Vanhempien KUULUU kustantaa ajokortti.

Olen sitä mieltä, että auton ajotaito on kansalaisen perustaito siinä kuin pyöräily tai uiminenkin. Tiedän että jotkut lapset eivät halua oppia, ja että jotkut vanhemmat eivät opeta näistä mitään, mutta he tekevätkin karmean karhunpalveluksen lapsilleen. Ajotaito ja -lupa helpottavat ja laajentavat elinpiiriä ja mahdollisuuksia, ja voivat olla joissain (äärimmäisissä) tilanteissa jopa elintärkeitä. Olen sitä mieltä, että ajokortin ja ajotaidon hankinta kuuluvat hyvään kasvatukseen, ja ovat vanhempien kustannettava.

Mitäs mieltä sinä olet?

"vieraana"
Mielestäni ajokortti ei ole niitä asioita, jotka olisi pakko kustantaa. Kaikilla ei välttämättä ole edes varaa moiseen. Lisäksi on hyvä arvioida, että onko tarvetta. Jos asuu pääkaupunkiseudulla lähiössä, ei ajokorttia välttämättä tarvitse. Jos asuu taajaman ulkopuolella, voi ajokortille olla perusteet. :)

Minusta jokainen perhe itse päättää sen missä asiassa haluaa lastaan avustaa. Mikä on lapselle tärkeintä. Esikoiseni ei halunnut autokouluun mutta halusi asunnon ja sai sen, sekä sinne ne huonekalut ja kodinkoneet joita ei ollut vielä etukäteen hankittu.
Kakkonen taas saa sen autokortin ja mopon.
Itselläni ei ole korttia kun en sillä ole ikinä mitään tehnyt. En minä aja autoa vaikka siitä maksettaisi, sitä varten on kuskit.

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
pilipali
Alkuperäinen kirjoittaja yhden äiti;29547047:
Olen samaa mieltä lapsille pitää pystyä kustantamaan ajokortti.
Itse ainakin pystyn, mutta on ihan eri asia haluanko.

Tai no pystyisin ainakin näillä hinnoilla. Eriasia sitten mitä se kortti todellisuudessa maksaa sitten kun lapseni 18 täyttää.

HippuTAR
No ei KUULU. -vanhemmat voi niin tehdä jos haluaa ja se on ihan ok. Tai voivat olla tekemättä ja sekin on ihan ok.
Mun vanhin lapsi ei aio korttia ajaa. Likan keskittymiskyky ja reaktio nopeus huomioonottaen erittäin hyvä asia. Pyöräillessäkin toi on vaarallinen...
Toiseksi vanhin ei korttia tuu saamaan vaikka haluais.
seuraavat lapset on 5 ja 2 vuotiaat, jos ajokortin aikanaan hommaavat niin autan minkä pystyn. Mutta en koe että se olisi mitenkään mun velvollisuus.

yes
Minusta jokainen perhe itse päättää sen missä asiassa haluaa lastaan avustaa. Mikä on lapselle tärkeintä. Esikoiseni ei halunnut autokouluun mutta halusi asunnon ja sai sen, sekä sinne ne huonekalut ja kodinkoneet joita ei ollut vielä etukäteen hankittu.
Kakkonen taas saa sen autokortin ja mopon.
Itselläni ei ole korttia kun en sillä ole ikinä mitään tehnyt. En minä aja autoa vaikka siitä maksettaisi, sitä varten on kuskit.
Hienoa että sinulla on varaa ostaa lapselle oma asunto.

"joo"
No ei KUULU. -vanhemmat voi niin tehdä jos haluaa ja se on ihan ok. Tai voivat olla tekemättä ja sekin on ihan ok.
Mun vanhin lapsi ei aio korttia ajaa. Likan keskittymiskyky ja reaktio nopeus huomioonottaen erittäin hyvä asia. Pyöräillessäkin toi on vaarallinen...
Toiseksi vanhin ei korttia tuu saamaan vaikka haluais.
seuraavat lapset on 5 ja 2 vuotiaat, jos ajokortin aikanaan hommaavat niin autan minkä pystyn. Mutta en koe että se olisi mitenkään mun velvollisuus.
No sä oletkin köyhä et pystyisi niitä maksamaan.

[QUOTE="vieraana";29547054]Mielestäni ajokortti ei ole niitä asioita, jotka olisi pakko kustantaa. Kaikilla ei välttämättä ole edes varaa moiseen. Lisäksi on hyvä arvioida, että onko tarvetta. Jos asuu pääkaupunkiseudulla lähiössä, ei ajokorttia välttämättä tarvitse. Jos asuu taajaman ulkopuolella, voi ajokortille olla perusteet. :)[/QUOTE]

Tässä onkin pointtini, kortittomuus voi rajata elinpiiriä eikä vähiten asumisen suhteen. Myös työpaikat, harrastukset ja kaikki liikkuminen rajoittuu julkisten kulkuneuvojen tai muiden ihmisten mukaan. Ajokortin antaminen lapselle on lapsen itsenäisyyden tukemista ja antaa lisää mahdollisuuksia elämään. Sitä voi käyttää tai olla käyttämättä, lapsella on vapaus valita.

