Onko todella näin?Helsingissä ilmainen 35 vuotta täyttäneille
Täällä sanottiin että 12vk synnytyksen jälkeen, mut joissakin paikoissa vissiin jopa vaan 6vk tms. ja asennetaan jälkitarkastuksessa.Alkuperäinen kirjoittaja Laina elämää;29400964:Mulla maksoi kierukka itsessään 270e(hain apteekista,ihan ehkäisyksi),laittaminen kesti 15 min (kohtu on jotenkin etukenossa)..
Nyt olen miettinyt,kohan tämän lapsen saan itsestäni pihalle,että otan kierukan uudelleen ehkäisyksi.Kuinka pian synnytyksen jälkeen sen voi asentaa?
Helsingissä ensimmäinen kierukka on maksuton missä tahansa iässä, sen jälkeen maksavatOnko todella näin?
Olen yhden ilmaisen kierukan jo saanut, kun Helsingissä ensimmäinen kierukka on ilmainen jos se laitetaan ehkäisyneuvolassa. Vieläkö voisin siis saada toisen kierukan ilmaiseksi kun ikää on juuri se 35v. ?
Kiitos!Miepä kyselen sitä,ko alkaa olla ajankohtaista =)Täällä sanottiin että 12vk synnytyksen jälkeen, mut joissakin paikoissa vissiin jopa vaan 6vk tms. ja asennetaan jälkitarkastuksessa.
Halpuus on suhteellista. Usein aiheuttaa runsaat ja jatkuvat vuodot, jonka vuoksi se joudutaan poistamaan puolen vuoden jälkeen. Tai sitten käy kuin minulle, joka tulin raskaaksi kierukasta huolimatta, enkä todellakaan pystynyt aborttia tekemään.Voidaan asentaa jo jälkitarkastuksessa. Hinta apteekista noin 160e. Laitto kestää keskimäärin 10min.
Eri kunnissa on eri käytäntöjä sen suhteen kuka saa kierukan ilmaiseksi niin kannattaa selvittää oman kunnan ehkäisyneuvolasta jos saisi ilmaiseksi. Halpa ehkäisy se kuitenkin kun 5v voi pitää.
No, näin minäkin olen ymmärtänyt.Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;29400987:Helsingissä ensimmäinen kierukka on maksuton missä tahansa iässä, sen jälkeen maksavat
Millä perusteella kunnallisella puolella pitäisi koko lysti olla ilmainen? En ole ikinä moisesta kuullutkaan. Kunnallisella on mullekin laitettu ja kyllä itse omasta pussistani kierukan maksoin.kunnallisella puolella jos kierukan laittavat, niin pitäisi olla ilmainen, koko lysti, aina. Mut näin ei aina tapahdu, vaan usein lääkäri kirjoittaa reseptin ja passittaa apteekkiin. Eikä siinä mitään, paitsi silloin, jos lääkäri on luvannut asiakkaalle, että hän saa kierukasta kelakorvauksen, koska se on kirjoitettu runsaiden vuotojen hoitoon. Sitten asiakas suuttuu minulle, kun en voi sitä korvattuna toimittaa.
Yksityisellä maksat lääkärissä käynnin sekä koko kierukan hinnan, jos se tulee ehkäisyyn. Yksityisellä puolella sairauden hoitoon käytettävä hormonikierukka kuuluu kelakorvauksen piiriin.