Oletko feministi?

• Viestiketjun aloittaja "sepi"
  • Ensimmäinen viesti
Pessimisti
Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;29513342:
No varmasti, oletko mies vai nainen?
Jos olet mies niin pukeudupa vaikka päivä naiseksi ja mene rautakauppaan tai ostamaan autoa. Tulee vähän näppituntumaa tähän "tasa-arvoon".
Mies. Mitenkäs laillisessa mielessä sitten miehen ja naisen epätasa-arvo näkyy autokaupoissa? Se että jonkun autokauppiaan erilainen asenne miehien ja naisien välillä on sen autokauppiaan yksilöllinen ongelma, ei valtakunnallinen. Nainen on silti tasa-arvoisessa osassa niin kuin ennenkin vaikka kauppias olisikin kuinka törppö. Nainen voi valittaa ja tuoda huonoa kohtelua esille esimiehille yms. tai jättää ostamatta kokonaan, ei näitä olla estetty. En näe tässä tasa-arvo ongelmaa.

Tälläinen feministisen "tasa-arvon" eteenpäin ajaminen taas alkaa muistuttaa pyrkimykseltä evätä yksilön omaa ajattelua ja arvoja.

• Tykkää
Reactions: Pessimisti
Pessimisti
Mies. Mitenkäs laillisessa mielessä sitten miehen ja naisen epätasa-arvo näkyy autokaupoissa? Se että jonkun autokauppiaan erilainen asenne miehien ja naisien välillä on sen autokauppiaan yksilöllinen ongelma, ei valtakunnallinen. Nainen on silti tasa-arvoisessa osassa niin kuin ennenkin vaikka kauppias olisikin kuinka törppö. Nainen voi valittaa ja tuoda huonoa kohtelua esille esimiehille yms. tai jättää ostamatta kokonaan, ei näitä olla estetty. En näe tässä tasa-arvo ongelmaa.

Tälläinen feministisen "tasa-arvon" eteenpäin ajaminen taas alkaa muistuttaa pyrkimykseltä evätä yksilön omaa ajattelua ja arvoja.
Näin. Valitettavasti jokaisella ihmisellä on oikeus omaan henkilökohtaiseen mielipiteeseen, vaikka se olisikin typerä. Urpomainen kohtelu ei sinänsä ole tasa-arvo asia. Tasa-arvon vuoksi voit kuitenkin tehdä autokauppiaan epäasiallisesta kohtelusta kantelun.

Kuinkahan monta kertaa tälläkin foorumilla on ollut aloitus, jossa on pohdiskeltu mitä miehet täällä tekevät kun eivät kuulu tänne?

• Tykkää
Reactions: Data
vierasa
Feminismi ei ole samanlaista kuin sovinismi. Feminismi on tasa-arvon kannattamista. Niin kauan kuin naisia tavalla tai toisella kohdellaan eriarvoisesti tai pidetään vähemmän arvokkaana tai vähemmän ihmisinä, kuin miehiä, feminismi on tarpeellista.

Valitettavan moni nainen vaan on ennemminkin sovinisti ja vielä ylpeä siitä.
Ja samalla tavalla on asioita, joissa miehiä kohdellaan eriarvoisesti (esimerkiksi asevelvollisuus). Feministinä vastustan myös niitä.

Niin vähän arvelinkin. Ennen kuin omaat elämänkokemusta naisena, niin sinulla ei ole minkäänlaista kokemuspohjaa näihin asioihin (turha takertua autokauppiaaseen).
Yksi toimittaja kokeili, ja pöyristyi millasessa takapajulassa vielä tasa-arvon suhteen elämme.
Kuka naisen valitusta kuuntelee? Nainehan on jäkättäjä tai vaikea ihminen, jos se alkaa huomauttelemaan epäkohdista.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29512487:
Mitä sinusta sitten noilla "tiedoilla" tulisi tehdä? Pitäisikö niiden vaikuttaa yhteiskunnallisiin päätöksiin, lastenkasvatukseen, vai mihin? Vai pitäisikö sinusta niitä vain makustella ja nautiskella niiden olemassaolosta.

