Kyllästyttää akateemisesti koulutettujen naisten syyllistäminen lasten kanssa kotiin jäämisestä!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piitu pipari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
Mielestäni minulla on siihen täysi oikeus,

ON!
Silloin kun femakot vaatimalla vaati meille oikeutta mennä töihin, saatiin samalla velvollisuus mennä töihin. oikeudesta jäädä kotiin tuli vaan hauska juttu josta vitsailla kahvitunnilla.

Tai kuten tällä palstalla... samalla kun saatiin oikeus olla kotona lapsen kanssa 3 v. asti muuttui sen jonkin mielessä velvollisuudeksi...

Jaksan aina ihmetellä sitä miten toisten valinnat ovat aina vääriä, jos he erehtyvät tekemään toisin kuin itse on tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Ottaa päähän! :( Miksei kotiäitiys ole sallittua myös akateemisille??

Minä sanoisin niin, että miksei perheiden anneta tehdä omia valintojaan syyllistämättä.

Äiti, jota syyllistetään siitä, että on vienyt lapset hoitoon jopa alle 1-vuotiaana.

Kiitos kommenteista, etenkin sinä neuvolantäti! :flower: Eikö täällä ole muita akateemisia äitejä jotka on huomanneet saman?

Akateemisia löytyy, mutta taitaa juu suurin osa olla töissä. Ja monet ovat kyllästyneet palstan lynkkausmentaliteettiin niitä äitejä kohtaan, jotka menevät töihin lapsen ollessa ihan pieni, jopa alle 1 v. EI jaksa kauaa kuulla kommentteja "et rakasta lastas" kun olet töissä.

Mutta sen haluaisin tietää, että millä alalla voi väikkärin tehdä ollessaan kotona lasten kanssa, viidessä vuodessa???

Ethän vain ota kyselyjä töihin menosta syyllistämisenä? Kyselijät voivat olla vain uteliaita ilman, että heillä on tarkoitus kritisoida kotona olemista. Tai toinen vaihtoehto on, että he haluavat esittää sinulle eri vaihtoehtoja :) Ei siitä tarvitse syyllistyä. Usko itseesi ja omiin valintoihisi, sillä itse tiedät, mikä teille sopii parhaiten.

Olen myös akateeminen ja olin kotona siihen asti kunnes nuorimmainen oli reilut 2,5-vuotias, En muista, että kukaan olisi syyllistänyt. Imetin lapsia melkein 2-vuotiaaksi eikä minua syyllistetty siitäkään. Jotkut taisivat kyllä hiukan ihmetellä. Lääkärit olivat pahimmat imetyksen vastustajat, mutta eivät hekään minua syyllistäneet vaan antoivat ymmärtää, että olisi paras lopettaa.

Ei syyllistytetä itseämme turhaan ollaanpa sitten kotona tai töissä.

En nyt tiedä siitä kelkasta tippumisesta... aloitin väikkärin teon kun jäin ekaa kertaa äitiyslomalle, eli kolmisen vuotta sitten. Ja ihan hyvässä mallissa se on, pitäisi valmistua seuraavan 2 vuoden sisään. Väikkärin teko ei ilmeisesti joillekin riitä "yhteiskunnallisesti tuottavaksi" toiminnaksi, varsinkin jos aihe ei ole mikään erityisen käytännönläheinen, kuten minulla.

Niin se taitaa olla, että teit niin tai näin, aina se on jonkun mielestä väärin päin... =)

siis kuinka monta vuotta sen väikkärin tekoon menee?????????????? Ihme että Suomi on köyhä, kun pitää opiskelijoita elättää

Alkuperäinen kirjoittaja yks:
En nyt tiedä siitä kelkasta tippumisesta... aloitin väikkärin teon kun jäin ekaa kertaa äitiyslomalle, eli kolmisen vuotta sitten. Ja ihan hyvässä mallissa se on, pitäisi valmistua seuraavan 2 vuoden sisään. Väikkärin teko ei ilmeisesti joillekin riitä "yhteiskunnallisesti tuottavaksi" toiminnaksi, varsinkin jos aihe ei ole mikään erityisen käytännönläheinen, kuten minulla.

Niin se taitaa olla, että teit niin tai näin, aina se on jonkun mielestä väärin päin... =)

siis kuinka monta vuotta sen väikkärin tekoon menee?????????????? Ihme että Suomi on köyhä, kun pitää opiskelijoita elättää

Anteeksi nyt vain, mutta minä en saa yhteiskunnalta penniäkään tukea! Päinvastoin, isotuloinen mieheni elättää maksamillaan veroilla aika hemmetin monta kotiäitiä!

Väikkärin saan toivon mukaan tehtyä viidessä vuodessa. Sitähän ei vielä tiedä onnistuuko se. Olen saanut tehtyä sitä, koska lapsilla on ollut kotona välillä hoitaja, jolloin olen saanut tehdä sitä rauhassa.

Päh, kuule teit niin tai näin niin aina väärin päin. Itse olin oikein ristitulessa, kun mietin joko palata opiskeluihin vaiko ei (lapsi 1 v). Toiset tuntuivat vähän syyllistävän siitä, jos palaan, toiset siitä, jos meinaisinkin olla vielä kotona. Yritä siinä nyt sit olla. :D Minusta tuntuu kumminkin, että suurin osa syyllisyydentunnosta tulee omasta päästä, muut eivät sitä kovin usein niin tarkoita.

