Olenko huono äiti, kun syötän lapsilleni lähinnä..

vierasfds
En luullut, mutta välillä tätä vaan näkee. Jotkut kuvittelee, että kun lautasella on kinkkukiusausta tai makaroonilaatikkoa niin onhan se terveellistä kun ite tehty, mutta oleellinen puuttuu. Sitten on just näitä eineslapsia joiden ravinto koostuu suurimmaksi osaksi eineksistä. Surullista.
Niinhän tuota näkee. Turhaan kuitenkaan mua kohtaan alat purkautua, meillä kun ei niitä eineksiä edelleenkään harrasteta. Leivinuuni on muuten ihan paras apukeino arkeen; aamulla vaan lihat, kasvikset ja vettä kattilaan tai vaikka herneet, lihat ja vesi ja kattila uuniin ja kun ollaan tultu kotiin niin on ruoka valmiina, siihen vaan lihakastikkeen kaveriksi keittää vaikka perunat.

"Lissu"
Suurinpiirtein tuollaiset ovat olleet isänikin ohjeet mutta kun ei onnistu niin ei onnistu, niin ei ole jaksanut vähään aikaan kokeillakaan.
Ylipäänsä mikään ruokaan liittyvä ei ole mun juttu, leipomusten kanssa vähän sama, vaikka kuinka tekisin ohjeen mukaan, niin ei tahdo onnistua.
No naudanliha on vaikeampi saada mureaksi ja maukkaaksi kuin esim. broileri tai jauheliha, joten jätä väliin jos siltä tuntuu. :) Esim. uunilohi on maailman helpoin vaikka saattaa kuulostaa haastavalta, kala vaan vuokaan + mausteet ja uuniin. Rohkeasti vaan kokeilemaan kaikkea, ne omat bravuurit löytyy kyllä. :)

Ja samalla kun palstailet, voi liedellä kupluta hiljalleen ruoka......... Ei sitä tarvii koko aika käännellä ja väännellä. Uusavutonta!!!
Mutta kävinpäs salilla, lasten kanssa koirapuistossa ja postissa viemässä kummitytön synttärilahjan. Ja kaikki tämä pinaattilettujen voimalla!

"Anne"
Mutta kävinpäs salilla, lasten kanssa koirapuistossa ja postissa viemässä kummitytön synttärilahjan. Ja kaikki tämä pinaattilettujen voimalla!
Jos itse vetelet tota pinaattilettu, valmishampparilinjaa, niin hukkaan menee salilla huhkittu aika. Isompi hyöty elimistöllesi, aivoillesi ja terveydellesi olisi panostaa ruokailuun. Puhumattakaan että pelkällä pinaattiletulla saa sanoa heipat salituloksille.

"Lissu"
Jos huomenna olisi työpäivä, niin tässä vaiheessa sinulla olisi siis aikaa odotella se laatikko/pataruoka/kastike kypsäksi mitä huomenna söisitte. Ihan vaan vinkiksi. :) Ei se niin vaikeaa ole kun opettelet ajattelemaan arkeen uuden rutiinin, eli seuraavan päivän ruuan valmistamisen jossain vaiheessa edellisenä iltana.

äippppä
Alkuperäinen kirjoittaja neuvolalääkäri;29544731:
Äitifriikin susta tekee, se että haukut muiden valintoja ja äitiyittä (ja jopa minun ammattitaitoani) tietämättä tarkempaa esim ap elämäntilanteesta. Minun koulutukseeni sen sijaan kuuluu ymmärtää ihmistä (ja sairauden synttymekanismeja) kokonaisvaltaisemmin. Lapsen hyvinvointiin vaikuttaa paljon laaja-alaisemmat tekijät kuin itse valmistettu arki-illallinen.
Vai oikeen lääkäri... tokkopa edes peruskoulun äidinkielestä läpi päässyt! Minäkin olen hoitaja, ja ymmärrän että tuollainen ravinto ei ole lapselle hyväksi, ei kokonaisvaltaisesti eikä osittaisvaltaisesti, heh heh hee.

Yksi lääkäri
Komppaan tuon aikaisemman neuvolalääkärin käsityksiä tästä ruoka-asiasta, satunnaiset einekset eivät lapsen terveyttä kaada. Se mikä minua ihmetytttää on se, että monet vanhemmat vo:lla paasaavat perheen erinomaisesta ruokavaliosta, käytettään vaan luomua ym. Kuitenkin samaan aikaa ei huolehdita siitä, että lapsi saa riittävästi maitotuotteita (eli 6 dl päivässä- käytännössä se ei tule täyteen jos maito ei ole ruokajuomana ainakin pääsääntöisesti). Myöskään D- vitamiinilisän käyttämisestä ei huolehdita. Ihmetyttää.. nämä ovat oikeasti niitä tärkeitä asioita ruokavaliossa.