Aiemmin mainitsit, että ne auttavat ymmärtämään toista sukupuolta. Kertoisitko jotain konkreettisia esimerkkejä, mitä hyötyä voisit kuvitella niistä "tiedoista" olevan?
Ensinnäkin haluan sanoa kun et ehkäpä ymmärtänyt, etten tosiaankaan ole samaa mieltä mitä nimimerkki Kalle kirjoitti että naisilla on liikaa oikeuksia ja valtaa. Olin vain todella väsynyt ja repesin sille totaalisesti, harvoin etenkään näissä asiayhteyksissä törmää noin sovinistiseen ajattelutapaan. :D

Todellako kysyt mitä ihmiskunta tekee tiedolla? :O

Niitä esimerkkejä on lukemattomia esim. ymmärryksestä miehen ajatus - ja käyttämismalleihin joiden ymmärtäminen on avain onneen<3

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;29515223:
Niin vähän arvelinkin. Ennen kuin omaat elämänkokemusta naisena, niin sinulla ei ole minkäänlaista kokemuspohjaa näihin asioihin (turha takertua autokauppiaaseen).
Yksi toimittaja kokeili, ja pöyristyi millasessa takapajulassa vielä tasa-arvon suhteen elämme.
Kuka naisen valitusta kuuntelee? Nainehan on jäkättäjä tai vaikea ihminen, jos se alkaa huomauttelemaan epäkohdista.
Sama olisi toiminut rautakauppaankin. Pitääkö alkaa tähän "Et voi tietää, kun et oo kokenut" -argumentteihin, kun ei muuta vastaväitettä keksitä. Mistä sinä tiedät etten ole koskaan pukeutunut kaupungilla hameessa? No kerroppa sitten naisena joku yksittäinen omakohtainen kokemus epätasa-arvosta tässä maassa? Niin ehkä se valaisisi asiaa.

Ja erittäin huonoa bisnestä yritys sitten pitää, jos ei osaa kuunnella asiakastaan ja tämän myötä olisi menettämässä asiakkaan, mahdollisesti useamman ja maineen. Tietenkin se miten jäkättää voi tietenkin vaikuttaa asiaan. Ja ainahan voi asioida muuallakin.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Ensinnäkin haluan sanoa kun et ehkäpä ymmärtänyt, etten tosiaankaan ole samaa mieltä mitä nimimerkki Kalle kirjoitti että naisilla on liikaa oikeuksia ja valtaa. Olin vain todella väsynyt ja repesin sille totaalisesti, harvoin etenkään näissä asiayhteyksissä törmää noin sovinistiseen ajattelutapaan. :D

Todellako kysyt mitä ihmiskunta tekee tiedolla? :O

Niitä esimerkkejä on lukemattomia esim. ymmärryksestä miehen ajatus - ja käyttämismalleihin joiden ymmärtäminen on avain onneen<3
Ihan kuin kirjoittaisit jostain eksoottisesta, vaarallisesta eläinlajista, jota pitää tulkita monimutkaisesti tarkkailemalla ja opiskelemalla -mutta kuitenkin puhut toisesta ihmisestä. Mitä sä nyt KONKREETTISESTI tarkoitat?

En saa kiinni tuosta ajatuksestasi, koska kaikki tuntemani miehet ovat ihan ihmisiä, joiden kanssa kommunikointi, oleminen ja eläminen on ihan normaalia. Toisen voi kohdata ihan ilman tuollaista soopaakin, ihmisenä, läheisenä. Ei minulla ainakaan tule mieleen mitään "outoa ajatus- tai käyttäytymismallia", jonka olisin miehillä huomannut ja jota minun täytyisi opetella ymmärtämään, jotta voisin olla heidän kanssaan tekemisissä. Sinulle kun ehkä tulee, niin mahdollisesti voisit kertoa niistä...?

Ja ristiriitatilanteissa ei ole auttanut "miehet ovat marsista ja naiset venuksesta" -diipadaapa, vaan ihan normaali keskustelu. Ja hyvänen aika - jos ei ymmärrä, mitä toinen tarkoittaa, niin sitähän voi KYSYÄ häneltä.

vierasa
Puolustusvoimissa pyörähtäminen on ihan hyvä asia. Siinä kerkee miettimään asioita aika paljon. Saattaa sekin aueta mitä elämältä haluaa.
Varmasti monelle onkin oikein hyvä asia. Mutta toisille se ei syystä tai toisesta sovi ja mielestäni ketään ei sinne pitäisi pakottaa, jos puolustus mitenkään voidaan hoitaa vapaaehtoisvoimin. Asioita voi miettiä ja keksiä mitä elämältä haluaa muuallakin kuin armeijassa.

