Tää on jotain niin kauheeta :(. Mihin paeta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sirionful
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sirionful

Jäsen
29.11.2013
574
2
18
Sisaruksen lapset on täällä mun ja äidin luona hoidossa. Tänään tulivat ja niin kauan ku niiden omat vanhemmat oli paikalla, niin ei mitään, olin ihan ok. Sit kun niiden vahemmat lähti ja ne lapset jäi mun äidin vastuulle, niin iskee vaan aivan hirvee ahistus+vitutus heti päälle. En pysty tekemään yhtään mitään. Oon vaan täysin lamaantunu. Tajusin, että tää johtuu siitä, että mä en vaan kestä noin rajua muistutusta mun omasta lapsuudesta. Äitiä ei kiinnosta lasten kanssa touhuuminen mitenkään. Mitään se ei tee niiden kanssa. Ei mitään. Istuu vaan ja kattoo telkkaria ku lapset riehuu ympäri kämppää. Mistään asiasta ei sanota. Sit yhtäkkiä mun äidin sietokyky menee jonku rajan yli ja se ärähtää niille MITÄ TE TEETTE? ÄLKÄÄ TEHKÖ NOIN! Sit se palaa taas katsomaan telkkaria ja lapsilla on tylsää. Ne toistaa mummi mummi mummi ja äiti vaan kattoo ohjelmaansa, eikä reagoi. Sit jossain vaiheessa se sanoo että ODOTTAKAA nyt mummi katsoo nyt tätä ja jatkaa katsomista. Lapset alkaa sit puuhaan jotain keskenään ja sama kaava jatkuu.

Siis kyllähän äiti ne ulos vie varmaan huomenna ehkä tunniks leikkimään tai jotain, mut siihen se varmaan jääkin. Mua ahdistaa ihan sikana huominen.

Itse en tykkää ollenkaan lapsista. Ne on ihan ok, niin kauan kun mä en joudu katsoon tota meininkiä täällä. Jos sanon äidille jotain asiasta, niin mun ja sen välille syttyy hirvee riita ihan varmasti. Sanoin sille jo etukäteen, etten yhtään tykkää, että lapset tulee tänne hoitoon. Äiti vaan sano, et no mee sit omaan huoneesees. Mutta kun sielläkin mua ahdistaa kun ei sitä meteliä voi olla kuulematta. Plus mua ahdistaa mun koirien puolesta kun lapset välillä riehaantuu kiusaamaan niitä, tai ei osaa varoa niitä. Ja jos otan nekin omaan huoneeseen, niin lapset käy kokoajan kurkkimassa ovelta.

Omassa lapsuudessa toi äidin meininki oli vielä kymmenen kertaa hirveempää mua kohtaan, eikä mulla ollu ees ketään muuta täällä pitämässä mulle seuraa. Oli vaan äiti ja minä. Äiti sai hirveitä raivareita, eikä me oikeestaan koskaan tehty mitään yhdessä.

Nykyään äiti on rauhottunu noiden raivareiden suhteen, mutta mulle vaan tulvii ne kaikki paskat muistot näissä tilanteissa takasin ja mä en vaan osaa käsitellä sitä. Tekis niin mieli lähteä vaan karkuun, mut ei mulla ole paikkaa, minne mennä. Ottasin koirat mukaan jos olisin yön yli poissa.

Mihin hemmettiin mä pääsen täältä karkuun??? Mun pää tulee oikeesti hajoomaan lopullisesti huomenna kun lapset haetaan muutenki vasta tiistaina pois täältä. Ja varsinki ku ei äiti lapsille pahasti ärjy, mut sit muhun purkaa kun hermot meinaa silläkin mennä siihen juoksemiseen, huutamiseen, koirien lelujen jatkuvaan vinguttamiseen, sotkemiseen yms.

Ite en kykene tekemään mitään niiden lasten kanssa just sen ahistuksen+vitutuksen myötä. Auttakaa :(. Lapsilla on onneks kännykkä, jolla ne voi soittaa itsensä haettavaks pois täältä, jos niilläkin menee hermot, mut jostain ihmeen syystä ne kai silti tykkää olla täällä. On kai sitten kiva vaan reihua ilman mitään rakentavia rajoja. Nytkin ne meni illalla nukkumaan joskus 23:30 ja ovat siis 5- ja 7-vuotiaita.

