Olen tehnyt elämäni virheen (lasten ikäerot)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ex-lapseton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onneksi lapsesi ovat toivottavasti terveitä ja ns. normaaleja.
Pahemminkin asiat voisivat olla.
Sinulla on mies ja tukiverkko johon tarvittaessa turvaat. Olet itse terve ja saatte lämpimän ruuan jokainen päivä pöytään ja teille kaikille on vaatetta ja katto pään päällä.
Noihin kun suhteuttaa oman jaksamisensa niin....

Minulla kaksi lasta 1.5 ikäerolla. Alku oli rankempi, mutta kun kasvoivat, elämä helpottui. Nyt tekevät paljon asioita yhdessä, on yhteisiä ystäviä ja läheiset välit. Ota kaikki apu vastaan, mitä saat lähipiiristä. Mene vaikka yksin kävelemään niin saat lisättyä omia voimavaroja. Tee välttämätön, mutta mieti, missä asioissa voit ottaa rennommin/löysemmin. Voimia.

Vaikka et ehtisi antaa niin paljon yksityistä aikaa jokaiselle lapselle, kuin tahtoisit, saavat lapset kuitenkin huomiota myös toisiltaan. Se on todella arvokasta aikaa, sisarrakkaus on pitkälle kantava voima, samoin kuin vanhemmilta saatu rakkaus.
Älä vaadi itseltäsi liikoja, hoidat kaikki perustarpeet ja yritä myös hoitaa omat perustarpeesi. Pyydä myös apua ystäviltä ja sukulaisilta, ja hyväksy se että tarvitset myös omaa aikaa ja lepoa.

Et ole tehnyt mitään virhettä. Minun mielestä.
Mulla on lapset tuolla vajaa 4 vuoden ikäerolla ja jos lapsilta kysyy niin se mitä lapset itse haluaisivat on kaksonen tai lähes saman ikäinen sisarus, eli korkeintaan 1v tai 2v vanhempi tai nuorempi.
tuki ja turva toisesta on ihan eri tasolla kun tehdään samoja juttuja ja ollaan samassa koulussa.
Joten itse taas tunnen syyllisyyttä tästä että ei tämäkään ikäero ole mitenkään lasten etu vaikka meilläkin tähän syynä se että toista ei heti tullut.

Ja ei se sen helpompaa ole jos toinen on 4v ja toinen on vastasyntynyt. 4v vaatii paljon enemämn toisten seuraa ja aktiviteetteja, ja pakko jaksaa vaikka ei olisi nukkunut ja imettää pitää ym. 1-2v ei niin paljon kärsi jos ei ihan joka päivä muita lapsia pääse tapaamaan.

Yhteistyössä