Puolustusvoimissa pyörähtäminen on ihan hyvä asia. Siinä kerkee miettimään asioita aika paljon. Saattaa sekin aueta mitä elämältä haluaa.
Mutta niin voi monessa muussakin paikassa ;)

Armeijasta sen verran, että kun joku epäili, ettei aihe kiinnostaisi feministejä, niin kyllä se on noteerattu feministisessä keskustelussa ja myös kaikki minun tuntemani feministit pitävät miestenpakollista asevelvollisuutta tasa-arvo-ongelmana. Itsekin soisin armeijan olevan mieluiten kaikille vapaaehtoinen.

Sama olisi toiminut rautakauppaankin. Pitääkö alkaa tähän "Et voi tietää, kun et oo kokenut" -argumentteihin, kun ei muuta vastaväitettä keksitä. Mistä sinä tiedät etten ole koskaan pukeutunut kaupungilla hameessa? No kerroppa sitten naisena joku yksittäinen omakohtainen kokemus epätasa-arvosta tässä maassa? Niin ehkä se valaisisi asiaa.

Ja erittäin huonoa bisnestä yritys sitten pitää, jos ei osaa kuunnella asiakastaan ja tämän myötä olisi menettämässä asiakkaan, mahdollisesti useamman ja maineen. Tietenkin se miten jäkättää voi tietenkin vaikuttaa asiaan. Ja ainahan voi asioida muuallakin.
Lähinnä tarkotin ihan arkista vähättelyä. Kohtelu on aikuisten oikeasti erilaista jos olet esim pitkä valkoinen mies, kuin lyhyt musta nainen. Minä en ole musta, mutta yritän tässä selittää että niin kauan kuin on valkonen mies, palvelu pelaa ja kohdellaan ihmisenä.
Et ymmärrä joten ole ymmärtämättä.

Mitä armeijaan tulee, niin sen kortin vetäminen näissä keskusteluissa on aina yhtä huvittavaa. Aivan kuin valitettais kymmenen jenkkipatjan alla olevasta herneestä. Vaikeaa on.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29515597:
Ihan kuin kirjoittaisit jostain eksoottisesta, vaarallisesta eläinlajista, jota pitää tulkita monimutkaisesti tarkkailemalla ja opiskelemalla -mutta kuitenkin puhut toisesta ihmisestä. Mitä sä nyt KONKREETTISESTI tarkoitat?

En saa kiinni tuosta ajatuksestasi, koska kaikki tuntemani miehet ovat ihan ihmisiä, joiden kanssa kommunikointi, oleminen ja eläminen on ihan normaalia. Toisen voi kohdata ihan ilman tuollaista soopaakin, ihmisenä, läheisenä. Ei minulla ainakaan tule mieleen mitään "outoa ajatus- tai käyttäytymismallia", jonka olisin miehillä huomannut ja jota minun täytyisi opetella ymmärtämään, jotta voisin olla heidän kanssaan tekemisissä. Sinulle kun ehkä tulee, niin mahdollisesti voisit kertoa niistä...?

Ja ristiriitatilanteissa ei ole auttanut "miehet ovat marsista ja naiset venuksesta" -diipadaapa, vaan ihan normaali keskustelu. Ja hyvänen aika - jos ei ymmärrä, mitä toinen tarkoittaa, niin sitähän voi KYSYÄ häneltä.
Mulla on sellainen kutina että kun kerron esimerkkejä nyt niin pian lyttäät ne "nuohan on ihan turhanpäiväisiä pikkujuttuja" mutta anyway. Mikä lopulta elämässäkään ei ole mitätöntä verrattuna afrikan nälänhätään ja todellisiin ongelmiin? Kaikki on suhteellista.

Tyttökavereiden kanssa jaetaan kaikki aika eri lailla mitä miehen. Kun raskaan päivän jälkeen kerron päivän tapahtumat ja jonkun ongelman/hankalan tilanteen, tytöt reagoi siihen täydellisesti tunnelatauksella tyyliin "E mä niin tiedän ton, totta kai sulla on tossa tilanteessa tosi inhottava olo jne jne" Se myötäeläminen ja tunteella "mukana olo" on eri luokkaa ja SE on mitä ihaninta. He purkautuu samalla lailla muille koska haluavat vastakaikua ja ymmärrystä omille tunteillaan, eivät asioille, niillä ei väliä. Stressi lähtee 85 prosenttisesti jo sillä, että paras kaveri komppaa vieressä ja kuuntelee.

