Saanko viedä vuokra-asuntoon ostamani kodinkoneet mukanani?

  • Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
"vierailija"
Eli ollaan ostettu tänne uusi hella ja jääkaappi hajonneiden tilalle, molemmat oli alkuperäisiä, 30v vanhoja ja nakattu roskiin. Jääkaapissa oli pelkkä pakastelokero joka ei toiminut ja muutenkin piti omituista ääntä. Toki sillä olisi pärjännyt, mutta todettiin järkevämmäksi ostaa jääkaappipakastin koska ei tänne mitään arkkupakastinta olis mahtunut.

Aiotaan asua tässä nyt siihen asti että ostetaan oma (hyvällä säkällä muutetaan jo kesällä) ja mä aion kyllä joko viedä nuo uuteen asuntoon tai myydä jos omistaja ei aio niitä mulle korvata. Olen niistä kuitenkin tonnin verran maksanut vaikka ei edes mun maksettavaksi kuuluis.
Omistaja on molempien kohdalla vain todennut että katsotaan kun on puhuttu uuden ostamisesta
 
Lööö
Onko sulla kuitit tallella? Helposti vuokranantaja voi todeta, että ne on hänen ostamia. Yhtä helposti hän voi vaatia teitä korvaamaan vanhat kodinkoneet, kun noin menitte toimimaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
Professional Griefer
No riippuu mitä ootte vuokranantajan kanssa sopineet. Mutta ilmeisesti ette mitään?
Jos olet ilman lupaa mennyt viskaamaan vanhat roskiin ja hankkinut uudet omalla rahalla, niin joudut silti korvaamaan vuokranantajalle hävitetyt kodinkoneet.

Asunto on vuokrattu siinä kunnossa kun se on esitelty, eli sisältäen kivikautiset kodinkoneet. Niiden pitää vähintään olla siellä myös silloin kuin te lähdette.

Ja kodinkonehankinnoissa kannattaa ja pitää aina kysyä vuokranantajalta, eikä mennä ominpäin hankkimaan. Vuokranantaja saa niistä verotuksessa takaisin, ja on myös hänen etunsa mukaista hankkia asuntoon toimivat masiinat.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
Professional Griefer
[QUOTE="veiras";29354634]Käy hakemassa kierrätyskeskuksesta jotku pommit tilalle, näin me teimme. Vuokranantaja tuskin muistaa minkälainen jääkaappi on ollut, kunhan se on valkoinen.[/QUOTE]

No kyllä huomaa :D Heipparallaa vuokratakuu sitten.. Ellei kyseessä ole joku isompi vuokrafirma.
 
Mun mielestä saatte viedä omat ostamanne pois jos omistaja ei ole niistä mitään maksanut, mutta teidän ois pitänyt säilyttää ne vanhat ja laittaa muuttaessa ne tilalle. Mistään kaatikselta ei kyllä kannata hakea mitään romuja, syttyvät vielä palamaan joskus, ja palaa koko kämppä ja uudet asukkaat voi vaikka kuolla. Nettikirppareilta vois toki löytää hyväkuntoisia halvalla ja maksattaa ne vuokranantajalla. Helpointa ehkä teille ois kuitenkin että veisitte omat mukananne ja maksaisitte vuokranantajalle jonkun korvauksen niistä vanhoista menemään heitetyistä (se tuskin on paljon) ja omistaja hankkis sitten uudet tilalle mistä haluaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
"femin"
Jos ne oli oikeasti rikki ja vuokraisäntä tämän tiesi, niin ei ole teidän ongelma. Oletteko siis ennen laitteiden uusimista ottaneet yhteyttä vuokranantajaan ja sopineet, että on ok hommata uudet?

Aika hankalaksi menee, jos olette ominpäin menneet toisen omaisuutta kuskaamaan kaatikselle ja siitä todennäköisesti joutuu jotain maksamaan, mutta ei kai kukaan niin tyhmä olisi...?
 
vier
Tietenkin viette omat mukananne, teidänhän ne on.

Jos alkaa vuokranantaja naputtamaan niistä vanhoista kaapeista, niin sitten korvaatte ne.
Mietis nyt, mitä se korvausarvo voi olla 30v vanhalle kaapille, joka ei toimi...
Jotain väliltä Juhla Mokka-paketti - 20e seteli.
 
Täytyy sanoa, että vuokranantajana olisin tyrmistynyt, mikäli joku palauttaisi asuntonsa ilman vuokra-asuntoon kuuluneita kodinkoneita :O Ja mikäli hän ei olisi ollut yhteydessä minuun silloin, kun on näitä ominpäin alkanut vaihtamaan! Oletuksenahan nyt toki sentään on, että vuokrantajan vastuulla on hankkia uudet laitteet, jos vanhat on rikki tai rikkoutumassa.

