Täytekakun tekoon vain tämä ilta aikaa. Tuleeko pohjasta hyvä vai mureneeko leikatessa?

Huomiseksi pitäisi tehdä täytekakku, aikaa tämä ilta ja vähän yötäkin.
Mulla on aina täytekakkupohjat murentuneet vaikka olen tehnyt ne täsmälleen ohjeiden mukaan, ohjeita vaihdellen. Hienon näköisiä on olleet uunista otettaessa mutta osiin sahatessa murentuneet ja niistä palasista ei ole meinannut levyjä saada koottua.

Tänään googletin asiaa ja luin että syy on liian tuoreessa kakkupohjassa eli että aletaan sahata kakkua jo lämpimänä ja tuoreena. Onko näin? Onko mulla mahista saada murenematon kakku vaikka se pohja ei ole 1-2 pv vanhaa kuten suositellaan?

Vai teenkö suosiolla kakkupohjan kääretorttulevyistä, se ois vuorenvarma konsti...:)

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;29521884:
kostutat sen kunnolla, täytät tänään ja koristelet huomenna. hyvin ehtii eikä murene.
Kirjoitin varmaan epäselvästi mutta ne levyt murenee siis siinä tekovaiheessa, sen jälkeen kun olen kumonnut pohjan uunista otettua. Olen sahannut siis 3 osaan sen pohjan mutta murusiksi menee.
Anoppi kun tekee pohjan niin ne levyt on napakoita ja niitä voi heitellä miten päin tahansa, mutta nyt en viitsi häntä häiritä. :)

"vieras."
Itse leikkaan kakkupohjan osiin aina tuoreeltaan hieman lämpimänä, eikä levyt silti murene. Millaisella reseptillä oikein pohjan teet, jos siitä noin murenevaista tulee? En usko, että pohjan seisottaminen kyllä auttaa, pikemminkin päinvastoin. Sehän kuivuu parissa päivässä ja tietty kuivanut pohja murenee leikattaessa.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
ohje
äytekakkupohja joka ei epäonnistu koskaan
Tässä ohjeet täytekakkupohjaan joka ei epäonnistu koskaan. Tämä ei lässähdä ja pohjasta ei tule mureneva edes pakastimessa.

Täytekakkupohja
5 munaa
0,25 kg sokeria
0,175 kg vehnäjauhoja
0,075 kg perunajauhoja
3/4 tl leivinjauhetta

. Vatkaa aluksi pelkästään huoneenöämpöisiä munia.
2. Lisää joukkoon sokeri.
3. Vatkaa kunnes vaahto on kuohkeaa ja paksua.
4. Lisää loput kuivat aineet siivilän läpi ja sekoita vaikkapa puuhaarukalla.
5. Kaada kakkuvuokaan.
6. Paista uunissa 175´C n. 1 h (mie paistan omassa uunissa ensin 10 min. 175'C ja tämän jälkeen lasken lämmön 150'C ja paistan kakun loppuun kypsäksi. Siksi näin koska uunini on aika tehokas).
7. Kumoa vuoka heti paistamisen jälkeen.

(Cake heaven blogi)

J-t harmaana
Mulla ollut sama ongelma, mutta nyt ku oon laittanu jauhojen joukkoon myös perunajauhoja, ei oo murentunut. Irtopohjavuoalla teen, ni on vielä helppoki leikata, kun ei irrota sitä pohjaa, enneku vasta kun kakku on leikattu. On hyvä käsitellä ja pyörittää samalla ku leikkaa....

"vieraana#"
Oliskohan sun taikinassasi turhan paljon jauhoja erityisesti perunajauhoja tai ohrakasta. Just puoli tuntia sitten otin uunista 8 munan kakkupohjan ja parin tunnin päästä meinaan leikata ja täyttää. Huomisaamuna kuorrutan iltapäivän kahveille. Gluteeniton pohja joskus reunasta vähän lohkeilee, mutta tuollainen tavallinen kestää ihan hyvin.... Tai sitten liian vähän vatkattu munavaahto....

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29522009:
Mulla ei ole koskaan murentunu.
Mun ohje on:
Kolme lasia, yhtee tarvittava määrä kananmunia, sokeria ja jauhoja saman verra+1tl leivinjauhoa+ 1tl vanilijasokeria. 175astetta n.40min
Just tuolla ohjeella teen, ja murusiksi menee. :confused: Joku eroavaisuus on jossain tekovaiheessa kun sulla onnistuu ja mulla ei. :)

Vieain
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29522009:
Mulla ei ole koskaan murentunu.
Mun ohje on:
Kolme lasia, yhtee tarvittava määrä kananmunia, sokeria ja jauhoja saman verra+1tl leivinjauhoa+ 1tl vanilijasokeria. 175astetta n.40min
= törkeän makea.

Liikaa jauhoja? Tai sitten vatkaat liikaa jauhojen laiton jälkeen? Tai jäähdytitkö kakun ilman että vuoka oli kakun suojana?
Tuota mä rupesin miettimään, eli kun mulla ei aina ole se vuoka suojaamassa niin kuoresta ja varsinkin sivuista voi olla liian kuiva. Jospa se repisi sitä sisustaa?

Sen mä ainakin teen että kun olen saanut jäähdytettyä huoneenlämmössä niin laitan pakkaseenkin vielä tänään. Jäätä luulisi olevan helppo leikata. :D

v..ie..ras
Jätät leivinjauheen kokonaan pois. Vatkaat sirosokerin ja munat kovaksi vaahdoksi, lisäät jauhot.

Paistat, annat hetken levätä, kumoat ja laitat sitten vaikka jääkaappiin ennen kuin leikkaat. Ja leikkaaminen onnistuu parhaiten puukolla joka on pidempi kuin kakun pinta-ala. Sitä ei sahata kymmentä kertaa edes takaisin vaan reiluilla liikkeillä pyöräytetään halki.

olisiko
Tuota mä rupesin miettimään, eli kun mulla ei aina ole se vuoka suojaamassa niin kuoresta ja varsinkin sivuista voi olla liian kuiva. Jospa se repisi sitä sisustaa?

Sen mä ainakin teen että kun olen saanut jäähdytettyä huoneenlämmössä niin laitan pakkaseenkin vielä tänään. Jäätä luulisi olevan helppo leikata. :D
Kannattaa pitää se vuoka siinä suojana jäähtymisen ajan. Kokeile. :)

Vierain
Jätät leivinjauheen kokonaan pois. Vatkaat sirosokerin ja munat kovaksi vaahdoksi, lisäät jauhot.

Paistat, annat hetken levätä, kumoat ja laitat sitten vaikka jääkaappiin ennen kuin leikkaat. Ja leikkaaminen onnistuu parhaiten puukolla joka on pidempi kuin kakun pinta-ala. Sitä ei sahata kymmentä kertaa edes takaisin vaan reiluilla liikkeillä pyöräytetään halki.
Minkäpituinen on veitsi, joka on pidempi kuin 28 cm halkaisijaltaan olevan kakun pinta-ala?

Yhteistyössä