"humppa"
Tässä onkin pointtini, kortittomuus voi rajata elinpiiriä eikä vähiten asumisen suhteen. Myös työpaikat, harrastukset ja kaikki liikkuminen rajoittuu julkisten kulkuneuvojen tai muiden ihmisten mukaan. Ajokortin antaminen lapselle on lapsen itsenäisyyden tukemista ja antaa lisää mahdollisuuksia elämään. Sitä voi käyttää tai olla käyttämättä, lapsella on vapaus valita.
Nuori yleensä tietää jo täysi-ikäisyyden kynnyksellä, haluaako hän ajaa ajokorttia vai ei. Ei ole mitään järkeä "antaa" korttia lapselle (lue:kustantaa), jollei hän sitä halua tai uskalla tai näe tarpeelliseksi.

Mä en ole sitä mieltä että vanhempien KUULUU kustantaa ajokortti lapsilleen. Kaikilla ei ole edes varaa tosiaan.
Jos asiasta yhdessä sovitaan ja lapsi haluaa kortin sekä vanhemmilla on oikeasti varaa siihen niin asia ok.
Itse sain ylioppilaslahjaksi ajokortin kylläkin =)
Joka tapauksessa mun mielestä ajotaidon hankkiminen vanhempien toimesta ei automaattisesti ole osa hyvää kasvatusta, muut asiat on tärkeämpiä. Tuli vähän erikoinen fiilis tosta aloituksesta, sori vaan :headwall:

Viimeksi muokattu:
pha
Ajokortin ajaminen vain tavan vuoksi on rahan tuhlausta. Moni antaa kortin saatuaan taitojensa rapistua ja sitten omien lasten synnyttyä itketään, kuinka pelottavaa on lähteä liikenteeseen. Kohta ollaankin taas miehen kuskausten varassa, ku ei uskalleta ratin taakse enää ollekaan.

Se, kuka ajokortin kustantaa, on toisarvoista. Tärkeämpää olisi opettaa lapsensa ajattelemaan omilla aivoillaan, onko kortille tarvetta, vai kannattaako raha laitaa johonkin muuhun. Kortin ehtii ajaa myös vanhemmalla iällä, jos parikymppisenä sille ei ole tarvetta. Ei ole pakko kiirehtiä.

[QUOTE="humppa";29547096]Nuori yleensä tietää jo täysi-ikäisyyden kynnyksellä, haluaako hän ajaa ajokorttia vai ei. Ei ole mitään järkeä "antaa" korttia lapselle (lue:kustantaa), jollei hän sitä halua tai uskalla tai näe tarpeelliseksi.[/QUOTE]

Ei tietysti ketään voi pakottaa opettelemaan mitään, mutta ainakin vanhemmat ovat yrittäneet parhaansa hyvien perustelujen kera.

pilipali
Mutta voihan se 18 vuotias kustantaa sen itsekin. Näin minä ainakin tein. Aloitin säästämisen joskus 16-17 vuotiaana. Hyvin oli rahat kasassa 18 vuotiaana.

Ja mitä se kortti auttaa, jos nuorella ei kuitenkaan ole varaa autoon?

Itsellä kävi niin, että kun ajoin sen kortin 18 vuotiaana, mutta ei ollut varaa autoon joten en koskaan ajanut autolla ja aloin pelätä koko ajamista. Onneksi nyt olen jo päässyt tuosta pelosta eroon ja nykyisin löytyy se autokin.

Me ollaan alustavasti suunniteltu että lapset itse kesätöillään kustantaisivat ajokorttinsa/autonsa, mutta....siihen on vielä matkaa ja en osaa sanoa toteutuuko tämä meidän vanhempien hyvä "periaatos" vai löysätäänkö suosiolla kukkaronnyörejä.:)

Mun mielestä aloittajan teksti on täyttä paskaa.

Ken guru
Tällä logiikalla lapselle pitäisi kustantaa myös auto. Ajokortin hinta kun on vain murto-osa tuosta. Vakuutuksetkin pitää olla.

• Tykkää
Reactions: jennie14
Professional Griefer
Eikä kuulu. Mutta jos jotkut sen aikoo lapsilleen kustantaa, niin ihan sama mulle.

Toki myös vähän riippuu siitä, asuuko jossain keskellä mettää, jossa auto on välttämätön. Mutta kaupungissa ei tarvi.

Voisin kyllä lainata rahat ajokorttiin, jos lapsi ajattelee ehdottomasti tarvivansa sen kortin.

Yhteistyössä