Lapsi itki autossa

• Viestiketjun aloittaja "larissa"
  • Ensimmäinen viesti
"larissa"
Tulin tänään kaupasta, kun kuulin lapsen itkua yhdessä autossa. Lapsi näytti olevan pikkulapsi, joka istui turvaistuimessa. Ulkona oli -18 astetta. Hirvitti, kun kuuntelin itkua ja ajattelin sitä, että neuvolassa sanottiin, ettei minkään ikäistä lasta saisi jättää yksin autoon.

Mietityttää, että missä menee raja, milloin pitää puuttua muiden vanhempien tekemisiin? Uskalsin ohittaa auton, kun ajattelin, ettei vanhempi varmaan viivy kauaa ja ettei lapsella ehkä ole suurempaa hätää. Kuinka hanakasti itse puuttuisitte tähän?

Minulle tuli oikeastaan yllätyksenä tämä neuvolan neuvo, koska olen nähnyt usein lapsia ja vauvoja yksin autossa. Eikö ihmiset tiedä vai vaan välitä? Minutkin on pienenä jätetty yksin autoon lukuisia kertoja. Pienenä kerran heräsin yksin autosta ja tuntui, että jouduin odottamaan vanhempiani todella kauan. En uskaltanut lähteä autosta ja arvelin, etteivät vanhempanikaan sitä tahtoisi. Eivät olleet pahoillaan aiheuttamastaan mielipahasta, mutta muistan tuon jutun vieläkin, vaikka olin silloin ihan pikkulapsi. Itseäni on pelottanut kaksikuisen esikoiseni kanssa, että mitä jos joskus unohtaisin hänet autoon tai auton viereen. Se olisi ihan kamalaa. Arvelen kuitenkin, että tämän pelon takia en varmaan kuitenkaan pystyisi unohtamaan.

Pin
En ole koskaan nähnyt että kukaan olisi jättänyt lasta autoon, mutta jos näen niin soitan varmasti poliisit paikalle tai jos on kova helle tai pakkanen ja lapsi näyttää voivan huonosti, rikon lasin jo ennen poliisia. Ei todellakaan saa ajaa vain ohi!

"femin"
En kyllä jättäisi oientä lasta yksin autoon ja saattaisin kyllä sanoa vanhemmille asiasta, jos tuollaisen tapahtuman näkisin.

Isomman lapsen (väh. 6-vuotiaan) voisin jättää, mutta en nukkuvaa, koska lapsen täytyy tietää missä vanhempi on, ettei pelkää.

Kyllähän sen rekisterinumeron perusteella saa auton omistajan selville ja numerotiedustelusta numeron. Vanhemmille voi soittaa ihan suoraankin. Jos ei muuten saa kiinni voi mennä sinne kauppaan ja pyytää kuuluttamaan että tulee autolle.

Sekä poliisilla että lastensuojelulla on kädet täynnä ilman tällaisia nimettömiä ilmiantoja pikkuasioista. Siinä ajassa kun he tuota selvittelee parkkipaikalla voi jäädä joku kiireellinen huostaanotto tekemättä ja jollekin lapselle käydä tosi huonosti

Kyllähän sen rekisterinumeron perusteella saa auton omistajan selville ja numerotiedustelusta numeron. Vanhemmille voi soittaa ihan suoraankin. Jos ei muuten saa kiinni voi mennä sinne kauppaan ja pyytää kuuluttamaan että tulee autolle.

Sekä poliisilla että lastensuojelulla on kädet täynnä ilman tällaisia nimettömiä ilmiantoja pikkuasioista. Siinä ajassa kun he tuota selvittelee parkkipaikalla voi jäädä joku kiireellinen huostaanotto tekemättä ja jollekin lapselle käydä tosi huonosti
se ei oo pikkujuttu enää siinä vaiheessa, jos se auto syttyy palamaan tai joku ajaa jysäyttää palliksi siihen. no palstamammojen autothan ei tosin syty palamaan, eikä niihin kukaan aja palliksikaan

hmph
Tekopyhät!!!

