Saanko viedä vuokra-asuntoon ostamani kodinkoneet mukanani?

  • Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
No tämä ap:n tilanne on kinkkinen, muistaakseni lakiin on kirjattu myös vuokranantajan velvollisuus korjata puutteellisuuksia kohtuullisessa ajassa, kun vuokralainen niistä ilmoittaa. Jos ei vuokranantaja kohtuullisessa ajassa korjaa puutteellisuuksia, niin vuokralaisella on oikeus korjata puutteet itse VUOKRANANTAJAN LASKUUN.
Mikäli tosiaan laitteet ovat olleet RIKKI niin silloin tottakai näin. Mutta kyllä ihmettelen, jos jostain löytyy vuokranantaja, joka ei ymmärrä, että hellan pitää oikeasti toimia ja jos asialle ei tee mitään, on se vuokranantajan vastuulla.
 
"Justus"
Mutta "niiden romujen" arvosta on tässä omistajan arvio ja vuokralaisen arvio. Koska ne ovat erisuuruisia, oikeus heittäisi oman arvionsa asiasta. Lisäksi vuokranantaja olisi oikeutettu toimitus- ja asennuskuluihin (tietenkin liikkeen kuitilla tekemänä, ne kadonneet oli paikallaan toimivina) ja vuokratappioon, jos se aiheutuisi siitä, että vuokralainen ei ajoissa etukäteen selvittänyt tilannetta.

Justuksen tekstistä näkee ettei hän ole oikeasti koskaan ollut oikeudessa missään talousjutussa, sen sijaan luulot omista oikeuksista ovat kovat.
Teidän teksteistä taas näkee, että luulette jotta vuokralaisella voi maksattaa mitä tahansa. Lähtisin ilomielin oikeuteen selvittämään tämän asian, en epäile hetkeäkään että en voittaisi tätä tapausta.

Olisi itseasiassa ilo viedä siltä mulkulta vuokranantajalta vielä vähän enemmän rahaa oikeuskulujen muodossa.
 
m1es
Mikäli tosiaan laitteet ovat olleet RIKKI niin silloin tottakai näin. Mutta kyllä ihmettelen, jos jostain löytyy vuokranantaja, joka ei ymmärrä, että hellan pitää oikeasti toimia ja jos asialle ei tee mitään, on se vuokranantajan vastuulla.
Kyllä, mutta se rikki oleminen pitää yhdessä todeta. Eli ei voi tehdä niin että heittää koneet kaatikselle ja toteaa jälkeenpäin niiden olleen rikki.

AP:n tapauksessa taisi olla kysymys siitä, että kodinkoneet eivät täyttäneet vuokralaisen laatuvaatimuksia.
 
Mutta oli miten oli, en usko, että kukaan vuokranantaja sitä villaisella painaa, että kodinkoneet katosivat. Eli ap saat ainakin aluksi kyllä varautua siihen, että vuokravakuudet (tai ainakin osan) menetät. Siitä sitten vaan riitauttamaan asia (ja tulehan kertomaan meillekin, että kuka tässä lopulta viimeksi nauraa.)
 
m1es
[QUOTE="Justus";29354817]Teidän teksteistä taas näkee, että luulette jotta vuokralaisella voi maksattaa mitä tahansa. Lähtisin ilomielin oikeuteen selvittämään tämän asian, en epäile hetkeäkään että en voittaisi tätä tapausta.

Olisi itseasiassa ilo viedä siltä mulkulta vuokranantajalta vielä vähän enemmän rahaa oikeuskulujen muodossa.[/QUOTE]

En ole koskaan ollut vuokranantajana, vuokralaisena kyllä. Mutta olen nähnyt muutaman tutun lähteneen liikkeellle "Justus-asenteella" oikeuteen talouskuvioissa ja ottavan reilusti takkiinsa. Sen jälkeen metelöidään siitä kuinka oikeuslaitos on paska ja tuomarit syvältä...
 
vuokranantaja
Kyllä vuokralaisella on velvollisuus ilmoittaa vuokranantajalle rikkoutuneista kodinkoneista yms. ja vuokranantajan tulee ne uusia / korjata kohtuullisessa ajassa. Jos näin ei ole niin vuokranantaja voi hankkia tilalle toimivan kodinkoneen.

Mutt ap:n tapauksessa jääkaappi toimi , eli kyse lähinnä kosmeettisesta jutusta.

Mielestäni vuokralaisen olisi pitänyt ottaa vielä kerran yhteyttä vuokranantajaan ja pitänyt häntä käymään toteamassa kovaäänisyyden ja ettei pakastelokero toimi.

Kyllä minä vuokranantajana pidättäisin vähän vuokravakuudesta , kun on heittänyt entiset koneet roskiin.

