Minä onneton menin syömään tuorejuustoa vaikka oon paksuna :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minipossu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
luetun ymmärtäminen " pastöroimattomasta maidosta ja pienen creme bonjour purkin verran" eli ei sano että söi creme bonjouruia.. et kuole.jos huoletuttaa mee neuvolaa ottavat kakkatestin.

Eli susta on ok syödä raskausaikana kiellettyjä ruokia, koska "maalaisjärki"? Hmm..

Mä olen syönyt kylmäsavulohta, maksaa, mätiä -- ja kyllä, myös Creme Bonjouria ja jopa shampanja brietä -- ja ihan ok tää raskaus on mennyt. Ihan kuten meni edellinenkin.

Ootko koskaan miettinyt, että ne mitä on täällä "kielletty" on sallittu jossain muualla? Että jos me asuttais Saksassa ois joku muu "kielletty" ja meidän "kiellot" sallittu? Sitä paitsi kyse ei ole kielloista, vaan suosituksista. Siinäkin on jo suuri ero.

Mä olen syönyt kylmäsavulohta, maksaa, mätiä -- ja kyllä, myös Creme Bonjouria ja jopa shampanja brietä -- ja ihan ok tää raskaus on mennyt. Ihan kuten meni edellinenkin.

Ootko koskaan miettinyt, että ne mitä on täällä "kielletty" on sallittu jossain muualla? Että jos me asuttais Saksassa ois joku muu "kielletty" ja meidän "kiellot" sallittu? Sitä paitsi kyse ei ole kielloista, vaan suosituksista. Siinäkin on jo suuri ero.

Kannattaa myös miettiä, että omat raskaudet eivät ole ihan yleispätevä mittari, johon kannattaa vedota. Jos joku pastöroimaton tuote tai vastaava olisi 100 prosenttisesti sikiövaurioita aiheuttava, niin tottakai se olisi kielletty, mutta koska niissä on "vaan" riski, sanotaan, ettei niiden käyttöä suositella. Jokainen sitten itse päättää, ottaako riskin vai ei.

Se on kyllä mielenkiintoista, että eri maissa on erilaiset suositukset. Toksoplasmoosiin suhtaudutaan monissa maissa Suomea tiukemmin käsittääkseni siksi, että Suomessa ei maaperässä sitä esiinny niin paljon kylmän talven takia.

Mutta edelleen korostan alkuperäiseen aiheeseen liittyen, että aloittajan tarvitsee tuskin olla huolissaan, koska tuote ei saa olla pastöroimaton, ellei sitä nimenomaisesti mainita.

Niin, no sun ja lapsiesi onneksi raskautesi ovat menneet hyvin. On myös tapauksia joissa äiti on oikeasti saanut sen keskenmenon listerian takia. Itse en lähtisi tietoisesti sellaiseen rulettiin kun kyse on kuitenkin ihan olemassa olevasta riskistä. Ne suositukset eivät ole tuulesta temmattuja. Ilman niitä suosituksia keskenmenoja olisi varmasti enemmänkin..

Turhaa hysteriaa taas lietsotaan. Aivan turhaan.
Nämä tulevat äidit kuuluvat varmaan siihen samaan kategoriaan jotka käyvät neuvolassa joka viikko kuuntelemassa sikiön sydänääniä...

Minullekin sanottiin neuvolassa, että tuorejuustolevitteiden, raa'an kalan ja kylmien ruokien (jotka pitäis lämmittää) syöminen on ehdottomasti kielletty. Myöhemmin huomasin, että juurikin tuo Creme bonjour olisi pastoroitua. Mutta ajattelin sitten olla ilman vielä pari kuukautta raskauden loppuun saakka, kun olin ollut ilman siihenkin asti. Lempilevitteessäni ei ollut mitään mainintaa asiasta, joten ei sitä voi varmuudella todeta, että se olisi pastoroitu. Käsittääkseni kaikki pitää aina mainita tarkkaan tuoteselosteessa ja jos jokin asia ei ole jotain, niin ei kai siellä nyt mainita että se on pastoroimaton? Raskausaikana kyselin aina ravintoloissa, että onko jokin pastoroitu ja siellä otin vaan sellaista, missä luki että se on. Ravintoloissa annettiin ymmärtää, että kun asiaa ei ole erikseen mainittu, niin silloin se tarkottaa se on pastoroimaton.

Pelissä on kuitenkin syntymättömän vauvan henki, joten aika kovat on panokset.
Menneelle ei tietysti voi mitään, jos on vahingossa jotain suuhunsa napannut. Mutta tarkoituksella minäkään en mennyt testaamaan. Raskausaikana yritin elää mahdollisimman terveesti sikiön vuoksi, mutta synnytyksen jälkeen palasin jälleen omiin ihaniin tottumuksiini. Kun maistoin lempilevitettäni ensimmäistä kertaa pitkään aikaan tuntui, että voisin nuolla sitä jopa jäätelötötteröstä! :D

Minullekin sanottiin neuvolassa, että tuorejuustolevitteiden, raa'an kalan ja kylmien ruokien (jotka pitäis lämmittää) syöminen on ehdottomasti kielletty. Myöhemmin huomasin, että juurikin tuo Creme bonjour olisi pastoroitua. Mutta ajattelin sitten olla ilman vielä pari kuukautta raskauden loppuun saakka, kun olin ollut ilman siihenkin asti. Lempilevitteessäni ei ollut mitään mainintaa asiasta, joten ei sitä voi varmuudella todeta, että se olisi pastoroitu. Käsittääkseni kaikki pitää aina mainita tarkkaan tuoteselosteessa ja jos jokin asia ei ole jotain, niin ei kai siellä nyt mainita että se on pastoroimaton? Raskausaikana kyselin aina ravintoloissa, että onko jokin pastoroitu ja siellä otin vaan sellaista, missä luki että se on. Ravintoloissa annettiin ymmärtää, että kun asiaa ei ole erikseen mainittu, niin silloin se tarkottaa se on pastoroimaton.

Menneelle ei tietysti voi mitään, jos on vahingossa jotain suuhunsa napannut. Mutta tarkoituksella minäkään en mennyt testaamaan. Raskausaikana yritin elää mahdollisimman terveesti sikiön vuoksi, mutta synnytyksen jälkeen palasin jälleen omiin ihaniin tottumuksiini. Kun maistoin lempilevitettäni ensimmäistä kertaa pitkään aikaan tuntui, että voisin nuolla sitä jopa jäätelötötteröstä! :D

Suomessa kaupassa myytävissä maitotuotteissa pitää erikseen lukea, jos ne on tehty pastöroimattomasta maidosta. Näin ainakin sellaisten tuotteiden kohdalla, joissa on suomenkielinen pakkausseloste.