Olen nähnyt monia autoon jättötapauksia matkan varrella. Varmaan vähintäänkin joka toinen vanhempi jättää lapsen heitteille auton sisään. Jos et sinä itse, niin sitten puolisosi kipaisee pikapikaa kaupassa, koska siitä on niin paljon vaivaa, kun ne ottaa sinne kauppaan sisään mukaan jonkun maitopurkin vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29473793:
se ei oo pikkujuttu enää siinä vaiheessa, jos se auto syttyy palamaan tai joku ajaa jysäyttää palliksi siihen. no palstamammojen autothan ei tosin syty palamaan, eikä niihin kukaan aja palliksikaan
Niin no.. Jos soitat poliisille että täällä k-marketin pihalla nukkuu lapsi autossa tai teet ls-ilmon, niin uskoisin ettei oo kummallakaan ihan ykkösprioriteetilla tuo tehtävä. Nopeemmin saat sen lapsen pois sieltä autosta etsimällä vanhemmat sieltä kaupasta. Ja tää siis tapauksessa jossa se auto ei vielä pala eikä ole ajettu pahki mutta lapsen saa taatusti nopeammin sieltä ulos. Mitä luulet poliisien tekevän kun tulevat paikalle? Ne etsii ne vanhemmat sieltä kaupasta jos ei lapsella ole välitöntä vaaraa.

• Tykkää
Reactions: Vienda ja Pinki
Kyllä minut on jätetty lapsena autoon lukemattomat kerrat, enkä ole siitä traumatisoitunut. Toisaalta, lapsuuteni oli kaikin puolin koetteleva, joten ehkä yksin autoon jättäminen ei sitten vaan jaksanut enää tuntua miltään. Omat 8v. ja 5v. jätän kyllä autoon yhdessä lyhyen kauppareissun ajaksi jos keli sallii ja lapset itse tahtovat jäädä odottamaan. Isompi osaa olla siellä itsekseenkin, viisivuotiasta en jätä yksin autoon millään kelillä. Eli siis kyllä minä vähän harkintaa käyttäisin ennen kun lastensuojeluilmoitusta rupeaisin tekemään. Kyllä tiettyyn ikään ehtineiden lasten pitää osata olla myös pieni hetki autossa itsekseen.

Olen nähnyt monta kertaa lapsia yksin autossa, mutta asiaan olen puuttunut vain, jos lapsi on ollut aivan pieni, keli ollut autossa oleskeluun sopimaton, tai lapsi on itkenyt ja näyttänyt pahoinvoivalta. Varmaan yksi pahimmista oli, kun odotin silloista puolisoani autossa ja viereiseen parkkiruutuun ajoi kiireisen näköinen nainen, jolla oli takapenkillä tuttia mussuttava vauva turvakaukalossa. Rouva lähti kovaa vauhtia kauppaan ja vauva jäi silmät ymmyrkäisenä katsomaan äitinsä perään. Odotin aikani, mieheni tuli, mutta tätä äitiä ei kuulunut. Sanoin miehelle, ettei saa lähteä mihinkään ennen kun lapsen äiti palaa, mutta sitten vauva alkoi itkemään autossa ja lähdin äidin perään. Löysin äidin kauppakassin kanssa RAY:n peliautomaatilta. Ilmeisesti niin kiire ei ollut, ettei yhtä tai kahta peliä olisi ennättänyt pelata. Oli Mersu ja kalliit vaatteet, mutta lapsi takapenkillä ei tuntunut paljon maksavan.

