Miks naiset niin usein menee matalapalkka-aloille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Teekkarityttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja mä oon ollu melkeen joka hiivatin la töissä koska provikat paukkuu, oonko kaikki muut nauset niin laiskosit sit vai? Mies on ja kotona touhutaan, reippaana jaksaa ja positiivinen työura motivoi enemmän. Esimieskoulu loppusuoralla kovan myyntityön ohella!

Mies on perusluonteeltaan ylpeä, ja omanarvontunto kärsii, jos saa ala-arvoista palkkaa. Jos kaikki hoito ym. aloilla olisivat miehiä, palkat eivät polkisi kuopissaan, ja alojen arvostuskin olisi aivan eri luokkaa.
Moniko nainen olisi valmis menemään lakkoon jotta palkat vastaisivat koulutusta? Ei kovin moni minun lisäksi. Riepoo.

Älkää nyt kivittäkö mua, mutta kyllä sekin tavallaan vaikuttaa naisen arvostukseen työelämässä, mitä mieltä miehet ovat naisista. Jos esim. esimiesasemassa oleva mies näkee naiset vain kotiäiteinä, kaupan kassoina ja sairaanhoitajina, ns. "naistenalojen" edustajina, ei varmasti ajattele vaikkapa itsensä kanssa saman koulutuksen saanutta naista yhtään sen "taitavampana" tai edes samantasoisena, kuin hän itse. En ajattele, etteikö kaupan kassat ja sairaanhoitajat olisi taitavia, päinvastoin, mutta otetaan esimerkiksi vaikka IT-ala. Esimiehenä on mies, jonka vaimo on kotiäiti, sisko vaateliikkeen myyjä ja äiti lähihoitaja, ystävien vaimot hekin "alemman" koulutustason ammateissa. Ehkä salaa vähän ajattelee, että ei naisista ole kuin hoitamaan kotihommia, koska tuttavapiirissä ei ole hyväpalkkaisia naisia. Työtä hakee asiansa osaava henkilö, joka sattuu olemaan nainen. Jos miehen tuttavapiirissä ei ole ketään naista, jolla olisi tähän työhön vastaavanlaisia edellytyksiä, kuin tällä naisella, veikkaan että aika helposti tulisi eteen "rautakauppailmiö". Eli "olisiko teillä täällä ketään miestä paikalla?"

Muistaakseni naisen euro on jo yli euron, eli olisiko ollut 103 senttiä. Suomeksi sanottuna naiset saavat enemmän rahaa per tehty tunti. Miesten kokonaispalkat ovat suurempia runsaampien työtuntien takia.

Historian saatossa on myös käynyt niin, että kun ala on naisistunut, sen palkat ovat laskeneet. Naiset eivät siis välttämättä ole itse hakeutuneet matalapalkka-alalle, vaan naisvaltaistuminen on laskenut palkkoja.

Historian saatossa on myös käynyt niin, että kun ala on naisistunut, sen palkat ovat laskeneet. Naiset eivät siis välttämättä ole itse hakeutuneet matalapalkka-alalle, vaan naisvaltaistuminen on laskenut palkkoja.

Ihan totta, ja tämä taas johtunee naisten röyhkeyden puutteesta? Ettei kehdata vaatia enempää jo firmaan sisälle tullessa, ehkäpä siinä pelossa, että paikka menee jollekulle muulle. Palkankorotuksilla kun on hirveän hankala nostaa sitä palkkaansa, jos taloon sisälle tultaessa palkka on ollut vaikkapa sitten miehen vastaavaa pienempi.

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että naisen euro ei ole 80 senttiä siksi, että hän on nainen, vaan siksi, että hän on naisvaltaisella alalla. Miehet ovat vuosikymmenten ja vuosisatojen saatossa neuvotelleet aloilleen huikean paljon kovemmat palkat ja tämän vuoksi vaikkapa joku kirvesmies tienaa reilusti enemmän kuin reskontranhoitaja.

