Lapsi ei tarvitse ikinä puhelinta kun äiti on kotona.

• Viestiketjun aloittaja ostanko vai en?
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29436953:
ei tarvitse puhelinta. koulusta tullaan suoraan kotiin, eikä jäädä venymään kauppaan tai kavereiden kanssa johonkin. ja kotona sitten sovitaan kavereille menot ja tulot.
Eikö teillä kouluikäiset käy kaupassa? MEillä käy paljonkin, eilenkin hakivat jauhelihaa, maitoa, ruokaa.. Usein soittavat jos joku on vaikkapa loppu, tuodaanko muuta tilalle :) Niin no, kaikilla ei oo lähikauppaa.

"niin"
Kyllä lapsella on kotimatkat ja käyvät kavereillaan ja ulkoilevat keskenään niin hyvä puhelin olemassa jos sattuu jotain. Ja turha vedota että selvittiin vuonna nakkikin ilman puhelinta. Luojan kiitos että asiat ja kehitys menee eteenpäin. Iso apu kännykkä jos sattuu jotain.

"viera"
On se hyvä olla. Ennen kavereiden vanhemmilla oli lankapuhelimet, sinne kaverin luo oli helppo soitella, jos ei alkanut kuulua kotiin. Kännykkäaikaan niitä numeroita on monen monta samaan perheeseen ja saa arpoa, kuka onkaan siellä kotona, jos omalla lapsella ei ole puhelinta. Pulimeen voi laittaa vaikka muistutuksen, että milloin piti lähteä kotiin. Ennen piti lasten kavereilta kysellä, että mihin saakka heillä olikaan lupa olla kotoa meillä ja muistaa sitten muistutella, että sinun piti mennä kotiin nyt, nykyään soittelevat kotoa, että sinunhan piti tulla.

Samaten kavereiden kanssa mennessä voivat soitella muuttuneet suunnitelmat, ollaankin Kallen kanssa Villen pihalla, eikä siellä Kallen pihalla.

juupa
Tarviiko puhelin ostaa jos äiti on kotona eikä eka ja tokaluokkaisen tarvitse tulla tyhjään kotiin?
Ja teidän lapset ei käy koskaan muualla kuin koulussa, ja sinä olet myösihan aina kotona? Tylsää elämää teillä...

Mutta joo, kyllä se puhelin on hyvä olla. Meillä tokaluokkalainen kävi jo viime talvena yksin/kavereiden kanssa hiihtämässä ja luistelemassa, kirjastossa yms. niin hyvä on puhelin olla varalta mukana. Ja minä en ole aina kotona niin voidaan soitella jos tulee jotain...

Nytkin lapsi on menossa 100km:n päähän lenttokenttätaksilla ilman aikuista niin tarvii puhelinta kaiken varalta.

"niin"
Aikuinen aika usein ottaa sen kännykän mukaan jopa lenkillekkin ehkä että voi juoruilla ystävien kanssa joo mutta minä otan kännyn mukaan jos jotain sattuu vaikka kaadun ja loukkaan jalkani voin soittaa apua.
Miksi se lapsi on aikuista vähäpätöisempi tässä asiassa eikä tarvii puhelinta? Ja aina ne lapset/lapsi ei leiki kuulo etäisyydellä että apua huudot kuukuisivat. Ehkä kännykkästä on hyötyä.

"niin"
[QUOTE="niin";29437081]Aikuinen aika usein ottaa sen kännykän mukaan jopa lenkillekkin ehkä että voi juoruilla ystävien kanssa joo mutta minä otan kännyn mukaan jos jotain sattuu vaikka kaadun ja loukkaan jalkani voin soittaa apua.
Miksi se lapsi on aikuista vähäpätöisempi tässä asiassa eikä tarvii puhelinta? Ja aina ne lapset/lapsi ei leiki kuulo etäisyydellä että apua huudot kuukuisivat. Ehkä kännykkästä on hyötyä.[/QUOTE]

kuukuisivat= kuuluisivat :D

Mihinkäs numeroon ne lasten kaverit sitten soittelee jos teillä ei ole ns kotipuhelinta?
Meillä on ekaluokkalaisella isä nyt kotona mutta puhelin silti. Lapsi kulkee itse kouluun ja kotiin joten jos jotain sattuu voi soittaa kotiin. Ja kaverit soittelevat säännöllisesti, samoin mummo ja kummit, lapsen omaan puhelimeen. Ihan hyvä että oppii jo nyt luuria käyttämään. Nimim. mulla oli oma luuri vasta 18-v. ja hankalaa oli