Ja joo , vuokralainen saisi viedä ostamansa koneet uuteen asuntoonsa , en olisi niitä halukas lunastamaan itselleni mistään hinnasta.
 
"viera"
Minäkin haluaisin nähdä miten tuossa jutussa kävisi, olen meinaan varma että ap voittaisi jutun mennen tullen.

Arvottomat kodinkoneet, osittain rikkinäiset, ap ilmoittanut vuokranantajalle vioista jne. kallista tulisi vuokranantajalle lähteä riitelemään... Mites muuten kuluttajasuoja, koskeeko se myös yksityisen vuokranantajan ja kuluttajan välistä vuokraamista, varmaankin?
 
"Justus"
Mutta oli miten oli, en usko, että kukaan vuokranantaja sitä villaisella painaa, että kodinkoneet katosivat. Eli ap saat ainakin aluksi kyllä varautua siihen, että vuokravakuudet (tai ainakin osan) menetät. Siitä sitten vaan riitauttamaan asia (ja tulehan kertomaan meillekin, että kuka tässä lopulta viimeksi nauraa.)
Järkevät ihmiset sopisivat nämä asiat, mutta en tässä keskustelussa ole ainakaan vuokranantajan puolelta nähnyt kovinkaan paljon järkeä. Mutta mikäpä siinä, jos ei ole muuta tekemistä kuin tapella joistakin 20 euron romuista, niin antakaa palaa.

Kannattaa sinunkin vain pitää mielessä, että kaikki ihmiset eivät ole mitään kynnysmattoja, jotka tanssivat sinun pillisi mukaan ja voit muka toimia miten sinua huvittaa. Minä voisin ihan vittuilakseen lähteä tappelemaan oikeuteen tästä asiasta, tehdään sitten homma vaikeimman kautta kaikille mahdollisimman hankalaksi.

Ehkä oppisit jotain, etkä seuraavan kerran käyttäytyisi niin ylimielisesti.
 
[QUOTE="Justus";29354826]Järkevät ihmiset sopisivat nämä asiat, mutta en tässä keskustelussa ole ainakaan vuokranantajan puolelta nähnyt kovinkaan paljon järkeä. Mutta mikäpä siinä, jos ei ole muuta tekemistä kuin tapella joistakin 20 euron romuista, niin antakaa palaa.

Kannattaa sinunkin vain pitää mielessä, että kaikki ihmiset eivät ole mitään kynnysmattoja, jotka tanssivat sinun pillisi mukaan ja voit muka toimia miten sinua huvittaa. Minä voisin ihan vittuilakseen lähteä tappelemaan oikeuteen tästä asiasta, tehdään sitten homma vaikeimman kautta kaikille mahdollisimman hankalaksi.

Ehkä oppisit jotain, etkä seuraavan kerran käyttäytyisi niin ylimielisesti.[/QUOTE]

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Toki järkevät ihmiset sopivatkin, mutta lähtökohtaisesti en näe kovin järkevänä ihmistä, joka ei noin isoista muutoksista ilmoita asunnon omistajalle. Lisäksi, jos tilanne olisi todellinen, en tosiaan ilman asiantuntijan näkemystä lähtisi heittämään ainuttakaan arviota vuokravakuudesta lohkaistavan osan suuruudesta. Enkä minä ole niin tyhmä, että lähtisin ehdoin tahdoin oikeuteen, jos tietäisin etukäteen varmasti häviäväni. Viimeisenä voisin todeta sen, että mikäli vastaat yhtään mielikuvaa, jonka olen sinusta tekstiesi perusteella muodostanut, et koskaan päätyisi vuokralaisekseni.
 
"Justus"
En ole koskaan ollut vuokranantajana, vuokralaisena kyllä. Mutta olen nähnyt muutaman tutun lähteneen liikkeellle "Justus-asenteella" oikeuteen talouskuvioissa ja ottavan reilusti takkiinsa. Sen jälkeen metelöidään siitä kuinka oikeuslaitos on paska ja tuomarit syvältä...
Eihän minun tarvitse kuin selvittää mitkä mahkut minulla on voittaa keissi, tässä tapauksessa veikkaan että voittaisin aivan varmasti, 20 romujen arvo ei voi yhtäkkiä nousta 1000 euroon.

Käytä nyt hyvä ihminen pikkasen järkeä.
 
"Justus"
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Toki järkevät ihmiset sopivatkin, mutta lähtökohtaisesti en näe kovin järkevänä ihmistä, joka ei noin isoista muutoksista ilmoita asunnon omistajalle. Lisäksi, jos tilanne olisi todellinen, en tosiaan ilman asiantuntijan näkemystä lähtisi heittämään ainuttakaan arviota vuokravakuudesta lohkaistavan osan suuruudesta. Enkä minä ole niin tyhmä, että lähtisin ehdoin tahdoin oikeuteen, jos tietäisin etukäteen varmasti häviäväni. Viimeisenä voisin todeta sen, että mikäli vastaat yhtään mielikuvaa, jonka olen sinusta tekstiesi perusteella muodostanut, et koskaan päätyisi vuokralaisekseni.
Minunpa ei tarvitse ryhtyä kenenkään vuokralaiseksi. Mikäli se mielikuva mitä sinusta olen saanut, niin en todellakaan astuisi sinun omistamaasi asuntoon vaikka maksaisit minulle.
 
