Minä onneton menin syömään tuorejuustoa vaikka oon paksuna :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minipossu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minipossu

Vieras
Siis en tajua miten en vain hoksannu et se on pastöroimattomasta maidosta ja pienen creme bonjour purkin verran vetäsin tuossa joulun ja uuden vuoden tienoilla yhteensä :/

Onkohan siitä nyt miten paljon haittaa?

Jos et oo vielä sairastunut, niin ei mitään. Lähinnä nuo rajoitukset on olemassa just sen takia, koska "kielletyissä" tuotteissa suurempi riski elää "pöpöjä", eli niistä voi saada listerian, ruokamyrkytyksen tai jotain.

Pastöroimattomissa maitotuotteissa on tietääkseni lähinnä listeria- ja ehec-riski. Jos et ole saanut vatsatautia etkä listerioosin oireita (raskaana olevalla listerioosi oireilee yleensä kuumeena ja mahdollisena selkäsärkynä, supistuksina ja/tai vatsatautina), todennäköisesti tuosta ei ole koitunut mitään haittaa.

...no tuskinpa oli kovinkaan paljoa haittaa.

Oman (maalais)järjen käyttö on sallittua. Ja jopa suositeltavaa. |O

Pastöroimattomissa maitotuotteissa on tietääkseni lähinnä listeria- ja ehec-riski. Jos et ole saanut vatsatautia etkä listerioosin oireita (raskaana olevalla listerioosi oireilee yleensä kuumeena ja mahdollisena selkäsärkynä, supistuksina ja/tai vatsatautina), todennäköisesti tuosta ei ole koitunut mitään haittaa.

Selkä nyt on muutenki kipeänä, mutta muita oireita ei kyllä oo ollu.

No mä esim kysyin neuvolasta, että enkö saa jouluna edes pientä palaa graavilohta syyä ku sitä on perinteisesti meidän perheen joulupöydässä niin tuli ehdoton kielto ettei missään nimessä saa.

Mä söin vuosi sitten jouluna, esikoista odottaessani, elämäni ainoan kerran pari palaa sellaista jotain kylmäsavulohta tai graavia tai mitä lie, en erota noita kun en normaalisti mistään tuollaisista tykkää ollenkaan. Sellaista raa'an lohen näköistä kuitenkin. Oli niin herkullisen näköisiä kun niissä rullissa oli jotain töhnää sisällä. Tiesin etten saisi mutta söin silti! :vampire: Eikä onneksi mitään siitä tullut.

Mä nyt en muutenkaan stressaa noista ruokamääräyksistä niin paljoa. Yleensä huomioin vaan että ei ole seissyt ruoka missään pitkään jne, erilaiset juustot ettei ole kauan ollut avattuna jne. jos en kuumenna. Jos jotain kiellettyä oon syönyt niin kohtuudella ja sen kuuluisan maalaisjärjen kanssa. Toi kalajuttu oli ehkä ainoa, missä koin ottavani jonkinlaisen riskin, mutta enpä siitäkään yöunia kyllä menettänyt.

Syömisrajoitteet raskaana ei ole ihan täysin sama kuin vakavat allergiarajoitteet.

Minä suhtautuisin kuitenkin samalla vakavuudella, vaikka todellinen riski olisikin varsin vähäinen. Ensinnäkin, mulla on niin hiton huono tuuri kaikessa, että tottakai se nasahtaisi juuri minun kohdalleni, vaikka riskiluku olisikin joku 1/10 000

Mutta siis tullaan nyt taas tähän, että eiks creme bonjour nyt kuitenkin oo pastöroitu tuote? Ja avatuista pakkauksista puheen ollen, listeriahan viihtyy vallan mainiosti jääkaappilämpötilassa vakumiin pakattuna eikä haise eikä maistu miltään. Että siinä ei kyllä toi nenän kayttö auta yhtään.