Kaikkein karmeinta on siltikin se, kuinka keskellä kaupunkiakin näkee joidenkin äitien jättävän nukkuvan vauvan vaunuihin kadulle ja lähtevän itse kauppaan. Kerran bongasin täyttä kurkkua itkevän vauvan kirpputorin edestä, eikä äitiä näy missään. Kuka tahansa olisi voinut napata vauvan mukaansa kenenkään kiinnittämättä asiaan huomiota. Odottelin jonkin aikaa vaunujen vierellä ja lähdin sitten etsimään äitiä kirpparin hyllyjen välistä. Oli muuten toisella puolella salia eikä mitään näkö -tai kuuloyhteyttä vauvaan. Vitutti sen verran pahasti, että annoin äidin kuulla kunniansa siinä kaiken kansan nähden, enkä voi sanoa, että kokisin suurta häpeää julkisesta hermojen menetyksestä.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: erinys
Niin no.. Jos soitat poliisille että täällä k-marketin pihalla nukkuu lapsi autossa tai teet ls-ilmon, niin uskoisin ettei oo kummallakaan ihan ykkösprioriteetilla tuo tehtävä. Nopeemmin saat sen lapsen pois sieltä autosta etsimällä vanhemmat sieltä kaupasta. Ja tää siis tapauksessa jossa se auto ei vielä pala eikä ole ajettu pahki mutta lapsen saa taatusti nopeammin sieltä ulos. Mitä luulet poliisien tekevän kun tulevat paikalle? Ne etsii ne vanhemmat sieltä kaupasta jos ei lapsella ole välitöntä vaaraa.
no ehkäpä se, että virkavalta etsii vanhemmat,säikäyttäis sen verran, etteivät enää uskalla jättää lasta autoon toista kertaa

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29473823:
no ehkäpä se, että virkavalta etsii vanhemmat,säikäyttäis sen verran, etteivät enää uskalla jättää lasta autoon toista kertaa
Jep. Ja ilmoittajan ei tarvitse kasvotusten sanoa kellekään mitään vaan voi tuntea syvää tyydytystä katsellessaan jostain puskasta miten virkavalta ripittää vanhempia.

Jos tässä nyt ajatellaan sen lapsen hyvinvointia eikä sitä että vanhemmat saa rangaistuksen niin jos ei uskalla itse niitä vanhempia etsiä voi mennä kauppaan sanomaan että sininen toyota corolla rekisterinumero xxx-xxx. Lapsi itkee autossa, viitsittekö kuuluttaa vanhempia. Kyllä se lapsi nopeammin on noin äidin sylissä kuin että odotetaan poliisi tekemään tuo sama.

"minävaan"
En ole koskaan nähnyt että kukaan olisi jättänyt lasta autoon, mutta jos näen niin soitan varmasti poliisit paikalle tai jos on kova helle tai pakkanen ja lapsi näyttää voivan huonosti, rikon lasin jo ennen poliisia. Ei todellakaan saa ajaa vain ohi!
Auton laseja rikkova vieras ihminen säikyttää ne lapset varmasti hengiltä. Ajattelematonta ja vaarallista. Onneksi poliisit ovat tulossa!

"Mie"
Muistan kuinka ollessani pieni lapsi, isäni jätti minut autoon siksi aikaa kun kipaisi pankkiautomaatilla. Isäni jätti auton siis ihan pankkiautomaatin lähelle. No, sillä automaatilla olikin ollut hirmu pitkä jono, ja isäni meni sitten toiselle automaatille joka oli aivan lähellä, nurkan takana, mutta minä en sitä nähnyt. Sillä toisellakin automaatilla oli ollut jono, ja isälläni kesti. Minä odotin ja odotin, aika tuntui pienen lapsen mielestä pitkältä. Alkoi jo pelottaa. Mietin missä isä on, mihin isä jäi? Ja lopulta itkin yksin autossa :(

No lopulta isä tuli, ja käytiin ostamassa jäätelöt lohdutuksesti :) mutta tuo tapahtuma on jäänyt mieleeni todella selvästi, vaikka olin ehkä joku 5v, en tarkalleen muista ikääni.

