Säälin kokopäivätyössä olevia perheenäitejä joulun aikaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viera"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"viera"

Vieras
Ja joo, tiedän että osa tahtoo olla kokopäivätyössä, ettei kaikki stressaa, ruoat ja siivouksen voi ostaa valmiina jne. Ja aloituksessa siksi äidit, kun miehet taitaa osallistua vähemmän jouluhössötykseen. Mutta sääliksi käy niitä, jotka käy kokopäivätyössä ja haluavat hössöttää. Muutenkin jää lapsille ja omaa aikaa (liian)vähän niin missä välissä ne siivoaa kaiken, ostaa lahjat, leipoo, kokkaa, koristelee jne. Itselleni tärkeää, että kaikelle tälle "hössötykselle" jää tarpeeksi aikaa ja jo nyt osa-aikaisena pitää suunnitella mitä ehtii milloinkin. Ja tämä ei sitten koskenut niitä, jotka ei hössötä, joita ei kiinnosta joulu jne :) Ja tiedän, että elämässä on isompiakin säälin aiheita.

No tässä on kuitenkin vielä monta päivää ennen joulua ja tänään olin vapaapäivällä jo. Pipareita ja torttuja on ehditty leipoa lasten kanssa useampaan otteeseen. En koe että työ olisi jotenkin estänyt mua laittamasta joulua. Tarkoitus on tehdä vielä joulukarkkeja, paistaa itse laatikot ja kinkku. Juuri äsken paistoin sämpylöitä.

Mua ei tarvi sääliä, tänään olin töissä, seuraavan kerran menen sinne 30.12.13. Hyvin ehtii hössöttää! :D Joulukuusi on tänään illalla roudattu sisälle ja koristeltukin. Kaikki joululahjatkin hommattu, ja ruokien raaka-aineet ostettuna.

Mua ei tarvi sääliä, tänään olin töissä, seuraavan kerran menen sinne 30.12.13. Hyvin ehtii hössöttää! :D Joulukuusi on tänään illalla roudattu sisälle ja koristeltukin. Kaikki joululahjatkin hommattu, ja ruokien raaka-aineet ostettuna.

Minusta olisi kauheata, jos koko ruljanssi pitäisi hoitaa muutamassa päivässä. Pelkästään koko talon täydelliseen siivoamiseen menee viikkoja tai muuten se menee ärsyttäväksi suorittamiseksi. Tokikaan kaikki ei tätä tee. Ja huomaa töissäkin, että ihan hermona on mammat :(

Mä en käsitä mitä tekemistä kokopäivätöillä on sen kanssa, onko joulua edeltävinä päivänä töissä vai ei.
Kysehän on lomajärjestelyistä. Jokainen ottaa siten lomaa, kun itse sen järjestää.

Samalla logiikalla voisi sit sääliä ei-kokopäivätöissä olevia äitejä, koska heillä ei ole tarpeeksi tuloja hyviin lahjoihin? Siis tosi typerää sääliä jotain ihmisryhmää heidän valintojen tähden.

Miksi otsikossa yleistit säälimisesi kaikkiin töissä käyviin äiteihin? Jotenkin ärsyttävä aloitus tämä enkä mä ainakaan kaipaa sun sääliä. Mä teen kolmivuorotyötä ja olen jopa jouluaattona ja joulupäivänä töissä, mutta joulua meillä vietetään silti. Mä en ymmärrä kauheaa hössöttämistä ja viikkokausien stressaamista. Mitä nautintoa tuollainen muka tuo? Paljon mukavempaa ottaa rennosti ja silti saa joulun aikaiseksi.

[QUOTE="nainen";29357757]Mä en käsitä mitä tekemistä kokopäivätöillä on sen kanssa, onko joulua edeltävinä päivänä töissä vai ei.
Kysehän on lomajärjestelyistä. Jokainen ottaa siten lomaa, kun itse sen järjestää.

Samalla logiikalla voisi sit sääliä ei-kokopäivätöissä olevia äitejä, koska heillä ei ole tarpeeksi tuloja hyviin lahjoihin? Siis tosi typerää sääliä jotain ihmisryhmää heidän valintojen tähden.[/QUOTE]

Minulla jouluhössötykseen menee paaaaljon aikaa ja olisi kamalaa jos pitäisi muutamassa päivässä tai viikossa kaikki tehdä :) Ja sanoin jo aloituksessa, ettei tämä koske niitä jotka ei hössötä, eivät siivoa joka koloa jne :) Tietenkin sinä saat sääliä, mutta kokopäivätyö vie paljon aikaa, vieläpä matkat siihen, osa-aikaisuus ei sen sijaan tarkoita että perhe olisi köyhä.