Miehelle kertoessa hän yrittää etsiä ratkaisua "ongelmaan" ja hän stressaantuu jos vuodatan kaiken niskaan ilman että ilmaisen mikä on se fiksattava ongelma jonka hän voi keksiä. Kerrankin mies sanoi pitkän kuuntelun jälkeen että "joo-o... No hänellä on oikeus sanoa noin" :D

Ja elä käsitä väärin, mun mies on äärettömän empaattinen, avoin ja vuorovaikutustaitoinen jolta saan tukea ja kaikkea mitä voisin ikinä pyytää.

"vieras."
Mulla on sellainen kutina että kun kerron esimerkkejä nyt niin pian lyttäät ne "nuohan on ihan turhanpäiväisiä pikkujuttuja" mutta anyway. Mikä lopulta elämässäkään ei ole mitätöntä verrattuna afrikan nälänhätään ja todellisiin ongelmiin? Kaikki on suhteellista.

Tyttökavereiden kanssa jaetaan kaikki aika eri lailla mitä miehen. Kun raskaan päivän jälkeen kerron päivän tapahtumat ja jonkun ongelman/hankalan tilanteen, tytöt reagoi siihen täydellisesti tunnelatauksella tyyliin "E mä niin tiedän ton, totta kai sulla on tossa tilanteessa tosi inhottava olo jne jne" Se myötäeläminen ja tunteella "mukana olo" on eri luokkaa ja SE on mitä ihaninta. He purkautuu samalla lailla muille koska haluavat vastakaikua ja ymmärrystä omille tunteillaan, eivät asioille, niillä ei väliä. Stressi lähtee 85 prosenttisesti jo sillä, että paras kaveri komppaa vieressä ja kuuntelee.

Miehelle kertoessa hän yrittää etsiä ratkaisua "ongelmaan" ja hän stressaantuu jos vuodatan kaiken niskaan ilman että ilmaisen mikä on se fiksattava ongelma jonka hän voi keksiä. Kerrankin mies sanoi pitkän kuuntelun jälkeen että "joo-o... No hänellä on oikeus sanoa noin" :D

Ja elä käsitä väärin, mun mies on äärettömän empaattinen, avoin ja vuorovaikutustaitoinen jolta saan tukea ja kaikkea mitä voisin ikinä pyytää.
Eikö tuo viimeinen lauseesi kumoa kaiken edellä kirjoittamasi?

Tottakai eri ihmisillä on erilaisia tapoja kuunnella ja yrittää auttaa - mutta on niitä tapoja muitakin kuin tuo myötäeläjä ja ratkaisujen etsijä. Esim. ns. keittiöterapeutti - joka kuuntelee, kyselee jne, mutta ei lähde mukaan vellomaan eikä toisaalta esitä omia ratkaisuja. Mutta itse olen kyllä näitä kaikkia huomannut sekä naisilla että miehillä, ja usein sama ihminen toimii eri tilanteessa eri tavoin.

Ja myös huoliaan vuodattavat ihmiset ovat eri tilanteessa erilaisia - joskus kaipaa kuuntelijaa, joskus vertaistukea, joskus ratkaisuehdotuksia, joskus jotain muuta. Ovathan huolet ja stressit ja vitutuksen aiheetkin aina erilaisia. Ja usein eri ihmisiltä myös haluaa erilaista tukemista.

Mutta mikä tuossa sinun esimerkissäsi nyt sitten on ongelma - kenen pitäisi muuttaa käyttäytymistään? Siis sinun mielestäsi.

Viimeksi muokattu:
"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;29515633:
Esimerkiksi raiskaus tai huorittelu. Molemmista on kokemusta menneisyydessä.
Mutta lähinnä tarkotin ihan arkista vähättelyä. Kohtelu on aikuisten oikeasti erilaista jos olet esim pitkä valkoinen mies, kuin lyhyt musta nainen. Minä en ole musta, mutta yritän tässä selittää että niin kauan kuin on valkonen mies, palvelu pelaa ja kohdellaan ihmisenä.
Et ymmärrä joten ole ymmärtämättä.
Tämä on ihan totta, mutta tässä ei enää ole kyse pelkästään sukupuolten välisestä epätasa-arvosta vaan myös rotujen välisestä epätasa-arvosta.

Mörköäiti pyysi esimerkkejä naisten ja miesten erilaisuuksista joten sai mitä halusi :)
En suinkaan väitä, että kokemuksesi ja havaintosi tuossa esimerkissä olisivat valheellisia, mutta muista että ne kertovat vain sinun lähipiiristäsi. Oman puolison ja omien kavereiden perusteella ei kannata yleistää koko ihmiskuntaan. Esimerkiksi oma kokemukseni niin miehistä kuin naisista on ihan erilainen.

Yhteistyössä