Tässä lienee totuuden siemen, tosin olen sitä mieltä että useissa miesten duunarialojen palkkauksessa on kyse siitä että JOSKUS VUOSIKYMMENIÄ SITTEN on hyvät ehdot saatu läpi ja niistä ei ole jouduttu vielä luopumaan.

Ei niitä samanlaisia duunaripalkkoja enää ole saatu neuvoteltua piiitkään aikaan vaan palkka perustuu siihen että kynsin ja hampain pidetään vanhoista eduista kiinni ja suostutaan vaan minimaalisiin vähennyksiin, isoista jutuista lakkoillaan.

Onhan niitä duunarialoja, joissa 3v amiskoulutuksella vedetään ihan kelvollisia palkkoja.

Naisvaltaisilla duunarialoilla ei ole ikinä hyviä palkkoja ollutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Teekkarityttö;29479858:
Vai onko se sitten niin, että ei naisista yleensä ole kehittämään mitään innovatiivista. Keksinnöt ja tieteen suursaavutukset ovat pääosin miesten aikaansaannoksia. Toki historiallisesti se on ymmärrettävää kun naiset ovat nousseet edes vähän tasa-arvoiseen asemaan vasta viime vuosikymmeninä. Mutta tuntuu, ettei niissä suurimmissa innovaatioissa vieläkään naisedustus ole kovinkaan isoa...
Missä suurimmissa innovaatioissa?

Ja mitä tulee siihen kun joku sanoi että miehet johtaa järjellä ja naiset tunteella niin omasta mielestä se on lähinnä fraasin toistoa. Kummassakin sukupuolessa on kumminkin tavoin johtavia ja tämän huomaa todeksi kun työskentelee sekä nais- että miesvaltaisilla aloilla.

Enkä mä oikein ymmärrä, miten laskentatoimi, rahoitus ja logistiikka on rautaista osaamista mutta henkilöstöjohtaminen ja markkinointi ei ole?

Vai pitääkö tästä keskustelusta ylipäänsä päätellä että naisten osaaminen ei ole rautaista alasta riippumatta?

on niitä ns miestenkin aloja joissa on pieni palkka.
linja-autonkuljettaja, puuseppä nyt esimerkiksi. Näsitä ei vaan puhuta.
naiset mielestäni itse ovat tuon keksineet että miehen euro on naiosen 80 senttiä. suurin syy palkkaeroihin on se että miehet tekvät enemmän ylitöitä, näin se van on ollut tehtaallakin jossa mun mies oli töissä. NAiset eivät halunnet jäädä ylitöihoin, mutta mieht halsuivat. tästä se ero tulee. palkka oli sama kuitenkin oli mies tai nainen

Sä opiskelet lukiossa? Menetkö seuraavaski AMK tai YO:n?

Enkä mä oikein ymmärrä, miten laskentatoimi, rahoitus ja logistiikka on rautaista osaamista mutta henkilöstöjohtaminen ja markkinointi ei ole?

Vai pitääkö tästä keskustelusta ylipäänsä päätellä että naisten osaaminen ei ole rautaista alasta riippumatta?

Tässä täytyy kyllä minunkin mennä vähän itseeni, ja aika monen muunkin. Esim. just kauppakorkeassa tuo asenteellisuus vaikkapa laskentatoimen ja johtamisen välillä on aika melkoinen. Kyllä mä ainakin tunnustan ajatelleeni monen muun laskislaisen kanssa, että joku johtaminen on ihan diipadaapaa, lähinnän parin peruskurssin perusteella. Samoin meni toisinpäin, kuulin monesti esim. markkinointia opiskelleiden kavereideni suusta, että opiskelen kyllä niin kuivaa asiaa kuin vaan olla voi, slipoveri vaan päälle ja nuttura niin tiukalle kuin mahdollista. Ja tämä ennakkoluulo taas vaan pienen kokemuksen kautta. Tyhmää, tyhmää, tyhmää. Kyllähän sitä ihminen voi olla vaikka siivoojana niin rautainen ammattilainen kuin mahdollista. Toinen ei vaan kykene näkemään sitä, kun ei tiedä yhtään mistä on kyse.

aika vähissä ne alkaa jo olla mun kokemuksen mukaan, 40-luvulla syntyneet alkaa olla jo pääosin eläkkeellä