Mummi47vuotta
Meidän vauva ei jää kyllä koskaan yksin, niin siitä pitää tämä mummi huolen..vauva on minunkin vastuulla, näistä asioista meillä jutellaan paljon. Samoin siitä ettei vauvaa saa jättää ollenkaan hoitopöydälle tai vastaavaan vaikkei se vielä liikukaan. Vahinkoja voi sattua mutta pitää tehdä kaikkensa ettei lapsella ole vaaraa missään paikassa..koskahan se mummin kulta ja ukin paapi tulee:)) En voisi enää ollenkaan elää ilman meidän pientä hymyukkoa. Mummi niin rakastaa häntä.

"Kukka"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29473771:
mä oon ottanut sen linjan, että jos nään lapsen yksin autossa, niin teen ls-ilmon. se on todella vaarallista jattää lasta autoon yksin, olkoon ilma mikä tahansa. toki jos se autossa olija näyttää olevan joku kouluikäinen, niin sellaisesta en tee
Oletpa ajattelematon ja syvästi piittaamaton ihminen. Käsittämätöntä.

"äipppä"
No en todellakaan jätä pikkulasta autoon yksin ja soitto poliisille lähtee täältäkin jos moista näen! Samaten jos kovilla pakkasilla tai helteellä näen koiran tm elukan autoon teljettynä. Ja tämähän on ihan viranomaisten ohjeistus asiasta, esim. helteellä koiraa EI SAA jättää tilkittyyn autoon yksin, se on eläinsuojelurikos. Lasten kohdalla suhtaudun asiaan vieläkin suuremmalla vakavuudella. Sen 5 minuuttia voin vieressä odottaa palaako aikuinen, mutta sen jälkeen lähtee soitto poliisille.

Vieraas
Kaikkein karmeinta on siltikin se, kuinka keskellä kaupunkiakin näkee joidenkin äitien jättävän nukkuvan vauvan vaunuihin kadulle ja lähtevän itse kauppaan. Kerran bongasin täyttä kurkkua itkevän vauvan kirpputorin edestä, eikä äitiä näy missään. Kuka tahansa olisi voinut napata vauvan mukaansa kenenkään kiinnittämättä asiaan huomiota. Odottelin jonkin aikaa vaunujen vierellä ja lähdin sitten etsimään äitiä kirpparin hyllyjen välistä. Oli muuten toisella puolella salia eikä mitään näkö -tai kuuloyhteyttä vauvaan. Vitutti sen verran pahasti, että annoin äidin kuulla kunniansa siinä kaiken kansan nähden, enkä voi sanoa, että kokisin suurta häpeää julkisesta hermojen menetyksestä.
Täällä meillä on ainakin kirpparin henkilökunnan toiveena, että jos vauva nukkuu niin vaunut jätetään ulos. Ovesta lapppaa porukkaa jatkuvasti ja ihmiset ovat sen verran fiksua porukkaa, että tulevat sanomaan jos joku vauva itkee. Itsekkin olen jättänyt ja vauva on herännyt kesken kaiken kun olen toisella puolella salia. Heti seuraava tulija on ilmoittanut, että vauva itkee ja olen vaunuja käynyt hytkyttämässä. Ei se vauva tainnut tuosta traumatisoitua?! Täällä siis henkilökunnalla näköyhteys vaunuihin. Muutenkin Helsingissä on paljon kivijalka liikkeitä/kahviloita mihin ei vaunujen kanssa pääse sisään jolloin joskus täytyy vaunut hetkeksi jättää ulos.

"juu"
Meillä on iso auto, pakettiauto"mallinen" mutta takaosassakin siis penkit, etupenkki "kolmenpenkki". Vauvan turvakaukalo on edessä keskellä, koska siinä ei ole airbagia. Tultiin reissusta ja isäntä poikkes hakeen maitoo yms kaupasta ja me jäätiin muut autoon, siis edessä kaukalossaan nukkuva vauva ja koko takapenkilliset porukkaa (olin itsekin takaa kun katseltiin elokuvaa siellä). Voin kertoa sen pelästyksen määrä oli melkoinen sillä ihmisellä, kun tuli nenä littanana kurkkimaan vauvaa sivuikkunasta (vauva siis nukkui edelleen). Takaosan tummennetut lasit esti tätä näkemästä meitä mutta me nähtiin hänet ja kurkkasinkin sitten sieltä minäkin että onko sulla jotain asiaa :D

Tuli vaan mieleen että olikohan jo mielessään soittmassa ls-ilmoa....

