Säälin kokopäivätyössä olevia perheenäitejä joulun aikaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viera"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, kukin kuluttakoon energiansa joulunakin kuten tykkää, mutta mä käytän sen mielummin johonkin muuhun, kun ihmisten säälimiseen... Koska se ei johda mihinkään, joten se on aivan turhanpäiväistä. Eikä mulla ole vielä koskaan ollut yhtään joulustressiä. Mulle on ihan sama onko se vaatekaappi järjetyksessä tai onko ne jalkalistan juuret kaivettu hammastikulla, koska mä en jouluna keskity niihin, vaan perheen kanssa oleiluun. Eikä se oleilukaan tapahdu siellä kaapissa, joten aivan sama, onko ne vaatteet vatupassissa vai kippaantuuko se syliin, kun oven avaa... :D Mä siivoon sen sitten, kun saan inspiksen - on se sitten tavallinen arkipäivä tai joulu. Tää rennommin ottaminen on paaaaljon mukavampaa... ;)

[QUOTE="a p";29358051]En tiedä, mutta sellaisen käsityksen sai tuosta kommentistasi.[/QUOTE]

No ehkä mua vaan ärsyttää sun tuntema sääli jotain kohtaan, joka ei sääliä tarvitse? Vuorotyökin on ihan oma valinta, ei kukaan pakosta ole joulunpyhiä töissä mutta itsekin kun joskus aikoinani olen vuorotyötä tehnyt niin joulu töissä oli oikeinkin tunnelmallinen eikä siellä töissä kuitenkaan koko päivää olla.

Voisit alkaa osoittaa sääliä esim. huostaanotettuja lapsia kohtaan ja antaa sinne vähän rahaa, niin sun säälikin sais oikean osoitteen ja tois jotain hyvää. Tällainen aloitus, jonka teit on mun mielestä säälittävä.

[QUOTE="a p";29358085]Niin? :) Minä vastasin hoitsulle, joka on joulun töissä.[/QUOTE]

Ööh, ei, vaan sinä sanoit ensiksi "onneksi en ole töissä" ja kun Blue takertui tähän, tarkensit että "onneksi en ole jouluna töissä"? Sinä vastasit Bluelle.

Vai säälit.. No kiva.

Mulla oli tällä viikolla yksi vapaapäivä, koko viikonlopun olen töissä. Seuraava vapaa on jouluaatto ja ensi viikkokin mennään sillä yhdellä vapaapäivällä. Joulusta kertyvät ns. ylimäärävapaat pidin pari viikkoa sitten, arkena. Lomaa on turha haaveillakaan, kun on näin paljon arkipyhiä, niin meillä on parin kuukauden lomakielto joka päättyy siinä tammikuun lopussa. Arvaatteko mikä ala?! No tietenkin hoitoala. Palkkioksi siitä että tänäkään vuonna en vietä lomaa yhdessä perheen kanssa, kuulen todennäköisesti v*ttuilua ja haukkumista, joku ehkä yrittää lyödä ja muuta sellaista kivaa. Hoidan haavat, pesen perseet, annan lääkkeet. Pesen, puen, syötän, pistän injektiot, hoidan avanteet ja kystofixit. Juoksen tauotta, kusematta, syömättä. Juoda ei uskalla ettei ala vessattamaan, kupla otsassa ei ole kiva tehdä töitä. Samalla tietysti hymyilen ja hoivaan, silitän poskea ja toivotan hyvää yötä tänäkin vuonna niille lukuisille sukulaisten hylkäämille vanhuksille.

Ei tarvi sääliä, mutta arvostus olis joskus paikallaan. Voisi aloittaa vaikka palkasta ja sellaisesta pienestä harvinaisuudesta kuin "kiitos".

