Lapsella lahjaton joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksinäisyys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toki lapsi nauttii hop lopista mutta nauttii taatusti leiikipuistoista ihan yhtä paljon. Ja ne eivät maksa mitään. Jos rahaa on bähän niin silloin tehdään asioita jotka ovat halpoja ja maksulliset huvitukset säästetään aikaan, jolloin lapsi niitä osaa kaivata.

Esim. Pääkaupunkiseudulla ilmaista on Falkulla ja haltiala. Espoon angry birds leikkipuistot. Museoiden ilmaispäivät tai illat (Emmassa lelumuseo, jossa junarata ja kahviossa legoja, Glimsissä kesäisin kanoja ja jonain päivinä lampaita). Kansallismuseossakin on ilmaisiltoja. Vaihtoehtoja löytyy, kun käyttää googlea. Lisäksi suosittelen esim. Perhekahviloita. Niissä voi luoda verkostoja ja saada lastenhoitoapua.

• Tykkää
Reactions: Echo
Totta, mutta kaikki tutut, joihin mä olen luonut ystävyyden viime vuosina ovat muuttanee ulkomaille (3 pariskuntaa) tai sitten muuttaneet tosi kauas Suomessa.

Olen itsekin muuttanut ja yrittänyt edes luoda suhteita naapureihin, mutta nytkin 3kk sisällä 3 naapuria muutti pois jo. Tosi vaikeeta, kun ihmiset liikkuu niin paljon nykyään.

Toi on kyllä tosi ikävää. Mutta sä haluat kuitenkin luoda tukiverkkoa. Kyllä varmasti osa ihmisistä jää teidän elämään!

Alkuperäinen kirjoittaja yksinäisyys;29371899:
Anteeksi aiheutin näköjään palstalaisissa suurta kiukkua. En lähde nyt erittelemään lapseni suolistosairautta sen enempää julkisella foorumilla, jossa minut on jo syyllistetty lääkärin tarpeessa olevaksi masentuneeksi, juopoksi ja tupakoijaksi. Nyt ymmärrän kuinka ilkeitä ja pahansuopia suurin osa ihmisistä on. Anteeksi vielä, että järkytin tarinallani teidän täydellistä joulua. Kaikkea hyvää!

Ei tuo marttyyriasenne auta mitään. Fakta on, että apua ei saa, ellei ole valmis ottamaan sitä vastaan. Mikset ottaisi lapsellesi lelua ihmiseltä, joka sitä palstalla tarjoaa? (Itse en siis usko tietenkään, että olisit juoppo tai tupakoija!)

Aikuisten oikeesti, tommosia ihmisiä ei voi olla olemassa muuta kuin alkoholistipaskat tai nistit jotka ei välitä lastensa jouluista ollenkaan!!!! :headwall:
Luojan kiitos, jos tää ei sit oo provo, lapsi on vasta noin pieni eikä tajua hevonkakkaa koko joulusta tai sen puuttumisesta.

Mekin ollaan tosi tiukoilla oltu tää vuosi, kummasti saatiin kasaan kolmelle lapselle röykkiö lahjoja! Että jossain mättää ja pahasti jos ei edes YHTÄ lahjaa muka pysty hommaamaan joten tää ei ole todellista eihän?

Eikö paikkakunnallasi olisi ollut mitään keräystä, Jouluppuu- tai vastaavaa?

Itse laitoin lahjan tuonne, kun tuntuu, että lähipiirissä on kaikkea tarpeeksi. Nimenomaan ap:n kaltaiseen tilanteeseen toivon lahjani mennen.

Jees.... Ei meilläkään ylimääräistä rahaa ole ikinä, mutta kyllä silti lapsille saatiin useampikin lahja hommattua jokaiselle.

Jos ei yhtään ainoaa lahjaa saa hankittua niin kyllä silloin on muualla kuin rahatilanteessa vikaa.

Eipä tuonikäinen joulusta ymmärrä eikä lahjoista perusta, mutta tulevien vuosien varalle paljastettakoon nyt, että se joulu tulee joka vuosi.

Käytkö missää kerhoissa? Seurakunnalla on perhe kerhoja, kunnilla avoimia päiväkoteja. Ovat maksuttomia! Niissä tapaa muita, ja saa kontakteja, ja tietoa.. esim me vietettiin lapsen ensimmäinen joulujuhla srk:n kerhossa (josta kaikki sai lahjan), eikä me olla uskovaisia, eikä sielä kukaan ole kysynyt kuulutaanko kirkkoon.

