Bakteerivaginoosi, te joilla on ollut... itsehoidosta/ apua!

• Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
kysymys
Epäilen että minulla on lievä bakteerivaginoosi. Välillä valkovuoto tuoksahtaa tympeälle, kalamaiselle, vaikka pesusta olisi vain pari tuntia. Kutinaa esiintyy harvoin, se menee usein siis ohi ja palaa taas esim. yhdynnän jälkeen. Välillä olen oireeton. Vaivasta olen valittanut moneen otteeseen lääkärillekkin, mutta tk:ssa siis käsketään vaan ostaa apteekista itse hiivalääkkeet/ maitohappobakteereita. Papa ym kokeet oli kunnossa.

Sain juuri keskenmenonkin, ja nyt yritetään uutta raskautta. Luin että tämä voi aiheuttaa myös keskenmenoja, joten pelottaa. Mitä käsikauppalääkkeitä olette käyttäneet vaivan hoitoon, ja voisiko esim. jotain maitohappobakteeria käyttää jatkuvasti (myös raskauden aikana) ennaltaehkäisyyn?

Minulla ilmeisesti tosi helposti järkkyy alapään bakteeritasapaino, koska oireet ilmestyy helposti esim. yhdynnän jälkeen, ja mm. en voi käyttää ollenkaan tekokuituisia alushousujakaan kun heti alapää ärtyy :(

Vierras
Bakteerivaginoosi ja muut tulehdusreaktiot näkyy kyllä papassa joten ehkei sitä kuitenkaan.. Voithan neuvotella lääkärin kanssa jos kuitenki määräis sulle ne lääkkeet kokeeksi kun sen hoitoon tarvitaan antibiootti mitä ei käsikaupasta saa.

"V ieras"
Raskauskeiju.fi-sivuilta voi tilata kotitestejä tuota bakteerivaginoosia varten. Puikot on nimeltään ecocare ja ne myydään 15kpl:n pakkauksissa.
Löytyy Raskaudenaikainen hoito-otsakkeen alta.

ehkä ehkä ei, joku kuitenkin
Bakteerivaginoosi ja muut tulehdusreaktiot näkyy kyllä papassa joten ehkei sitä kuitenkaan.. Voithan neuvotella lääkärin kanssa jos kuitenki määräis sulle ne lääkkeet kokeeksi kun sen hoitoon tarvitaan antibiootti mitä ei käsikaupasta saa.
Bakteerivagioosi voi kyllä parantua ihan itsellään, ja tämä on ollut kausittaista jo vuosia. En tiedä katsottiinko sitä papassa, mutta papa otettiin kesällä kun oli oireeton kausi.

"aapee"
[QUOTE="V ieras";29509876]Raskauskeiju.fi-sivuilta voi tilata kotitestejä tuota bakteerivaginoosia varten. Puikot on nimeltään ecocare ja ne myydään 15kpl:n pakkauksissa.
Löytyy Raskaudenaikainen hoito-otsakkeen alta.[/QUOTE]

Kiitos! en oo moisista kuullutkaan. Harmi vaan näyttävät olevan just loppu :/ saiskohan noita apteekista?

"heidi"
Mulla ihan samaa vaivaa. Lääkärissä olen valitellut, antibiootit saanut, ei auta.Kuukautiset, yhdyntä, antibioottikuurit tms, saavat joka kerta tasapainon häiriintymään.. Mutta voin suositella yhtä lääkettä mikä on paljon kivempi käyttää kun Lactal Balans ja muut mitkä inhottavasti valuu nukutun yön jälkeen pikkareihin yms.. Lääkkeen nimi on GynoLact, ei tahraa, on sellainen kova kapseli ja se on toiminut minulla kaikkein parhaiten. Ikävä vaiva mistä ei tunnu pääsevän irti, tai jos pääsee, niin kohta se taas tulee. Mullekin on sanottu, että syö maitohappoja ja muuta vastaavaa, vaan ei oikein ole poistanut vaivaa sekään.