(ja ei, en näytä turhautumistani asiakkaille/potilaille. Ja alanvaihto on edessä heti kun siihen on varaa, opiskeluun siis)

[QUOTE="a p";29358085]Niin? :) Minä vastasin hoitsulle, joka on joulun töissä.[/QUOTE]

Joulu voi muuten hyvinkin tulla sille hoitsulle juuri siellä töissä. Mulla ainakin on iso "perhe" joille on ollut mukava valmistella joulua ja tuoda joulumieltä. Jouluna en kylläkään ole töissä vaan vietän aikaani piemennän perheeni kanssa täällä kotona, joulua täälläkin (siis koona) voi valmistella ja rauhassa. Hössöttäminen taas itselleni tarkoittaa jotakin muuta kuin kiireetöntä valmistautumista jouluun.

En mä ainakaan jaksaisi hössöttää joulun takia monta viikkoa etukäteen. On parempaakin tekemistä. Joulun saa todella hyvin aikaiseksi vaikka päivässä tai parissa.

[QUOTE="ellinoora";29357916]Anteeksi,kun tyhmänä kysyn ,mutta mitä te siivoatte?Olen kokopäivä työssä ja meillä on kyllä ihan siistiä,kaapit aina ok,perus pölyjen pyyhkimiset,imurointi,vessat jne.tehdään joka tapauksessa joka viikko eli teen ne varmaan su tai ma.Ruuat oatan su ja teen ma mitä itse teen,lahjat olen ostanut monta viikkoa sitten muutamana iltana kaupoilla.Töihin menen 7.1 seuraavan kerran,olen koulussa töissä.[/QUOTE]

Samanlaisia minäkin mietin. Meillä on myös aina perussiistiä ja puhdasta. Kaapit on siistit jne, joten ei ne nyt jouluna tarvitse mitään erityiskäsittelyä. Lahjat on ostettu, osa vielä paketoimatta. Joulun ruokaostokset on tehty, osa jo valmistettukin, sekä joulukukat käyty tilaamassa kukkakaupasta. Kuusi odottaa ulkona sisälle nostamista ja koristelua. Lomaa minulla ei ole nyt yhtään, koska pidän pitkän loman keväällä. Lisäksi olen kahden alle kouluikäisen lapsen yksinhuoltaja. Saanko extra-säälit? :D

Nautin ihan älyttömän paljon, kun eka kertaa vuosiin ei tartte miettiä töitä pienimmässäkään määrin jouluna! Hoitoalalla olen ollut, ja monta vuotta enemmän tai vähemmän töissä joulun aikaan, mikä on harmittanut paljon, koska joulu on mulle kaikkein tärkein vuosittainen juhla. Pääsiäiset, juhannukset yms. Menee töissä ihan ookoo, mutta jouluna on harmittanut. Nyt kuitenkin olen äitiyslomalla, eka joulu tuoreena perheenä ja äitinä, olen nauttinut niin paljon, miehelläkin sattui pitkä vapaa joulun alle :) Aion vaihtaa luultavasti alaa äitiysloman jälkeen, en halua enää töihin hoitoalalle, koska niin harvassa työpaikat, jossa saa olla pyhät vapaalla ja päivätyötä vaan arkisin, mulle tää kauan odotettu lapsi on nyt tärkein, mies kaksivuorotyössä, enkä halua että lapsi joutuisi elämään vanhempien työvuorojen mukaan, vaan haluan olla hänen kanssa niin pitkään kotona kuin mahdollista, ja työelämään palatessakin joku inhimillisempi rytmi. Kaikkea ei rahalla saa, vaikka juhlapyhistä töissä saa hyvin rahaa, niin aika perheen parissa on miljoona kertaa arvokkaampaa.

[QUOTE="a p";29357734]Minusta olisi kauheata, jos koko ruljanssi pitäisi hoitaa muutamassa päivässä. Pelkästään koko talon täydelliseen siivoamiseen menee viikkoja tai muuten se menee ärsyttäväksi suorittamiseksi. Tokikaan kaikki ei tätä tee. Ja huomaa töissäkin, että ihan hermona on mammat :([/QUOTE]

Tuota onko teillä isokin koti kun sen siivoamiseen menee viikkoja. Meillä 240 neliötä ja ihan päivässä sen siivoan. Kuinka aikuinen ihminen voi mennä noin sekaisin joulusta?!?