Itselläni on mielenterveysongelmia, mitkä selittää ton kauheen olon, mikä mulle tästä kaikesta tulee + oon jo valmiiks masentunu ja fyysisestikin sairas ihminen.

Kuulostaa samanlaiselta touhulta, kuin minun lasten mummolla olo... mummo ei tee mitään lasten kanssa, ainut ero että istuu tietokoneella. Tämän takia emme vie lapsia juurikaan mummolle yökylään, koska lapsemme eivät yksinkertaisesti viihdy siellä lainkaan. Ymmärrän kyllä tunteesi, jos olet joutunut itse elämään sellaisen lapsuuden. Voisitko yrittää ajatella asiaa lasten kannalta ja koittaa vaikka touhuta jotain niiden kanssa. Ajatellen, että kuinka kivalta se olisi sinusta lapsena tuntunut? Pelaamista, piirtelyä, askartelua, ulkoilua yms touhuamista?

[QUOTE="miimii";29391998]Kuulostaa samanlaiselta touhulta, kuin minun lasten mummolla olo... mummo ei tee mitään lasten kanssa, ainut ero että istuu tietokoneella. Tämän takia emme vie lapsia juurikaan mummolle yökylään, koska lapsemme eivät yksinkertaisesti viihdy siellä lainkaan. Ymmärrän kyllä tunteesi, jos olet joutunut itse elämään sellaisen lapsuuden. Voisitko yrittää ajatella asiaa lasten kannalta ja koittaa vaikka touhuta jotain niiden kanssa. Ajatellen, että kuinka kivalta se olisi sinusta lapsena tuntunut? Pelaamista, piirtelyä, askartelua, ulkoilua yms touhuamista?[/QUOTE]

En mä kykene kun mua ahdistaa ja vituttaa :(. Ja syytän siitä niitä lapsia, koska ei mulle tule tollasta oloa sillon kun ne ei oo täällä ja ollaan äidin kanssa vaan kahden. Väärin syyttää lapsia siitä tiedän...

Varmaan olisi syytä muuttaa omaan asuntoon. Ei kai kotona asumisen vuoksi olo parantua voikaan. Hyvin vaikeistakin mt-ongelmista kärsivät voivat asua yksinään, mikset myös siis sinä.

Noh huomista ei jossain vaiheessa mahdollinen poismuutto pelasta, mutta välillä oon kyllä harkinnut sitäkin. Just nyt mietin, että varaisinko huomiseksi huoneen hotellista ja menisin sinne? Äiti ei ainakaan taatusti ymmärrä, miks lähdin. Tulisin sit tiistaina takasin. Yhteen yöhön mulla olis varaakin.

Niiden lasten kuuluu saada olla lapsia ja sinun pitää luopua lapsuudesta. Vaikka olisi kuinka huono vointi, niin aina voi hyväkseen tehdä muuta kuin olla riippuvainen äidistään ja lapsuuskodista 24h/ vrk. Keskity siihen eikä lasten häiritsevyyteen.

Noh huomista ei jossain vaiheessa mahdollinen poismuutto pelasta, mutta välillä oon kyllä harkinnut sitäkin. Just nyt mietin, että varaisinko huomiseksi huoneen hotellista ja menisin sinne? Äiti ei ainakaan taatusti ymmärrä, miks lähdin. Tulisin sit tiistaina takasin. Yhteen yöhön mulla olis varaakin.
Yhdellä päivällä ei ole mitään väliä. Tarvitset hoitavalta psykiatriltasi tilapäislääkityksen, jolla pääset noista tilanteista hetkeksi eroon. Ihan ensiavuksi riittää korvatulpat. Mutta muutto on ainut oikea apu.

Yhdellä päivällä ei ole mitään väliä. Tarvitset hoitavalta psykiatriltasi tilapäislääkityksen, jolla pääset noista tilanteista hetkeksi eroon. Ihan ensiavuksi riittää korvatulpat. Mutta muutto on ainut oikea apu.

Mä olen kyllä yrittänyt asua omillanikin, mutta se on tosi rankkaa ilman autoa, kun on fyysisesti sairas, eikä ole omaa pihaa, missä koirat voi tarvittaessa temmeltää :(. Rahallisestikin se olis vaikeeta. Äitikin tykkää siitä, että mä asun täällä kun olis muuten niin yksinäinen.