"heidi"
[QUOTE="aapee";29509907]Kiitos! en oo moisista kuullutkaan. Harmi vaan näyttävät olevan just loppu :/ saiskohan noita apteekista?[/QUOTE]

Apteekissakin myydään noita testejä, ei samanmerkkisiä, mutta kumminkin.

lääk.kand
Bakteerivaginoosi ei välttämättä näy papassa. Käy terveyskeskuksessa, ne ottaa näytteen ja saat sitten antibiootti/hiivalääkekuurin, jos sellaiselle todetaan tarvetta. Kyllä ainakin niissä terkkareissa, missä oon ite ollu töissä, bakteerivaginoosin/hiivan oireilla pääsee labraan päivystykselliseti, eikä tarvi ees lääkärissä käydä, kun lääkäri katsoo vastauksen ja tekee e-reseptin tarvittaessa.

aappee
Sukupuolitaudit on katsottu! Ei pitäis olla mitään, lääkärin mielestä olen terve. Täytyy katsoa jos löytäisin apteekista noita testejä. Ja noita kapseleita. Ja ehkä sit taas koittaa soittaa sinne tk:hon ja vaikka itkeä.... Mulla on ihan sama että joku (normaali) tekijä kuten yhdyntä laukaisee oireet. Mieskin on hoidettu hiivalääkkeillä jo kolmeen kertaan.

"V ieras"
Ja hei, apteekista saa myös Vagi-C nimisiä emätinpuikkoja.
Tasapainottaa emättimen luontaista bakteerikantaa. Estää bakteerivaginoosin syntymistä.

Itse olen noita käyttänyt ja apua niistä on =)

"Vaiva"
Hanki flagyl kuuri joka laitetaan emättimeen. Mun mielestä se oli tehokkaampi kuin suun kautta.
Mä sain samaan vaivaan 2 eri antib. Toisen nimeä en muista, ja se otettiin suun kautta ja toinen oli Flagyl emätinpuikko.

Tuo uusi minulla varmaan 5 krt/ 2 vuotta, ja käytin pitkään erilaisia apteekin bakteerikannan tasapainottajia jotka laitetaan emättimeen. Sen jälkeen ei ole ollut samaa vaivaa n. 4 vuoteen.

"hippi"
Täällä samaa vaivaa. Ei ole sukupuolitauteja, eikä tämä ole koskaan näkynyt papassa. Olen kärsinyt tästä vaivasta siis ainakin 10 vuotta jo. Kutinoita ei ole, mutta siis valkovuoto on melko vetistä ja pahantuoksuista. Hiivaa ei ole, eikä virtsankarkailua, tms (mitä sitäkin on syyksi ehdoteltu).

Mulla auttaa apteekin femiflor-maitohappokapselit. Sellasen kun ottaa aamuin, illoin niin vaiva pysyy kurissa. Mutta heti jos lopettaa, vaiva palaa parin päivän sisällä. Inhottavaa, mutta näillä mennään.

"aapee"
Gynolactit hain nyt, katotaan ensin niillä :/ noita testejä ei meidän pienessä apteekissa ollut, eli täytyy niitä vielä etsiä jostain. Ja tuon vagi-c kuurin vois ottaa sit tän ekan kuurin perään....

"..."
Mulla ei auta kuin antibiootti kuuri. Noilla reseptivapailla saan hetkellisen helpotuksen ja heti kun lopetan niiden käytön, niin vaiva alkaa taas.

Yhdessä vaiheessa mulla oli jatkuvasti vaivaa, mutta nyt ollut jo noin pari vuotta oireeton.

samassa veneessä
Antibiootit auttaa vaan väliaikaisesti ja aiheuttaa tulehduskierteen. Hiivan kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, vaan ph-tasapainon muutoksesta kyse. Kaikki, millä emättimen happamuutta saa lisättyä, auttaa. Vagi-c tulee pitkässä käytössä kalliiksi, mutta saman asian ajaa etikka tai sitruunamehu. Sopivasti laimennettuna etikkaa limakalvoille, vaikka sormella tai baby budseilla, niin johan paranee. Alkuun voi tehdä useamman kerran päivässä jos tarve ja sen jälkeen aina kun huomaa että se on taas tulossa. Simple as that!