[QUOTE="Sairaanhoitaja";29357770]Miksi otsikossa yleistit säälimisesi kaikkiin töissä käyviin äiteihin? Jotenkin ärsyttävä aloitus tämä enkä mä ainakaan kaipaa sun sääliä. Mä teen kolmivuorotyötä ja olen jopa jouluaattona ja joulupäivänä töissä, mutta joulua meillä vietetään silti. Mä en ymmärrä kauheaa hössöttämistä ja viikkokausien stressaamista. Mitä nautintoa tuollainen muka tuo? Paljon mukavempaa ottaa rennosti ja silti saa joulun aikaiseksi.[/QUOTE]

En minäkään ymmärrä kauheaa hössöttämistä, saatikka stressaamista. Siksi mä teenkin pikkuhiljaa ja nautin joka hetkestä <3 Hyvää joulua sinulle! :) Luojan kiitos en ole itse töissä....

Itse olen kokopäivätyöss ja mies kotona lasten kanssa ja ehtii hössöttää ;) Joten mua ei ainakaan tartte sääliä! Jouluruokia tosin ei tehdä kun ei vietetä joulua kotona.

[QUOTE="a p";29357781]Minulla jouluhössötykseen menee paaaaljon aikaa ja olisi kamalaa jos pitäisi muutamassa päivässä tai viikossa kaikki tehdä :) Ja sanoin jo aloituksessa, ettei tämä koske niitä jotka ei hössötä, eivät siivoa joka koloa jne :) Tietenkin sinä saat sääliä, mutta kokopäivätyö vie paljon aikaa, vieläpä matkat siihen, osa-aikaisuus ei sen sijaan tarkoita että perhe olisi köyhä.[/QUOTE]

Eikä kokopäivätyö tarkoita sitä ettei kotia ehtisi siivota jouluksi tai leipoa. En tajua mitä siivoamistaä sulla on siellä viikkokausiksi? Tai sitten kotisi on todella likainen ja sotkuinen, 2 päivää menee maksimissaan siihen että siivoaa kaiken lattiasta kattoon, jos tavarat on kaapeissa paikoillaa ja pinot voi pyyhkimisen ajaksi nostella pois ja sitten takaisin.

En vaan tajua. On me tässä ehditty leipoa ja askarrella ja joululahjatkin on jo ostettu vaikka olen ollut töissä. Muutama on paketoimatta. Joulukuusi odottaa pihalla aattoa, meillä on perinteenä koristella se vasta aattoaamuna.

Ei kaikki tartte joulufiilikseen tai joulun laittoon viikkokausia. Näin +20 vuoden kokemuksella joulu saadaan taloon tässä vikan viikonlopun aikana ihan täysin

Otettiinpas taas tosi negatiivisesti tääki alotus :D tässähän nyt ei ollut mitään pahansuopaa, tai tuomitsevaa suuntaan eikä toiseen. Ja ap vielä rajasi aika hyvin kaikkia pois, joita tämä ei koske, mutta silti vastaukset tota luokkaa :D

[QUOTE="Just";29357822]Otettiinpas taas tosi negatiivisesti tääki alotus :D tässähän nyt ei ollut mitään pahansuopaa, tai tuomitsevaa suuntaan eikä toiseen. Ja ap vielä rajasi aika hyvin kaikkia pois, joita tämä ei koske, mutta silti vastaukset tota luokkaa :D[/QUOTE]

Ei kannata käydä säälimään ketään jotka ei sääliä kaipaa. :) Toi nyt oli sellainen oman hännän nosto tuo koko aloitus että oikein ihmetyttää miten joku kehtaa, ellei sitten provotakseen vain.

Vaikka joulua laittaisi niin ei siihen ole pakko koko joulukuuta käyttää.

[QUOTE="vieraana";29357804]Eikä kokopäivätyö tarkoita sitä ettei kotia ehtisi siivota jouluksi tai leipoa. En tajua mitä siivoamistaä sulla on siellä viikkokausiksi? Tai sitten kotisi on todella likainen ja sotkuinen, 2 päivää menee maksimissaan siihen että siivoaa kaiken lattiasta kattoon, jos tavarat on kaapeissa paikoillaa ja pinot voi pyyhkimisen ajaksi nostella pois ja sitten takaisin.