Ei niiden romujen kierrätysarvo varmaan kymppiä enempää olisikaan, mutta se, että joku heittää ne pihalle ja itse hankkii uudet laitteet, kun niin järkevämmäksi koki, on aika pöyristyttävää. Se on kuitenkin aika pitkä penni vuokranantajalle hankkia kerralla uudet kodinkoneet, kun vanha vuokralainen olisi päättänyt vähän tehdä niin kuin itse haluaa. Itselleni tuollainen ei menisi läpi, ellei järjestelystä olisi sovittu yhdessä vuokralaisen kanssa, vaan taatusti selvittäisin oikeuteni asian suhteen. Nuo eivät ole vuokralaisen päätäntävallassa olevia asioita.
 
Täytyy sanoa, että vuokranantajana olisin tyrmistynyt, mikäli joku palauttaisi asuntonsa ilman vuokra-asuntoon kuuluneita kodinkoneita :O Ja mikäli hän ei olisi ollut yhteydessä minuun silloin, kun on näitä ominpäin alkanut vaihtamaan! Oletuksenahan nyt toki sentään on, että vuokrantajan vastuulla on hankkia uudet laitteet, jos vanhat on rikki tai rikkoutumassa.

Ei niiden romujen kierrätysarvo varmaan kymppiä enempää olisikaan, mutta se, että joku heittää ne pihalle ja itse hankkii uudet laitteet, kun niin järkevämmäksi koki, on aika pöyristyttävää. Se on kuitenkin aika pitkä penni vuokranantajalle hankkia kerralla uudet kodinkoneet, kun vanha vuokralainen olisi päättänyt vähän tehdä niin kuin itse haluaa. Itselleni tuollainen ei menisi läpi, ellei järjestelystä olisi sovittu yhdessä vuokralaisen kanssa, vaan taatusti selvittäisin oikeuteni asian suhteen. Nuo eivät ole vuokralaisen päätäntävallassa olevia asioita.
ÄH, luin vähän epäselvästi - eli vuokranatajan kanssa oli keskusteltu, mutta ilmeisesti laitteet eivät olleet rikki? Mitkään kosmeettiset syyt eivät ole kyllä peruste, ne on nähty varmasti jo vuokrasopimukseen päädyttäessä.
 
Professional Griefer
Ja vuokranantajana voin sanoa, että hurjistuisin jos joku tekisi AP:n kaltaisia päätöksiä.
Mä oletan, että mun vuokralaiset on niin fiksuja, että ne valittaa puutteista MULLE jolloin MINÄ korjaan ne korjaamalla/hankkimalla uudet koneet, koska ne tosiaan saa verotuksessa ja vielä itse niin onnellisessa asemassa, että saan ilmaiseksi/hyvin pienellä hinnalla työpaian kautta. Jos joku vuokralainen heittää kaatikselle mun kodinkoneet, ja vie itse hankkimansa mukanaan niin voi olla varma, ettei nää vuokratakuistaan penniäkään.
 
"Justus"
Eiköhän näihinkin asioihin ole olemassa ihan säännöt miten toimitaan. Ei teillä nyt niin paljon ole valtaa, että voitte viedä vuokratakuut mielivaltaisesti, sori nyt vaan.
 
[QUOTE="Justus";29354707]Eiköhän näihinkin asioihin ole olemassa ihan säännöt miten toimitaan. Ei teillä nyt niin paljon ole valtaa, että voitte viedä vuokratakuut mielivaltaisesti, sori nyt vaan.[/QUOTE]

Vuokralaisella ei myöskään ole valtaa hävittää toisen omaisuutta, sori nyt vaan.
 
vier
Ja vuokranantajana voin sanoa, että hurjistuisin jos joku tekisi AP:n kaltaisia päätöksiä.
Mä oletan, että mun vuokralaiset on niin fiksuja, että ne valittaa puutteista MULLE jolloin MINÄ korjaan ne korjaamalla/hankkimalla uudet koneet, koska ne tosiaan saa verotuksessa ja vielä itse niin onnellisessa asemassa, että saan ilmaiseksi/hyvin pienellä hinnalla työpaian kautta. Jos joku vuokralainen heittää kaatikselle mun kodinkoneet, ja vie itse hankkimansa mukanaan niin voi olla varma, ettei nää vuokratakuistaan penniäkään.
No eikös sen vuokratakuun ole tarkoitus korvata vuokrantantajalle vuokralaisen aiheuttamat tappiot, sen tarkoitus ei ole olla mikään kostoväline, vaikka liian usein yksityiset vuokranantajat luulevat sen näin olevan.

Eli sinäkin olisit ottanut ap:n tapauksessa siitä vuokratakuusta sen 30v vanhan, rikkinäisen kodinkoneen arvon pois (max.20€) ja palauttanut loput.
 
Professional Griefer
No eikös sen vuokratakuun ole tarkoitus korvata vuokrantantajalle vuokralaisen aiheuttamat tappiot, sen tarkoitus ei ole olla mikään kostoväline, vaikka liian usein yksityiset vuokranantajat luulevat sen näin olevan.
Se on vuokratakuu, se on maksettu siltä varalta, että jotain odottamatonta tapahtuu. Ideaalitilanne on kuitenkin se, että vuokralainen ja vuokranantaja on sellaisessa ymmärryksessä, ettei tuota takuuta tarvitse rokottaa.