"lolo"
[QUOTE="aapee";29510757]Gynolactit hain nyt, katotaan ensin niillä :/ noita testejä ei meidän pienessä apteekissa ollut, eli täytyy niitä vielä etsiä jostain. Ja tuon vagi-c kuurin vois ottaa sit tän ekan kuurin perään....[/QUOTE]

Pyydä apteekkia tilaamaan.

LKdfjkds
Tarvitset lääkäriltä reseptin jos sinulla on bakteerivaginoosi. Todella inhottava vaiva ja aiheuttaa epämukavuutta kun miettii haistaako muutkin ympärillä tulehduksen alapäässä. Täytyy myöntää - kerran olen ollut toisen läheisyydessä ja silloin vaivan huomaa ulkopuolinenkin.

Jos bakteeritasapaino kovin herkästi horjuu, niin kotihoitona vältellä viljoja ja hiivaa, eli nyt kaikki leivät veks samoin pastat ja muut. Osta neitsytkookosöljyä, sitä 1 rkl vaikka kahvin kera. Jos alapää on niin herkkä että moni asia aiheuttaa heti bakteeritasapainon menettämistä niin silloin pitää tarkistaa ruokavalio.

"aapee"
Apteekista saa erityisesti maitohappobakteeri valmistetta, joka suun kautta otettuna kulkeutuu alapäähän ja hoitaa erityisesti siellä. Todella hyvä.
Olisko tuotemerkkiä antaa? :) Entäs c-vitamiinit napattuna suun kautta? Käytössä on kyllä nyt jo raskausvitamiinit, niissä kai on c-vitskuakin. Tuota sitruunalla/etikalla huuhtelua vois myös kokeilla.

En edes syö paljon leipää/pastoja tms.

apu
Tämä ei ole vitsi... laita bulgarian jogurttia / luonnon jogurttia ruiskulla emättimeen, auttaa lievän bakteerivaginoosin oireisiin. luin itse tämän jostain ja nyt laitan säännöllisesti, vie aina oireet mennessään :)

ts-65
[QUOTE="aapee";29511352]Olisko tuotemerkkiä antaa? :) Entäs c-vitamiinit napattuna suun kautta? Käytössä on kyllä nyt jo raskausvitamiinit, niissä kai on c-vitskuakin. Tuota sitruunalla/etikalla huuhtelua vois myös kokeilla.

En edes syö paljon leipää/pastoja tms.[/QUOTE]

Femiflor on suun kautta annosteltava kapseli. Maitohappobakteerivalmiste intiimialueiden ja emättimen bakteerikannoille.

"Ellu"
Mä olen laittanut maustamatonta jugurttia niin hiivaan kuin tuohon tympeään hajuunkin. Ainakin minulla haju on lähtenyt täydellisesti, mitä en aluksi meinannut uskoa. Vähän sotkuistahan se on mutta illalla suihkun jälkeen tarvittaessa levitän jugurttia ja vielä sormella sisällekin, pikkuhousunsuoja ja sit aamulla pesu. Auttaa ainakin minua.

En ole mikään hippi-ihminen muuten mutta vierastan noita kaikenmaailman antibioottikuureja ja muita järeitä toimia. Ja olen laittanut maitohappobakteeri-kapselinkin suoraan sisään terveydenhoitajan neuvomana. Ja mitäs vielä, etikkaa mietona liuoksena olen käyttänyt hiivan aikana huuhteluun. Alapää kaipaa happamia olosuhteita ja saippuat ovat emäksisi ja siksi helposti aiheuttavat ongelmia. Ainakin mun mies muinoin pesi alapäänsä saippualla aina ennen seksiä joka sitten aiheutti ongelmia minulle.

Yhteistyössä