Mitäköhän lääkitystä ajattelit? Rauhottavia mulla kyllä on ja yks pilleri auttaa jotain pari tuntia, joten vähän liian monta niitä pitäisi koko päivän kestävään ahdistukseen ottaa, jos haluaisi oikeasti siitä olosta eroon, eikä vain hetken helpotusta.

Minimitoimeentulo on jokaiselle suomalaiselle aina taattu eli selviää. Olosuhteet pitää asumisessa valita sellaisiksi, että pärjää, esim. kauppojen läheisyys ja jos koirista ei halua luopua, mutta ei jaksa aina kovasti lenkittää, niin koirapuistossa saavat juosta. Mikä tahansa muutos on kuitenkin parempi kuin valita se "helppo" vaihtoehto, että asuu lapsuuskodissa ja vaatii itselleen sellaisia olosuhteita, joihin ei ole oikeutta. Jossakin vaiheessa omilleen muuttaminen kuitenkin tulee eteen.

Minimitoimeentulo on jokaiselle suomalaiselle aina taattu eli selviää. Olosuhteet pitää asumisessa valita sellaisiksi, että pärjää, esim. kauppojen läheisyys ja jos koirista ei halua luopua, mutta ei jaksa aina kovasti lenkittää, niin koirapuistossa saavat juosta. Mikä tahansa muutos on kuitenkin parempi kuin valita se "helppo" vaihtoehto, että asuu lapsuuskodissa ja vaatii itselleen sellaisia olosuhteita, joihin ei ole oikeutta. Jossakin vaiheessa omilleen muuttaminen kuitenkin tulee eteen.

Miten se on keltään pois, että äiti auttaa sairasta lastaan antamalla tämän asua luonaan ja lainaamalla autoaan? Ostan kuitenkin omat ruuat, pesen omat pyykit, hoidan omat koirat (ellen ole tosi kipeenä), siivoan kun jaksan, maksan omat laskut, tankkaan pääasiassa omat bensat, autan äitiä erilaisissa asioissa, joita hän ei osaa tehdä. Pikemminkin olen äidin kämppis kuin hänen hoidettavansa. Enemmän pitäisi yhteisin kotitalouden eteen vielä jaksaa tehdä. Jos vaan olisi enemmän voimia ja energiaa, niin tekisinkin.

Eikö noi vastaukset nyt ollenkaan auta sen HUOMISEN kanssa :(. Mulla kun kumminkin on itsetuhoisuus ja yliannostustaustaa silloin, kun en vaan pärjää olojeni kanssa. Jos menen päivystykseen, niin äiti suuttuu kun sen jälkeen sillä on sekä lapset, että koirat hoidettavana. Siksi hotelli olisi jotenkin mielekkäämpi, mutta en toisaalta haluaisi loukata ketään lähtemällä pakoon. Äiti kumminkin luulee taas ihan omia juttujaan lähdön syystä.

Ruokitte toistenne huonoja oloja tuolla järjestelyllä. Kumpikin luulee auttavansa toista ja saavansa apua toiselta, mutta oikeasti se ei mene niin vaan se on kierre. Millainen äiti suuttuu sairaan tyttärensä hakeutumisesta päivystykseen..? Tarvitset apua ja sinulla on oikeus hakea sitä. Onko sinulle suositeltu esim. päiväsairaalaa?

[QUOTE="Sirkkeli";29392086]Vedä nyt sitä rauhottavaa naamaan, niin pystyt menemään nukkumaan. Ja sitten vedät sitä sen ajan, kun ne penskat on siellä. Helppoa.[/QUOTE]

En mä nyt haluaisi mennä nukkumaan kun viimein on rauha maassa kun kaikki muut nukkuu, eikä siis muakaan just nyt ahdista. Viimein tuntuu siltä, että voisi jopa tehdä jotain hommia, kuten pestä pyykkiä (ei noista kukaan siihen herää). Tännekin kirjottaminen autto paljon tän illan oloihin. Oon muutenki menny yleensä klo 8 aamulla vasta nukkuun, niin ei ees väsytä. Kai sitä pitää sit pistää huomenna kuulokkeet korville, olla vaan huoneessa ja vetää rauhottavia, jos se kerta on parempi kuin lähteä pois. Olis ees lukko huoneen ovessa, mutta kun ei ole.

