Vaimo tekee terveysruokaa?

• Viestiketjun aloittaja MIES71
  • Ensimmäinen viesti
MIES71
Vaimo tekee kamalan makuista ruokaa ja jään siittä aina nälkäiseksi? Pakko käydä välillä grillillä salaa en halua pahoittaa vaimoni mieltä miten otan asian tapetille?

MIES71
Ala itse tehdä ruokaa. Onko paino-ongelmia kun tekee terveysruokaa?
Olen tätä ehdottanut mutta vaimo jotenkin suutahtaa edes ehdotuksesta?
Ei ole minulla paino onkelmia vaimolla ehkä muutama kilo ylimääräistä ollaan koko perhe urheilullisia.
Kaipaisin lihaa enemmän ja kunnon pottuja mistä se vaimo aina löytääkin kaupan pienimmät potut ja niitä keitetään puoli kattilallista vaikka syöjiä on 5?
Kastikkeeksi on kyllä jotain lihaa mutta vain tomaattimurskapurkki soossiksi?
Käyn poikien kanssa äidin luona syömässä koska siellä saa kunnon ruokaa ja saatetaan lenkillä grillillä, pojat on 11 ja 13 ja valittavat myös nälkäänsä?

MIES71
Ala sinä laittaa perheelle ruoka? Tai kai osaat aikuisena ihmisenä ottaa kaapista lisätäytettä lautaselle, vaikka raejuustoa ym?
Teen raskasta fyysistä työtä, ja urheilen paljon ei paljon naurata.
Kyllä osaan ottaa mutta vaimo suutahtaa tästäkin jos hamuan lautaselle pajonkin extraa? Äitini lupasi puhua vaimolleni koska lapset ovat sielläkin valitelleet nälkäänsä mitenkä tuo koulu jos siellä valittavat nälkäänsä ottavatko yhteyttä kotiin?

Puhu suoraan vaimollesi. Kerro, että 13-vuotias poika tarvitsee saman verran ruokaa päivässä kuin kaksi normaalikokoista naista. Luulisi siitä jo ymmärtävän, että ruokamäärät eivät ole riittäviä.

vieras,
Jos sanot suoraan että ruokaa on liian vähän tai ettei ole tarpeeksi täyttävää? Käy ite kaupassa ja tee ruokaa. Jossain muuallakin vikaa jos tuosta ei voi puhua ilman että toinen tulee silmille.
Meillä mies tekee ruokaa vapaapäivinään ja oon enemmän kuin tyytyväinen. Meillä menee kerralla kuuden litran kattila kerralla. Meitä tosin on kahdeksan joista kolme teinipoikaa+ fyysistä työtä tekevä mies.

Peyote
Kasvavilla pojilla on muuten aina näkkä. Meillä tommonen 14 vuotias saattaa vetästä semmosen perhekokoisen raejuuston tosta vaan vaikka saa kunnon ruokaakin. On tosi laiha.

V1eras
Lainaatko sitä vaimoa minulle kokiksi vähäksi aikaa? Kiloja on vähän päässyt kertymään, koska en ole ehtinyt tai jaksanut laittaa terveellistä ruokaa. Eläkää te lasten kanssa se aika miten tykkäätte ruuan suhteen?

Ei vaan, keskustele asiallisesti. Tee itse jotakin mieleistäsi ruokaa koko perheelle. Ehkä vaimo siitä ymmärtää. Mutta, ennen kaikkea, oletko tämän takia huolestuttavan laiha? (No, tuskin, jos grillillä tulee pistäydyttyä...)

MIES71
Pakko kait se on ottaa puheeksi. En halua koulusta yhteydenottoja asian suhteen. Teen ruokaa huomenna vaikka väkisin kunnon soossia vanhanaikaseen tapaan voista ja vehnäjauhoosta ja kunnon läskistä lihaa joukkoon kattilallinen pottuja vihersalaatin ja jonkun raasteen?

MIES71
No niin just tän takia sun vaimo ei tahdo että teet ruokaa. Tee jotain terveellistä.
Terveys ruualla ei raavaalta mieheltä lähde nälkä tarvitsen proteiinia kulutan paljon myös urheillessa joten noi hiilaritkin kuluu kyllä!
Pelkillä rehuilla ja vesikastikkeilla ei elä eikä ne maistu miltään ymmärrän vaimon tarkoittavan hyvää mutta kun nuo lapsetkin jo valittelee pitkin kyliä nälkäänsä niin alkaa jo hävettämään!!

Peyote
Terveys ruualla ei raavaalta mieheltä lähde nälkä tarvitsen proteiinia kulutan paljon myös urheillessa joten noi hiilaritkin kuluu kyllä!
Pelkillä rehuilla ja vesikastikkeilla ei elä eikä ne maistu miltään ymmärrän vaimon tarkoittavan hyvää mutta kun nuo lapsetkin jo valittelee pitkin kyliä nälkäänsä niin alkaa jo hävettämään!!
No ei se läski ainakaan mitään lisäarvoa sun syömisiin tuo. Olisiko mahdollista tehdä terveellistä, kuitu- ja proteiinipitoista ruokaa ilman läskiä?