Se nyt kieltämättä on fakta, että ulkopuoliselta olisitte lahjan saaneet lapselle. Ja ehkä vielä kokemattomuuttasi et osankut itse varautua ajoissa (tyyliin jo vaikka heti joulualennuksista seuraavaa joulua varten, tai SYNTTÄREITÄ!!).. prismasta esim hiekkalapio taisi maksaa euron verran... ihan todellisuudessa et oysty sanomaan, ettei olisi saanut lahjaa koska ei koko vuonna ollut rahaa..
Ehkä se suurin harmi nyt llu se lähisukulaisten puute... se tuntuu kurjalle.. eikä kaikki aina itse valitse elämäö kaukana sukulaisista. Meilläkään ei ole tässä ketään.. molempien suvut asuvat Kaukana, ja ovat työssäkäyviä/perheellisiä. Lisäksi mieheni tekee parinkin viikon työreissuja. Joten TOSI yksin täällä saa olla lapsen kanssa. Mutta se myös on yks syy hakeutua niihin kerhoihin ja olla sut sielä vaikka niin persevitunisollahymylläkuin mahdollista, että tutustuu johonkin..että edes "tunnen" täältä jonkun jolle voin lapsen viedä hoitoon jos vaikka itse joudun sairaalaan.

Mutta sää oikeesti kuullostat siltä että tarviit vaikka edes vertaistukea tuohon arkeen..ymmärtäisit ettö ei se muillakaan mitään "ruusuilla tanssimista" ole. Ja ihan oikeesti nuo sun tekstit menee himpusti yli kliseisen masennuksen puolelle sellasen normaalin onnellisen äidin ajatuksista.

Eikä se apu, minkäänlainen, yleensä itsestään kävele ovesta sisään..kyllä siitä pitää jollekii sanoa, uudestaa ja uudestaan..ja sit vielä se apu pitää opetella ottaa vastaan. Ja ne on ihan valintakysymyksiä. Lopulta ihan jokainen on sen oman onnensa seppä. Nyt sulla on puoli vuotta aikaa miettiä sitä lapsen syntymäpäivälahjaa.. ja vuosi sitä joululahjaa.. niitä lähisukulaisiakaan ja heiltä lahjoja et pysty taivaalta taikomaan jossei niitä vaan ole -olen tästä todella pahoillani!!, mutta vaikka jokainen on Oman onnensa seppä, niin 2-vuotias tajuaa jo jos jää ilman synttärilahjaa!!

Se ny vaan on niin, että vain te kolme muodostatte sen perheen. Ja jotenkin teidän vanhempina tarttis alkaa hakee keinoja selvityä arjesta.

Mut hei laita vaikka mehutölkkiin kuivia makarooneja, ja se lahjapaperiin tai kääri jouluna tulleisiin värikkäisiin mainoksiin,nii saa lapsi joulupäivänä vanhemmiltaan edes jonkun lahjan. Voin vannoa että silläkin saa jo melua ja pauketta ainakin hetkeks aikaa.

Mietin tuossa vielä, että nimimerkkiisihän sää kaiken kulminoit.
Ett ole köyhä tai rahaton, vaan yksinäinen..
Mielestäsi niiiiiiiiin yksinäinen... vaikka sulla on mies, ja lapsi siinä..
Et sää oikeesti ole yksin. Vaan oikeesti hieman väsynyt tai masentunut, ja se sut saa tuntemaa olon yksinäiseks, ja heijastuu muuhunkin, kuten nyt tähän lahja-asiaan..
Sun ehkä kannattais hakeutuu vaikka johonkin lapses sairauden yhdistystoimintaan, sopeutumisryhmään.. tai neuvolan kautta perhepsykologille.. jossai vaiheessa se lapsen syntymä, väsymys ja sairastuminen pitää käsitellä..

Ihmettelen aloittajan asennetta että ei haeta tilanteeseen apua. Hakisi ruokakassin siitä säästyneet rahat lahjaan. Entä lahjakortti sossusta, joulupuu keräys, jouluapu facebookissa. Suosittelen säästään joka kuukausi 2e niin saat 24e ens vuoden lahjaan

Alkuperäinen kirjoittaja yksinäisyys;29371712:
Toki mulla 10 euroa on, mutta pitää loppukuu syödäkin jotain ja saada lapselle vaippoja, joten käytän mieluummin niihin vähäisetkin rahat.

Ööö... eiks lapsilisät tullu ennen joulua?

Sitä paitsi ei 1,5 v ymmärrä vielä joulun päälle mitään, joten mitäpä sitä turhaa krääsää edes ostamaan.

Lahjattomuus on omaa saamattomuutta, sillä seurakunnasta tai keräyksistä olisitte takuulla saaneet paketin tai rahaa.

Lisäksi kirpparilta löytyy vaikka mitä kivaa eurolla tai kahdella. Joten täyttä saamattomuutta.