En vaan tajua. On me tässä ehditty leipoa ja askarrella ja joululahjatkin on jo ostettu vaikka olen ollut töissä. Muutama on paketoimatta. Joulukuusi odottaa pihalla aattoa, meillä on perinteenä koristella se vasta aattoaamuna.[/QUOTE]

Meillä on yleensä aina siistiä, mutta niin kuin sanoin en jaksa tehdä kaikkea kerralla vaan naatiskelen, naatiskelen ja teen pikku hiljaa. Just tuollaista joulua (ja elämää) en tahdo, että kaikki pitäisi tehdä just sillon kun sattuu olemaan aikaa ja kiireellä. Sitten ollaan naama norsunvitulla niin kuin meidän töissä naiset, kun joulu painaa päälle ja on stressiä ja pitäisi tehdä sitä ja tätä :/ Teen niin, että päivässä vaikka vaatehuone tai jonkun huoneen kaapit jne. Jos pitäisi nopeasti tehdä, ärsyttäisi.

Blue, tunnen kyllä itseni tärkeäksi aina?!

[QUOTE="Just";29357822]Otettiinpas taas tosi negatiivisesti tääki alotus :D tässähän nyt ei ollut mitään pahansuopaa, tai tuomitsevaa suuntaan eikä toiseen. Ja ap vielä rajasi aika hyvin kaikkia pois, joita tämä ei koske, mutta silti vastaukset tota luokkaa :D[/QUOTE]

Koitin oikein rautalangasta vääntää, että ketä tämä koskee, mutta jotkut nyt vaan haluavat aina syyn loukkaantua....

Koska kirjotettu teksti on tässä kommunikaatiossa ainoa tapa viestiä on hyvä miettiä mikä on se pointti mitä haluaa korostaa. Ap:lla se tuntuu olevan säälin että onneksi ei itse ole töissä-fraasin hokeminen. Ei siis ihme että vastaukset ovat hieman kärkeviä

[QUOTE="a p";29357837]Meillä on yleensä aina siistiä, mutta niin kuin sanoin en jaksa tehdä kaikkea kerralla vaan naatiskelen, naatiskelen ja teen pikku hiljaa. Just tuollaista joulua (ja elämää) en tahdo, että kaikki pitäisi tehdä just sillon kun sattuu olemaan aikaa ja kiireellä. Sitten ollaan naama norsunvitulla niin kuin meidän töissä naiset, kun joulu painaa päälle ja on stressiä ja pitäisi tehdä sitä ja tätä :/ Teen niin, että päivässä vaikka vaatehuone tai jonkun huoneen kaapit jne. Jos pitäisi nopeasti tehdä, ärsyttäisi.

Blue, tunnen kyllä itseni tärkeäksi aina?![/QUOTE]

Eli mikä sopii sulle pitäisi sopia kaikille muillekin? Mä en ainakaan ole ollut naama norsunvitulla töissä jouluvalmistelujen takia eikä onnekseni työpaikalla ole muita naisia :)

Mutta ehdin kyllä siivota ja laittaa joulun vaikka siellä töissä käyn. Ei mitenkään mielestäni vaikuta jouluvalmisteluihin. Ja lomapäiviähän voi käyttää, jos sellaista kiireetöntä laittamista haluaa?

Niin no, ihmiset lukee asiat miten haluaa. Jos nyt ihan välttämättä tahtoo tuohtua, ja joku janari päätti vielä nokkelasti vähän päätäänkin rääpiä tän aloituksen takia, niin mikäs siinä, ei paljon joulumieltä vielä ole ainakaan kiireiltään ehditty hankkia :)

[QUOTE="a p";29357837]Meillä on yleensä aina siistiä, mutta niin kuin sanoin en jaksa tehdä kaikkea kerralla vaan naatiskelen, naatiskelen ja teen pikku hiljaa. Just tuollaista joulua (ja elämää) en tahdo, että kaikki pitäisi tehdä just sillon kun sattuu olemaan aikaa ja kiireellä. Sitten ollaan naama norsunvitulla niin kuin meidän töissä naiset, kun joulu painaa päälle ja on stressiä ja pitäisi tehdä sitä ja tätä :/ Teen niin, että päivässä vaikka vaatehuone tai jonkun huoneen kaapit jne. Jos pitäisi nopeasti tehdä, ärsyttäisi.

Blue, tunnen kyllä itseni tärkeäksi aina?![/QUOTE]

Mutta päätit kuitenkin juuri tästä asiasta, jonka itse hoidat niin täydellisesti että säälit muita sitä eri lailla yrittäviä, tehdä aloituksen. Joo ei, jotenkin tulee tuntu että vihdoinkin olet keksinyt sen millä voit yrittää päteä. Olet vissiin joutunut kuuntelemaan liikaa "kun sinä olet vain kotona"-hokemaa. :hug: Älä välitä niistä.

Yhteistyössä