• Tykkää
Reactions: rockyroad
-vieras.
No ei se läski ainakaan mitään lisäarvoa sun syömisiin tuo. Olisiko mahdollista tehdä terveellistä, kuitu- ja proteiinipitoista ruokaa ilman läskiä?
Läski täyttää, antaa reilusti energiaa (kaloreita) ja pitää nälän paremmin, kuin salaatti.

Se joka tekee ruokaa päättää mitä tekee ja miten. Syö kohteliaisuussyistä mukisematta vaimosi tekemiä ruokia noin jokatoinen päivä. Loppuina päivinä teet itse ruokaa ja juuri sellaista, kuin itse haluat. Tee kuitenkin riittävästi, että muutkin saavat, jos haluavat. Voi vaimo sitten kokkailla keskenään terveysruokia noinakin päivinä, jos ei sinun tekemät pöperöt kelpaa. Lapset voivat sitten valita, kumman kattilasta ottavat vai ottavatko molempia.

Esitä asia vaimolle niin, että sinäkin haluaisit tehdä teillä ruokaa, koska pidät ruoan laittamisesta. Sano, ettei hänen ole pakko syödä tekemääsi pöperöä ja ettet pahastu, jos hän ei sitä halua/haluaa tehdä omat, mutta että hän toki saa sinunkin tekemää ruokaa syödä. Painota, että vaimokin tekee toooosi hyvää ruokaa, mutta haluat välillä tehdä itsekin. Ei tuosta VOI suuttua, jos vain positiiviseen sävyyn tuot asian esille.

Muista kuitenkin, että älä KOSKAAN IKINÄ MISSÄÄN YHTEYDESSÄ vertaa vaimoa tai vaimon ruokia äitiisi/äitisi ruokiin. Äläkä sano mitään, että "äitikin sanoi, että..." tai "äitikin tekee sellaista...". Sen jos teet, siedät saada valurautapannusta.

MIES71
Minkäköhän laista kun on tottunut noihin äitin sapuskoihin ja se tekee tota vanhanajan soossia olisiko jotain uudistettuja ohjeita? Ymmärrä kyllä äitini tekevän vanhan kansan ruokaa paljon voita sokeria ja kermaa joka paikkaan. Ei ole välttämättä kuitenkaan sitä parasta vaikka mausta kyllä tykkään ja nälkä lähtee takuulla.

"mie vaan"
Minkäköhän laista kun on tottunut noihin äitin sapuskoihin ja se tekee tota vanhanajan soossia olisiko jotain uudistettuja ohjeita? Ymmärrä kyllä äitini tekevän vanhan kansan ruokaa paljon voita sokeria ja kermaa joka paikkaan. Ei ole välttämättä kuitenkaan sitä parasta vaikka mausta kyllä tykkään ja nälkä lähtee takuulla.
Oikso esim. uunilohi, jossa joku hyvä kastike ja juuresmuussi (puolet perunaa ja puolet porkkanaa) ja lisäksi salaattia/raastetta ja raejuusto. Lisäksi viipale ruisleipää ja lasi maitoa/piimää. Ihan varmasti lähtee nälkä ja pysyy kauan poissa.

realistisesti
[QUOTE="mie vaan";29409498]Oikso esim. uunilohi, jossa joku hyvä kastike ja juuresmuussi (puolet perunaa ja puolet porkkanaa) ja lisäksi salaattia/raastetta ja raejuusto. Lisäksi viipale ruisleipää ja lasi maitoa/piimää. Ihan varmasti lähtee nälkä ja pysyy kauan poissa.[/QUOTE]

Kyllä kait nykyään saa tehdä ihan tavallistakin perunamuussia. Enemmänhän siitä saa energiaa kuin juuresmuussista eikä se minusta ole epäterveellistä. Lapset tarvii energiaa. Ja kyllä kastikettakin saa minusta tehdä jauhoista, kunhan ei käristä niitä, se käristäminen on se epäterveellinen osa.

MIES71
Ilmeisesti jotain terveysongelmaa on kumminkin olemassa ja siksi vaimo tekee sellasta ruokaa mitä tekee.

Jotkut miehet myös ajattelee olevansa hoikkia, vaikkeivät ole.
Olen 190cm 90kg olen perusterve kaikille ei rehut riitä valitettavasti vaikka tarkoitus hyvä olisikin. Nostan rautaa lihastakin löytyy jonkin verran jo harrastukseni vuoksi haluaisin sitä proteiinia lisää. Työ on fyysistä myös.

Yhteistyössä