Meillä olisi rahaa, MUTTA ostin tytöille uudenveroisen pet shop talon kirppikseltä 15 e sekä pusseissa olevia pet shoppeja a' 2-3e. Niis mukana koirankopit ym krääsää. En usko ettet paria euroa olisi esim tuollaiseen löytänyt.

Teillä olisi ollut varaa ostaa jokin pieni lahja, muttette pidä järkevänä. Joulukeräykseen ette ole osallistuneet. Eli lapsi jäi lahjatta, koska valitsitte käyttää resurssit toisin.

Joulutervehdykset onnistunee vaikka skypellä ulkomaan tutuille?

Ap:n lapsi on 1,5 vuotias. Ensinnäkin tuon ikäinen ei vielä paljoa ymmärrä joulusta, kukaan kaveri ei häntä siitä valista, varsinkin jos niin yksinäinen on ettei ympäriltä löydy edes hyviä ystäviä.

Toisekseen, vanhemmilta on elämänhallinta kateissa jos ei kykene/halua sitä yhtä lahjaa ostaa. Joulun tulon tietää etukäteen ja siihen olisi pitänyt osata varautua tuonikäisen lapsen kyseessä ollessa. Turha sanoa ettei tähän olisi varaa, noin pieni pärjää todella halvalla lahjalla.

Ehkä tästä syystä niitä sympatioita ei heru.

Saisitteko siitä lapsen suolistosairaudesta Kelan vammaistukea, esim. sitä alinta? Ei niin että se kauheasti rahavaikeuksissa auttaisi, mutta kuitenkin.

Tuohon, ettet koe oikeana ottaa tarjottua apua vastaan - miksi? Apua vastaanottamalla voisit jopa tehdä jonkun iloiseksi. Itse en ole mikään super-öky, mutta muutaman euron lahjan ostaminen vieraalle taaperolle ei heilauttaisi talouttani lainkaan. Sen sijaan saisin oikeasti hyvän mielen ajatellessani, kuinka lapsen silmät loistavat hänen saadessaan avata paketin, ja vanhemmille tulee hyvä mieli, kun lapsi ei jää ihan ilman. Ja noita käytettyjä mutta ihan hyviä leluja meillä olisi vaikka kuinka.

Auttaminen on siitä hassu asia, että se ei ole hyvän mielen siirtoa auttajalta autettavalle, vaan molemmille tulee hyvä mieli. Usein jopa konkreettisesti. Monesti olen ollut tilanteessa - ja molemmissa rooleissa - jossa toinen kiittelee onnellisena lapselle saamistaan vaatteista tai leluista, ja toinen siitä, että sai kaappiin tilaa. Ota siis ihmeessä apu vastaan, kun sitä tarjotaan!

[QUOTE="jep";29372491]Tuohon, ettet koe oikeana ottaa tarjottua apua vastaan - miksi? Apua vastaanottamalla voisit jopa tehdä jonkun iloiseksi. Itse en ole mikään super-öky, mutta muutaman euron lahjan ostaminen vieraalle taaperolle ei heilauttaisi talouttani lainkaan. Sen sijaan saisin oikeasti hyvän mielen ajatellessani, kuinka lapsen silmät loistavat hänen saadessaan avata paketin, ja vanhemmille tulee hyvä mieli, kun lapsi ei jää ihan ilman. Ja noita käytettyjä mutta ihan hyviä leluja meillä olisi vaikka kuinka.

Auttaminen on siitä hassu asia, että se ei ole hyvän mielen siirtoa auttajalta autettavalle, vaan molemmille tulee hyvä mieli. Usein jopa konkreettisesti. Monesti olen ollut tilanteessa - ja molemmissa rooleissa - jossa toinen kiittelee onnellisena lapselle saamistaan vaatteista tai leluista, ja toinen siitä, että sai kaappiin tilaa. Ota siis ihmeessä apu vastaan, kun sitä tarjotaan![/QUOTE]

Jos olisin musta, niin tykkäisin tästä. Hyvin sanottu, ja olen samaa mieltä. :)

Ok, eli apn mies on ehkä muslimi luultavasti pohjois-afrikasta ja sukunsa köyhää. Ap on avuton, ja lapsi kärsii. VArmaan myöhemmin tulee isompia ongelmia, koska mies ei saa töitä ja lapsen tarpeet kasvaa.

Ap, onko niin että miehesi ei hyväksy joulun viettoa? Ja siksi teillä ei ole sitä valmisteltu ollenkaan? Mutta nyt olet itse tullut katumapäälle, että olisi ollut kiva jos lapsella olisi edes se yksi lahja.

Yhteistyössä