Oi, kaikkea sitä ihmiset jaksavat ajatella joulun aikaan :)

Meillä ei joulusta tehdä sen kummempaa numeroa, se on varattu yhteiselle ajalle perjheen ja läheisten kesken, eikä kenenkää nurkkia arvostella. Huomenna tytön kanssa imuroidaan ja pyyhitään pölyt, siinä siivous :) Koristeet sitten laitetaan. Mies on töissä - kuten joulun muutenkin. Hän nyt, minä olin aikanaan.

Mikä joulussa on niin ihmeellistä, että pitää nurkkia nuohota ja hössätä ja leipoa? Ymmärrän entisaikojen raatamisen, kun siivousvälineet oli mitä oli, ja paremmin siivottiin tyyliin jouluksi ja juhannukseksi. Ei meillä ainakaan ikinä tehdä tavallista viikkosiivousta kummempaa joulusiivousta. Minä en saa sellaisesta joulumieltäkään.

Mies on hoidellut meillä nämä hommat yleensä, se on vissiin enemmän hössääjä. Nytkin on ostanut jo lahjat, mulla on sekin homma ihan aloittamista vaille valmis vielä.

iloista joulunaikaa kaikille :)

Mulla on kokopäivätyö, osa-aikatyö ja lisäksi teen vielä keikkaluontoista työtä. Kieltämättä stressasi ja väsytti tehdä samanaikaisesti joulusiivousta, ostaa lahjat jne. Mutta sain kuitenkin kaiken ajoissa valmiiksi ja nyt ollaan lasten kanssa rentoutumassa mun kotikonnuilla. Sunnuntaina mennään kotiin, mies hakee poikien kanssa sopivan kuusen takapihalta ja minä askartelen vielä yhden havukranssin.

Maanantqina mulla on raskas ja pitkä työpäivä tiedossa, mutta mies on lasten kanssa kotona. Saavat sillä välin koristella kuusen, järjestellä paikat ja imuroida. Sitten saa joulu tulla. Ah, odotan jo innolla :)

Maanantaina

Aiheen sivusta; hoitoalalla en vielä tähän mennessä ole ollut työpaikassa jossa joulu on pakotettu tekemään töitä. Opiskeluaikana tosin tei jouluvuoroja ihan mielelläni, nyt kun lapset on pieniä vietän joulun mieluummin kotona, töissä on jouluvuoroissa jotka jouluvuorot on vapaaehtoisesti halunneet tehdä.

Tuota onko teillä isokin koti kun sen siivoamiseen menee viikkoja. Meillä 240 neliötä ja ihan päivässä sen siivoan. Kuinka aikuinen ihminen voi mennä noin sekaisin joulusta?!?

Sanoohan Martatkin ettei joulua vietetä komerossa. Eli ne voi jättää siivoamatta. Ap:lle kyllä vinkiksi, että kannattaisi pitää yllä perussiivoa niin ei sitten tarvitse siivota kaaosta viikkokausia.

[QUOTE="Sairaanhoitaja";29358475]Sanoohan Martatkin ettei joulua vietetä komerossa. Eli ne voi jättää siivoamatta. Ap:lle kyllä vinkiksi, että kannattaisi pitää yllä perussiivoa niin ei sitten tarvitse siivota kaaosta viikkokausia.[/QUOTE]

Meillä on aina siistiä mutta kerta vuoteen siivoan näin tarkasti :)

[QUOTE="a p";29358498]Niin kuin sanoin, siivoan pikku hiljaa :) käyn läpi koko huushollin milli milliltä :D Rakastan joulua ja sen valmistelua, ei sen kummempaa.[/QUOTE]