"äipppä"
Alkuperäinen kirjoittaja Yksi lääkäri;29545409:
Komppaan tuon aikaisemman neuvolalääkärin käsityksiä tästä ruoka-asiasta, satunnaiset einekset eivät lapsen terveyttä kaada. Se mikä minua ihmetytttää on se, että monet vanhemmat vo:lla paasaavat perheen erinomaisesta ruokavaliosta, käytettään vaan luomua ym. Kuitenkin samaan aikaa ei huolehdita siitä, että lapsi saa riittävästi maitotuotteita (eli 6 dl päivässä- käytännössä se ei tule täyteen jos maito ei ole ruokajuomana ainakin pääsääntöisesti). Myöskään D- vitamiinilisän käyttämisestä ei huolehdita. Ihmetyttää.. nämä ovat oikeasti niitä tärkeitä asioita ruokavaliossa.
Satunnaisen voi tulkita näemmä monella tapaa... 5 krt viikossa ei minusta ole satunnaista.

Nyt ei puhutakkaan masentuneista vanhemmista, luomuhipeistä, juhlapäivänä herkuttelusta jne, vaan terveellisestä, jokapäiväisestä arkiravinnosta.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
"vieras."
Kyllä se todellinen ongelma taitaa olla, että koko perhe on niin tuohon einesmoskaan tottunutta, että normaali terveellinen ruoka ei maistu. Johan aloittaja kertoi, ettei wokki ollut kelvannut joten ei sellaista viitsi kokata. Ja että huomennakin syövät metripizzaa, eli ei edes rajoitu arki-iltoihin.

"Vierailija"
Kyllä einekset on välillä ok ja esim. pinaatti- ja porkkanalettuja meilläkin käytetään säännöllisesti, mutta eihän hampparit ja lihapiirakat ole edes varsinaista ruokaa!?

Ja nuo kinkkukiusaukset, makaronilaatikot jne. tulee tosi vähällä vaivalla ja helppo tehdä reilusti kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksi lääkäri;29545409:
Melkoista että lääkäri ei muka tiedä että nämä asiat kulkevat yleensä käsi kädessä. Ne jotka eivät ehdi syöttämään kuin einestä lapsilleen, eivät yleensä huolehdi kalsiumin ja vitamiinienkaan saannistakaan. Kun taas hieman enemmän ruokavalioon panostavilta ne tulee niin luonnostaan ettei sitä edes huomaa.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Miksi ihmeessä se ruoka täytyy aina olla jotain "10 minuutissa valmista" tai viikonloppuna tehtynä ja pakastettua, tai edellisenä iltana tehtyä, eli sitä ei syödä tuoreena? Täällä on jo ehdotettukin sitä, että kotiin tullessa syödään välipala, ja päivällinen syödään päivän viimeisenä ateriana. Silloin ei ole mitään paniikkia saada ruoka 10 minuutissa valmiiksi, vaan ruokaa voi tehdä rauhassa vaikka koko perheen kanssa yhdessä. Maistuukin paremmin kun on vastatehtyä.

Minusta on ainakin ihanaa istahtaa juomaan kahvia ja syömään voileipä kotiin tultuamme viiden maissa ja jutella lasten kanssa rauhassa kuulumiset. Tässä yksi päivä yritin jonkun menon takia laittaa ruoan heti kun pääsin kotiin, ja siinä tohelluksessa, kun ruoan yritti saada nopeasti valmiiksi, ei ollut tilaa antaa lasten auttaa, eikä ehtinyt kuunnella mitä heillä on asiaa. Muistin taas miksi meillä EI tehdä niin...

neuvolalääkäri
Alkuperäinen kirjoittaja äippppä;29545392:
Vai oikeen lääkäri... tokkopa edes peruskoulun äidinkielestä läpi päässyt! Minäkin olen hoitaja, ja ymmärrän että tuollainen ravinto ei ole lapselle hyväksi, ei kokonaisvaltaisesti eikä osittaisvaltaisesti, heh heh hee.
Olen lastentautien erikoislääkärija lääketieteen tohtori, et revipä siitä. Tosin säästän oikeinkirjoituksen tarkastamisen vähän tärkeemmille areenoille kun kaksplussan palstalle