Ja sitä rokotusta ei tule, jos vuokralainen on asiallisesti ilmoittanut, että koneet ovat perseestä ja näillä ei pärjää, hankitkos uudet. Ja toinen juttu on sitten se, että vuokralainen on mennyt omin päin korvaamaan vanhat koneet uusila ja vielä vie ne mukanaan.
 
"Justus"
Näköjään joillekin nousee toi valta päähän, kun sitä pikkusen saa. Ollaan niin hurjana, että oikeen pelottaa :D Antakaa mun kaikki kestää, kyllä niitä oikeuksia on vuokralaisellakin, ette te voi toimia niinkuin diktaattorit, vaikka niin ehkä luulette.
 
No eikös sen vuokratakuun ole tarkoitus korvata vuokrantantajalle vuokralaisen aiheuttamat tappiot, sen tarkoitus ei ole olla mikään kostoväline, vaikka liian usein yksityiset vuokranantajat luulevat sen näin olevan.

Eli sinäkin olisit ottanut ap:n tapauksessa siitä vuokratakuusta sen 30v vanhan, rikkinäisen kodinkoneen arvon pois (max.20€) ja palauttanut loput.
Ei, vaan muutostöiden aiheuttaman tappion itselleni, kun kerran joudun hankkimaan uudet laitteet. Se on ihan laissa, että vuokralaisella ei ole oikeutta tehdä muutostöitä vuokra-asunnossa ilman vuokranantajan lupaa ja enpä usko, että kovinkaan moni vuokranantaja suostuisi katsomaan tuota läpi sormiensa parin kympin korvauksella.
 
[QUOTE="Justus";29354730]Näköjään joillekin nousee toi valta päähän, kun sitä pikkusen saa. Ollaan niin hurjana, että oikeen pelottaa :D Antakaa mun kaikki kestää, kyllä niitä oikeuksia on vuokralaisellakin, ette te voi toimia niinkuin diktaattorit, vaikka niin ehkä luulette.[/QUOTE]

Joo, haluan pitää omistajana oikeuksistani kiinni, kun kerran sen kämpän omistan. Mainittakoot sen verran, että kerran olen jättänyt vuokravakuuden palauttamatta vuokralaiselle. Ja vuokralaisia minulla on ollut aika monta.
 
vier
Se on vuokratakuu, se on maksettu siltä varalta, että jotain odottamatonta tapahtuu. Ideaalitilanne on kuitenkin se, että vuokralainen ja vuokranantaja on sellaisessa ymmärryksessä, ettei tuota takuuta tarvitse rokottaa.

Ja sitä rokotusta ei tule, jos vuokralainen on asiallisesti ilmoittanut, että koneet ovat perseestä ja näillä ei pärjää, hankitkos uudet. Ja toinen juttu on sitten se, että vuokralainen on mennyt omin päin korvaamaan vanhat koneet uusila ja vielä vie ne mukanaan.
No oikeasti se kyllä menee niin että jos todetaan jotain muutoksia/vahinkoa tapahtuneen niin asukas voi korvata vahigon, jos asukas ei suostu korvaamaan niin vuokranantaja voi pidättää sen korvaussumman vuokratakuusta.
Ja ei kai esim. ap nyt korvaa mitään 30v vanhaa romua uudenkarhealla kaapilla...

Ei se nyt niin mene että vuokratakuun voi pidättää ihan millä vain perusteilla ja ihan mistä vain pikkuvahingosta noin vain. Miksi edes haluaisit tehdä niin? Onko se sinun, yksityisen vuokranantajan, hyöty että teitä usein pidetään epäluotettavina kuspäinä?
 
"Justus"
Joo, haluan pitää omistajana oikeuksistani kiinni, kun kerran sen kämpän omistan. Mainittakoot sen verran, että kerran olen jättänyt vuokravakuuden palauttamatta vuokralaiselle. Ja vuokralaisia minulla on ollut aika monta.
Ainakin minä jos olisin vuokralainen pitäisin myös omista oikeuksistani kiinni. Luuletko tosiaan, että olet oikeutettu vuokratakuuseen jostain vanhoista romuista joiden arvo on 20 max. Älä nyt jaksa unta nähdä.
 
vier
Ei, vaan muutostöiden aiheuttaman tappion itselleni, kun kerran joudun hankkimaan uudet laitteet. Se on ihan laissa, että vuokralaisella ei ole oikeutta tehdä muutostöitä vuokra-asunnossa ilman vuokranantajan lupaa ja enpä usko, että kovinkaan moni vuokranantaja suostuisi katsomaan tuota läpi sormiensa parin kympin korvauksella.
No se parikymppiä on sen vahingon korvausarvo... Ei se nyt ihan niin mene että jos asukas pilaa yhdestä huoneesta laminaatin, niin sitten vuokranantaja saa koko vuokratakuulla päivittää koko kämpän lattiat, loppurahoilla sitten uudet tapetit ja pikkuparantelua keittiökalusteisiin.

Höpöhöpö-juttuja.
 

Yhteistyössä