Mutta ymmärräthän että milli milliltä siivoaminen viikko tolkulla ei ehkä kuulu muiden joulusta hössöttävien repertuaariin. Hössöttää voi muutenkin, palon hauskemminkin, kuin vain siivoamalla. Mäkin hössötän ja laitan ja teen mutta siivoamiselle uhraan tasan päivän ja se on siinä (ja oli silloinkin kun olin kotona). Ja minäkin olen nyt jo lomalla ja jatkan lomaani loppiaisen yli, vaikka ihan kokopäivätyössä olen. Eli ei ne kokopäivätyöläisetkään ole kaikki _jouluna_ töissä, kuten moneen kertaan olet alleviivannut.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Mutta ymmärräthän että milli milliltä siivoaminen viikko tolkulla ei ehkä kuulu muiden joulusta hössöttävien repertuaariin. Hössöttää voi muutenkin, palon hauskemminkin, kuin vain siivoamalla. Mäkin hössötän ja laitan ja teen mutta siivoamiselle uhraan tasan päivän ja se on siinä (ja oli silloinkin kun olin kotona). Ja minäkin olen nyt jo lomalla ja jatkan lomaani loppiaisen yli, vaikka ihan kokopäivätyössä olen. Eli ei ne kokopäivätyöläisetkään ole kaikki _jouluna_ töissä, kuten moneen kertaan olet alleviivannut.

Toki mutta ymmärräthän että aloituksessani ei ollutkaan kyse heistä. Väänsin työasiaa moneen kertaan, kun osa-aikaisuus ei tuntunut muuten menevän perille. En ole väittänyt että kokoaikaiset ovat aina joulun töissä, todennut vaan että onneksi itse en ole, vaikka vuorotyössä olenkin.

[QUOTE="a p";29358506]Meillä on aina siistiä mutta kerta vuoteen siivoan näin tarkasti :)[/QUOTE]

Ehkei kaikki sitten vaan koe tarpeelliseksi tai mielekkääksikään käyttää viikkokausia siihen että jynssää milli milliltä jo valmiiksi puhdasta ja siistiä kotia? Mielummin sitten vaan keskittyy sen valmiiksi puhtaan kodin koristeluun ja jouluruokien & lahjojen hankintaan?

[QUOTE="a p";29358586]Toki mutta ymmärräthän että aloituksessani ei ollutkaan kyse heistä. Väänsin työasiaa moneen kertaan, kun osa-aikaisuus ei tuntunut muuten menevän perille. En ole väittänyt että kokoaikaiset ovat aina joulun töissä, todennut vaan että onneksi itse en ole, vaikka vuorotyössä olenkin.[/QUOTE]

Sulla taitaa nyt mennä vellit ja purot pahasti sekaisin... Siis sulleko pelkästään joulusiivoista hössöttäjät ovat niitä hössöttäjiä joista tässä voi puhua? Ja oletko siis vuoro- vai osa-aikatyössä? vai oletko työssä ollenkaan..? Todella sekava ulosanti sinulla...

Minäkin säälin itseäni. Haluaisin ehdottomasti palkallisia vapaita joulun tienoille, mieluiten sellaisen kuukauden verran. Meillä on ihan hirveä kaaos kotona. Kuusestakin on varissut kaikki neulaset jo, vaikka aamuin illoin kastelen. Toivottavasti työtön äitini on huhkinut kunnolla, kun siellä ollaan koko joulu ja heti tapaninpäivänä lähdetään viikon lomalle talvimaisemiin :)

Sulla taitaa nyt mennä vellit ja purot pahasti sekaisin... Siis sulleko pelkästään joulusiivoista hössöttäjät ovat niitä hössöttäjiä joista tässä voi puhua? Ja oletko siis vuoro- vai osa-aikatyössä? vai oletko työssä ollenkaan..? Todella sekava ulosanti sinulla...

Aloituksessa lukee :) Minä en ottanut noita siivouksia puheeksi. Mikä tuossa työssä on niin vaikea käsittää? Teen osa-aikaista vuorotyötä, koskaan kuullut?

Minäkin säälin itseäni. Haluaisin ehdottomasti palkallisia vapaita joulun tienoille, mieluiten sellaisen kuukauden verran. Meillä on ihan hirveä kaaos kotona. Kuusestakin on varissut kaikki neulaset jo, vaikka aamuin illoin kastelen. Toivottavasti työtön äitini on huhkinut kunnolla, kun siellä ollaan koko joulu ja heti tapaninpäivänä lähdetään viikon lomalle talvimaisemiin :)

ootko kokeillut pistää fairia kasteluveteen, sen pitäis auttaa.

Yhteistyössä