Ja tiedän, että hotelliin saa ottaa koiria mukaan, sen olisin tehnytkin. Ja vastauksena mikä äiti suuttuu, niin ainakin ennen joulua kun oli riitaa äidin kanssa, niin hän sanoi ihan suoraan, ettei jaksa huolehtia mun koirista jos mä meen osastolle ja että en saa mennä. Voi tosin olla, että sanoi noin vain koska oli just se riitatilanne.

Oon jonossa päiväsairaalaan.

Minkä ikäinen sä Sirionful oot?

Oon 26 (varmaan vanhempi kuin oletit :P). Käyn kaks kertaa viikossa normaalisti terapiassa, mutta nyt jouluviikolla oli lomaa. Eikä me yleensä äidin kaa riidellä, mut jouluajat on aina sisältäneet riitelyä. Kyl se sit helpottaa ja äiti haluis taas tulla jollekin terapiasessiollekin mukaan. Kerran on ollu. Noi lapsetkin käy täällä yleensä vaan joulun aikaan ja ehkä kesällä parin viikon jakson aikana pari kertaa.

Keväällä mä viimeks asuin omillani, eikä se todellakaan ollu helppoa. Yritin käydä töissäkin yhtenä iltana viikossa. En vaan jaksanu ja päädyin yliannostuksiin ja osastolle. Sen jälkeen muistaakseni muutin taas takas äidin luo. Ei se yksinasuminen mua autuaaksi tee. Oon kyllä koittanu sitä jo monta kertaa.

Oon eläny tässä vuorokausirytmissä jo tosi pitkään. Kyllähän ihmiset tekee yötöitäkin ilman ongelmia ja oon yövirkku. Pimeys ei mua haittaa. Ulkonakin on paljon kivempi käydä öisin kun voi liikkua yksin siellä. Varsinkin huomista aamua ajatellen meen paljon mielummin nukkumaan siinä vaiheessa kun ne lapset herää, niin joutuu kärsimään paljon vähemmän aikaa.

Miksi haluat asua yhdessä ihmisen kanssa joka on kohdellut sinua kaltoin?? En ymmärrä....

Itse kerrot tuossa lapsuudestasi:

28.12.13, 02:43 #24
Sirionful
Sirionful on kirjautuneena
Käyttäjän Sirionful avatar

Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja Happygirl-91 Näytä viesti
Millaisista traumaattisista kokemuksista lapsena olet kärsinyt tarkemmin sanottuna?
Nooh mut laitettiin hoitoon jo 3-viikon iässä kun äiti palasi töihin ja olin tosi usein hoidossa päivät yhdessä pph paikassa ja yöt toisessa pph paikassa ja silloinkin kun olin hoidossa vain päivän, niin kotona mua hoiti mun murrosikäinen sisarus, kun äiti teki todella pitkiä päiviä ja matkusti työnsä puolesta paljon. Muutti pois kun olin vielä melko nuori. Sitten kun menin kouluun niin mua alettiin heti kiusata ja sitä jatkui lukion vikalle luokalle asti. Kotona äiti oli usein tosi vihanen ja pelkäsin häntä silloin ja haaveilin karkaamisesta. Hän huusi ja kiroili ja paiskoi ovia, piti mykkäkoulua, ei huolehtinut mun hygieniasta pienenäkään, haukkui mua riitojen yhteydessä, syyllisti kuinka olin aina pilannut häneltä jotakin, oli tosi ylisuojeleva mua kohtaan ja raivostui aina jos olin aiheuttanut hänelle jotain huolta, raivosi jatkuvasti jollekin puhelimessa, raivosi tietokoneelleen työhuoneessa ja hakkasi sitä. Muhun ei ikinä koskenut onneksi sormellakaan, eikä koskaan onneksi juonut alkoholia tai käyttänyt muitakaan päihteitä. Tollasta kaikkea.

Viimeinen muokkaaja Sirionful; Tänään 04:38.

Oletko käynyt _noitakin_ asioita terapiassa läpi? Ellet ole niin käy ihmeessä. Terapiasi ei tosiaan oikein kuullosta kognitiiviselta, itse olen käynyt molemmat, anal. ja kognitiivisen ja sain kyllä viimeksi mainitussa paljon työkaluja itselleni, toki kummastakin terapiasta on ollut hyötyä.

