Lapsi itki autossa

• Viestiketjun aloittaja "larissa"
  • Ensimmäinen viesti
"Vierastava"
Tehkääpä nyt niitä lastensuojelu ilmoituksia, en ole varmasti ainoa joka jättää lapset hetkeksi autoon. Lähes joka päivä he siellä saavat sen hetken olla kun haen eskarilaisen eskarista ja aikaa siihen menee max. 5 minuuttia, varmasti ei ole heille ainakaan mitään traumoja jäänyt, eivätkä sitä protestoi koskaan, päinvastoin tykkäävät seurata isompien koululaisten touhuja siinä kentällä. Järkeä saa käyttää!!!

viisseehtemän
Aiheesta on olemassa suomalainen, tosi-tapahtumiin perustuva elokuva: http://www.telvis.fi/filmiopas/elokuvat/51005/elaville+ja+kuolleille/ . Pientä lasta ei kuulu jättää yksin autoon. Surullista että noin moni uskoo muuta. :(

no johan on
Justiinsa äsken kävin kaupassa kaden lapseni kanssa. Pienempi nukkuin joten jätin hänet nukkumaan autoon. Isompi lähti mukaan. Kaupassa meni varmaan 10min. ja kun tultiin takasin, vauva nukkui edelleen, ihan samassa asennossa kuin lähtiessä. vaatetta oli päällä sillain että nostin hänet autosta vaunuihin jatkamaan unia (olin siis varautunut, että hän nukahtaa autoon). Koska oli hänen uniaika, tiesin ettei hän herää yksin autossa. No ehkä joku nyt sitten teki ilmoituksen meistä.. jepujee..

"koi"
Justiinsa äsken kävin kaupassa kaden lapseni kanssa. Pienempi nukkuin joten jätin hänet nukkumaan autoon. Isompi lähti mukaan. Kaupassa meni varmaan 10min. ja kun tultiin takasin, vauva nukkui edelleen, ihan samassa asennossa kuin lähtiessä. vaatetta oli päällä sillain että nostin hänet autosta vaunuihin jatkamaan unia (olin siis varautunut, että hän nukahtaa autoon). Koska oli hänen uniaika, tiesin ettei hän herää yksin autossa. No ehkä joku nyt sitten teki ilmoituksen meistä.. jepujee..
Varo vaan, eiköhän sieltä ole jo armeija ja rajavartijatkin tulossa ;)

kfkfkf
En jättäis kyllä autoon yksin :( kerran olin kaupassa kun kuulutettiin, että pihallaoleva auto savuaa, ei olis mennyt kauan niin se olisi ollut ilmiliekeissä. ONNEKSI ei ollut lasta sisällä.

Autoon voi tulla vika ja se voi syttyä palamaan ihan sammutettunakin.

Ainoastaan niin uskallan jättää, että tiedän olevani pois vain korkeintaan 2min ja mulla on näköyhteys kokoajan autolle.

"larissa"
Muutenkin Helsingissä on paljon kivijalka liikkeitä/kahviloita mihin ei vaunujen kanssa pääse sisään jolloin joskus täytyy vaunut hetkeksi jättää ulos.
Varsinkaan hesassa en ikimaailmassa jättäisi lasta yksin vaunuihin ulos. En varmasti vaunujakaan, kun helposti lähtee jonkun muun matkaan. Ja tiedän mistä puhun, kun olen sieltäpäin kotosin. Siellä on vaikka mitä sakkia, toisin kuin täällä maalla, jossa kummaksutaan miksen jätä mitään omaisuuttani mihinkään. Elikkäs minä sitten vaan jättäisin väliin nää liikkeet, joihin ei vaunujen kanssa pääse. Säästyypähän rahat.

Täytyy vielä mainita, että Espoossahan kävi kerran se juttu, kun äiti oli lapsensa kanssa vaunukävelyllä ja tuntematon mies hyökkäsi vaunun kimppuun. Mies oli ohijuostessaan mukiloinut vaunua niin, että kuomu oli irronnut. Joku sekopää siis kohdistanu aggressionsa vauvaa kohtaan, vaikka äiti oli vieressä. Mitä sitten, kun äiti ei olekkaan vieressä? Kyseinen vauva kuulemma säilyi vahingoitta.

"larissa"
Asiasta viidenteen, oisko parempi jättää se pieni kotiin nukkumaan kauppareisun ajaksi? Ihan vaan vaihtoehtona.
Tämä on ehdottomasti kiellettyä. Tästä tempusta on ainakin aikonaan tehty ls-ilmoituksia, sakotettu ja jopa huostaanotettu lapsia.