Kyllä mulla on kanssa tässä huonoa omaatuntoa kerrakseen, kun myös opiskelen toista akateemista tutkintoa. Huono omatunto siitä, etten valinnut ensimmäisellä kerralla oikeaa alaa (alalla ei ole töitä ), siitä, että mieheni joutuu mua nyt elättämään, siitä, että vien lapseni nyt hoitoon, ja huono omatunto olisi ollut siitäkin jos en olisi vienyt. :D

Täällä myös akateeminen uranainen kotiäitinä viidettä vuotta. paheksuvia kyselyitä tulee lähinnä yktyisyrittäjinä toimivilta naapureilta. Myös neuvolassa th kysyi, että etkö sinä halua mennä töihin vai miksi olet kotona. Myös opiskelu hoitovapaan aikana herättää ihmetystä. Ihan niin kuin se olisi jotain elättinä olemista, kun kuitenkaan ei saa mitään opiskelutukia, pelkän hoitorahan.

Maisterit kiertävät veroja opiskelemalla lähes 10 v ja nauttimalla opinto tukia. Sillä aikaa duunarit joutuvat maksamaan verot. Olisi oikein laittaa maisteri-vero (1000 euroa vuodessa+1% palkasta).

Tämä menee nyt ohi aiheen, mutta miksi ihmeessä irtisanouduit? Sinullahan on lakisääteinen oikeus olla kotona kunnes kuopuskin on 3-vuotias.

Lohdutukseksi voin sanoa sen verran, että syyllistämiseltä et säästyisi, vaikka olisitkin palannut töihin nopeasti. Minä tein tämän valinnan, ja syyllistetty on kyllä ihan hoitotätejä myöden.

Väikkärin saan toivon mukaan tehtyä viidessä vuodessa. Sitähän ei vielä tiedä onnistuuko se. Olen saanut tehtyä sitä, koska lapsilla on ollut kotona välillä hoitaja, jolloin olen saanut tehdä sitä rauhassa.

Edelleen haluaisin tietää että millä alalla saa väikkärin kokoon viidessä vuodessa siinä sivussa kotona ollessa? vaikka välillä onkin hoitaja (ja miten sinua sitten syyllistetään kotonaolosta, jos kuitenkin teet väikkäriä samalla?).

Alkuperäinen kirjoittaja putki mies:
Maisterit kiertävät veroja opiskelemalla lähes 10 v ja nauttimalla opinto tukia. Sillä aikaa duunarit joutuvat maksamaan verot. Olisi oikein laittaa maisteri-vero (1000 euroa vuodessa+1% palkasta).
No ei sitä opintotukeakaan ikuisesta saa ja pitää saada tietty määrä opintoviikkoja kasaan vuodessa, jotta sitä yleensä annetaan. Monet on töissä ja siksi opinnot venyy.

Väitöskirjan tekijät yleensä rahoittavat hommansa stipendeillä tai kuukausipalkalla tehden tutkimustyötä tai opetusta väitöskirjan ohessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla harm.:
No ei sitä opintotukeakaan ikuisesta saa ja pitää saada tietty määrä opintoviikkoja kasaan vuodessa, jotta sitä yleensä annetaan. Monet on töissä ja siksi opinnot venyy.

Väitöskirjan tekijät yleensä rahoittavat hommansa stipendeillä tai kuukausipalkalla tehden tutkimustyötä tai opetusta väitöskirjan ohessa.

Minä en. Teen väikkäriä lähinnä omasta mielenkiinnostani ja jotten tipahtaisi kärryiltä omalla alallani.

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla harm.:

Minä en. Teen väikkäriä lähinnä omasta mielenkiinnostani ja jotten tipahtaisi kärryiltä omalla alallani.
Ok. Halusin vaan ilmaista, että kyllä ne jatko-opiskelijatkin työnsä rahoittaa ja jos on kuukausipalkalla niin verot siitä menee samoin kuin muillakin.

Alkuperäinen kirjoittaja yks:

Anteeksi nyt vain, mutta minä en saa yhteiskunnalta penniäkään tukea! Päinvastoin, isotuloinen mieheni elättää maksamillaan veroilla aika hemmetin monta kotiäitiä!

:laugh: :laugh: No mikään ihme että ihmiset sulle on vittumaisia, ei toi sunkaan asenne mikään kovin "lämminhenkinen" ole kotiäidelle....

Säälittävä olet. Mä ehdotan, että poistutaan me maisterit Suomesta duunarien rahoja kuluttamasta ja katsotaan kuinka kauan tämä kateellisten ruttunaamojen maa sitten pysyy pystyssä.

Itse päädyin siihen ratkaisuun, että olen toisen maisterin tutkintoni tahkonnyt kirjaimellisesti vauva kainalossa. Nyt on toinen vauva syksyllä syntymässä ja opintotukea en ole nostanut, vaan ravannut öisin, iltaisin ja viikonloppuisin töissä. Onneksi on sellainen eka akateeminen ammatti, että on voinut vuorotyötä tehdä. Ja voin sanoa, että kun "taas" ansiosidonnaiselle äp-rahalle pääsen, niin nautin täysin siemauksin kotona olosta. Sitten äitiysloman jälkeen joko a) elän ns. "miehen kukkarolla" tai b) teen silloin tällöin ekan ammattini tiimoilta epätyypillisinä aikoina töitä, jolloin mies voi hoitaa lapsia. Niin, ja meillä ei ole mitään tukiverkostoa, kertaakaan ei ole kukaan ilmaiseksi lasta hoitanut. Ehkä noin kymmenen kertaa on käytetty maksullista hoitajaa, n. 10e/tunti. Että minä ainakin tällaisen omasta selkänahasta repimisen jälkeen ihan tosissani nautin kotona olosta, vaikka muut ihmettelisivät mitä! Ap:lle tsemppiä vaan kovasti, laita typerät kommentit toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!

Yhteistyössä