Jaksamisia sinulle, tuo tuettu asumismuoto minullekin tuli mieleen.

Hae tuettuun asumismuotoon.

Kuulinkin yhestä, johon vois ottaa koirat mukaan. Harkitsen, mutta olen jo nyt köyhä ja olisin TODELLA köyhä tuon muuton jälkeen :(. Se joka sanoo, ettei raha tuo onnea, ei ole kokenut köyhyyttä. Kaikki harrastukset mm. pitäisi varmaan jättää sitten :(. Niistä kumminkin saan iloa ja liikuntaa, lähden ylipäätään pois kotoa homehtumasta yms.

Miksi haluat asua yhdessä ihmisen kanssa joka on kohdellut sinua kaltoin?? En ymmärrä....

Koska äiti muuttui TODELLA paljon sen jälkeen kun hänelle selvisi, että minulla on pahoja mielenterveysongelmia, enkä olekaan vain saamaton laiska loinen. Siihen loppui pahimmat haukkumiset ja pahimmat ja jatkuvimmat riitelyt. Olin salannut asiaa häneltä jo vuosia. Hän on kertonut asian selviämisen olleen elämänsä suurin shokki. Minun oli pakko kertoa hänelle kun asuin omillani ja olin menossa ensimmäistä kertaa osastolle ja tarvitsin koirien hoitajaa siksi aikaa. Hän oikeasti kuulema luuli, että minulla on kaikki hyvin.

Lisäksi nykyään hän tekee paljon vähemmän töitä ja on näinollen paljon vähemmän stressaantunut ja ärtyisä, eikä enää mm. kiroile ollenkaan, huuda puhelimessa, kiroa muita autoilijoita, hakkaa mitään kodinkoneita jos ne eivät toimi jne. Enkä minäkään enää kaipaa juurikaan mitään yhteistä aikaa meidän kesken tai hellyyden osoituksia häneltä tai mitään sellaista. Hän antaa minulle rahaa ja osoittaa välittävänsä sitä kautta, joskus kertoo rakastavansa sanallisestikin. Ja välillä jos uskallan avautua hänelle ongelmistani, niin meillä on erittäin hyviä keskusteluja ja hän oikeasti pyrkii auttamaan ongelmanratkaisuissa. Lisäksi hän aina kehuu minua jos saan jotain aikaan.

Ei meidän yhdessä asuminen mitään jatkuvaa perhehelvettiä ole. Lähtisin kyllä oitis muualle jos olisi ja olen niin tehnytkin. Ei hänkään täydellinen ole ja sanoo välillä asioista miten sattuu ja koska olen herkkä, niin loukkaannun. Väsynyt hänkin on ja ikäkin alkaa pikkuhiljaa näkymään. Välillä on kieltämättä hankalaa kun kaksi väsynyttä ihmistä asuu yhdessä. Se vaatii niin paljon molemminpuolista ymmärrystä.

Alkuperäinen kirjoittaja ed.viest.läh.;29392130:
Oletko käynyt _noitakin_ asioita terapiassa läpi? Ellet ole niin käy ihmeessä. Terapiasi ei tosiaan oikein kuullosta kognitiiviselta, itse olen käynyt molemmat, anal. ja kognitiivisen ja sain kyllä viimeksi mainitussa paljon työkaluja itselleni, toki kummastakin terapiasta on ollut hyötyä.

Jaksamisia sinulle, tuo tuettu asumismuoto minullekin tuli mieleen.

Onhan niistä puhuttu jonkun verran. Olen kertonut suunnilleen koko elämänhistoriani terapeutilleni. Olisi varmaan helpompaa käsitellä aihetta, jos olisi joku iso yksittäinen trauma, mutta kun on lukematon määrä pieniä ja lukematon määrä korjattavia asioita, niin aika ei vain tahdo riittää, vaikka käynkin sen kaksi kertaa viikossa. Siihen päälle tilanteet, jolloin "pitää sammuttaa tulipaloja" eli on joku nykyinen akuutti ongelma, joka pitää ensin selvittää, niin olen varmaan terapian tarpeessa vielä viidenkin vuoden jälkeen. Ehkä siitä päiväsairaalajaksosta olisi apua, kun siellä on kuulema keskustelu jonkun kanssa joka päivä kun käy siellä. Toivotaan niin.

Kiitos jaksamisista :)!