Eri asia on, että jättää vauvan kotiin nukkumaan, kun käy viemässä roskat tai postilaatikolla. Täytyy kertoa tästä yks hamstraajajuttu, mikä tuli mieleen: joku kyseli neuvoa miten pääsis eroon liiallisesta tavaramäärästään. Hänelle tuli paljon neuvoja ja joku ehdotti esim. että hän veisi aina vähän pois, kun lähtee roskia viemään. Tämä aloittaja koki tämän ihan mahdottomaksi, koska hän oli yh ja hänellehän voisi sattua jotain sillä aikaa, kun pienet lapset ovat kotona. Mutta lapsiakaan ei voinut ottaa mukaan, koska kuulemma eivät suostu pitämään kädestä ja juoksisivat vaan autojen alle. Ihmetyttää kyllä hieman, että miten tuo ihminen käy ruokakaupassa... Mutta joillakin ihmisillä on ihmeellisiä pelkoja.

"tete"
Voisitteko laittaa vaikka ranskalaisilla viivoilla mitä vaaraa se autoon jättäminen aiheuttaa?
Ja miki ei saa jättää ihan pientä?
Tälläinen tyhmä kun ei ymmärrä miksi on turvallisempaa jättää 6wee kuin 3kk. kaukaloon kiinnitettynä.
Ok eli

-Helle!!! Se on katala. Mut meidänkin uusi ilmastoitu volvo pysyy helteessäkin viileänä sen viis min..
-tulipalo ?
- kolari parkkipaikalla?
-kova pakkanen ? No mut se kaukalo on kuin lämpölaatikko, ja niillä samoilla toppavaatteilla ollaan kohta myös sielä ulkona?

Ja miksi on luvallisempaa viedä roskat?? No ne roskalaatikot tietty on X matkan päässä makuuhuoneesta...ja onko se kauppa sit turvallisempi?? Tulee pöpöjä, sairauksis, kauppojen sisäkatot tippuu, useinkin on tippunu, tulee loukkaantumisia.

MIKSI??? SYITÄ?? PERUSTELUINEEN muitakin kuin et neuvola kieltää.

kruunu kiiltää
Minä teen aina ls ilmoituksen jos näen että lapsi jätetään autoon yksin ja näin toimin aina alle 18v kohden.
Samoin ilmoitan poliisille herkimmistäkin lapsen parkasusta meidän taloytiössämme ettei vaan kenenkään mussukka traumatisoidu niin laitan poliisit paikalle tarkistamaan tilanteen.
Samoin teen aina ls ilmon jos jompa kupa vanhemmista polttaa tupakkaa autossa alaikäinen kyydissä.

Onneksi minä olen täydellinen, en huuda lapsilleni, lapseni ei koskaan kilju ja osaavat muutenkin käyttäytyä varmaan siksi kun minäkään en huuda ja hillitsen hermoni.
Meillä on aina selvitty puhumalla rauhallisesti muita kanssaihmisiä kunnioittaen ja muut huomioonottaen ja häiritsemättä heitä.
Joten siksi oletan että muutkin sen osaa ja jos ei osaa on minusta aivan aiheellista viranomaisten siihen puuttua.

"viola"
Tuon bensan maksamisen ymmärrän. Sitä taas en että yksivuotias jätetään odottamaan autoon pitemmillä matkoilla kun vanhempi tarvitsee kahvia ja jaloittelutauon. Eikö lapsikin olisi sen ansainnut? Ja joo, en yksivuotiasta jättäisi viideksi minuutiksikaan autoon. Nippa nappa bensan maksamisen ajaksi. Tosin itse aikanaan suosin korttitankkaspisteitä.
Meillä lapset nukkuivat aina automatkat, eikä kyllä olisi tullut MIELEENKÄÄN herättää heitä, kun kävin matkalla kahvin hakemassa tai vessassa huoltsikalla. Yleensä ajoin aina yömyöhällä tai aamuvarhaisella nuo pitkät matkat, ja todellakin jätin kaikki kolme autoon nukkumaan siksi aikaa. Siitä se olisi riemu revennyt, kun olisin mukulat kiskonut lämpimästä autosta ulos pakkaseen kesken unien ja sanonut, että lähetäänhän käymään vessassa ja äiti ottaa tuosta kupin kahvia mukaan....
Järjen käyttö ON sallittua.

Yhteistyössä