"äipppä"
Täällä meillä on ainakin kirpparin henkilökunnan toiveena, että jos vauva nukkuu niin vaunut jätetään ulos. Ovesta lapppaa porukkaa jatkuvasti ja ihmiset ovat sen verran fiksua porukkaa, että tulevat sanomaan jos joku vauva itkee. Itsekkin olen jättänyt ja vauva on herännyt kesken kaiken kun olen toisella puolella salia. Heti seuraava tulija on ilmoittanut, että vauva itkee ja olen vaunuja käynyt hytkyttämässä. Ei se vauva tainnut tuosta traumatisoitua?! Täällä siis henkilökunnalla näköyhteys vaunuihin. Muutenkin Helsingissä on paljon kivijalka liikkeitä/kahviloita mihin ei vaunujen kanssa pääse sisään jolloin joskus täytyy vaunut hetkeksi jättää ulos.
Hullu sä olet! sori vaan. Ei tulis pieneen mieleenkään jättää vauvaa jonkun kaupan ulkopuolelle, vielä niin että itsellä ei ole minkäänlaista näkö- tai kuuloyhteyttä! Järki älä jätä. En missään nimessä luottaisi vieraisiin ohikulkijoihin. Ihan käsittämätöntä että joku voi tehdä noin! :O Eipä siitäkään ole kauaa kun joku varasti lapsilta pipot päästä melkein äidin silmien alla vaunuista. Joku kerta tulet kaupasta ulos niin joku ystävällinen ohikulkija on muina naisina ottanut vaunut mukaansa ja kulman takana heivannut vauvan pusikkoon. Vaikka joku vieras välittää sunkin vauvasta ja tulee kertomaan että se itkee, on olemassa paljon ihmisiä jotka ei välitä sun lapsesta paskan vertaa. Henkilökunnan näköyhteyskään ei paljoa merkkaa, kun tulee se ruuhkapiikki tm tilanne ja huomio kiinnittyy aivan muualle kuin ulkona nukkuvaan vauvaan.

Vieraassa
Meillä yritetään harjoitella 6v:n kanssa yksinoloa mm. niin , että jäisi esim. Autoon hetkeksi kun haen sen maitopurkin kaupasta. Lapsi saattaa olla hyvinkin pelokkaan näköinen ja tihrustaa itkuakin, mut oikeesti sillä ei oo hätää. Kyllä kilahtaisin, jos joku alkais ikkunaa rikkomaan !

Pessimisti
Joo, väärin jättää lapsi yksin autoon. Varsinkin helteellä ja pakkasella, mutta että ls-ilmoitus? Aina? Oikeesti? Eikö voisi ennemmin kuulututtaa vanhemmat tai odottaa siinä auton lähellä ja sanoa asiasta itse. Jos jokaisesta näkemästään epäkohdasta tekis aina jonkun ls-ilmoituksen niin niitähän sais olla tahkoamassa pari kuukaudessa.

• Tykkää
Reactions: Birgitte
njoo
no voi jestas, jos ajatellaan että käyn tankkaamassa auton ja käyn pikasesti (1-2min) mkasamassa bensat sisällä ja mun 1v4kk istuu sillä aikaa autossa meneekö se siitä rikki? saatan pidemmilla ajoreissulla piipahtaa hakemaan esim kahvia huoltsikalta. itse pidän maksimi rajana 5minuuttia. mutta niin kyllä jossain menee se rajakin miten pitkään lapsi voi olla autossa yksin. maalaisjärkeä saa käyttää mutta itse olen henk koht yleensä odotellut jonkun toisen auton lähettyvillä jos olen nähnyt että jättää lapsen yksin kyllä kaikki mammat ovat siinä 5minuutissa takas tulleet eli ei ole tarvinnut puuttua.

Yhteistyössä