...--...
Ei tarvitse mielestäni. Voihan lapsi soittaa kaverin kännykästä, jos kaverille haluaa mennä koulun jälkeen kylään. Jos kaverilla ei ole kännykkää, voi käydä kotona välissä ja lähteä sitten.

jjsjk
Ja teidän lapset ei käy koskaan muualla kuin koulussa, ja sinä olet myösihan aina kotona? Tylsää elämää teillä...

Mutta joo, kyllä se puhelin on hyvä olla. Meillä tokaluokkalainen kävi jo viime talvena yksin/kavereiden kanssa hiihtämässä ja luistelemassa, kirjastossa yms. niin hyvä on puhelin olla varalta mukana. Ja minä en ole aina kotona niin voidaan soitella jos tulee jotain...

Nytkin lapsi on menossa 100km:n päähän lenttokenttätaksilla ilman aikuista niin tarvii puhelinta kaiken varalta.
Noin pienen ei tarvitse eikä kuulu yksin vielä esim matkustella tuollaisia matkoja. Aikuisen tulee järjestää asiat niin, että lapsen turvana on AIKUINEN eikä puhelin.

Useissa vastauksissa paistaa läpi se miten aikuisen turva korvataan puhelin yhteydellä.

harmahin
Hankkisin lapselle puhelimen jolla soittaa äidille, isälle, mummille... Tai muulle läheiselle aikuiselle hädän sattuessa tai muun apua tarvitsevan tilanteen yhteydessä.
Rajaisin käytön tiettyihin numeroihin.
Tiedän tapauksen joka sattui vuosia sitten, hätäisesti kirjoitettu "apua"-tekstiviesti vanhemmalle pelasti kiperästä tilanteesta. Ja kyseessä oli ala-asteikäinen lapsi.
Siispä lapsi kannattaa turvata, se ei tarkoita pelipuhelimen hankkimista netillä! Ihan perus puhelin riittää.

hmphmpmhpmg
Ei tarvitse mielestäni. Voihan lapsi soittaa kaverin kännykästä, jos kaverille haluaa mennä koulun jälkeen kylään. Jos kaverilla ei ole kännykkää, voi käydä kotona välissä ja lähteä sitten.
niin, että ok tehdä kaverille puhelinlaskua? Meillä molemmat saaneet oman kännyn heti kun ekaluokka alkanut. Pidän kätevänä, että voin tarpeen vaatiessa soittaa lapselle ja lapsi minulle jos tulee jotakin asiaa. Usein poika jää koulun pihaan pelailemaan kavereiden kanssa hetkeksi koulun jälkeen, on hyvä, että hän soittaa ja ilmoittaa jäävänsä koululle, jotten minä olisi huolissani, kun poikaa ei näy eikä kuulu odotettuun aikaan.

Kyllä minusta koululaisella on hyvä jo olla se luuri. Tuollakin on ja menossa kouluun. Ei se sitä juuri käytä vielä mutta on turvana ja osaa soittaa tutuille aikuisille. Tuleva koulu ei välttämättä ole tuo naapurikoulu joten matkallakin voi sattua.
Eräs tapaus sai mut laittamaan puhelimen lapselle. Tapaus jossa 8v hävisi harrastusreissullaan eikä hällä puhelinta/kellään tietoa missä on. Oli onneksi joku aikuinen lopulta mennyt kysymään ja auttanut kotiin. Tää lapsi oli yksi mun hoitolapsista. Puhelimen avulla hän olisi heti voinut kertoa että nyt on menny pieleen. Vaikka minä aikuisena olin kokoajan heillä kotona ja saatavilla. Se ei aina riitä.

Yhteistyössä