"..."
Melkoista että lääkäri ei muka tiedä että nämä asiat kulkevat yleensä käsi kädessä. Ne jotka eivät ehdi syöttämään kuin einestä lapsilleen, eivät yleensä huolehdi kalsiumin ja vitamiinienkaan saannistakaan. Kun taas hieman enemmän ruokavalioon panostavilta ne tulee niin luonnostaan ettei sitä edes huomaa.
No tossahan just lukee, että juuri ne ihmiset jotka mielestään huolehtivat ruokavaliosta, luomua ym eivät välttämättä huomioi maitoasioita. Näin sivusta huomio, näin ainakin itse ymmärrän.

"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja neuvolalääkäri;29545511:
Olen lastentautien erikoislääkärija lääketieteen tohtori, et revipä siitä. Tosin säästän oikeinkirjoituksen tarkastamisen vähän tärkeemmille areenoille kun kaksplussan palstalle
Yrittäisit nyt edes.

"äipppä"
Alkuperäinen kirjoittaja neuvolalääkäri;29545511:
No oikeinkirjoituksesta viis, kirjoittaisit edes ymmärrettävästi. Useimpien meistä ei kuitenkaan tarvitse erikseen tarkastaa niinkin tavallisia juttuja, kuin välilyönnit ja pisteet.

Yksi lääkäri
Lukivaikeuksia? Kirjoitin nimenomaan, että nämä samat ihmiset jotka mielestään syöttävät lapsensa erinomaisen terveellisesti EIVÄT huolehdi lapsensa maidonsaannista ja vitamiineista. Tämä tulee siis esiin kouluterveydenhuollossa käytännössä päivittäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksi lääkäri;29545538:
Lukivaikeuksia? Kirjoitin nimenomaan, että nämä samat ihmiset jotka mielestään syöttävät lapsensa erinomaisen terveellisesti EIVÄT huolehdi lapsensa maidonsaannista ja vitamiineista. Tämä tulee siis esiin kouluterveydenhuollossa käytännössä päivittäin.
Ja minä taas kirjoitin (kenellä tässä on niitä lukivaikeuksia?) että on ihmeellistä että lääkäri ei muka tiedä että asiat menevät juuri toisin päin. Eli juuri ne joita ei muutenkaan kiinnosta lasten saaman ravinnon laatu eivät huolehdi mistään muustakaan. Ja tämä tulee siis esiin kouluterveydenhuollossa käytännössä päivittäin. :)

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Ja minä taas kirjoitin (kenellä tässä on niitä lukivaikeuksia?) että on ihmeellistä että lääkäri ei muka tiedä että asiat menevät juuri toisin päin. Eli juuri ne joita ei muutenkaan kiinnosta lasten saaman ravinnon laatu eivät huolehdi mistään muustakaan. Ja tämä tulee siis esiin kouluterveydenhuollossa käytännössä päivittäin. :)
Nojaa. Minä taas olen huomannut, että niillä, jotka vauhkoavat jostain luomuruoasta tms. fanaattisesti, saattaa hyvinkin olla pallo hukassa esim. kasvatusasioissa (voi toki johtua hörhöilystä myös muilla elämänalueilla: "meidän Jami-Jessicaa ei saa komentaa koulussa, koska meillä on vältetty sanaa ei"). Eli en nostaisi ravitsemuksesta "täydellisesti" huolehtivia vanhempia mitenkään jalustalle.

yksi lääkäri
No ei se ihan automaattisesti noinkaan mene. Nykyään on valitettavan paljon perheitä, joissa ei oikeasti edes syödä päivällistä vaan ateriat korvataan voileivillä jos edes silläkään, eineskin olisi parempi vaihtoehto. Näissä perheissä kuitenkin useinkin juodaan maitoa ihan paljonkin ja huolehditaan vitamiinit. Lähinnä yritin sanoa, että monet perheet luulevat syövänsä terveellisemmin kuin syövätkään ja juuri tällaisista perus maito, vitamiini asioista ei huolehdita.

"äipppä"
Fanaatikot nyt noin ylipäätään harvemmin noudattaa suosituksia. Päinvastoin, he kuvittelee tietävänsä asiat itse paremmin, kuin mitkään alan asiantuntijat ja tutkijat. Semmosia rassukoita foliohatut päässä, you know....

Yhteistyössä