hautajaiset ja työt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neuvoton"

Vieras
Voiko työnantaja olla antamatta vapaata anopin miehen hautajaisiin? Mies ei ole mieheni biologinen isä, vaan anopin toinen mies, kuitenkin läheinen meille ja vaari lapsillemme.
Työnantaja ilmoitti ettei minulla ole laillisesti oikeutta olla poissa töistä, koska ei ole kyse lähisukulaisesta. Onko näin?

Hautajaispäivä on virallinen palkallinen vapaa. Kyseessä kuitenkin sinun appesi, joten palkallinen vapaa hautajaisiin. Minäkin sain appeni hautajaispäivään palkallisen vapaan. Kysy liitosta.

Jos sulla on lomia, niin yritä saada yks lomapäivä. Mitään muuta velvollisuutta vapaan antamiseen työnantajalla ei ole kun ei ole lähisukulaisesi. Vai eikö suostu lomapäiväänkään? Ehtisitkö jos lähtisit pari tuntia aikaisemmin töistä ja tekisit tunnit takaisin?

• Tykkää
Reactions: Porho
Työehtosopimuksestahan se riippuu mutta ainakaan KVTESsin mukaan ei ole palkallinen vapaa. Palkallisen vapaan saa aviopuolison, rekisteröidyn parisuhteen osapuolen, vanhemman, lapsen, veljen tai sisaren hautajaispäiväksi.

Palkattonta vapaata on useimmiten mahdollista saada pakottavista perhesyistä, eiköhän tuo lasketa sellaiseksi.

• Tykkää
Reactions: Porho
Kunnallisessa virka- ja työehtosopimuk*sessa on sovittu palkallisiksi vapaapäivik*si työpäiväksi sattuvat 50- ja 60-vuotispäi*vät, oma vihkiäispäivä, parisuhteen rekis*teröimispäivä, aviopuolison, rekisteröidyn parisuhteen osapuolen, vanhemman, lap*sen, veljen ja sisaren hautajaispäivä (siu*nauspäivä) sekä asevelvollisuuslain mu*kainen kutsuntapäivä.

Periaate virka-/työvapaista tietyis*sä tilanteissa on ollut kunnallisessa vir*ka- ja työehtosopimuksissa vuosikausia. Oikeuteen saada palkallinen virka-/työ*vapaa ei ole tullut muutoksia. Jaksotyö*tä tekeville ei siis tule järjestelmällisesti suunnitella ko. päiväksi vapaapäivää vaan lähtökohtaisesti tällöin anotaan ja myön*netään palkallista virka-/työvapaata. Kes*keytyspäivä alentaa jaksotyössä säännöl*listä työaikaa.

Maija Wilskman, asiamies, edunvalvontayksikkö

Ei ole lomia :( Enkä tarvitse palkkaa kyseiseltä päivältä, haluan vain osallistua hautajaisiin. Ilman että tarvitsee ottaa loparit...
Minulle on erittäin epäselvää ketkä lasketaan virallisesti lähiomaisiksi vai vaihteleeko se tulkinnan ja työehtosopimuksen mukaan?

[QUOTE="vieraileva tähti";29414219]Työehtosopimuksestahan se riippuu mutta ainakaan KVTESsin mukaan ei ole palkallinen vapaa. Palkallisen vapaan saa aviopuolison, rekisteröidyn parisuhteen osapuolen, vanhemman, lapsen, veljen tai sisaren hautajaispäiväksi.

Palkattonta vapaata on useimmiten mahdollista saada pakottavista perhesyistä, eiköhän tuo lasketa sellaiseksi.[/QUOTE]

Tuossa toisessa ketjussa kun on keskusteltu avoliitosta, niin eikö sitten avopuolison hautajaisiin saa palkallista vapaata? Entä esim. isänä oman lapsen, jonka isyyttä ei ole vielä tunnustettu/vahvistettu? Ikävää, jos työnantaja voi tuollaisessa tilanteessa kiusata ihmistä, ja tosi vanhoillista jos niin on.

[QUOTE="neuvoton";29414231]Ei ole lomia :( Enkä tarvitse palkkaa kyseiseltä päivältä, haluan vain osallistua hautajaisiin. Ilman että tarvitsee ottaa loparit...
Minulle on erittäin epäselvää ketkä lasketaan virallisesti lähiomaisiksi vai vaihteleeko se tulkinnan ja työehtosopimuksen mukaan?[/QUOTE]

etkö saa ees palkattomana? :O
Saanko kysyä millä alalla on noin kuspäisiä pomoja?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29414233:
Tuossa toisessa ketjussa kun on keskusteltu avoliitosta, niin eikö sitten avopuolison hautajaisiin saa palkallista vapaata? Entä esim. isänä oman lapsen, jonka isyyttä ei ole vielä tunnustettu/vahvistettu? Ikävää, jos työnantaja voi tuollaisessa tilanteessa kiusata ihmistä, ja tosi vanhoillista jos niin on.

Niinhän se taitaa olla, aika kamalaa! Mutta eihän työnantajan ole pakko näitä pilkuntarkasti noudattaa, inhimillisyys on sallittua ja työhyvinvoinnin kannalta toivottavaa. Me esim. saatiin koko työporukka palkallisesti osallistua työtoverin hautajaisiin. Lisäksi olen joskus ollut sairasta lasta palkallisesti kotona hoitamassa vielä neljännenkin päivän, vaikka työehtosopimuksen mukaan tulisi olla vain se kolme päivää.

tuolla tehy lainauksessa lukikin että ainakaan siellä appea ei lasketa lähiomaiseksi. Onko jossain lueteltu mitkä ovat "pakottavia perhesyitä" joiden nojalla voi pyytää vapaata.

Liikunta-ala. Meillä ei ole tällä hetkellä ketään toista joka olsai pätevä tuuraamaan mua. Meillä on tapahtuma, jota on paljon markkinoitu jne. eikä pomo haluaisi että olen poissa sieltä.

Riippuu tosiaan ihan työehtosopimuksesta. Kun mun isoäitini kuoli, siskoni sai siitä palkallisen vapaan, minä en. Olin silloin vuorotyössä, joten riitti, että vaihdoin vuoroa. Mun tessi taas sanoi, että appivanhempien hautajaisiin saisi osallistua palkallisesti, mutta siskon tessi taas ei olisi antanut myöden. Tämä oli kymmenen vuotta sitten, mutta pointti on siinä, että edelleen tessit vaihtelevat ja mikä on toiselle palkallinen vapaa, ei välttämättä ole toiselle.

Tiedän ett esim eräässä kampaamoketjussa työskennellyt ystäväni ei päässyt millää keinoin "vaan" enonsa eli kummisetänsä hautajaisiin.
Vaihtoikin sit irtisanomisajan jälkeen työtä.

Ei ne työnantajat aina jousta..

Eli mun täytyy vain lähettää lapset isänsä kanssa hyvästelemään vaarinsa ilman että voin itse olla paikalla? Tai sitten sanon itseni irti. Tuntuu kohtuuttomalta.

[QUOTE="henni";29414297]Tiedän ett esim eräässä kampaamoketjussa työskennellyt ystäväni ei päässyt millää keinoin "vaan" enonsa eli kummisetänsä hautajaisiin.
Vaihtoikin sit irtisanomisajan jälkeen työtä.

Ei ne työnantajat aina jousta..[/QUOTE]

No eipä ole ihme, että osa ihmisistä sanoutuu työelämästä kokonaan irti, kun noin epäinhimillistä on.

Yhteistyössä