[QUOTE="Justus";29354835]Minunpa ei tarvitse ryhtyä kenenkään vuokralaiseksi. Mikäli se mielikuva mitä sinusta olen saanut, niin en todellakaan astuisi sinun omistamaasi asuntoon vaikka maksaisit minulle.[/QUOTE]

Eli case closed! :flower:
 
"Vieras."
Vuokrattuun asuntoon kuuluu jääkaappi ja hella. Vuokralainen ei saa hävitä vuokran antajan omaisuutta. Oli ne missä kunnossa tahansa.
Asiasta pitää keskustella. Jos vuokranantaja ei hanki uusia niin voi voi.
Jos tässä tapauksessa menet ostaan itse omat niin vanhat pitää säilyttää ja palauttaa paikallensa.
 
Tietystihän sitä pitää sopia nuo asiat vuokranantajan kanssa ennen kuin menee uusia kodinkoneita ostamaan vanhojen tilalle. Jos vanhat eivät olleet kuitenkaan ihan rikki, teidän olisi pitänyt säilyttää ne ja laittaa ne sitten ostamanne tilalle, kun lähdette. Meillekin luvattiin aikaisemmassa asunnossa, että saisimme viileä-jääkaapin tilalle sellaisen, jossa olisi viileäkaapin tilalta pakasti, mutta sitä ei kyllä koskaan tullut. Ostimme kuitenkin heti muutettuamme kaappipakastimen, koska epäilimmekin, että uuden jääkaapin saaminen voi kestää. Ei olisi tullut mieleenkään alkaa itse sitä vaihtamaan, koska se kuuluu vuokranantajalle ei vuokralaiselle. Edellisessä asunnossa, jossa oli sama vuokranantaja, rikkinäinen jääkaappipakasti kyllä vaihdettiin heti, koska siinä oli takaseinä rikki, joten muuten tuossa firmassa nuo rikkinäiset asiat hoidettiin heti.
 
Viimeksi muokattu:
voimahali
Tästä ketjusta nousee mieleen ehdotus, että kouluissa pitäisi olla oppiaineena elämisen perustaitoja esim. vuokralaisena olemisen... oikeastaan aika surullista :(
Jos asun vuoralla sinulla on oikeuksia ja velvollisuuksia. Velvollisuuksiin kuuluu ilmottaa vuokrananajalle jos asunnossa on jotakin rikki. Ja neuvotella vuokranantajan kanssa jos haluaa remontoida kodissa jotakin ja jos haluaa hankkia uuden jääkaapin tai hellan ehjän, mutta vanhan tilalle siitä pitää kertoa etukäteen vuokrananajalle, joka olisi vaikkapa voinut hakea vanhat laitteet talteen tai jopa osallisua kustannuksiin uusien hankkimisesta jos niin yhdessä päätetään.
Jos asut omistusasunnossa voit ostaa uuden jääkaapin jos sattuu huvittamaan ja viskata vanhan kaatopaikalle jos sattuu huvittamaan.
Jos asut toisen omistamassa asunnossa, et voi niin tehdä ilman että neuvottelet asiasta sen asunnon omistajan kanssa.
Tässä pelkistetty esimerkki: Lainaat kirjastosta kirjan joka on rikki, heitätkö sen roskiin ja sanot kirjastossa että voi voi heitin pois kun oli vanha ja risa? Vai vietkö takaisin ja sanot, että tää on rikki? Ekassa esimerkissä tulee lasku perässä ;)
 
"Wieras"
Entiset kodinkoneet oli vuokranantajan omaisuutta, jota ei saa heittää pois, ellette niin ole sopineet. Saat toki omasi viedä, mutta jos olet vuokranantajan koneet heittänyt pois ilman hänen lupaansa, voi teillä tulla aikamoinen sota. Ts. joudut ne korvaamaan.
 
"nainen"
[QUOTE="vierailija";29354607]Eli ollaan ostettu tänne uusi hella ja jääkaappi hajonneiden tilalle, molemmat oli alkuperäisiä, 30v vanhoja ja nakattu roskiin. Jääkaapissa oli pelkkä pakastelokero joka ei toiminut ja muutenkin piti omituista ääntä. Toki sillä olisi pärjännyt, mutta todettiin järkevämmäksi ostaa jääkaappipakastin koska ei tänne mitään arkkupakastinta olis mahtunut.

