään elämää ei ole kortittomuus mitenkään rajannut. Tai ei ainakaan sulkenut mitään merkittävää pois.
Ovat opiskelleet ympäri maailmaa, olleet töissä ympäri maailmaa... asuvat siellä minne ovat halunneet muuttaa... Ok, Euroopan kiertävää automatkaa eivät ole tehneet, mutta sen voi tehdä myös vaikka junalla jos haluaa....
Osalla syynä se, etteivät halua ajaa autolla. Osalla ekologinen ajattelutapa elämänkatsomus.

pha
[QUOTE="ville";29547271]Keksi vielä lisää huonoja syitä sille, miksi kaikilla pitäisi olla kortti. Minulla on useita paljon matkailevia kortittomia tuttavia eikä ole lainkaan ole rajoittanut. Kerropa muuten sellainen paikka, mihin ei esmes taksilla pääse.[/QUOTE]

Tuohon on pakko sanoa, että vaikka asun pk-seudulla, niin en esimerkiksi retkeillyt Nuuksiossa ennen kuin ajoin kortin. Eli kyllä se kortti vapautta tuo muuallakin kuin haja-asutusalueella, mutta ilmankin toki pärjää.

Tuohon on pakko sanoa, että vaikka asun pk-seudulla, niin en esimerkiksi retkeillyt Nuuksiossa ennen kuin ajoin kortin. Eli kyllä se kortti vapautta tuo muuallakin kuin haja-asutusalueella, mutta ilmankin toki pärjää.
Noh... mun ystävä kortittomana ja autottomana retkeilee Nuuksiossa perheineen (ja pienine lapsineen) ilman ajokorttia ja autoa. Käyvät myös uimassa rannalla kesällä ihan vain bussilla ja pyöräillen.
Sitä en kiellä, etteikö auto ja ajokortti olisi mulle aivan ehdoton edellytys... Jo ihan kaupassakäyntiä varten. Muusta elämästä nyt puhumattakaan. Mutta meitä on niin moneen junaan. Se mikä on toiselle välttämätöntä on toiselle yhdentekevää.

"Huh"
[QUOTE="ville";29547155]Täällä päin sitä vain yksinkertaisesti ei tarvitse. Jos se teillä siellä hevonjunttilassa on tarpeellinen, ei se tarkoita, että olisi kaikkialla.[/QUOTE]

Miten nää vanhemmat luulee tietävänsä lapsiensa haluavan asua alueilla, joilla korttia ei tarvitse?
Ajokortti voi olla tarpeen myös monissa työtehtävissä.

[QUOTE="Huh";29547311]Miten nää vanhemmat luulee tietävänsä lapsiensa haluavan asua alueilla, joilla korttia ei tarvitse?
Ajokortti voi olla tarpeen myös monissa työtehtävissä.[/QUOTE]

Ajokortin voi ajaa myös vasta sitten, kun ja jos tuntee sitä tarvitsevansa. Ei se ole mikään pakko-juttu kun täyttää 18 vuotta.

"ville"
[QUOTE="Huh";29547311]Miten nää vanhemmat luulee tietävänsä lapsiensa haluavan asua alueilla, joilla korttia ei tarvitse?

Aika harva lähtee pääkaupunkiseudulta hyvien liikenneyhteyksien ja palveluiden parista korpeen, missä ei ole mitään. Kortittomat yleensä valitsevat työtehtävänsä niin ettei kortti ole tarpeen.

Vähän ootee mutta...

Armeijassa voipi korotella luokkia:
B-luokan kortin voi korottaa C:ksi ja jos on jo siviilistä C-kortti niin voi lähteä ajamaan E-korttia. E tosin vaatiikin sitten jo 40 lähtöä ja yli 2000 km taisi olla yli 8 t ajoneuvolla (ajoneuvon painosta en ole varma). Eli pohjat pitää olla, muuten voi asian unohtaa. MP-lähetiksi haluavilla pitää olla jo siviilissä A-kortti. Lisäksi suurin osa vaunuista jne vaatii erilliset lisenssit. Kaikki tarpeellinen kuitenkin ajatetaan paikan päällä. Eli jos tavoitteena on myöhemmin työelämässä kuljetuspuolen hommat niin kannattaa ajella intissäkin.

Yhteistyössä