Onneksi joo :) Esim. nykyisellä työpaikallani en ole kertaakaan kuullut tytöttelyä. Ekassa valmistumisen jälkeen sitä kuuli päivittäin. Kuulemma paljon olin yhteiskunnan rahoja tuhlannut tullakseni kahvinkeittäjäksi. Onneksi tajusin arvoni ja ammattitaitoni ajoissa ja nostin hyvin pian kytkintä. Sekin oli tavallaan hyvin opettava kokemuksena - jos en vaadi samaa kuin mies ja pyri työssäni tekemään parhaani, minua ei ikinä kohdella työpaikalla muuna kuin kahvinkeittäjänä, näin kärjistetysti.

Aihe on mielenkiintoinen, ja syitä on monia. Itse päädyin oman kiinnostuksen ja ehkä sattumankin kautta IT-alalle, jossa olen pärjännyt melko hyvin. Jos on oikeasti kiinnostunut alasta ja tekee tehtävänsä hyvin, sukupuoli ei kiinnosta ketään. Ala on vaikea, varsinkin jos tekee IT-projekteja, jotka hyvin usein epäonnistuvat vähän tai enemmän.
Mutta omia oppeja nuoremmille: pyydä aina palkankorotusta, jos olet tehnyt työsi hyvin. Vaikka edellinenkin palkka olisi tyydyttävä. Olen saanut välillä epämääräisiä vastauksia hoitovapaista ym. Vastaavaa, mutta joka kerran myös palkankorotuksen.
Lisäksi: älä odota hohdokkaita tehtäviä, sellaisia ei tällä alalla ole. Se, joka saa peruskuviot rullamaan, on voittaja!

• Tykkää
Reactions: ilaria
[QUOTE="Kaisa";29480832]Aihe on mielenkiintoinen, ja syitä on monia. Itse päädyin oman kiinnostuksen ja ehkä sattumankin kautta IT-alalle, jossa olen pärjännyt melko hyvin. Jos on oikeasti kiinnostunut alasta ja tekee tehtävänsä hyvin, sukupuoli ei kiinnosta ketään. Ala on vaikea, varsinkin jos tekee IT-projekteja, jotka hyvin usein epäonnistuvat vähän tai enemmän.
Mutta omia oppeja nuoremmille: pyydä aina palkankorotusta, jos olet tehnyt työsi hyvin. Vaikka edellinenkin palkka olisi tyydyttävä. Olen saanut välillä epämääräisiä vastauksia hoitovapaista ym. Vastaavaa, mutta joka kerran myös palkankorotuksen.
Lisäksi: älä odota hohdokkaita tehtäviä, sellaisia ei tällä alalla ole. Se, joka saa peruskuviot rullamaan, on voittaja![/QUOTE]

miten voi osoittaa hoitaneensa hommansa hyvin jos projektit useimmiten kusee

Missä suurimmissa innovaatioissa?

Ja mitä tulee siihen kun joku sanoi että miehet johtaa järjellä ja naiset tunteella niin omasta mielestä se on lähinnä fraasin toistoa. Kummassakin sukupuolessa on kumminkin tavoin johtavia ja tämän huomaa todeksi kun työskentelee sekä nais- että miesvaltaisilla aloilla.

No ei todellakaan, molemmilla on omat tyylinsä johtaa! Esimiehellä pitää olla tunneälyä, sosiaalista älykkyyttä, empaattisuutta joissa naiset yleensä ovat luonnostaan hyviä. Miehet taas ovat enemmän rationaalisia, järjestelmällisiä jne. joista on hyötyä myös.

Samaa mieltä, naisten huonot palkat ovat usein omien valintojen seurausta ja siten omaa tyhmyyttä.
Itse kouluttauduin KTM:ksi ja suoraan koulun penkiltä valmistuttuani aloituspalkkani oli korkeampi kuin päälle viisikymppisellä äidilläni kenties koskaan (hänkin on korkeakoulutettu, mutta naisvaltaisella, huonosti palkatulla alalla).

Yhteistyössä