Aiotaan asua tässä nyt siihen asti että ostetaan oma (hyvällä säkällä muutetaan jo kesällä) ja mä aion kyllä joko viedä nuo uuteen asuntoon tai myydä jos omistaja ei aio niitä mulle korvata. Olen niistä kuitenkin tonnin verran maksanut vaikka ei edes mun maksettavaksi kuuluis.
Omistaja on molempien kohdalla vain todennut että katsotaan kun on puhuttu uuden ostamisesta[/QUOTE]

Sinä olet tuhonnut itseasiassa vuokranantajan omaisuutta heittämällä hänen kiinteää omaisuutta roskiin. Et saa tehdä tuollista ilman vuorkanantajan lupaa. Jääkaappi, joka on asunnossa on vuokranantajan omaisuuttta.
 
Justus on kyllä sekaisin kuin seinäkello. Tyyppi vaan jankuttaa 20 eurosta ymmärtämättä että laitteella voi olla monta eri arvoa.
Vanhan hellan rahallinen arvo voi tosiaan olla 20€ mutta vanhan hellan ostohinta on aivan varmasti jotain muuta. Mistä saat hellan (ja jääkaapin) kahdella kympillä? Ja jos vanha hella on ollut vielä toimintakuntoinen niin sen käyttöarvo on ollut edelleen merkittävä.

Koska vanhat koneet ovat olleet paikoillaan, kytkettyinä ja toimivina, niin sellaisena asunto pitää vuokranantajalle palautua. Mistähän Justus hankkisi toimivan jääkaapin ja hellan kuljetuksineen ja asennuksineen kahdella kympillä?

Tosin vahvasti epäilen että Justus vain trollaa sillä jutuissaan ei ole mitään järkeä.
 
"nuuh"
Annan joululahjan vuokaranatajille etukäteen: ÄLÄ KÄYTÄ KOSKAAN SANOJA "KATSOTAAN, PALAILLAAN,JOSKUS" koska ne tarkoittaa suomeksi "ei ikinä, ja paskat, ei varmaan": Hyvää joulua!
 
"hessu"
Riippuu vuokranantajasta, mutta itse kysyisin saanko hankkia tilalle uudet laitteet jos lupaan tilalle asunnon vuokratilanteessa vastaavassa kunnossa olevan kodinkoneen tilalle. Kirppiksilta kun saa halvalla toimivia jääkaappeja.

Mulla on nykyinen vuokrantanja reilu. Asunnossani on olohuone maalattu valkoiseksi ja saan hänen luvallaan maalata sitä minkä väriseksi tykkään (tai vaikka tapetoida) omalla kustannuksella, kunhan lähtiessä seinät on valkoiset. Ja saan maalata vaikka 3 kertaa päivässä, sille ei ole rajoja. Kuulemman vuokranantaja haluaa katsoa miltä seinät näyttää luovutushetkellä ja jos lopputulos miellyttää, ei tartte maalata valkoiseksi. :)
 
"nainen"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29355338:
Justus on kyllä sekaisin kuin seinäkello. Tyyppi vaan jankuttaa 20 eurosta ymmärtämättä että laitteella voi olla monta eri arvoa.
Vanhan hellan rahallinen arvo voi tosiaan olla 20€ mutta vanhan hellan ostohinta on aivan varmasti jotain muuta. Mistä saat hellan (ja jääkaapin) kahdella kympillä? Ja jos vanha hella on ollut vielä toimintakuntoinen niin sen käyttöarvo on ollut edelleen merkittävä.

Koska vanhat koneet ovat olleet paikoillaan, kytkettyinä ja toimivina, niin sellaisena asunto pitää vuokranantajalle palautua. Mistähän Justus hankkisi toimivan jääkaapin ja hellan kuljetuksineen ja asennuksineen kahdella kympillä?

Tosin vahvasti epäilen että Justus vain trollaa sillä jutuissaan ei ole mitään järkeä.
Vaikka sen jääkaapin saisi ostettua jostain 20e, niin sen kuljetus ja asennus maksaa sellaiset varmaan 300e.

Varastaminen ja toisen omaisuuden tuhoaminen on aina väärin, se on rikos riippumatta siitä, kuinka arvokasta omaisuus on ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
Vi eras
Meillä edellisessä vuokra-asunnossa oli aivan järkyttävä hella, mutta koska se oli toimiva, vuokranantaja ei halunnut uutta ostaa.
Sovittiin kuitenkin, että jos haluamme ostaa uuden tilalle niin se on ok. He olisivat siinä tapauksessa vieneet vanhan hellan mökilleen ja tuoneet takaisin meidän muutettua pois.

Mä en ymmärrä, miten jollakin voi olla kuvitelma että toisen omaisuutta saa hävittää tuosta vaan. Ja vielä ilman, että korvaisivat sitä.
 

Yhteistyössä